1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Radiolinjan GPRS Primetime hidas

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja rabo, 29/6/03.

1. rabo

Tykkäykset:
    0
    Hankin hiljattain Radiolinjan Choice GPRS Primetimen. Vaikutelmani on, että se on todella hidas (vertailukohteena tavallinen lankapuhelinmodeemi, jota käytin ennen sitä). Suht yksinkertaisten pääosin tekstiä sisältävien sivujen avautuminen kestää 10-15 sekuntia; jos sivussa on enemmän tavaraa, mm. Radiolinjan omat sivut, avautuminen kestää puoli minuuttia tai enemmänkin. Runsaasti kuvia sisältävien sivujen avautuminen kestää reilusti yli minuutin.

Puhelin on Siemensin C 55. Ovatko muiden liittymien gprs-yhteydet noin hitaita? Onko kellään kokemusta Radiolinjan ns. pakkausohjelmiston käytöstä? Radiolinja mainostaa sivuillaan, että sen avulla voi nopeuttaa Internetin käyttöä 3-4-kertaiseksi.

2. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Käytin tuossa jonkin aikaa tilapäisesti taas GPRS-yhteyttä kotikoneella. Aiemmin olin puolisen vuotta Dna:n GPRS-palvelun käyttäjä ja nyt käytin Radiolinjaa ja täytyy sanoa, että Radiolinja toimi paljon paremmin kuin Dna. Yhteys onnistui aina ja data liikkui mukavasti. Tämä oli iso ero Dna:han verrattuna, joka varsinkin minulla olonsa loppuaikoina takkuili tosi pahasti ja yhteys muodostui silloin kun halusi ja joinakin päivinä ei päässyt nettiin ollenkaan. Samaa olen kuullut myös monilta muilta, jotka ovat vaihtaneet operaattoria takkuiluun kyllästyneenä.

Itse en ole pakkausohjelmistoa käyttänyt, mutta olen kuullut sitä kokeilleilta ihan positiivista palautetta..

3. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Pakkausohjelmisto kannattaa ottaa käyttöön. Mutta miten nopea (hidas) se yhteys on?

4. un1

Tykkäykset:
    0
    Onhan gprs parhaimmillaankin vähäsen hitaampi kuin normaali modeemiyhteys. Ja kyllähän se radiolinja on todellakin paljon ainakin dna:ta toimivampi.

5. MJ

Tykkäykset:
    0
    jostain syystä radiolinjan sivut latautuvat todella hitaasti, pakkausohjelma auttaa erittäin paljon

6. Katti

Katti Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    51
    Puhelinmalli:
    Jolla, Lumia 735, Lumia 1520
    Tässä verekset nopeustestitulokset:
    -DNA 45 kbits/s
    -RL 42 kbits/s
    Siinä näyttivät keskimäärin pysyvän klo 18,56 - 19,36.

7. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Radiolinjan sivut ovat kiinteelläkin yhteydellä hitaat (512/512) ja olen monesti laittanut siitä palautetta, mutta ovat vaan sanoneet että yrittävät palautteen perusteella korjata. Hitautta on siis paljon nopeammallakin yhteydellä.

Kannattaisi ehkä laittaa paikkakunta, missä tuo on mitattu. Nopeus kun vaihtelee paikasta riippuen aika paljon.

8. Katti

Katti Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    51
    Puhelinmalli:
    Jolla, Lumia 735, Lumia 1520
    Kotona nuo punnitsin. Mobiilia kalustossa ei ole kuin puhelin.

9. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Nopeus

Puhelin on C55 ja kokeilin RL nopeutta kotimaasta ja näytti 5 kByte/s.
    Eipä minulla ole juuri eroa DNA:han jota nyt ei enää ole. Molemmat toimivat hyvin.

Radiolinjan sivut latautuvat tosi huonosti, mutta Operalla ne tulevat huomattavasti nopeammin. PV.

10. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Re: Nopeus

Sillon kun itse käytin Operaa, niin Radiolinjan sivut eivät edes sillä selaimella suostuneet toimimaan. Eli ilmeisesti jotain parannuksia on sitten edes tehty.

11. rabo

Tykkäykset:
    0
    Minulla näkyy olevan gprs-nopeus 57.600 bps ja puhelinmodeemin nopeus 49333 bps, mutta käytössä puhelinmodeemi on kyllä selvästi nopeampi, joten voikohan noihin tietoihin luottaa? Vai katsonkohan niitä oikeasta paikasta; nopeudet näkyvät, kun kaksoisklikkaan yhteyskuvaketta (kahden monitorin kuva) ruudun oikeassa alareunassa.

