1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Reklamaatiot numeronsiirron epäonnistuessa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Voimalaituri, 6/3/04.

  1. Voimalaituri

    Liittynyt:
    25/2/04
    Viestit:
    88
    Tykkäykset:
    1
    Oma liittymäni on ollut kohta kaksi viikko kiinni, eli 23.02 alkaen, kiitos ACN:n epäonnistuneen numeronsiirron. Asiasta on tullut helvetinmoinen riesa, kun väliaikaista numeroa on pitänyt tiedottaa kontakipiirille niin työ- kuin vapaa-ajankin aktiviteettien takia. Tämän lisäksi rahaa on mennyt prepaid liittymän ostoon ja puhelukrediittejä kuluu tasaiseen tahtiin.

    Vastaavia ongelmia on ilmeisesti ollut muillakin ja myös muiden operaattoreiden asiakkailla. Nyt kiinnostaisi millaisia reklamaatioita olette tehneet, oletteko hakeneet kuluttaja-asiamiehen tukea ja onko reklamoinneista saanut asianmukaisia korvauksia?
     
  2. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Mikäli numeronsiirrossa on ongelmia ei kannata jäädä odottamaan vian korjaantumista, vaan kannattaa olla välittömästi yhteydessä vastaanottavan operaattorin asiakaspalveluun asian korjaamiseksi. Mikäli asia ei korjaannu korkeintaan vuorokaudessa tämän jälkeen kannattaa olla yhteydessä Viestintävirastoon (www.ficora.fi) ja Kuluttajavirastoon (www.kuluttajavirasto.fi).

    Numeronsiirron korjaantumisen venähtäessä useiksi päiviksi siitä huolimatta, että on ollut vastaanottavaan operaattoriin yhteydessä, en henkilökohtaisesti jäisi odottamaan tilanteen korjaantumista vaan hankkisin itselleni jonkin toisen liittymän tai peruisin numeronsiirtopyynnön olemalla yhteydessä aikaisempaan operaattoriini. Ikävä kyllä numeronsiirtopyyntöjen perumisenkin osalta eräällä operaattoilla on ollut ongelmia, muiden operaattoreiden kanssa vastaavia ongelmia ei ole ollut. Jostain syystä eräs operaattori on kieltäynyt vastaamaan heille lähetettyihin perumispyyntöihin.

    Vastaanottava operaattori on velvollinen maksamaan kohtuullisen korvauksen numeronsiirron epäonnistumisesta ja siitä aiheutuneista kuluista. Olen kuvannut numeronsiirtojärjestelmän toimintaa toisaalla tässä foorumissa aika tarkasti.

    T: Panu.
     
  3. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Esimerkkinä korvauksesta,niin Radiolinja korvasi kahden tunnin liittymän pimeänä olon 6kk ilmaisella kk maksuttomuudella.Eli jotain tätä luokkaa ne korvaukset sitten on,eli mitään rahasummia turha odotella,jos jollain se kävi mielessä.
     
  4. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Ja meille lupasivat 20 tunnin pimeänä olosta saman...

    Reklamaatio odottaa vielä lähetystä, mutta vaatimus on 50 senttiä puheaikaa jokaiselta ylimenevältä 10 minuutilta, joka on viestintäviraston määrittämä kohtuullinen aika. Tekee noin 60 eur. Saa nähdä mitä vastaavat. Mielestäni varsin kohtuullinen korvausvaatimus, sillä onhan kohtuullinen aika ylittynyt 120-kertaisesti.
     
  5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kuluttajaviranomisilla on tosiaan suosituksia, jotkut niitä noudattaa toiset ??

    Mutta jos asiakas joutuu hommaamaan syystä toisen liittymän niin ilman muuta se pitää korvata.
     
  6. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Onko sinulla tietoa, mistä niitä suosituksia löytyisi?
     
  7. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Ja muistakaa ihmiset sitten, että olette yhteydessä siihen vastaanottavaan operaattoriin. Jos kyseessä on palveluoperaattori, niin sitten nimenomaan palveluoperaattorille, ei verkko-operaattorille.
     
  8. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti

    Ohessa:

    Ajankohtaista 10.9.2003
    LIITTYMÄN VAIHDON VIIVÄSTYESSÄ VOI VAATIA SOPIMUKSEN PURKAMISTA, HINNANALENNUSTA JA VAHINGONKORVAUSTA

    Kuluttaja-asiamiehelle on tullut runsaasti tiedusteluja kuluttajan oikeuksista numeron siirron viivästyessä. Kuluttaja-asiamies on lähettänyt asiasta matkapuhelinoperaattoreille kannanoton, jonka mukaan kuluttajalla on oikeus sopimuksen purkamiseen, jos viivästys liittymän toimittamisessa on olennainen. Jos kuluttaja purkaa sopimuksen ennen kuin liittymä on toiminnassa, liittymän avaus- tai kuukausimaksua ei saa periä.

