1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Rekisteritietojen poistaminen operaattoreilta markkinointitarkoituksessa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja J.J-75, 6/6/12.

  1. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Turhia soittoja kerääntyy, kun Sonera pitää rekisterissään vaikka väkisin asiakkaan tietoja 3 vuotta, jotta pääsee puolihuolimattomasti soittelemaan ain sopivin väliajoin markkinoidakseen tuotteita. Tekemäni valitus tietosuojavaltuutetulle ei tuonut toivottua lopputulosta. Sonera kertoi etten ole pyytänyt poistamaan tietojani rekisteristä vaikka näin olen tehnyt. Kaksi eri kertaa. Lisäksi 3.4.2012 näkynyt puhelinsoitto ei ole kuulemma heidän asiakasrekistereissään ja järjestelmissään näkyvissä. Ilmeisesti pitää tehdä seuraavaksi rikosilmoitus, niin alkaa löytymään lokitietoja, kun ei operaattori tunnu löytävän edes niitä numerostaan, joka on annettu. Tietosuojavaltuutetulle valehtelemaan oli laitettu lakimies (tai paremminkin eukko), jolla ei ole mitään muuta tietoa kuin "on kerrottu jotain" ja vastaus annettu uskottavan oloisesti.

    Nyt jos haluatte laittaa kapuloita rattaisiin ko. yritykselle, kehoitan kaikkia halukkaita täyttämään oheisia kaavakkeita, sehän on jokasen oikeus. Siihen on myös heidän kirjallisesti vastattava. Koska heille ei uppoa kalloon mikään muu ja tuntuu olevan vaikea käsittää, että ihmisillä alkaa palaa hermot, kun ei vastuuta ole eikä selkärankaa myöntää olevansa tuossakaan asiassa väärässä. Tiedot pitää poistaa kun asiakas niitä pyytää kokee häiritsevänä heidän soittelemisensa ja sillä hyvä. Levittäkää tietoa myös Facebookissa jne.

    Kaikenlaisia elättivariksia sitä pidetäänkin töissä monien tonnien kuukausipalkalla.




    "Soneran markkinointia koskeva asia

    Olette ottanut yhteyttä tietosuojavaltuutetun toimistoon Soneran markkinointia koskevassa
    asiassa. Kerrotte saaneenne useita markkinointipuheluja, joissa teille on yritetty
    myydä Soneran liittymiä. Kerrotte esittäneenne yritykselle aikaisemmin pyynnön poistaa
    tietonne rekisteristään.
    Tietosuojavaltuutetun toimisto on 25.4.2012 pyytänyt asiassanne selvitystä TeliaSonera
    Finland Oyj:ltä. Yritys on 23.5.2012 antanut selvityksen (ks. liite), jossa se kertoo
    mm., että teille ei ole aiemmin merkitty yrityksen järjestelmään markkinointikieltoa.
    Yrityksen mukaan se ei ole ollut yhteydessä teihin kevään 2012 aikana. Yritys on kuitenkin
    tietosuojavaltuutetun toimiston selvityspyynnön vastaanotettuaan merkinnyt rekisteriinsä
    teitä koskevan markkinointikiellon.
    Henkilötietolain (523/1999) 30 §:n mukaan rekisteröidyllä on oikeus kieltää rekisterinpitäjää
    käsittelemästä häntä itseään koskevia tietoja suoramainontaa, etämyyntiä ja
    muuta suoramarkkinointia varten. TeliaSonera Finland Oyj on antamassaan selvityksessä
    ilmoittanut saattaneensa voimaan teitä koskevan markkinointikiellon. Selvityksen
    johdosta emme pidä tarpeellisena ryhtyä asiassa tällä erää lisätoimenpiteisiin.
    Jos haluatte henkilötietonne kokonaan poistettavaksi TeliaSonera Finland Oyj:n rekisteristä,
    voitte esittää yritykselle henkilötietolain 29 §:n mukaisen asiaa koskevan pyynnön.

