1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Raittiusketju

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja jariss, 16/11/10.

1. jariss

jariss Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    51
    Puhelinmalli:
    Lumia 925
    Monet tällä foorumilla on täysin raittiita tai lopettanut juomisen, kerro liittyykö päätökseesi tai elämäntapaasi joku tapaus tai asia joka on vaikuttanut tähän.

Myös onko lähipiirissäsi tai tuttavapiirissä päihteiden aiheuttamia vakavia ongelmia tai ikäviä tapauksia.

2. jusutus

jusutus Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2011 Supermoderaattori

Tykkäykset:
    2600
    Puhelinmalli:
    Note 5
    Teininä ei juominen kiinnostanu millään muotoa. Kun olin 16, kaveri hukkui kännispäissään omissa 18-vuotisjuhlissaan, se oli aika lailla viimeinen niitti. En oo koskaan ollu kännissä tai laittanu euroakaan viinaksiin. Pari huikkaa joskus jotain maistanu - enkä tykänny.

Äidin isä makaa tällä hetkellä sairaalassa kurkunpään syövän musertamana, trakeostomiakanyylin kautta hengittäen. Ei saa enää syödä mitään suun kautta, kun ruoka- ja henkitorven välissä on reikä, eikä pysty puhumaan lainkaan kun äänihuulet poistettu. Sairastanut nyt n. 3,5v, syöpä uusinut ja nyt näyttää siltä ettei sairaalasta lähdetä enää muussa kuin laatikossa. Syövästä on suurella todennäköisyydellä kiittäminen viinaa ja tupakkaa, jota on ~60v aikana mennyt reippaasti.

3. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Kolmisen viikkoa sitten lauantaina oli suuremman porukan illanvietto. Oli hauskaa. Viime lauantaina osallistuin kulttuuritapahtumaan, minkä jälkeen jatkettiin ravintolaan. Oli hauskaa. Tulevana lauantaina ilmeisesti jotain samankaltaista. Toivottavasti on hauskaa.
    Näen kokoontumiset yhteen ja illanvieton sosiaalisena tilaisuutena olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Ihmisten seura riittää minulle hyvään tunnelmaan pääsemiseen.

Päihteettömyys on omalla kohdallani valinta terveellisemmän elämän puolesta. Ei silti pidä unohtaa sanontaa, jonka mukaan paheiden määrä on vakio. Absolutistiksi en itseäni miellä. Voin käyttää alkoholia tai tupakkaa halutessani. Todennäköisesti en niin tule tekemään.

4. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2642
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Omaan raittiuteeni ei liity mitään ikäviä kokemuksia (ainakaan tietääkseni). Se alkoi nuorena oman luonteeni testaamisesta, eli kun kaverit alkoivat juoda, niin päätin jostain ihmeen syystä katsoa, että pystynkö olemaan itse juomatta. Ja kun pystyin, niin ajattelin sitten jatkaa samaa tahtia. Ja toistaiseksi on mennyt ihan hyvin näinkin, mutta mistäpä tuon tietää kuinka pitkään - eihän tässä vielä ole ihan kuuttakymmentäkään mittarissa.

Mieli ei ole tehnyt koskaan. Toisaalta en katso mitenkään karsaasti sitä, että toiset juovat, kunhan se ei nyt mene sellaiseksi ylettömäksi ryyppäämiseksi pelkän ryyppäämisen takia - siinä vaiheessa kun ei enää oikeastaan kenelläkään taida olla kovin kivaa. Mutta kun olen seurassa jossa toiset juovat, niin en pidä saarnoja kuinka surkeaa tuollainen on vaan annan ihmisten elää tavallaan. Sen sijaan usein tulee vaihe, jossa juovat alkavat minulle puolustella omaa juomistaan - vaikka en ole millään lailla kommentoinut sitä - ja selittävät kuinka hienoa on, että en juo. Mielestäni turhaa tuollainen selittely, kun itse en kuitenkaan ole asiasta toisille mitään sanonut.

5. kimmo

kimmo Punainen matto, kiitos.

Tykkäykset:
    907
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Kannattaa pitää tuo linja..mitään ei menetä jos ilman on ja raittiina pysyy.
    Ottaako näissä illanvietoissa kukaan, vai onko tapaamiset tyyliin "marttakerhon kanssa kasvisravintolassa"? Mielestäni ehdoton raittiuskin voi olla "pahasta", ainakin jos se menee JJn tasolle.
    Toi eka on ihan hyvä, jälkimmäinen menee pikkasen lesoilun puolelle.

6. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Osa ottaa, osa ei - riippuu tilanteesta ja ihmisistä. Useimmat ottavat. Yleistäen miesseurassa enemmän ja maailmanparantajissa maltillisemmin, mutta otetaan sielläkin. Mielenkiintoisesti useimmat viinit eivät ole vegaanisia.

Veikon kirjoittama pätee silti seurassa kuin seurassa. Lisätään vielä, etten itsekään kyseenalaista muiden juomista (em. tilanteissa). Siksi toivoisin, etteivät hekään tee numeroa tai koe ahdistusta juomattomuudestani.

Kenties se on mahdollisuuden jättäminen auki inhimilliselle erehdykselle. Keväällä join vahingossa lasillisen kuohuviiniä avajaismaljana, yleensä pyydän alkoholittoman tai vain kohotan. En kokenut huonoa omaatuntoa, en tullut sen sieluttomammaksi kuin siihenkään mennessä, mitä ikinä se tarkoittaakaan, ei tullut krapulaa, kasvanut pirunsarvia tai mitään muutakaan nykyisestä olemuksesta poikkeavampaa.

Ps. Tiedän myös kasvissyöjiä, jotka ovat syöneet lihaa tilanteissa, joissa sen heille ovat tarjonneet ihmiset hyvästä tahdostaan. Ei aina voi vaatia kaikkia ottamaan huomioon mahdollista kasvissyöjää ilman ennakkoilmoitusta.

7. tpi

Tykkäykset:
    2
    Ehdottomuus siinä juomattomuudessa voi ärsyttää. Ok, jos on alkoholi-ongelma, niin silloin on pakko olla ehdoton, sillä yhdestäkin paukusta voi putki revetä. Mutta jos EI ole ikinä ollut alkoholiongelmaa, niin kaikkinainen ehdottomuus ravinnollisissa asioissa, oli kyse sitten alkoholista tai kasvissyönnistä vaikuttaa lähinnä itsetehostuksen tarpeelta. Ei se lasi viiniä, tai pieni määrä lihaa (jostain liivatteesta tai muusta vastaavasta mitättömästä eläinperäisestä tuotteesta puhumattakaan joita seinähulluimmat vegaanit välttävät) mitään haittaa tai ketään tapa.

8. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2642
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Olen itsekin ottanut tarjotun lasin vastaan silloin, kun ei ole tarjottu alkoholitonta tai ei ole edes kysytty asiaa. Olen sitten nostanut lasia onniteltaessa, mutta vain jättänyt juomatta. Jos kerran tilaisuuden järjestäjä ei ole halunnut tai huomannut ottaa huomioon sitä, että kaikki eivät juo, niin miksi pilaisin tilaisuuden vaatimalla suureen ääneen alkoholitonta. Tunnelma säilyy parempana kun en tee asiasta mitään numeroa vaan jätän aivan hiljaisuudessa vain juomatta. (Ja tpi, ei tällainen ainakaan minusta miltään itsetehostukselta vaikuta, mutta olen tietysti jäävi asiasta mitään sanomaan.)

9. gogland

gogland Mr Vip

Tykkäykset:
    2091
    Puhelinmalli:
    iphone 5S
    Raittius on sontaa. Täytyy vaan osata juoda fixusti.
    En ole siinä aina itsekään onnistunut....

10. Panda Vieras

Raittiit ihmiset on paha ongelma juuri siksi että jos itse juot vaikka kaksi kaljaa niin heti alkaa se jeesustelu että kun kaikki juo niin paljon. Esimerkkinä vaikka meidän ihana JJ joka joka yritti joka käänteessä tehdä meikäläisesta alkoholistia ja kun tivaamalla tivasi paljonko mä juon ja vastasin niin ei sillä enää mitään asiaa ollutkaan. Samaten mua on sanottu puistokemistiksi (täällä foorumilla) kun sanoin että otetaan kirkkaat kirkkaina. Pah.

11. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2642
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Ei muuten ala (ainakaan aina ja jokaisen toimesta). Itse asiassa en muista kertaakaan olleeni tilanteessa, jossa seurueen raittiit olisivat ryhtyneet jeesustelemaan toisten juomisesta. Sen sijaan olen useinkin ollut tilanteessa, jossa seurueen raittiita pyritään jopa painostamaan juomiseen hyvinkin ikävin kommentein.

12. jusutus

jusutus Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2011 Supermoderaattori

Tykkäykset:
    2600
    Puhelinmalli:
    Note 5
    Oli kyllä harvinaisen naurettava yleistys.

