1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Radiolinja kokeilee kesällä asiakaspalvelua Virosta käsin

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Boeing, 4/6/03.

  1. Boeing

    Liittynyt:
    16/12/02
    Viestit:
    276
    Tykkäykset:
    0
  2. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Re: Radiolinja kokeilee kesällä asiakaspalvelua Virosta käsi

    ...Mutta jokainenhan voi vapaasti käyttää mielikuvitustaan asian tiimoilta. Hyi.
     
  3. Hiisty

    Hiisty Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/9/02
    Viestit:
    1495
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    Re: Radiolinja kokeilee kesällä asiakaspalvelua Virosta käsi

    Juu aika hyvä tuuri et tollanen pilottihanke "halpatyömaassa" ja irtisanomiset osuvat kohdakkain... Eihän tuolle pilottihankkeelle ole edes annettu mitään aikarajaa.

    No eiköhän virolaiset osaa vastata vähintään yhtä huonosti kysymyksiin kuin suomalaiset.
     
  4. Boeing

    Liittynyt:
    16/12/02
    Viestit:
    276
    Tykkäykset:
    0
    Re: Radiolinja kokeilee kesällä asiakaspalvelua Virosta käsi

    Juu ei ne huvikseen tuota kokeile mielessä on totttakai säästöt ja milläs muulla säästöjä saadaan kun irtisanomisilla. Itse en hyväksy tuota toimintaa. No onneksi Sonera ei ole vielä vastaavaa puuhannut.
     
  5. hyper9999

    Liittynyt:
    21/5/03
    Viestit:
    51
    Tykkäykset:
    0
    Itse henk.koht. pelkään sitä, minkälaisia väärinkäsityksiä kielierot saattavat synnyttää. Vaikka englantia pitkään lukeneena ja puhuneena luulee sitä osaavansa vaikka kuinka hyvin, Yhdysvalloissa tuli monta tilannetta eteen jossa en ymmärtänyt vastapuolen puheista puoltakaan. Kuinka hyvin Rällä kouluttaa lahden eteläpuolen työntekijöitä suomen kieleen, se jää siis nähtäväksi. (ja tuskin suomen kieltä hyvin taitava ihan helposti aspan palkoille tulee.)

    Tosiaan nuo YT-neuvottelut ja tämä uutinen sattuivat jostain syystä tulemaan samaan aikaan, ja ehdottomasti sanon hyi moiselle. Tosin, yritys tekee mitä tahansa säästääkseen kustannuksissa, ja koska Suomessa on lainsäädäntö ja verotus mitä on, ymmärrän kyllä tämän puolen. Virossahan yritysten ei tarvitse maksaa veroa liikevoitosta. Saa nähdä, onko kolmen vuoden kuluttua koko Rällän aspa Virossa.
     
  6. Boeing

    Liittynyt:
    16/12/02
    Viestit:
    276
    Tykkäykset:
    0
    Niin voi olla, että kohta alkaa olemaan entisiä aspan työntekijöitä kortistossa enemmänkin. Vielä jos Telian Suomen toiminnot ostanut dna alkaa saneeraamaan Telian työntekijöitä oikein kunnolla, niinkuin vaarana on.
     
  7. Janiz

    Janiz

    Liittynyt:
    26/4/03
    Viestit:
    230
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    +358 40 190 5151
    raadiolinjaan paivustele kustomeerhelpis, kus ma voike sua helpi? turka ukonen jos sa haluse personaalpaine helppisi, voike kustu tiimraakis langoi takkasi.

    Ei hyvältä vaikuta.. jos Sonera tekee vastaavan aivopierun niin lopetan samantien liittymän. Oman työni "backoffice" ja vitaalit toiminnot työn suorittamiseen liittyen siirrettiin kaukoitään, kivahan sinne joka päivä on soitella - netin kautta?! Hyvä äänenlaatu.. no säästetään ja venytään! ;)
     
  8. rainman

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    249
    Tykkäykset:
    0
    Kun kerran puhun tasavertaisesti sekä suomea että viroa, enkä sitä paitsi ole Radiolinjan asiakas, minulle tämä ei tule olemaan kovinkaan henkilökohtainen ongelma.

    Mutta näin periaatteena, minusta kehitys on samanaikaisesti sekä valitettavaa irtisanottavien kannalta että tavallaan yllätyksetöntä, sillä tämänkään maan suuryritykset eivät ole enää pitkään aikaan toimineet edes nimeksikään sosiaalisin, vaan puhtaasti pörssitaloudellisin perustein.

    Se, mistä suomalaisten kuluttajien pitäisi ehdottomasti pitää kiinni ja reklamoida aina kun vähintäkin aihetta on, on se, että jos näitä toimintoja kerran ulkoistetaan, niin palvelun on sitten jatkossa pelattava samalla suomen kielellä kuin aiemminkin ja yhtä sujuvasti.