    Lainkohdan mukaan rekisterinpitäjän on oma-aloitteisesti tai rekisteröidyn pyynnöstä
    poistettava rekisteristä tarpeeton henkilötieto. Pyyntö on mahdollista esittää
    esim. tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella "Rekisteritietojen
    korjaamisvaatimus", ks. http://www.tietosuoja.fi/3186.htm. Jollei rekisterinpitäjä
    hyväksy vaatimusta tiedon korjaamisesta, sen on annettava asiasta kirjallinen todistus,
    josta ilmenee ne syyt, joiden vuoksi vaatimusta ei ole hyväksytty. Rekisteröity
    voi tämän jälkeen saattaa asian tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi.
    Lisätietoja tietosuojasta ja tietosuojavaltuutetun toimivallasta on saatavissa internetsivustolta
    www.tietosuoja.fi. Ajantasainen lainsäädäntö on löydettävissä esim. Finlexsäädöstietopankista,
    www.finlex.fi.
    "
     
    1 henkilö tykkää tästä
  2. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15119
    Tykkäykset:
    3446
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Pyydä siitä puhelutallenteesta se kopio. Ne tallentaa ne markkinointipuhelut.
     
  3. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Jostain kumman syystä ei yllätä tämäkään JJ:n ongelma. Ehkä kannattaisi hankkia suoramarkkinointikielto niin ei tarvitsisi turhaan kikkailla erikseen kaikkien yritysten kanssa.

    http://www.asml.fi/index.phtml?s=35

    Voin kertoa, että tuo Robinson-palvelu toimii kunhan et mene ja tunge puhelinnumeroasi jokaikiseen arpalappuun mitä satut löytämään.

    Tähän JJ:n tapaukseen on vaikea suhtautua kovin objektiivisesti, varsinkin kun muistelee henkilön viestihistoriaa ja sitä miten hän on itse kertonut keskustelevansa asiakaspalvelun kanssa. Markkinointikielto tuskin on mennyt perille, jos se on huudettu jollekin alihankintana puhelinmarkkinointia tekevän yrityksen kesätyöntekijälle.

    En muutenkaan ymmärrä tuota katkeruutta, sillä tietosuojavaltuutetun otettua yhteyttä Sonera selvitti asiaa ja vaikka JJ:n ilmoittamalta ajankohdalta ei tietoja löydetty, niin markkinointikielto kuitenkin lisättiin. Lisäksi tietosuojavaltuutettu antoi vielä ohjeet miten voi kirjallisesti pyytää kaikkien rekisteritietojen poistamista. Jos JJ ei vielä ole löytänyt rekisterinpitäjän yhteystietoja niin ne löytyvät helposti Soneran sivuilta. Polku tuonne on etusivun alareunasta linkki Tietosuoja ja -turva -> Rekisteriselosteet.

    Vai oliko tässä nyt yskän aiheena se, että muut teleyritykset saavat soitella tarjouksia, mutta Sonera ei? Ja heikosta kommunikoinnista johtuen JJ ei ole saanut voimaan markkinointikieltoa Soneralle? Asiaa lienee nyt tietosuojavaltuutetun saaman vastauksen perusteella kunnossa.
     
    1 henkilö tykkää tästä
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ehkä kyse on siitä että yrittää siivota omia söhellyksiään pois, eli muistat varmaan kun hän kertoi aikanaan sanoneen määräaikaisen sopimuksen irti vedoten linnareissuun ja nyt pitäs saada tuo merkintä siivottua pois.
     
    2 henkilöä tykkää tästä.
  5. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Eipä ole tungettukaan. Puhelun aikana kuulemma tarkisteltuiin ensin osotteita ja kyseltiin kuulumisia kunnes paljastui kyse olevan myyntipuhelusta jälleen kerran.


    Markkinointikielto on varmaan mennyt kahteen kertaan viimevuoden puolella, kun sanoin irti varsinaista ADSL:n ryöstö liittymää ja tikkusopparia, koska tikkua ei kyetty edes järjestämään ajoissa. Ja edelliset tapaukset ei liity tähän mitenkään. Oletuksesi on aiheetonta.


