1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Reititysongelma numeronsiirron jälkeen

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja dreamy83, 28/8/05.

  1. dreamy83

    Liittynyt:
    23/7/02
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    Avaan aiheesta nyt uuden ketjun, koska en nopealla silmäyksellä havainnut, että asiaa olisi käsitelty. Jos on, joku ystävällinen siirtänee tämän oikeaan ketjuun.

    Tällainen ongelma kävi ilmi, että tein numeronsiirron Kolumbukselta Saunalahdelle, liittymä aukesi muutama päivä sitten. Heti alkuun homma jotenkin töksähti kun jouduin tunnin verran olemaan ilman toimivaa liittymää. Liittymän avauduttua näytti tilanteen olevan ihan ok tilanne, mutta nyt havaittiin vakava ongelma. Muutamat ihmiset sanoivat, että soittaessaan minulle olivat kohdanneet sen, että numero ei ole käytössä. Soitin asiakaspalveluun, jonne ei tietenkään päässyt alle vartin odottamisella.

    Pääsin kuitenkin läpi asiakaspalveluun, kuvasin ongelman ja hän luonnollisesti kysyi miltä operaattorilta olen tehnyt siirron ja onko tietoa mistä liittymistä ihmiset on minulle soittaneet. Ilmoitin, etten varmuudella tiedä, mutta olettaisin Soneran, Tele Finlandin ja mahdollisesti myös dna:n liittymiä, joista on minullepäin yritetty. Asiakasneuvoja sitten kertoi suhteellisen suoralta kädeltä, että vika kuulostaisi olevan reitityksessä, jossa puhelut on reititetty vanhalle operaattorilleni. Itse en tästä tekniikasta tiedä, miten se toimii joten en osannut kysyä mitään lisää. Mitä tämä tekniikka ko tapauksessa pitää sisällään?

    Sitten kun olin kysellyt asiakaspalvelulta, milloin tämä vika saadaan korjattua, niin he sanoivat, että todennäköisesti vuorokauden kuluessa. Asiakaspalvelun mukaan vika on nimenomaan Soneran verkossa, eikä Saunalahdessa. Puhelun jälkeen tuli vielä viesti asiakaspalvelusta: "Hyvä asiakkaamme. Osoittautui, että kuvaamanne ongelma ei ole teidän liittymässä vaan Soneran verkon käyttäjien liittymissä. Sonera korjannee asian."

    Te, ketkä tuosta mainitsemastani tekniikasta tiedätte jotain, niin voisikohan joku laittaa kommenttia siitä, että onko kyse todella tekniikasta vai jostain Saunalahden omaan toimintaan liittyvästä asiasta?
     
  2. sorsa

    Liittynyt:
    7/2/03
    Viestit:
    430
    Tykkäykset:
    0
    Reititysongelma on mahdollinen. Reititysongelma puheluiden suhteen esiintyy jonakin allaolevista tai niiden yhdistelmänä.
    1. Numeroavaruuutta hallinoivan (Alkuperäisen) operaattorin verkosta puhelut eivät tule perille. (Yleensä tässä tapauksessa puhelut lankaverkosta eivät myöskään tule perille.)
    2. Operaattori, jolta ollaan poistumasta puhelut eivät tule perille.
    3. Uuden operaattorin verkosta puhelut eivät tule perille.
    4. Muista operaattoreista puhelut eivät tule perille.
    5. Joltain yksittäiseltä operaattorilta puhelut eivät tule perille.
    Ongelma johtuu siitä, että jokaisella operaattorilla tai matkaviestinverkolla on tietokanta, josta löytyvät siirretyt numerot. Jos tietokannan päivittyminen siirron yhteydessä on epäonnistunut, niin tietokanta sisältää virheellistä reititystietoa ja puhelu ei tule perille. Ensimmäisen päivityksen tekee operattori jolta ollaan poistumassa omaan reititystietokantaansa ja yleiseen reititystietokantaan. Jos päivitys omaan tietokantaan epäonnistuu, niin edellisestä operaattorista puhelut eivä tule perille. Jos päivitys yleiseen tietokantaan epäonistuu, niin muista verkoista puhelut eivät tule perille. Jos yksittäisellä operaattorilla päivitys yleisestä tietokannasta omaan tietokantaan epäonnistuu, niin sen operaattorin verkosta puhelut eivät tule perille.
     
  3. greggman

    Liittynyt:
    9/6/05
    Viestit:
    147
    Tykkäykset:
    0
    Homma toimii jokseenkin seuraavalla tavalla. Soittaja näppäilee kaverin numeron ja soittajan operaattori reitittää puhelun numeron perusteella (Numpac?) kaverin operaattorin keskukseen (MSC). Keskuksessa selvitetään mihin kotirekisteriin (HLR) kyseinen kännykkänumero kuuluu ja sinne lähetetään reitityspyyntö (RIR). Kun kotirekisteri saa reitityspyynnön, se etsii kyseistä kännykkänumeroa käyttävän sim-kortin uniikin tunnistenumeron (IMSI) ja mm. tiedon siitä missä vierailijarekisterissä (VLR) ko. sim-kortti on viimeksi ollut. Tämän jälkeen kotirekisteri lähettää IMSI-numeron sisältävän pyynnön vierailijarekisteriin, joka toimittaa vastauksena puhelun vastaanottajalle väliaikaisesti luodun MSRN-numeron, jota voidaan käyttää puhelun yhdistämiseen oikeaan luuriin. Kotirekisteri toimittaa tuon numeron takaisin keskukselle, joka yhdistää puhelun.

