1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Riippumaton tutkimus: Operaattoria vaihdetaan harvemmin, dna:lle paras arvosana

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja jukra, 17/6/08.

  1. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Liikenne ja viestintäministeriön tilaama tutkimus on julkaistu ja siitä Tietokonelehti hiukan uutisoi:

    Raportti löytyy .pdf:nä tästä: http://www.mintc.fi/fileserver/3308.pdf

    Uutisen ulkopuolelta, jos mukaan otetaan Elisan ja TS:n halpabrändit niin TeleFinland kerää koko joukon parhaan kouluarvosanan (8,13).
    Elisa konsernin tuotteista pärjää parhaiten Saunalahti, sitten Kolumbus ja viimeisenä itse emo Elisa.

    Lankapuhelinpuolella samansuuntainen sarja, paras Finnet/DNA, sitten Sonera ja viimeisena Elisa.

    Tääläkin on joku hehkuttanut miten (olikohan näin) että joka toinen vai kolmas käyttää nykyään viikottain datapalveluita puhelimellaan, tämä tutkimus ei kuitenkaan hehkutusta tue; vuodesta 2005 on datapalvelujen käyttö noussut vain 2%-yksikköä(GPRS) ja WAP palveluiden käyttö 4%-yksikköä, yksityishenkilöiden puolella siis. Yrityspuolella luonnollisesti eri luvut.

    Muutenkin kovin mielenkiintoista luettavaa - hiukan asettaa uuteen valoon tääläkin esitettyjä väitteitä tosiaan siitä miten suurinpiirtein joka mummo tarvitsee 3G luurin ja kalliin datapaketin sen kaveriksi.
     
  2. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2025
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    No ei kai kukaan nyt oikeasti usko että kytkykaupalla olisi tavoiteltukaan mitään muuta kuin kilpailutilanteen hillitsemistä? Käytännössähän asiakassuhteen hoidon voi lopettaa sillä hetkellä kun nimi on 2 vuoden lappuun saatu, sopimuksen loppuessa voi sitten yrittää saada asiakkaan jollakin "erikoistarjouksella" uuteen määräaikaiseen sopimukseen.

    Korulauseet tietotekniikkamaan ylläpitämisestä ja uusien tekniikoiden käyttöönoton edistämisestä menevät kategoriaan "sitä itseään". Myydään sellaista mitä juuri kukaan ei edes tarvitse.

    edit: siis ne jotka näitä mobiilidatapalveluja tarvitsevat varmasti osaisivat sellaisen hankkia ilman kytkysysteemiäkin.
     
  3. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    No niinpä tekee- tai sitten usko tutkimuksen tasoon ja paikkansapitävyyteen kokee kovan kolauksen. Siis mitä- kolmessa vuodessa kahden prosentin muutos? Höpöhöpö sanon minä. Ja vaikka ei muuta olekaan kun vahva mutu niin tällä kertaa luotan siihen. Siis nykyluureilla pystyy kuunteleen nettiradioita, voi katsella videoita jne... Tai sitten tuossa on eroteltu gprs, edge ja 3G liikenne toisistaan, mutta mitä järkeä siinä olisi? Jos näin, niin kinnostais pelkän 3G-dataliikenteen kehitys. Yllättävä tulos on mielestäni wapin käytön kasvu, kuka sillä enää mitää tekee...?? Tai kyllä itsekin joskus, mutta vähentynyt se on..
     
  4. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25700
    Tykkäykset:
    4728
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Tutkimukset kertovat jotain (omalla tavallaan markkinointia). Itse olen tyytyväinen E:n, K:n ja S:n asiakas ja huit hapelit vaikka jonkin muun konsernin asiakkaat olisivatkin tyytyväisiä. Paremman lääkityksen ovat ilmeisesti saaneet :D
     
  5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    He.
    Yksityisistä GPRSää kertoo käyttäneen 19% Wapia käyttänyt 20% (kasvu neljänneksen), MMS:ää käyttänyt 40%, tuskin noita palveluita kuitenkaan piirikytkentäisellä datalla on käytetty.... Ehkä kertoo siitä että tekniikka jää käytössä piiloon, mikä ei sinänsä vaarallista, paitsi kyselyissä.

