Rakentaminen & Remontointi

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
378
Puhelinmalli
Samsung S10e
Suihkuhuoneen lattian ja seinän välinen silikonisauma on jo kerran korjattu takuuseen, kun silikoni ei pysynyt tiiviisti paikoillaan. Seuraavaksi ajattelin itse koittaa tuon korjata.

Mattoveitsellä lienee syytä poistaa vanha silikoni kokonaan pois, viiltämättä kuitenkaan laattojen alla olevaa kosteuseristettä. Entäs sen jälkeen, pitääkö jäljelle jäävät silikonijämät jollain myrkyllä liottaa irti? Kalkki- ja rasvajäämät varmaan lähtee jollain tavallisilla puhdistusaineilla? Kärsiikö kaakelit, jos puukolla rapsuttelen silikonia ja kalkkia irti?

jaakko

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
268
Puhelinmalli
Sony Xperia 10 II
Saumojen uusinta olisi itselläkin esissä, viimeksi jotain linkin tyyppistä ainetta käytin poistoon. Mattopuukkoa en käyttäisi, enkä myöskään puukolla raaputtaisi kaakeleita. Silikonin poistoaine

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
378
Puhelinmalli
Samsung S10e
Tuotetiedoissa lukee: "Voimakkaasti ihoa syövyttävää ja silmiä vaurioittavaa." Ei taida ihan perus näppylähanskat riittää työhanskoiksi? Pitääkö olla joku painekypärä ja ilmaletku suojaamassa silmiä ja hengitystä?

tonttu

Vuoden foorumilainen 2019
Supermoderaattori
Palaute - 100%
5   0   0
Reaktiopisteet
16152
Puhelinmalli
Apple iPhone 12 PRO

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
378
Puhelinmalli
Samsung S10e
Kiitos, eipä tuo nyt sit niin pahalta myrkyltä kuulostakaan:

Hengityksensuojaus
Jos ilmanvaihto on puutteellinen, on käytettävä hengityksensuojainta - suodintyyppi A2.

Käsiensuojaus
Kumi- tai muovikäsineet.
EN 374n mukaiset suojakäsineet.

Jakke Jäyhä

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
593
Puhelinmalli
Iphone Xs
Olen eräätkin silikooni saumat uusinut. Työn puolesta ja omiinkin asuntoihin. Pelkkä mattopuukko on riittänyt silikoonin poistoon. Tarkkana kun on niin ei tule mitään vahinkoa. Joskus on kokeiltu noita silikoonin poistoon tarkoitettuja aineita. Ei ole mielestäni hankkimisen arvoisia. Mekaaninen poisto paras ja varmin tapa. Sormella vielä varmistaa laatan pinnasta ettei jää silikoonia.
Ja uusi silikooni kannattaa laittaa fairyvesi/jäätelöpuikko tavalla. Ei teippaamista.

kowardi

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
211   0   0
Reaktiopisteet
13503
Puhelinmalli
joku lippulaiva
Olen eräätkin silikooni saumat uusinut. Työn puolesta ja omiinkin asuntoihin. Pelkkä mattopuukko on riittänyt silikoonin poistoon. Tarkkana kun on niin ei tule mitään vahinkoa. Joskus on kokeiltu noita silikoonin poistoon tarkoitettuja aineita. Ei ole mielestäni hankkimisen arvoisia. Mekaaninen poisto paras ja varmin tapa. Sormella vielä varmistaa laatan pinnasta ettei jää silikoonia.
Ja uusi silikooni kannattaa laittaa fairyvesi/jäätelöpuikko tavalla. Ei teippaamista.
Paljon tuollaisesta veloitetaan yleensä? Siis vaikka nyt kylppärin silikonien vaihdosta?

Jakke Jäyhä

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
593
Puhelinmalli
Iphone Xs
100-200€+alv+silikonit.Työ vie 2-4 tuntia. Sisältää lattia/seinä ja seinien kulmasilikoonien poisto/uusinta. Työläin osuus työstä on siis poisto. Joskus suit/sait, joskus taas vaatii kärsivällisyyttä. Itse silikoonin veto about 10-15 min. työajasta.