    Katkeruudesta ei ole kysymys vaan siitä periaatteesta miten asiakasta väitetään valehtelijaksi. Niinkuin sanoin, olen valmis tekemään siitä viranomaiselle valehtelusta poliisitutkinnan niin katsotaan kumpi valehtelee, lakimies vai minä. Asia ärsyttää, koska asiakas tehdään syylliseksi heidän omaan sekoiluunsa ja ei voida edes vastuuta kantaa yhdestä puhelusta. Puolustellaan yhtiön toimintaa loputtomiin. Syöttää pitäs paperit sille emakolle. Ennemminkin Sonera taitaa olla katkera asiakkalle kun kiusatakseen ei ole merkinnyt mihinkään soittokieltoa.


    Kyllä on tiedossa muutenkin. Mutta kun kerran ohjeistus on annettu uskomalla lakimiestä, niin kaippa muidenkin täytyy se saada tietää kun oikein virallista kanavaa käytetään tiedotukseen ja "varsinaisen asian harhaanjohtamiseen". Minua ei kuseteta tuon perusteell vaikka viranomaisia voidaankin kusettaa hetkenaikaa.


    Kyllä markkinointikielto koskettaa muitakin yrityksiä. Nuo sinun oletuksesi on omiaan ruokkimaan vain trolleja.
     
  6. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Hieno ehdotus... Kaikkea eivät voi kieltää etteikö ole soitettu.
     
  7. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Suomessa on se hyvä puoli, että vapaassa maassa jokaisella on oikeus toimia kuten parhaaksi näkee. Jos tosiaan epäilet Soneran sinulle toimittamia tietoja, niin kuten sanoit on sinulla oikeus pyytää viranomaisia apuun jos tilanne sitä sinun nähdäkseksi vaatii. Nimimerkki tonttu tuolla jo ehdottikin puhelutallenteen pyytämistä, se pitäisi viimeistään viranomaisten avulla löytyä jos sinulle on soitettu Soneran toimesta, ja voitte sitten yhdessä kuunnella mitä on puhuttu ja mitä ei. Tuleepahan molempien osapuolien oikeusturva hoidettua siinä samalla. Soneraa varmasti kiinnostaa jos heidän asiakaspalvelunsa ei osaa kirjata markkinointikieltoa ylös. Tahalliseen häiriköintiin tuskin kukaan muu kuin sinä jaksaa uskoa.
     
  8. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Sinä se jaksat aina tulla haastamaan henkilökohtaista riitaa, ilmeisesti jäänyt vuosien saatossa jotain hampaankoloon. No sille ei voi mitään, ja oma levysi näyttää jääneen kiertämään samaa kehää Soneran haukkumisen suhteen.
     
  9. mjk Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    621
    Tykkäykset:
    94
    Puheluerittelyistähän saattaisi selvitä milloin ja mistä on soitettu. Tosin puheluerittelyä ei ole tullut tilattua moneen vuoteen itselläni, joten en tiedä näkyykö siinä vastaanotetut puhelut mitenkään.

    Onhan se vähän vaikea osoittaa että kyseinen kielto on lähetetty. Siitä pitäisi olla puhelutallenne jossa se kielto ilmenee, sähköposti headereineen tai sitten vaikka kirjatun kirjeen lähetyslappu saantitodistuksineen. Tokihan TeliaSoneran kaltainen firma sen silti kiistänee teknisen vian, postin perille tulemattomuuden, inhimollisen erehdyksen tms. perusteella.

    Ilmeisesti ainoa tapa hankkiutua oikeasti eroon TeliaSoneran kaltaisesta lakia rikkovasta rikollisfirmasta on asioida sen kanssa ulosottoviraston haastemiehen välitykselle. Eli ei muuta kuin haastemiehen laittaa toimittamaan tiedoksianto jossa kieltää suoramarkkinoinnin ja vaatii tietojen poistamista rekisteristä. Maksaa muistaakseni muutaman kymmenen euroa. Sen jälkeen asiaa on mahdoton mennä kiistämään kun kirjeen perillemenosta on itsellä ulosottoviraston leimoilla ja haastemiehen hankkimalla allekirjoituksella varustettu kopio, että tällainen tuli lähetettyä. Jos sen jälkeen tulee uutta suoramarkkinointia tai puhelinmyyntiä kyseisestä yrityksestä niin rikosilmoitusta vain kehiin. Tokihan sen rikosilmoituksen voi tehdä tässäkin vaiheessa jos on jotain konkreettista todistetta siitä että on kieltänyt suoramarkkinoinnin kyseiseltä yritykseltä.