    Samaisen kyselyn mukaan matkapuhelin modeemina 1%, ja palkki niukasti lyhempi kuin 2005.

    Yrityspuolella
    MMS 62%, GPRS 70%, WAP 57%.

    liki 100% pitää tärkeänä (tai melko tärkeänä) matkapuhelimen äänenlaatua, uskoisin sen verran seuranneen alaa, myös asiakaskontakti tasolla, ettei tuo "juuri" ketään kiinnosta valintaa tehdessä. Enemmän kiinnostuneita puhelimen soittimen äänenlaadusta.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En kannata kytkyä, periaatteesta, mutta kytky kauppa on hyvä väline uudistaa asiakkaiden päätelaitteita, tarjota asiakkaille parempaa lisäarvoa, toki myyjä voi homman mokata, mutta ei se etua poista.

    Toki on niitä jotka jäivät kaipaa hyvän päätelaitteen tiltalta talvitakkeja, sykemittareita jne.

    Ei, harrastaja toki löytää, mutta joutuu miettimään muita rahoitusvaihtoehtoja.

    Mistä tavallinen asiakas kaivaa tiedon mitä hän voi tehdä matkapuhelimellaan, se on myyjän tehtävä, samalla hankintakynnystä alentaa jos myyjä voi tarjota hyvän kytkyn.
     
  7. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2025
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Eli olet sitä mieltä että asiakas kaipaa jotakin sellaista mistä ei edes tiedä;)

    On se hyvä tapa uudistaa asiakkaiden päätelaitteita, totta, mutta suurin hyötyjä on siltikin se kytkyn kaupaksi saava operaattori, edelliseen viitaten.

    Tätähän on harrastettu jo iät ja ajat, luodaan keinotekoisesti asiakkaalle tarve joka sitten samaan hengenvetoon tyydytetään. Sitten sillä 600€ N95:lla soitetaan ja tekstaillaan ihan samaan tapaan kuin sillä 3210:llä johon mentiin vain ostamaan uutta akkua.

    Ja joo, tunnen ~10kpl eri operaattoreiden kytkyasiakkaita, yksikään ei hyödynnä dataominaisuuksia, pari taitaa MMS:n lähettää muutaman kerran vuodessa.

    edit: 2kpl on jopa harkinnut ADSL-/kaapelimodeemin korvaamista mobiili"laajakaistalla", tulivat sitten "jostakin syystä" toisiin ajatuksiin kun totuus alkoi valkenemaan.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kyllä, monikaan ei tiedä mitä mahdollisuuksia nykyaikaisilla päätelaitteilla on.
    Kytkykaupassa voi olla kummatkin voittajia, muidenalojen kytkyistä poiketen näissä asiakkeelle voi syntyä selkeästi parempi lisäarvo.

    Ei, vaan voidaan tehdä paljon muutakin kuin vain tekstailla ja puhua, nykyaikaiset laitteet tuovat paljon lisämahdollisuuksia välittää omia ajatuksia, lähelle ja kauaksi, samalla laitteille voi tehdä paljon muutakin.

    Tiedän toki ihmisiä jotka ovat tehneet mielestäni epäsopivan kytkykaupan, osalla ehkä jäänyt käytön perehdyttäminen vähälle, jollakkin vain negatiivinen asenne.

    Monella 90 luvun aikakauteen jumittuneella menee yksilaitesukupolti, toisilla ehkä pari, mutta sitten aletaan jo vaatia parempaa ja monipuolisempaa ja ihmetellään miten joku jollain 90 luvun räpylällä vielä puhuu. Kytky on hyvä konsti pitää asiakkaiden laitekanta ajantasalla ja nopeuttaa palveluiden käyttöönottoa. ei kaikkien tarvitse uusinta, mutta jos pyritään kuitenkin vähän pienempää tekniikkatasoikkunaan kuin nyt.