    Tuossa siis tekniikka. Ongelmatapauksessa lienee kyse siitä, että muiden operaattorien (yllä mainitut Sonera ja dna) verkoista soitettaessa operaattorit reitittävät puhelut virheellisesti Elisan keskukseen. Elisan keskus ei kuitenkaan löydä numeroa "omistavaa" kotirekisteriä, koska numero on siirretty Saunalahdelle ja näin ollen pitäisi löytyä jostain Saunalahden kotirekisteristä (ja löytyykin, koska muuten puhelin ei olisi verkossa).

    Siirrettävien numeroiden osalta operaattoritarkistus tehtäneen Numpacissa, mutta tuota kuviota en ihan tarkalleen tiedä. Mikäli Numpacin tiedot operaattorista ovat oikein ja esimerkiksi Elisalta soitettaessa puhelut tulevat läpi, niin jonkinlaisena vastauksena ongelmaan voisi olla se, että operaattorit pitävät itsellään väliaikaista rekisteriä. Tällainen olisi jopa viisasta, jotta jokaista puhelua varten ei tarvitsisi tehdä Numpac-kyselyä. Tietysti tuota rekisteriä pitäisi sitten päivittää useita kertoja päivässä ja jos päivityksessä tapahtuu jotain virheitä, niin reititystiedotkin sisältävät virheitä.
     
  4. BuZu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/2/03
    Viestit:
    1509
    Tykkäykset:
    0
    Oletko kokeillut, toimiiko Kolumbuksen kortti vielä?
    Jos kerran puhelut eivät tule Saunalahden korttiin, niin ne saattavat tulla vanhaan kortttin.
     
  5. dreamy83

    Liittynyt:
    23/7/02
    Viestit:
    210
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä kokeilin sitäkin ja ei ollu toiminnassa enää. Ja vika lienee nyt korjattu, koska puheluita henkilöiltä, jotka valittivat ettei läpi pääse, tulee nyt läpi.
     
  6. Panda Vieras

    Siirsimpä ylimääräisen elisan kk-maksuttomaan Saunalahteen. Lopputulos: 5 tuntia "siirrosta" kumpikaan ei toimi.
     
  7. lassej

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    174
    Tykkäykset:
    0
    Itselläni oli alkuperäisen kirjoittajan kanssa vastaavanlainen tilanne.

    Aivan yllättäen (edellisestä numeronsiirrosta muutama kuukausi) osasta Saunalhden liittymistä soitettaessa minun Soneran liittymään oli tuloksena vain viesti "Numero ei ole käytössä"

    Soitin tästä Saunalahdelle josta sanoivat että Soneran vika. Soitin Soneralla ja testauksen jälkeen sanoivat että on Sauniksen vika. Saunalahdelle toista kertaa soittaessa olivat edelleen sitä mieltä että kyseessä oli Soneran vika - tässä vaiheessa sappeni tosin alkoi kiehumaan.

    15 minuuutin eritasoisen argumentaation jälkeen ("minulle on aivan sama kenen vika kyseessä on, kunhan se vain korjataan - sopikaa keskenänne Soneran kanssa kumpi hoitaa), Saunalahti lopulta otti yhteyttä Soneraan ja he alkoivat selvittämään tätä.

    4 päivän kuluttua homma lopulta toimi. Virallinen Soneralta saatu selvitys oli, että Saunalahden tekemät reititystiedot olivat jääneet puutteellisiksi, minkä vuoksi homma ei toiminut.

    Asia kyllä nyppi aika isosti - vietin yhteensä 1h 30 min näiden operaattorien asiakaspalveluissa ja jonoissa. Eniten kuitenkin hatutti molempien operaattorien ylimielinen "kyseessä on toisen vika, soita sinne" -asenne.

    (näin kun asia tuli taas mieleen, voisi vaikka vääntää reklamaation saunikselle asiasta)
     
  8. BuZu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/2/03
    Viestit:
    1509
    Tykkäykset:
    0
    Sillä ei ole merkitystä, kenen tai minkä vika se on.
    Se on operaattorin asia selvittää, eikä pompottaa "luukulta luukulle"
     
  9. Mokamies

    Liittynyt:
    30/12/03
    Viestit:
    973
    Tykkäykset:
    0
    Operaattoreiden kesken on sovittu, että kyseisissä ongelmissa vastaanottava operaattori hoitaa ongelman selvityksen. Eli tässä tapauksessa Saunalahden olisi kuulunut hoitaa asia, eikä laittaa asiakasta soittelemaan itse ympäriinsä.
     
  10. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230

    :))
     
  11. lassej

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    174
    Tykkäykset:
    0
    Tästä olen täsmälleen samaa mieltä. Oli vain melkoinen homma saada aspan ihmisetkin uskomaan tuo asia.
     
  12. putte2

    Liittynyt:
    26/11/04
    Viestit:
    24
    Tykkäykset:
    0
    Juuri näin! Oman operaattorin pitää aina hoitaa homma loppuun. Todella törkeää jos asiakasta pyydetään soittelemaan toiselle operaattorille.

    Näissä reititys asioissa vika voi olla muuallakin kuin luovuttavalla tai vastaanottavalla operaattorilla. Itse olen huomannut että yksi majakka-operaattori sysää omat vikansa helposti muiden niskaan. Hoitaisivat kuitenkin asiakkaan ongelman vaikka muita haukkuvatkin.
     
  13. Panda Vieras

    Älä turhaan hymyile JJ, en aio vaatia miljoonahyvityksiä tai kiusata aspaa.
     

Jaa tämä viestiketju