    Yhden ihmisen kannalta asia lienee pienehkö, mutta samalla sitä auttaa lukemattomia muitakin suomalaisia kun kyseessä tuskin on mikään yksittäistapaus.
     
  10. MrFrog Vieras

    Ei puheluerittelyssä koskaan ole vastaanotettuja puheluita näkynyt? Ja miten ulosottovirasto tähän liittyy? :D
     
  11. SamsungMarrtti

    SamsungMarrtti

    Liittynyt:
    19/8/11
    Viestit:
    410
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    LuntaTupaan 800

    Ole yhteydessä Pasi Viherahoon. Hän voi olla kiinnostunut tekemään jutun ongelmastasi.
    http://www.pasiradio.com/yhteystiedot
    http://www.youtube.com/user/viherahovirallinen

    ... ellet sitten itse ole Pasi.
     
    1 henkilö tykkää tästä
  12. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15119
    Tykkäykset:
    3446
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Vastaanotettuja puheluita ei kirjata erittelyyn ellei ne ole maksullisia puheluita.
    Ei haastemies mitään allekirjoituksia pyytele, toimittaa vain tiedoksiannon.
     
  13. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7460
    Tykkäykset:
    507
    Oliko tämä ennen vai jälkeen sen kun huomasivat että olet käyttänyt kaistaa maksiminopeudella mutta laskuttaneet vain megasesta?
     
    1 henkilö tykkää tästä
  14. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Mitäpä tuo nyt muuta voi olla tai muuksi tulkita. Unohduksen piikkiin ei voi kaikkea laittaa. Varmasti monella muullakin vastaavia kokemuksia.




    Sille puolestaan minä en voi mitään, että Sonera on puolestaan kunnostautunut toimimaan näin kun olen kertonut. Espenlekalle vaikka vastasitkin, niin tuon vain kantani tässä asiassa esille. Mitään huonon hakemista minulla ei just Sonerasta erityisesti ole tai ristiretkeä, jossa tahallaan etsisin juttuja.

    Omapahan on probleemansa... en yleensä seuraile nopeuksia muutenkaan. Ainoastaan silloin jos tökkii, muuten minulle on se ja sama. En tarvitse nettiä nopeuttamaan jotain asioitani entistä nopeammin ja vain siksi käyttäisin nettiä sellasessa tarkotuksessa missä sitä tarvitsisi joku muu kuin minä. Satuin asian huomaamaan aikanaan ja se siitä. Minulle on riittävää sujuvuus ja mutkattomuus ja loppulasku. Jos netti käy hinnaltaan kohtuuttomaksi ja monopoliasemalla aletaan kiristämään hintaa, niin sitte saa olla ilman minun rahoja.
     
  15. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Minusta sinä sekoitat tässä nyt kaksi asiaa, puurot ja vellit, keskenään. Se että sinulla on ongelmia saada markkinointikielto päälle ei tarkoita sitä, että kaikilla Soneran asiakkailla on sama ongelma. Lisäksi ainakaan minä en ole kuullut omalta lähipiiriltäni mistään Soneran puhelinmyyntihäiriköinnistä. Jos taas viittaat yleisesti puhelinmarkkinoinnin pelisääntöihin ja toimintatapoihin, niin niissä varmasti olisi parannettavaa, kaikilla operaattoreilla ja heidän alihankkijoillaan.

    Aika vaikea uskoa kun olet ensin kirjoitellut ryöstöliittymästä (ADSL) ja monopoliasemasta.
     
  16. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    No se on totta... niin onkin. Siksi lakikin tuli rajaamaan tätä kaupustelua kuluttajan puolelle. Kyllä mä luulen, että sinulla on luetun ymmärtämisessä vaikeuksia. Kertoessani, että tuskin olen ainoa ei tarkoita silloin että kaikilla muillakin on ongelmia. Aika monella voi olla jos yhdelläkin on. Miljoonasta varmasti löytyy vastaaavia kokemuksia, muttei ne ole tulleet tänne kirjoittamaan niin että sinä ne näkisit. Saattavat murehtia vaikka aivan omineen.