12. un1

Tykkäykset:
    0
    Eikös gprs:llä teoreettinen maksiminopeus ole kuitenkin vaan jotain 44 Kbps kieppeillä? En tosin ole varma muistanko oikein.. Ja puhelinmodeemilla maksiminopeus on 56 Kbps, joten vähän oudolta tuo kuulostaa..

Ihan en ole varma mistä nuo luvut katsoit.. mutta käsittääkseni ne itse määritellään sinne ja ne eivät siis kerro mitään Todellista nopeutta.

13. PeeVee

Tykkäykset:
    1
    Nopeus

Kahden monitorin kuvakkeista yhteysnopeus minulla näyttää 115200 bps.

Sehän ei ole todellinen nopeus.
    Suurin mahdollinen GPRS-nopeus on Download 53.6 kbps, ja
    Nokialaisilla 40.2 kbps.
    Käytännössä se on hieman yli 50 kbps eli noin 5.6/5.7 kByte/s.(paitsi Nokia)

Tarkemma tiedot nopeusluokista tässä:
    http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=23

Radiolinjan etusivun aukeamisessa menee toista minuuttia Opera 7.10 mutta onhan siinä 47 kuvaa tai kohtaa.
    Sitä vaan ihmettelen miksi kone asettaa salattua yhteyttä.

Explorerilla 5.5 tuskin edes aukeaa koko sivu.
    Jotain outoa IE:ssä on. PV.

14. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Mulla taas IE toiminut poikkeuksetta paremmin kuin Opera tai Netscape. Sattumaa vai mitä, sitä en osaa sanoa, mutta IE:hen olen ollut tyytyväinen.

Vähän OT, suokaa anteeksi...

15. rabo

Tykkäykset:
    0
    Kerrohan minullekin, mistä oikein luet mainitsemasi nopeudet?

16. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Käyttänee jotain nopeudenmittausohjelmaa, kuten esim. DU Meter.
    Joka muuten lähes poikkeuksetta näyttää mulla download-nopeudeksi 36,3 kbps. Tai 24,2 - eli jostain syystä näyttäs olevan 12,1:n monikertoja? Mistäköhän johtuu? GPRS FAQ:n mukaan pitäis olla 13,4:n monikertoja...
    (Käytössä Nokia 6310i ja dna)

17. huppu

Tykkäykset:
    0
    RL Primetime GPRS on ollut käytössäni kolme viikkoa. Kokoajan toiminut tasaisen varmasti, ei yhtään toimintakatkoa tms. Toisin oli DNA GPRS : viikon välein oli jotain hämminkiä ja toimintakatkoksia yms.

RL GPRS download nopeus DU-meter mukaan 1 minuutin maksimi ennätys on ollut 47,8 kbps, normaalisti 45kbps - 46 kbps.

DNA:lla maksiminopeusennätys oli 49,4 kbps ( yhden minuutin ka ).

18. Ville_A Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Siis maksiminopeus on 13.4:n kerrannainen (cs-2 -koodauksella), harvemmin käytännössä aivan maksimiin päästään.

19. Lappalainen

Tykkäykset:
    0
    Radiolinja Prime Time ollut nyt viikon verran käytössä ja Explootterin "mittari" jotain tauhkaa ladatessa on näyttänyt suunnillen tuollaista 5.2KB/s-5.9KB/s. Kerran jopa päälle 9KB/s, jolloin kyllä jo melkein leuka loksahti lattialle asti. Ja tuo ihan oikeasti niin, että kesti yli megaisen tiedoston lähes loppuun asti, lopussa putosi jonnekin 7:n tietämiin.

Dna:lla pyöri normaalisti jossakin 3KB/s-4KB/s hujakoilla. 33:lla lankamodeemilla aikoinaan poikkeuksetta alle 3KB/s

20. rabo

Tykkäykset:
    0
    Missähän minulla sitten kiikastaa? Voiko hitaus johtua siitä, että tietsikassani on Windows 95 ja megahertsejä kokonaista 166?? (saatu käytöstä poistettu kone työpaikalta). Minulle on kyllä vakuutettu, että koneen nopeus ei vaikuta Internet-yhteyden nopeuteen.

Jaa tämä viestiketju