1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Rasismia vai mitä

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja longi, 16/11/04.

  1. longi

    Liittynyt:
    16/11/04
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Tilasin tässä reilu pari viikkoa sitten itselleni ja vaimolle Saunalahden gsm-liitymän. Oma liitymän tilaus onnistui verkkop. tunnusten avulla ok. Meillä kun ei ole kun yhdet tunnukset niin vaimon liitymä tilattiin postiennakolla, mutta sieltäpä tulikin vaan 300€:n vakuusmaksu lasku. No eipä kun soittamaan asiakaspalveluun ja tiedustelemaan moista. Sielläpä tympeä-ääninnen täti ilmottaa, että tämä ei kuulu meille vaan luotto-os. (tai jokin sellane) ja vaimon pitää soittaa sinne henk.koht. Eivät kylläkään puhu thaita ja kun vaimo ei puhu tarpeeksi hyvää Suomea niin jäi soittamatta. Kyseessä oli siis operaattorin vaihto Soneralta Saunal. Eikä auttanut edes yritys vaihtaa laskutus osoite minun nimiin. Kehoitettiin edelleen vaimoa ottamaan yhteyttä luotto-os.
    Onko tämä RASISMIA vai mitä? Ainakin h....tin huonoa asiakaspalvelua ja mainosta!!!

    ps. Vaimon ja minun luottotiedot ovat varmasti kunnossa
     
  2. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Yksi vaihtoehto on, että otat sen toisenkin (vaimon) liittymän nimiisi. Tosin itse ainakin peräisin selitystä, joka tosin on todennäköisesti jokin valittu käytäntö joka ei suoraan liity teihin. Jos ei selitys miellytä, niin liittymät vaihtoon ja sanaa eteenpäin.
     
  3. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Onko vaimosi Suomen kansalainen, onko asunut kauan Suomessa?
     
  4. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Operaattori saattaa vaatia vakuusmaksua ulkomaan kansalaiselta (ymmärsin että vaimosi on ulkomaalainen, korjaa toki oitis jos olen väärässä), sillä sehän ei voi esim. tarkistaa ulkomaan kansalaisen luottotietoja eikä näin tiedä vaikka kyseessä olisikin joku taparikollinen. No, eihän tämä nyt tarkoita että tällaisia olisi kovinkaan moni, mutta tarkistetaanhan suomalaisiltakin asiakkailta luottotiedot ja saatetaan asettaa vakuusmaksuja jos niissä on jotain häikkää. On tietysti muitakin juttuja, miksi saattaa vakuusmaksu tulla.

    Tällaisia luottamuksellisia tietojahan operaattori ei voi luovuttaa 3. osapuolelle (siis jollekin muulle, kuin asiakkaalle itselleen). Kannattaa esim. tehdä valtakirja, jolla vaimosi valtuuttaa Sinut hoitamaan asioita ja vaikka mainita syyksi heikko suomenkielen taito. Sitten vain kysymään operaattorilta, onnistuuko asiointi tällaisen välityksellä, tai onko mahdollista asioida palvelupisteessä jossa molemmat olisivat paikan päällä, jotta voisit mahdollisesti tulkata hieman vaimollesi. Rasismistahan ei ole kyse, vaan tietosuojasta. Vaimoasi koskevia (arkaluontoisia) tietoja ei luovuteta kenellekään muulle, kuin vaimollesi. Peli on mielestäni kohtuullisen selvä tältä osin, tietysti voi aina olla tilanteita joissa tarvitaan poikkeuksia.

    Laskutuksen muuttamista toisen nimiin, mitä se nyt auttaa ketään? Omistussuhdettahan tuossa tarkastellaan, liittymän allekirjoittajahan syntyneistä laskuista on viime kädessä vastuussa, eikä se kenelle lasku halutaan lähettää. Laskunhan voi pyytää tulemaan vaikka naapurinsa nimellä, naapuriin jos haluaa. Onnistuu todennäköisesti vain kerran ja saattaa johtaa naapurisovun päättymiseen. Eli pystynette kiertämään vakuusmaksua niin, että teet uuden liittymäsopimuksen kokonaan omiin nimiisi, Sinä allekirjoittajana. Numeronsiirto-tapauksessahan tuosta täytyy tehdä ensin vanhalla operaattorilla omistussuhteen muutos, jonka jälkeen siirto uudelle operaattorille.
     