    Toki on niitä joilla ystäväpiiri elää tuossa 3110 aikakaudessa ja käyttää kaiken energian taistellakseen kehitystä vastaan, kytky helpottaa myös siinä vaiheessa kun tuolta ryhmältä pitää päätelaitteet pakosta vaihtaa. no aina joku jää käyttämään sitä lopetetu NMT:kin.
     
  9. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2025
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    No tuohan on jo kuin jostakin ständimyyjän "Näin teet diilin"-vihkosesta...

    Normaalielämässä tarve tulee ensin, sitten aletaan katselemaan millä se tarve saataisiin tyydytettyä. Eikä niin että "tässä on tällainen vimpain, tokihan me nyt Teillekin keksimme sille jotakin käyttöä?"

    Miksi laitekanta pitäisi saada "ajantasalle", ja kuka/mikä sen ajantasaisuuden sitten määrittää? Eikö 3210 olekaan enää "ajantasalla" vaikka se tekeekin kaiken mitä sen tarviikin tehdä? Lisäarvona saadaan sitten satojen eurojen päätelaite jota saa maksaa 2 vuotta, lisäksi numeronsa saa näppärästi parkkiin samaksi ajaksi.

    Tokihan kauppiaat myyvät uuden päätelaitteen vaikka kuukauden välein, kun se edellinen on jo oikeastaan vähän niinkuin eilispäivän juttu :D

    edit: ja kilpailun vähentyminen on AINA kuluttajien häviö, alasta riippumatta. Sitähän kytkykaupalla tavoitellaan.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Varmaan huomasit että poikkesi aika paljon ständimyynnin toimintatavoista.
    Nyky myynnin ongelma on se että tuo kohta laiminlyödään.

    Ilmeisesti sinua ei hämää kytky, vaan määräaikaisuus. Mutta asiakas saa yleensä hintaetua määräaikasuudesta.


    Kuten varmaan huomasti tiukin (hinta) kilpailukausi ei ollutkaan välttämättä kuluttajanetu, osa asiakaspalvelun tason alenemisesta on pitkälti perus siitä, ei ehkä niinkään määräaikaisuuksista, saatika kytkystä.

    Kannattaa huomioida että epäonnistuneimmalla operaatorilla oli aivan muut syyt ongelmiin.
     
  11. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    Tarve tulee, jos tajuaa/uskoo/tietää että jokin parempi vaihtoehto on olemassa. Jos/kun ei tajua/usko/tiedä, mitään ei tapahdu. Tieto uudesta mahdollisuudesta voi olla ratkaiseva tarpeellisen "ahaa-elämyksen" kokemisen kannalta.
     
  12. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
    Nämä mielikuvamarkkinoijathan käyttävät tätä saumaa. Saunalahden nettitikkuarpajaisissakin luvataan 5 megan langaton laajakaista vuodeksi käyttöön arvonnan voittajalle. Todellisista nopeuksista löytyy eräässä ketjussa ihan muuta tietoa...
     
  13. jaska915

    jaska915 Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/3/04
    Viestit:
    2025
    Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    ..tai Soneran "puhelin 1 eurolla" :D

    Ja tottakai se "tarve" voi tulla vaikka lehtimainoksesta, kuten sanoit, uskohan tässä on se avainsana. Uskotaan että tarvitaan jotakin hilavitkutinta, kuten vaikkapa kuntokeskusta Hobbyhallista, ja viikon jälkeen se tumpataan sinne sängyn alle jälkipolvien löydettäväksi.

    Kai jokainen nyt tajuaa eron "Tässähän on sitten myös sähköposti, sillä voi vaikka näppärästi lähettää terveisiä kummipojan sähköpostiin. Laitetaanko paketti nyt kun kerran täällä olette!" verrattuna "Olisipa mukava lähettää kummipojalle sähköpostia lomareissulta, kuinkahan se onnistuisi?" välillä.