    Ei ole asiakkaan asia suhtautua ymmärtävästi siihen, että "yrityksellämme on nyt hieman uudistusvaikeuksia, pyydämme teiltä joustavuutta". Voitontavoittelun tuloksena ei saa olla palvelun huononeminen.

    Itselläni on suomalais-virolaisesta puhelinpäivystyksestä kokemuksia Tallinkin asiakkaana. Soitin viime kesänä Tallinkin helsinkiläiseen (!) päivystysnumeroon, ja puhelu yhdistyi, kuten korostuksesta äkkiä kävi ilmi, Tallinnaan. Ilman viron kielen taitoni antamaa kielellistä pohjaa en olisi varmaan ymmärtänyt aspan tytön suomenkielistä puhetta, mutta siitä huolimatta puhuin itse loppuun asti suomea - pidin periaatteesta kiinni siitä, että kun olen kerran suomalaiseen numeroon soittanut, en vaihda kieltä viroksi.
     
  9. Esa Isopahkala

    Esa Isopahkala Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    7631
    Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Jos ajatellaan, että palkkakulut ovat Virossa alle neljäsosa Suomeen verrattuna, voi kohta kaikkien operaattorien ASP:t olla siellä.
     
  10. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    En usko, että esim. Sonera lähtee tuohon heti mukaan. Ei sovi Suomen suurimman operaattorin imagoon.
     
  11. hyper9999

    Liittynyt:
    21/5/03
    Viestit:
    51
    Tykkäykset:
    0
    Tämäpä on juuri se, minkä vuoksi en ihmettele miksei joku niin tekisikin tai on jo tehnyt (esim. SAS, laivayhtiöt). Henkilökohtaisesti aloitan kyllä boikotin jos joku operaattori niin tekee - ja toivottavasti myös ko. operaattorin työntekijät.

    Yksi työkaverini on virolainen, joka on asunut Suomessa jo noin kahdeksan vuotta. Silti asiakkaiden kanssa tekemisissä ollessaan hänelle usein ilkeillään onko hän nyt ymmärtänyt tai ymmärtääkö hän ollenkaan suomea, vaikka hänen suomen kielensä on erittäin hyvä. Suomalaisten suvaitsevaisuus eri maita ja erilaisia ihmisiä kohtaan on vielä sen verran huonossa jamassa, että Rällän kokeilu saattaa jäädä pelkästään siksi.
     
  12. Hasa

    Liittynyt:
    30/10/02
    Viestit:
    301
    Tykkäykset:
    0
    Venäjällä on useaan otteeseen ollut myynnissä gsm-operaattorien kaikki asiakastiedot poltettuna rompulle, toivottavasti suomalaiset ovat suojanneet tietokantansa virolaisilta.
     
  13. juppelis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    5/9/02
    Viestit:
    5460
    Tykkäykset:
    9
    Eikä vain operaattoreiden vaan muidenkin yritysten puhelut ohjataan tulevaisuudessa lahden toiselle puolelle juuri noiden kulujen takia.
     
  14. nhk_ Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    2682
    Tykkäykset:
    0
    Joko pitää aloittaa vedonlyönti, että milloin kilahtaa RL:n liittymällä varustettu puhelin kun veli-virolainen soittaa ja tarjoaa uutta lehteä. ;)

    Sinänsä ymmärrän tuon hintojen perässäjuoksun operaattoreiden taholta, ei ne markkinat nyt niin riemukkaita tällä hetkellä ole, mutta toivon todellakin tuota suojausta jollain tasolla. Kun on tottunut siihen, että rajan tuollapuolen on kaikki kaupan kun on tarpeeksi paalua tarjolla.
     
  15. nzip

    Liittynyt:
    23/11/02
    Viestit:
    245
    Tykkäykset:
    0
    Eestin EU-jäsenyyden myötä vastaavanlaisia siirtoja on odotettavissa lisää. Alhainen verotus houkuttelee varmasti yrityksiä ja rikkaimpia suomalaisia muuttamaan Tallinaan kun vielä suomenlahden yli pääsee sen verran nopeasti.

    Todennäköisesti kuitenkin Viron kustannusetu jää väliaikaiseksi, ajan myötä Viron palkkataso ja verotus nousee samalla kun suomalaiset joutuvat laskemaan verotusta ollakseen kilpailukykyisempiä.

    Ammattiyhdistykset tuntuvat kuitenkin olevan globalisaation suhteen kivikaudella, hemmetin tarkkoja ollaan siitä että samasta työstä saa Rovaniemellä ja Helsingissä samaa palkkaa, mutta yhtäkään Suomalaista ammattiyhdistystä ei kiinnostaa vaatia Tallinassa ja Helsingissä samasta työstä samaa palkkaa (Edes suhteessa elinkustannuksiin).

    Menipäs kaukaa aiheen vierestä, mutta olkoon :p
     

Jaa tämä viestiketju