    Se on totuus. Aikaisemmin minulta lyötiin nopeudet neljäsosaan ja kustannukset nousi 41 pilkku jotain euroon kuukaudessa. Jos koitit saada Kymp:iä niin oli pakko tehdä soppari joka olisi 2 vuoden mittanen jne. silti hekään eivät voineet Soneran takia antaa edes kovinkaan paljon halvempaan hintaan. Muut eivät voineet tehdä ADSL sopparia koska olisivat joutuneet Soneran verkkoja käyttämään. Tuommonen on parin megan nopeuksilla juurikin ryöstämistä ja monopoliasema.

    Nyt on Kymp 24/1 tms. ja just tuli ilmotusta että kuitua voisi tulla asentamaan. 25€ on nyt ADSL kuussa ja ilman mitään määräaikaista sopparia.
     
  17. lakupekka

    Liittynyt:
    19/9/11
    Viestit:
    22
    Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Nokia E7
    Hanki elämä.. Ei jumalauta, että on sulla vaikeeta. :-D
     
    1 henkilö tykkää tästä
  18. thehulk

    thehulk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    25/6/03
    Viestit:
    1965
    Tykkäykset:
    130
    Puhelinmalli:
    Samsung Area 52 Radio edition
    miten joku voi oikeesti luulla, että suuri pörssiyhtiö jaksaa tahallaan häiriköidä yhtä mitätöntä yksityisasiakasta?? Tai miksi joku puhelinmyyjä hukkaisi tahallaan aikaansa soittamalla vastahakoisille asiakkaille?

    Kumma, että itselle ei ole tullut yhtäkään telemarkkinointi soittoa operaattoreilta aikoihin. No minä en osallistukaan jokaiseen arvontaan ja kilpailuun.
     
  19. tonttu

    tonttu Supermoderaattori

    Liittynyt:
    2/4/04
    Viestit:
    15119
    Tykkäykset:
    3446
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Kannattaa muistaa että Soneralla se myyntineuvottelija ei itse valitse asiakasta, saatikka edes numeroa mihin soitto menee.
    Sen tekee automaattisesti tietokone.
    Kun puhelu hälyttää vastaanottajalle päin, soittajalle pumpsahtaa tietsikan ruudulle vain sen kohteen asiakkuustiedot ja siinä on se muutama sekunti aikaa mietiskellä mitähän runoilisi tai myisi.
    Jos siellä Soneran asiakastiedoissa olisi täppä kondiksessa niistä markkinointikielloista, se tietsikka ei valitse sellaisia numeroita lainkaan.
     
  20. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Pörssiyhtiön nimissä tuommosta ei tehdäkään, olet aivan hakoteillä. Joku syy on oltava unohduksillekin. Saattahan olla, että on jätetty listoille pyörimään piruuttaan, kun ei ole onnistunut asiakkaan kanssa asiointi ja jäljittäminen on hankalaa. Tehdään mukamas hyvä jäynä kaverille tai kesätyöntekijöille, saavat soittaa numeroihin joihin ei tarttis soitella. Toihan on aika yleistä lehtimyyntifirmoissa ettei merkkailla asiakasta pois rekistereistä tms. Ei varmaan vois vähempää kiinnostaa vaikka se kuuluisi ammattinsa varjopuoliin. Joskus ovat lätkineet luuria korvaankin. Ihmisillä on kumma tapa luottaa toisten tekemisiin puhelimen ym. kautta, siksi sellasilta on huijattu jopa rahnaa nigerialaisittain. Tällä en tarkota tietenkään Soneraa niinku joku vois alkaa taas inttämään. Vaan se tyyli millä asioita tehdään on perseestä. Ei välitetä mistään ja lopputulos on tuo, viittävaille ettei poliisille ilmota omien tietojen käsittelystä.

    En minäkään osallistu arvontoihin tms. kyllä puhelu tuli internetyhteyksiä mainostaakseen aivan selvästi. Kun ei onnistuttu viimevuonna, piti koittaa lämmitellä tänävuonna.


    Kuule on jo.. paska kello kauas kuuluu. Muillekin tietoon minkälaista toimintaa pörssiyhtiön työntekijät tekee edustamansa yhtiön nimissä. Ainahan sitä puolustella voi ruotsalaisomisteisia järjettömyyksiä.
     

Jaa tämä viestiketju