    Kuluttaja voi vaihtoehtoisesti myös irtisanoa uuden sopimuksen. Kuluttajalla on aina oikeus sopimuksen irtisanomiseen eikä irtisanomista tarvitse perustella. Kuluttajan irtisanomisaika on kaksi viikkoa.

    Kuluttajilla voi viivästystapauksessa olla oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen. Jos liittymä on kalenterikuukaudessa pois käytöstä viestintäverkossa olevan vian vuoksi yli 48 tuntia, kuluttaja voi vaatia liittymän perusmaksun hyvittämistä viestintämarkkinalain nojalla. Liittymän vaihdon viivästyessä kuluttajalla voi puolestaan kuluttajansuojalain nojalla olla oikeus hinnanalennukseen myös alle 48 tunnin käyttökatkoksista. Oikeus hinnanalennukseen on myös silloin, kun liittymä toimii vain osittain.

    Kuluttajilla on myös oikeus vahingonkorvaukseen asia selvittelyn aiheuttamista puhelin ym. kuluista. Kuluttajansuojalain mukaan korvattaviksi voivat tulla myös muut mahdolliset vahingot kuten uuden korvaavan liittymän avausmaksu tai hinnanero liittymien käyttökustannuksissa uuden liittymän toimimattomuusajalta.

    Tarvittaessa voi asiassa kääntyä oman kunnan kuluttajaneuvojan puoleen. Jos asiassa ei saada neuvotteluratkaisua, asian voi viedä kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi.

    Tiedote löytyy Kuluttajaviraston sivuilta osoitteesta http://web.kuluttajavirasto.hosted-...87&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

    T: Panu.
     
  9. jarkkoo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    2221
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SGS @ Saunalahti
    Saunais ei ainakaan mulle suostunut mitään korvaamaan kun oli pari tuntia numero pimeänä RL->SL siirron yhteydessä. Aspa ei edes pahoitellut silloin kun sinne asiasta huomautin, en tosin sitten jaksanut sen kummemmin asiaa ajaa.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Harvemmin kahdesta tunnista hyvityksiä tyrkytetään.
     
  11. jarkkoo Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    2221
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SGS @ Saunalahti
    Juu ei varmaankaan, tosin tässä tapauksessa sauniksen aspaa ei tuntunut edes kiinnostavan koko asia. No, pääasia että homma toimii kuitenkin, ja onhan tuosta jo kuukausia aikaakin.
     
  12. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0

    Pelimiehet on vissiin erikseen,kun kahdesta tunnistakin hyvitykset saa;)
     
  13. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Toinen esimerkki: Sonera korvasi 20h toimimattomuuden yhden kuukauden kuukausimaksulla (jota ei virheellisesti helmikuun laskussa tullut), pipolla ja kalenterilla.

    Edit: Kuukausimaksuhyvitys olikin tullut jo edellisellä laskulla. Kaikki siis ok.
     
  14. augusti

    Liittynyt:
    17/1/04
    Viestit:
    272
    Tykkäykset:
    0
    So, so Panu äläpäs anna väärää informaatiota. Jos tällä tiedolla odottaa liittymää ei ikinä sitä saa, vaan yhteyttä on otettava luovuttavaan operaattoriin ja tehtävä tosiaan selväksi, että numero ollaan nyt oikeasti siirtämässä jotta lopettakaa pelleily. Ja yhteydenotossa mahdollisille puheikatarjouksille on kylmästi sanottava ei jos tosiaankin ollaan vaihtamaan liittymää ACN:ään, tämä on aika hyvin tehonnut ainakin Soneran kohdalla. Liittymä on avautunut muutaman tunnin viiveellä.

    Reklamaatiot on tehtävä tosiaan kirjallisesti ja liittymän myynyt edustaja on kaikkein paras asiamies asian hoitamiseen. Ja huom! kaikki ACN-liittymän ottajat muistakaa pyytää liittymää kaupanneen edustajan yhteystiedot. ACN korvaa yleisen käytännön mukaisesti aiheutuneet haitat. Pankaa tosiaankin liittymän myynyt edustaja lujille jos asiassa ei ala tapahtua mitään.
     
  15. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti


    Augusti, mihin perustat tietosi?