Hibah

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
378
Puhelinmalli
Samsung S10e

Kiitos hyvistä vinkeistä, tältä pohjalta aion suunnittelua jatkaa. Taidanpa ensin rapsutella puukolla ja sit vielä koittaa puhdistusaineitakin. Kenties kysyn rautakaupan myyjältäkin käyttövinkit silikonin poistoaineelle. Onneks on talossa toinen suihku, niin voin pitää tämän huoneen käyttökiellossa, jos projekti kestää useammankin arki-illan.

Itse olen joskus ihan vaan sormella vedellyt, mutta jäätelöpuikko kuulostaa kyl siltä, että saa tasaisemman jäljen. Ihan perus kapea eskimopuikko, vai vähän leveämpi, mitä lääkäritkin joskus suuhun tunkevat? Teippaamista olen kyl kokeillut, mutta sitä irrottaessa nousee silikonikin siitä reunasta vähän ylös, joten minäkin olen sit mielummin vedellyt ilman teippiä.

Mutta valotatko vähän lisää tuota fairyveden tarkoitusta, vai onko liikesalaisuus? ;) Vedätkö ensin sauman valmiiksi kuivalla puikolla, sit suihkutetaan sauman päälle fairyvettä ja sit vielä kerran pyyhkäistään jäätelöpuikolla sileä pinta? Vai?

Pasi_1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
19   0   0
Reaktiopisteet
5832
Puhelinmalli
NoPhone
Kiitos hyvistä vinkeistä, tältä pohjalta aion suunnittelua jatkaa. Taidanpa ensin rapsutella puukolla ja sit vielä koittaa puhdistusaineitakin. Kenties kysyn rautakaupan myyjältäkin käyttövinkit silikonin poistoaineelle. Onneks on talossa toinen suihku, niin voin pitää tämän huoneen käyttökiellossa, jos projekti kestää useammankin arki-illan.

Itse olen joskus ihan vaan sormella vedellyt, mutta jäätelöpuikko kuulostaa kyl siltä, että saa tasaisemman jäljen. Ihan perus kapea eskimopuikko, vai vähän leveämpi, mitä lääkäritkin joskus suuhun tunkevat? Teippaamista olen kyl kokeillut, mutta sitä irrottaessa nousee silikonikin siitä reunasta vähän ylös, joten minäkin olen sit mielummin vedellyt ilman teippiä.

Mutta valotatko vähän lisää tuota fairyveden tarkoitusta, vai onko liikesalaisuus? ;) Vedätkö ensin sauman valmiiksi kuivalla puikolla, sit suihkutetaan sauman päälle fairyvettä ja sit vielä kerran pyyhkäistään jäätelöpuikolla sileä pinta? Vai?
Silikoni ruutataan kuivaan saumaan tiiviisti ja sen jälkeen sumutetaan fairyvesi päälle. Sen jälkeen sormella tai millä tahansa vedetään tasaiseksi ja sormi pyyhitään välillä paperiin. Tällä tyylillä olen itse tehnyt jo vuosia töissä ja omissa hommissa. Ihan hyvää jälkeä on tullut.

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
13821
Puhelinmalli
Mi 10T Pro
Silikoni ruutataan kuivaan saumaan tiiviisti ja sen jälkeen sumutetaan fairyvesi päälle. Sen jälkeen sormella tai millä tahansa vedetään tasaiseksi ja sormi pyyhitään välillä paperiin. Tällä tyylillä olen itse tehnyt jo vuosia töissä ja omissa hommissa. Ihan hyvää jälkeä on tullut.
Eikö ammattimies hoida homman syljellä ja sormella? Niin olen ainakin itse tehnyt, niin on ollut hyvä tuntuma. ?

tth78

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
38   0   0
Reaktiopisteet
12395
Puhelinmalli
iPhone 11 pro max mega hyper super duper
Voi näinkin tehdä jos vaan räkä riittää. Melkonen vaahtoleuka saa olla jos työkseen tekee muutaman asunnon päivässä?
Kai sitä jokaisella on hieman rabiesta...?