  5. longi

    Liittynyt:
    16/11/04
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Vaimo on Thaimaan kansalainen ja asunut Suomessa kesäkuusta 2003. Oleskelulupa on, yhteinen lapsikin on, tosin näitä ei kysellä siinä liittymis lomakkeessa. Soneran liittymä on ollut yli 2v, eikä ole ollut mitään maksuhäiriöitä. Vaimon liittymäähän ei tarvitse vaihtaa ja oma on lähdössä lähiaikoina myöskin vaihtoon. Ei kele rehellinen Suomalainen mies katsele tällästä kohtelua.
     
  6. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    liittymäkauppa ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan liiketoimintaa. jos on tarpeeksi suuri riski, että "luottokaupassa" tulee operaattorille tappiota, (vaikka ulkomaankansalaisuus tai ei pysyvää osoitetta/työpaikkaa suomessa, ei suomalaista hetua jne), silloin yleensä pyydetään vakuutta, jotta luottokauppa onnistuu.
     
  7. plehti Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/4/03
    Viestit:
    2078
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Autamme mielellämme asian korjaamisessa, mikäli uskotte luottopäätöksen perustuvan virheellisiin tietoihin. Saunalahdella kuten muillakin operaattoreilla on runsaasti ulkomaalaisia asiakkaita. Saunalahti kuten kaikki muutkin operaattorit tarkistavat asiakkaiden luottotiedot ennen postpaid-liittymän myöntämistä. Suurin osa operaattoreista tarkistaa luottotiedot Suomen Asiakastieto Oy:ltä.

    T: Panu.
     
  8. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Onhan nuo Prepaidit onneksi keksitty, niin ei tarvitse ilman liittymää kuitenkaan olla. Lataa hyntsykkää tilille ja puhuu menemään ilman ongelmia.Ei ne turhan päiten noita vakuusrahoja laittele.Minimoidaan riskit.Mikset itse ota toista liittymää omiin nimiisi?Maksat sitten muijasi laskut.
     
  9. longi

    Liittynyt:
    16/11/04
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    No eipähän kysyinen asiakaspalvelun täti ollut ainakaan yhtään halukas auttamaan asiassa, vaikka mitä ehdotin. Senkun hoki ei kuulu meille vaimon pitää ottaa yhteyttä luotto-os. Eihän tämä ole mikään akuuttitilanne että pitäs saada liittymä heti. Entinenhän toimii moitteettomasti. Enitenhän tässä ottaa päähän tollainen epäystävällinen kohtelu asiakaspalvelussa, kun ei edes haluta selvittää tilannetta.
     
  10. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Kuten aiemminkin kirjoittelin, niin täti todennäköisesti ei voi antaa näitä tietoja Sinulle, vaikka haluaisikin. Tietoja ei saa luovuttaa ulkopuolisille, vaikka olisikin perheenjäsen, mies, lapsi, anoppi jne. ellei sitten ole sovittu jostain valtakirja tai "holhooja" tai "uskottu mies" -käytännöistä.
     
  11. longi

    Liittynyt:
    16/11/04
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Enhän minä pyytänyt mitään luottotietoja tädiltä. Mutta kun täti ei ollut halukas etsimään toimivaa ratkaisua. Ratkaisu ei ole , että vaimo soittaa luotto-os. ja puhuu thaita ja luotto-os. Suomea. Ei siinä mitään selviä. HUONOA ASIAKASPALVELUA JA SITÄ MINÄ EN SIEDÄ
     
  12. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Vaan kun ei tuo täti todennäköisesti oikein muutakaan tietoa voi Sinulle selvittää, kuin luottotietoja. Yleensäkään karsastan sitä, että jonkun muun asiakkaan asioista voisi keskustella jonkun muun kanssa. En tarkoita loukata, mutta toisaalta myös tällaisessa tilanteessa, jossa vaimon kanssa "ei ole mahdollista saada puhua" pyynnöistä huolimatta, oletan että operaattorin päässä hälytyskellot vasta soivatkin. Eikö tuollainen esim. "uskottu mies" -menettely esim. vaimosi allekirjoittamalla valtakirjalla onnistu yrityksen kanssa? Teet valtakirjan jolla vaimosi valtuuttaa Sinut hoitamaan asiaa ja kysyt operaattorin edustajalta voitko faksata sen hänelle ja olisiko asiointi mahdollista tämän jälkeen?
     
  13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Siis mitä sinä oikein nyt meinaat? sitä että Suomessa yritysten pitäisi alkaa tarjoamaan kaikilla mailman kielillä asiakaspalvelu mukaanlukien thaita?

    No eipä noissa on thai ravintoloissa tahdo saada ymmärettävää suomenkilistä palvelua, ovatkohan ne rasisteja?