    - Oletko lukenut Numpacin prosessikuvaukset?
    - Oletko osallistunut Numpacin kokouksiin, joissa numeronsiirrettävyyteen liittyviä asioita käsitellään?
    - Oletko osallistunut Numpacin järjestelmän testaukseen?

    Mikäli olisit, niin tietäisit, että asia ei todellakaan mene kuvaamallasi tavalla. Olet 100% varmuudella väärässä.
    Mikäli ongelmia on niin, tulee ottaa yhteyttä vastaanottavaan operaattoriin. Tämä asia on erityisen selvästi sovittu operaattoreiden välillä ja on myöskin selkeästi kuvattu Numpacin prosessikuvauksissa.

    T: Panu.
     
  16. pellavalaavu

    Liittynyt:
    17/9/02
    Viestit:
    278
    Tykkäykset:
    0
    Menee jännäksi, odotan innolla augustin "veret seisauttavaa" ammattilaisen (turvana virolainen puhelintuki) vastausta Panulle, pian nyt augusti, vastaa jo, pitäis lähteä töihin vaan en malta nyt!
     
  17. augusti

    Liittynyt:
    17/1/04
    Viestit:
    272
    Tykkäykset:
    0
    Kysymykseesi mihin perustat tietosi: On vastaukseni realismi.

    Valitettavasti pariin kysymykseesi on vastattava en, mutta asia ei minulle eikä monelle muullekaan ennemmin aukea ennekuin on selvitetty, miksi luovuttava operaattori on ottanut yhteyttä omien asiakkaitteni kohdallani 10 tapauksessa 8 kertaa ja tiedusteltu miksi olet vaihtamassa liittymää ja luvattu jopa 600 euron puheaikatarjouksia jos peruu numerosiirtonsa. Miksi em. yhteydenoton jälkeen numeronsiirto onnistuukin yllättävän nopeasti maksimissaan muutamassa tunnissa.

    Ja miksi ottaa vastaanottavaan operaattoriin yhteyttä, koska ainakin ACN:n kohdalla ilmoitetaan, että asialle ei voida sieltäpäin tehdä mitään ennenkuin luovuttava operaattori on hyväksynyt siirron. Ja miksi sitä siirtoa ei ilmiselvissäkään tapauksissa hyväksytä, muutakun omatoimisen tai operaattorilta päin tapahtuneen yhteydenoton jälkeen, jää ainakin minulle mysteeriksi.

    Jos asiassa on tosiaankin näin vahva valtti luovuttavalle operaattorille käteen annettu, niin miksi on säädetty lainkaan numeronsiirron vapauttava laki. Ja jos asiat ovat sattuneet ainoastaan minun kohdalleni, ovat ne tietenkin poikkeustapauksia ja pahoittelen epäluuloani ja aiheuttamaani mielipahaa.
    ___________________________________________
    Kiitoksia koko poppoolle tyhjentävistä selittelyistä
     
  18. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Tuo asia on ACN aspan huonoutta, heidän tehtävä on ottaa yhteyttä luovuttavaan operaattoriin, kun asiakas ottaa ACN:n aspaan yhteyttä siirto-ongelmissa. Valitettavasti ACN ei näin toimi! Kyllä muut operaattorit pystyvät asialle tekemään jotain(laittamaan asian kuntoon)! niin miksei ACN näin tee?
     
  19. liekki

    Liittynyt:
    31/7/03
    Viestit:
    517
    Tykkäykset:
    0
    Voiko joku vahvistaa, jos toi pitää paikkansa yritän minäkin saada 600€ edestä puheaikaa.
     
  20. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Kyllähän juttu on niin että jos luovuttava operaattori on sulkenut linjan siirtohetkellä ja vastaanottava ei ole kytkenyt linjaa, niin ei kai KUKAAN ole niin tyhmä että soittaa vanhan operaattorin aspaan?? Eihän...

    ja sitten OT loppuu ja takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Alkuperäiseen tapaukseen sanoisin että kaikki prepaid-kustannukset voi pyytää vastaanottavalta operaattorilta hyvityksenä tulevissa puhelinlaskuissa. Se että liittymä on ollut käyttämättömänä noinkin kauan on perusteena prepaidin hankintaan ja kirjallisella reklamaatiolla vaatia korvauksia niistä.
    Itse olisin kyllä pyytänyt tai pikemminkin vaatinut numeron palauttamista alkuperäiselle operaattorille. Kaksi viikkoa on kyllä pitkä aika liittymän pimeänä olo ajaksi. Täytyy tunnustaa että pitkää pinnaa on Voimalaturilla
     

Jaa tämä viestiketju