    Ja miksi ihmeessä "jotakin pitäisi tapahtua" jos käyttäjä on tilanteeseen tyytyväinen? Onko uusien vimpaimien/palveluiden käyttäminen jokin nykypäivän itseisarvo? Olet toisen luokan kansalainen ellet surffaa bussissa/autossa/puistossa uutuuttaan kiltelevällä N95:lla käyttäen tosinopeaa&luotettavaa mobiililaajakaistaa? Yhteiskuntavastuullisuuttasi toki lisää jos olet kytkyasiakas, näin huolehdit maamme kituvista operaattoreistakin paremmin.
     
  14. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    epätoivoisesti yritän vetää lähestyvän OT:n raiteilta ketjua poispäin.

    Kuten noista tutkimuksen luvuistakin on havaittavissa niin todella operaattorit kituvatkin - eivätkä todellakaan syyttä!
    Melko lääkkeissä pitää olla sen Elisan asiakkaan joka jaksaa ymmärtää jatkuvaa laskutussekoilua ja säätöä - no eipä niitä tutkimuksen perusteella olekkaan jotka ymmärtävät, tyytyväisyys pohjamudissa. Varsinkin kun kyseessä on vielä "premium" merkki niin ei voi kun miettiä millä Elisa voi kilpailla enää, hinta ei ole halvin ja palvelut ei toimi.
    Sama toki koskee muidenkin operaattorien asiakkaita jotka ovat jostain selkiytyksitä sun muista nauttineet - kovasti viime viikkoina(taisi alkaa jo pari kuukautta sitten muistaakseni) operaattorit ovat lehtien palstoilla vakuutelleet että nyt aloitetaan palvelutason nosto (ja/tai on käynnissä jo) mutta kovin vähän käytännön toimia näkyy - rummutetaan vaan kuinka meidän laajakaista on se paras ja rakennetaan näin ja näin paljon uutta verkkoa samalla kun asiakkaat raportoi (tääläkin palstalla) jatkuvasti miten nopeudet eivät ole kuin 1/10 luvatusta ja asiakaspalveluun ei pääse edes 30min jonotuksella silti maksaen täyden hinnan paskasta palvelustaan. Vanhaa mainosta lainatakseni; melko reilua.

    Todella harmi on että Suomen markkinoilta ei oikein täysin 'puhdasta' operaattoria enää löydy, kuten itsekin eräässä ketjussa totesin: aivan sama vaikka euro kuussa tulisi hintaa lisää kunhan palvelut toimivat!
    Jokaisella on vikansa ja mitään ei tapahdu vaikka valittaa.
     
  15. Celleri

    Liittynyt:
    13/8/04
    Viestit:
    903
    Tykkäykset:
    5
    Kytky kauppa ja aktiivinen markkinointi on nopeuttanut markkinoiden muuttumista.

    Vaimokkeella on ollut 2 vuotta kytky, enkä voisi kuvitellakaan, että noista ominaisuuksista (MMS, s-posti, wap, videopuhelut) vielä joskus luovuttaisiin... Mitä oli 2 vuotta sitten? Tappelun kautta, että nythän otat tämän puhelimen ja sillä hyvä. Hiljalleen hän oppi palveluiden käyttäjäksi ja nyt vilkkuu multimediat suuntaan jos toiseen.

    Anoppi on vasta menossa tähän suuntaan. Ominaisuudet olleet jo pitkään vaan huonossa puhelimessa, huono kamera ja näyttö saivat tarpeen jopa kuolemaan. Nyt on kytky kehissä ja johan naputtaa. Välillä riesaksikin asti.

    Nyt perheen lisäyksen myötä isovanhemmat kiukuttelevat, kun ei ole videopuheluita, mutta saas nähdä, kohta on...


    Ajatus toisesta maailmasta. Ostatko 1000e vai 2000e TV:n? 2000e malli toistaa suoraan HD lähetykset ja pitää sisällään digiboksin jo valmiiksi. Itse ottaisin suoraan tuon arvokkaamman, niin siinähän on käypä peli vuosiksi. 1000e kun on suoraan hukkaan heitettyä rahaa, kun uudet palvelut tulevat ja taas ollaan ostamassa uutta, jotta saadaan homma toimimaan.