    Kiina ravintoloissa syötetään suomalaisille jätteistä tehtyä ruokaa, ovatkohan ne raisisteja?
     
  14. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Jos ulkomaalainen on asunut Suomessa alle kaksi vuotta, operaattorit vaativat vakuusmaksun ennen liittymän avaamista. Tiedän tämän omastakin kokemuksesta. Samalla tavalla voi käydä myös suomalaiselle, joka on ollut poissa Suomesta pitkään ja palaa sitten takaisin. Jos luottotietoja ei voida tarkastaa tiettyä aikaa taaksepäin, määrätään vakuusmaksu.

    Tällä ei ole mitään rasisimin kanssa tekemistä.
     
  15. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Helpointa lienee että otat molemmat liittymät omiin nimiisi ja laitat vaimosi käyttäjäksi, sen jälkeen ei tule enää ongelmia. Todennäköisesti vaimosi ulkomaankansalaisuus on se ongelma, tuttavapiirissä on yksi vastaava tapaus mutta vaimo oli jo saanut kansalaisuuden, eikä ongelmia siirrossa dna->elisa ollut.
     
  16. mjitla

    Liittynyt:
    3/9/03
    Viestit:
    106
    Tykkäykset:
    0
    Ei kai tätä kuitenkaan pyydetty? Todettiin että tämä oli asiakaspalveluntädin ainoa ratkaisu, eikä siis toimiva. Muuta ratkaisua täti ei antanut eli myös mielestäni huonoa palvelua
     
  17. longi

    Liittynyt:
    16/11/04
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Siis vielä kerran. Täti töissä asiakaspalvelussa, ei luotto-osastolla. Ei pyytänyt kertaakaan vaimoa puhelimeen. Enkä vaatinut että pitäisi puhua thaita, vaan kun ei ole yhteistä kieltä mitä tehdään. Ko täti siis sanoi että ei tiedä luottoasioista yhtään mitään. Operaattorilla pitäisi alkaa kellot soida, kun asiakaspalvelua moititaan. Esim Soneralla kun sinne pääsee pitkän odotuksenjälkeen pääsee läpi. niin jos ko palvelija ei osaa tai voi palvella siirtää puhelun sinne missä voidaan selvitellä asiaa. Siis en ole pyytänyt vaimonluottotietoja (ovat varmasti kunnossa), enkä v..tunu siitä että niitä ei annettu. Jokohan tämä rautalanka riittää vai väännänkö lisää?
     
  18. nimezis

    nimezis

    Liittynyt:
    18/9/03
    Viestit:
    673
    Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6
    Ei tässä minkäläistä rasismia vaan liiketoimintaa ,so -kelkat takaisin Soneralle :)
    Muistan hämärästi vaimoni kokenut sama kohtelua juuri silloiselta Jiippilta kun siirsi oman hk.liittymän oman yrityksen laskuun ja sieltä tullut vakuuslasku 1000eur. Ihmettelimme yhdessä miksi kun hän yks.henkilönä oli jo muutama vuotta asiakkana eikä mitään maksuhäiriötä. Hänelle aspan täti kertoi että sellainen periateensa yritykseltä vaatia vakuusmaksun.
    Ja tunnen muutama kaveria joilla on mukalaispassi tai Viron jne vaikka brittipassi nuo kaikki ovat maksanneet vakuutta, sitä huolimatta että kaikki ovat töissä Suomessa ja oleskeluluvat kunnossa. Juu ja kaikilla aivan eri operattorit.
    Kato esim. Venäjällä ei luoteta edes oman kansalaiseen vaan myyvät prepade-kortia ja näillä maksetaan etukäteen vähän samalla tavalla kuin TELE-2 :lla Suomessa. Mutta eivät avata liittymän kenelle tahansa ilman sisäpassia ja osoitetta.
     
  19. nimezis

    nimezis

    Liittynyt:
    18/9/03
    Viestit:
    673
    Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6
    tuskinpa rasismia vaan "pikkusen haiseva" liha kuuluu heidän ruokakulturiin jopa herkkuruokalistaan joten heidän näkökulmasta me tässä - "Herkutellaan yhdessä" !
    :)
     
  20. longi

    Liittynyt:
    16/11/04
    Viestit:
    13
    Tykkäykset:
    0
    Jos tämä 2v systeemi pitää paikkaansa, niin ko tädin olisi pitänyt tietää ko asiasta tai siirtää puhelun jollekkin joka tietää. Se on nimeltään ammattitaitoa ja hyvää asiakaspalvelua.
     

Jaa tämä viestiketju