13. samumanu Vieras

Olisit alottanu sanalla jotkut niin olis menny lävite.

Ite käyttänä aika reilusti jo teini-iästä asti mut käytännössä vaan viikonloppusin, äiti täys absolutisti ollu koko elämän eikä sisaruksetkaan oo paljoo otellu. Ku olin noin 15-25v niin hirvee moralisointi aina ja itkua itkun perään, ku olin noin 25-30v niin joskus mainihti vähän ettei oikein tykkää mut yleensä piti äippä suun supussa. Nykyään käy virossa 3-5 kertaa vuodessa ja tuo joka kerta viinapullon sekä kartongin tupakkaa, en muista et ois vuosiin enää maininna ku yhen kerran ottamisesta. Näin koulitaan absolutisti ainakin hiljaiseksi ;) Ikänä en oo äitin kotona juona alkoholia enkä siellä yhtään kännissä örveltäny, eli ei oo sitä tarvinna hänen katella. No eipä oo ittee haitannu toi ku oikeestaan teini-iässä jolloin soitteli kavereittenki luo ja kyseli missä se poika menee, sillonki vaan hävetti ku yleensä ees puhu mun kavereille sekä niitten vanhemmille. Oon aina ymmärtänä et välittää musta niin kuin ite toki hänestä mut eipä sitä silti voi taipua elämässään toisen tahtoon. Ohan muakin sanottu juopoks joskus ja viikonloppu semmoinen jopa saatan olla, mut muuten oon hoitana asiat ok ni eipä sillä väliä.

14. Panda Vieras

Kannattaa aina lukea kaikkea kuin piru raamattua.

15. Wanha

Wanha Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    329
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520 white
    Viides viikko täynnä ettei tippaakaan alkoholia. Muita päihteitä en koskaan ole käyttänytkään. Vielä kun tupakista pääsis eroon ja ruokatottumukset vähän paremmiksi, niin hyvä tulisi.

16. jariss

jariss Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    51
    Puhelinmalli:
    Lumia 925
    Suinkaan en kuulu tämän ketjun ns. jäseniin mutta halusin perustaa ketjun koska humalaketju herätti paheksuntaa, mutta mykkä ketjuhan tästä tuli, eli miksi humalointi ottaa päähän ja pitää kritisoida jos toiset on sinut minuutensensa kanssa.

Te jotka ette käytä alkoholia, käännyttäkää meidät muut tai kertokaa miksi on parempaa olla ilman.
    Modet vosiko tästä ketjusta tehdä mielenkiintoisemman jos pystytte tehdä tästä anonyymin ketjun, eli kirjoittaja ei paljastu joten ihmiset voisivat olla avoimempia.

17. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2642
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Ainakaan minua ei juominen ota päähän, vaikka en siitä pidäkään jos se menee liian pitkälle niin että se aiheuttaa sosiaalisia ongelmia, väkivaltaa ja turhaa uhoamista. Mutta en tunne myöskään mitään intoa ryhtyä käännyttämään muita, eläköön jokainen tavallaan. Itse en tiedä miksi on parempi olla ilman tai edes onko se parempi, kun en ole koskaan alkoholia juonut - ei siis ole vertailukohtia. Oikeastaanhan voisi pyytää niitä, jotka juovat, kertomaan miksi on parempaa juoda kuin olla juomatta - vertailukohtia varmaan heillä on paremmin kuin tällaisella ikiraittiilla, koska olettaisin useimpien olleen ainakin joskus selvänä. Ja mitä käännyttämiseen tulee, niin miksei yhtä hyvin voisi pyytää juovia käännyttämään meidät raittiit. :)

18. Panda Vieras

Siitä tulisi ihan hirveä "yleisesti hyväksytty" älämölö. Siksi.

19. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Nyt on tipaton tammikuu korkattu. Lauantai meni vielä aavistuksen viihteellä, mutta nyt ollaan kuivin suin aina keskiviikkoon. Oluet, lonkerot ja siiderit ovat pannassa kokonaan ja viiniä nautitaan viikonloppuisin ruoan kanssa. Viime vuonna sama systeemi tiputti oluen kulutukseni pysyvästi kolmasosaan aiemmasta.

20. puikko

puikko Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    205
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Eikö tuo nyt ole itsensä huijaamista? :) Puhutaan tipattomasta kuusta ja heti kuun ensimmäisenä päivänä ollaan viihteellä. ;)
    Olueton/siideritön kuulostaisi muutenkin paremmalta tilanteessa?

Tagit:

Jaa tämä viestiketju