Itsekin syljellä liukastanut, tosin en ole kylppärin kokoisia saumoja vedellytkään.

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
13821
Puhelinmalli
Mi 10T Pro
Voi näinkin tehdä jos vaan räkä riittää. Melkonen vaahtoleuka saa olla jos työkseen tekee muutaman asunnon päivässä?
No joo, ei ole ollut kun pari seinää tai parin ikkunan verran massattavaa.

Pasi_1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
19   0   0
Reaktiopisteet
5832
Puhelinmalli
NoPhone
No joo, ei ole ollut kun pari seinää tai parin ikkunan verran massattavaa.
Se ikkunan saumaus elementtikitillä on ihan oma laji. Ite saumannut varmaan 150 asunnon ikkunat sisäpuolelta ja siinä pitää olla sit kunnon puulastat mitä uitetaan ihan kunnolla saippuassa. Ei enää räkä riitä?

Jakke Jäyhä

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
593
Puhelinmalli
Iphone Xs
Eskimopuikko ja vähän leveämpi classicjäätelöpuikko on hyviä. Saa makeat jäätelöt syödä ja sitten tikut töihin(y). Minulla vielä tikut vesiastiassa liossa. Näin ei silikooni tartu tikkuun ja on helppo ravistaa silikoonimälli vesiastiaan. Ei kulu paperia. Sama homma noissa ikkunasaumauksissa. Puutikut vesiastiassa niin luistaa saumamassan päällä ja näin ei veny ja tartu massa tikkuun.

Pasi_1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
19   0   0
Reaktiopisteet
5832
Puhelinmalli
NoPhone
Eskimopuikko ja vähän leveämpi classicjäätelöpuikko on hyviä. Saa makeat jäätelöt syödä ja sitten tikut töihin(y). Minulla vielä tikut vesiastiassa liossa. Näin ei silikooni tartu tikkuun ja on helppo ravistaa silikoonimälli vesiastiaan. Ei kulu paperia. Sama homma noissa ikkunasaumauksissa. Puutikut vesiastiassa niin luistaa saumamassan päällä ja näin ei veny ja tartu massa tikkuun.
Ootkos muuten kokeillut sitä tokmannin tai vastaavan silikonilastaa millä pinta tasoitetaan. Ukkovainaa vannoi vuosien laatoitusuran jälkeen sen olevan nerokas. Itse en ole vielä tarvinnut kuin sen hikisen sormen?

Jakke Jäyhä

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
593
Puhelinmalli
Iphone Xs
Ootkos muuten kokeillut sitä tokmannin tai vastaavan silikonilastaa millä pinta tasoitetaan. Ukkovainaa vannoi vuosien laatoitusuran jälkeen sen olevan nerokas. Itse en ole vielä tarvinnut kuin sen hikisen sormen?
On noita pakissa, mutta oon pitänyt homman simppelinä ja pitkään on mennyt noilla puutikuilla.

Zeni

Paha ihminen
Palaute - 100%
10   0   0
Reaktiopisteet
3885
Puhelinmalli
S20Fe

Mä koitin niitä "neliöitä" mutta olen varmaan tyhmä tai jotain ja mun mielestä ne vaan sotki. Joskus sai aikaan ihan 10+ saumaa mutta ei kyllä nykyään enää onnistu kun tekee max kerran vuoteen :D Fairyvesi+sormi metodilla olen tehnyt, mutta vois koittaa noita fairyvedessä kyllästettyjä tikkuja ens kerralla. Koitin kyllä joskus kastamalla, mutta siitä ei tullut mitään ja en älynnyt, että ne kannattais jättää sinne uimaan.

Sit jos haluaa helpottaa itseänsä niin Aqua Seal on helpompaa kuin silikonit eikä kellastu.

Unnoticed

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
13821
Puhelinmalli
Mi 10T Pro
Miksi käytetään silikoonia aqua sealin sijaan? Ihan mielenkiinnosta kyselen, onko silikoni halvempaa?

Top Bottom