    Kaukaa haettu, koska puhelimia kuitenkin vaihdetaan tiuhaan? Miksi vaihdetaan? Koska pihistettiin ostoksessa ja nyt siitä kuitenkin puuttuu jotain oleellista. Kerralla kun ostaa hieman enemmän kuin sillä hetkellä tarvitsee niin löytyy sieltä laitteesta kivoja uusia asioita. Peruspihin suomalainen tietystikään ei niitä halua käyttää, kun maksavat, mutta tulee se päivä jolloin hänkin heltyy...
     
  16. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Elisa on paskin... se on pääasia.

    Tuon järjestyksenkin arvaaminen oli aika selvä.

    Mutta ihan hyvä, että tehdään sitte hiukka viralisempiakin juttuja ja saadaan asiakaskuntaa valitsemaan paremmin.
     
  17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En olisi arvannut että TeleFinland olisi "paras"
     
  18. Samu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/2/03
    Viestit:
    928
    Tykkäykset:
    190
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2
    Tuota vaivaista 2%:n kasvua tukee omat empiiriset kokemuksetkin. Ainakin omassa kaveri & tuttavapiirissä (22-28 ikäisiä, pääasiassa insinööri/maisteri -tason hyvin koulutettuja nuoria pk-seudulla) vain pari henkilöä käyttää mobiilidataa, hekin pääasiassa messengerin vuoksi. Kukaan ei esim. soittele videopuheluita tai vastaavia palveluita. Tulotasosta huolimatta liki jokaiselle riittää ns. perusluuri / SE walkman jolla saa soiteltua sekä txt:t läheteltyä ja joka toimii mp3 -soittimena tarvittaessa.

    Itsekään en alkuinnostuksen jälkeen ole kummempia jaksanut surffailla luurillani. Se on vain niin .. hankalaa pieneltä näytöltä tihrustaa. Lähinnä aikatauluja ym. -sälää pakon edessä. Ja pääasiassa vain messengerin (ja sopimustekniset jutut = ei nopeusrajoitusta) vuoksi pidän vieläkin voimissaan SL:n "vanhaa dataetu":a vaikkei sille juurikaan mitään tähdellistä tai kovin tarpeellista muuta käyttöä ole. Ja kuitenkin itseäni pidän mobiiliteknologiasta suuresti kiinnostuneena henkilönä.
     
  19. samumanu Vieras

    Itse olisin ;) Toimina kaikki todella hyvin koko ajan, toki en käytä sitä kuin puh/txt/wap mutta kumminkin.. En oo paljookaan siksi muitten hintoja seuranna kska toimivaa en vaihda. Muitten kokemukset voi olla mitä vaan mut näin meillä päin.

    Elisan häviäminen ei kyllä yllätä itseä yhtään.
     
  20. MEW3

    Liittynyt:
    19/2/03
    Viestit:
    904
    Tykkäykset:
    0
    Vastaus tuohon on jotain ihan muuta kun "tällä uudella hypersuperkännyllähän se onnistuu" jos ei kännykän tarjoamista mahdollisuuksista tiedä. Vaikka semmonen jopa löytyis taskusta.

    Mutta siinä se tuli kerrottua! Se ei ehkä johtanut myyntitapahtumaan, mutta jäipähän kuulijan päähän. Ja toisella kertaa...

    1: No ei ole pakko :) Tietämättömyys saattaa lisätä tyytyväisyyttä, mahdollisuuksien tiedostaminen saattaa muuttaa mielipidettä ja seurauksena on, että jotain tapahtuu.
    2.Ihan itse jokainen päättäköön puolestaan...
    3. En minä tiedä... Kyllähän tuo kunnon vehkeiden käyttäminen yleensä on suotavaa...Romuilla mistää mitää tule... ;)
     

Jaa tämä viestiketju