1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

qwerty puhelin.Symbian vs. Windows mobile

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja anukatriina, 2/8/07.

1. anukatriina

Tykkäykset:
    0
    Minkä sortin luuri mielestänne kannattaa hommata?

Eli qwerty on oltava, muita vaateita ei liioimmin ole. uutta puhelinta on nyt ollut tarkoitus hommata jo hyvän aikaa. Ensin piti heti hommata E90, mutta näyttöongelman takia olen alkanut katsella myös muita.

Kaipaisin kokemuksia myös HTC:n tuotoksista ja olen seurannut tämän HTC Kaiserin ilmestymistä ja vaikuttaa aivan mielenkiintoiselta. Miten Windows Mobile toimii kun vertaa Symbian puhelimiin.

Te jotka enemmän näistä laitteista tiedätte nousette arvoon arvaamattomaan...

2. Smirre

Smirre

Tykkäykset:
    0
    En pistäisi minäkään pahakseni jos joku kirjailisi Windows Mobile kokemuksia.

HTC luurit vaikuttaa kiinnostavilta niin muotoilun kuin ominaisuuksienkin puolesta. Jotenkin vain arastaa tuo "hyppy tuntemattomaan" :)

3. Tumppu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    6110
    Onhan noista WM puhelimista monia ketjuja, viimeistään haulla löytää.
    Kolmisen vuotta olen noita käyttänyt enkä edes mieti nykyään kun puhelimen vaihto tulee ajankohtaiseksi. On ne vaan niin käteviä, puhumattakaan muokattavuudesta.
    WM6 on kyllä selkeä parannus versus vitoseen, käytettävyys nousi huomattavasti monilla osa-alueilla.

4. Juniper

Tykkäykset:
    2
    HTC/WM5 edut vs. Noksu/s60

+Kosketusnäyttö (ei voi elää ilman nettikäytössä)
    +Tuhottomasti säätömahdolisuuksia ja 3. osapuolen sovelluksia
    +Suht bugiton (ainakin htc p3600 mallissa)
    +qwerty jos on tytn/vast
    +Täydellisesti muokattava desktop
    +/- käsialatunnistukset yms. täysin hyödyttömiä, mutta kai ne on hauskoja
    +Piirto-ohjelmat
    +Erikoinen, kerää uteliaita katseita

-Yhden käden käyttö on mahdotonta, liikaa pieniä nappeja
    -Vammasta tökkiä tikulla ruutua joskus
    -default qwerty jos on p3600 (hakkaa silti norminappisyötön)
    -Ohjelmien sulkemattomuus on vähän arveluttavaa, jäävät liian helposti taustalle
    -ActiveSync on vähän epälooginen, asennuksen suhteen voi olla ongelmia
    -Mitään ei voi ladata ilman activesyncciä

Itse HTC:t on kyllä hyviä. P3600sen gpskin toimii heittämällä. Mitään vikaa en ole luurista itseasiassa löytänyt, mikään osa ei ole edes puolessa vuodessa hajonnut.

Tumppu, kerropa nopeasti WM6 parannukset vs. 5? Jos tuon asentaa päälle niin oletettavasti puhelimen kaikki ohjelmistot yms. häippäsee samantien avaruuteen?

5. Tumppu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    6110
    Ohjelmat pääsääntöisesti joutuu asentamaan uudelleen eli kannattaa ne cab-filet pitää helposti saatavilla...
    Activesync ennen päivitystä niin kalenteri/yhteystiedot sekä selaimen suosikit palautuvat seuraavan synkkauksen myötä. Itse asennan softat ja soittarit muistikortille, myös kaikki asennettujen softien cabit jolloin helppo ja nopea palauttaa jos tilttaa täydellisesti. Tosin nämä eivät ole Mokioita, vielä ei ole tarvinnut moista tehdä.
    Vitosesta kuutoseen, hmm... Ehkä vähän kuin XP;stä Vistaan. Moni asia toimii pinnan alla paremmin/luotettavammin ja visuaalisuus on ainakin omalle silmälle miellyttävämpää. Itsellä käytössä WM6 Pro jossa mm. verkkoasetukset ovat lähes automaattisia, parilla klikillä _kaikki_ verkko/edge/wlan asetukset toimii.

En suosittele mitään muita kuin valmistajan päivityksiä, voi mennä kapula niin solmuun ettei aukea kuin huollossa.

6. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    ite tässä oon jo hyvän aikaa wm luureja käytellyt enemmän ja vähemmän ja pirun tyytyväinen olen aina ollut, nopeita, suht bugittomia, vakaita, muokattavia, loogisia ja jos winukkaa joskus käyttänyt niin samalla periaatteella kaikki hoituu.

no vaihdoin sit htc:een e90 noksuun ja näin ollen symbianin s60 versioon ja täytyy sanoa etten ole vielä ainakaan toipunut järkytyksestä s60 hitauden, bugisuuden ja epäloogisuuden suhteen, mutta e90 oli ainut luuri ku kunnolla kattoi mun vaatimukset joten pakko siihen on nyt tyytyä.

mut itse henk. koht. olen jo parivuotta suositellut kaikille wm luureja

7. anukatriina

Tykkäykset:
    0
    Ok.Saisinko vielä udella mitä ne sinun vaatimukset ovat olleet että E90 menit lopulta sortumaan. Käsittääkseni tässä uudessa Kaiserissa ovat aika samat kapistukset sisällä kuin E90?
    Ite olen myös tökkinyt kosketusnäyttöä SE P800 ja vammasta todella välillä on juu. 9300 on ollut hyvä, mutta vasta suht bugittomassa i-versiossaan. Nuo Noksut ovat aina susia syntyessään, mutta parantavat sitten olemustaan ajan kanssa huomattavasti. Pitäisikö siis vain maltaa odottaa ja ottaa E90 kun aika on kypsä. Täydellisyyttä kyllä minun mielessäni hipoo qwerty+kosketusnäyttö yhdistelmä kaikilla mahdolisilla herkuilla, maksoi mitä maksoi.

HTC wm on ilmeisesti kaikki ohjelmat muokattavia, eikä mitään lisä ohjelmia tarvitse erikseen rahala enään hankkia vai?(vrt. E90 office)

8. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    taustavalaistu qwerty näppis, näppiksessä ääkköset suoraan, kunnon 3g yhteydet ja nokian laturi liitin, koska en töissä ala jatkuvasti raahaamaan omaa laturia niin voin käyttää isännän laturia siellä, sama juttu parissa muussa paikassa, lauturin saisin kunhan on nokia

9. Harald Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC / Elisa
    Mites Mäksä nuo Windows Smartphonet ja Macit keskenään, ei taida juuri keskustella?

10. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    itse en synkkaile luureja koneen kanssa kun ei ole tarvetta muuhun kuin bt tiedoston siirtoon, mutta mitä www.omenamehu.org :sta olen lukenut, ja netissä muualtakin kuullut niin nykyisin kuulema on ohjelmia joilla nuo saa icallin yms kanssa synkkailemaan, tiedä sit sen tarkemmin

11. Juniper

Tykkäykset:
    2
    Smirre, nyt olisi riskitön HTC hyppy tuntemattomaan pikkurahalla..

12. Samu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    190
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2
    Hep täältä takarivistä. Takana kohta 1,5 vuotta WM5 -alustaisia HTC:n luureja ja tuon perusteella ovat erittäin positiivinen tuttavuus. Omalle kohdalle ei sattunut Qtek 9100:n eikä nykyisen Titanin kanssa yhtäkään hard resettiä vaatinutta jumiutumista. Pitää vain noiden freeware -softien kanssa olla tarkkana..

Tuossa joku jo listasikin oikeastaan kaikki plussat ja miinukset tästä WM5:sta. Ja kuulopuheiden mukaan WM6:n pitäisi olla paljon parempi. Täällä takapajulassahan tilanne on tuo, että likipitäen kaikki yrityspäätelaitteet ovat joko pikkukommuja tai isoja / uusia kommuja. Maailmalla tilanne on ainakin parin oman kontaktin mukaan aikalailla toinen..

Itsellä härpätin ei missään HC business -käytössä ole, mutta kyllä kaikki sovellukset & ominaisuudet on ihan pelkästä uteliaisuudesta testattu. En ole ikinä omistanut kommua, mitä nyt kavereiden jne -laitteita räpeltänyt. Väittäisin että mm. raa´assa laskentatehossa nämä HTC:n laitteet vievät Nokian vastaavia; Esim. pomon 9300i ei jaksanut avata lähellekään samankokoista excel -tiedostoa mitä entinen Qtek 9100:ni. ja Titanissa on tuostakin tuplaten nopeampi prosessori. Kamulla on E90 ja se alkaa monisovellusajossa jögäämään silminnähden enemmän kuin oma, vanhalla romilla oleva Titanini. Lisäksi HSDPA ja Kaiserin HSUPA eivät ainakaan heikennä laitteen kilpailukykyisyyttä vrt. Noksun business mallit.

Ja tässä pari suurinta syytä miksi ex tempore kokeilun (Qtek 9100) päätin jatkaa HTC:n asiakkaan:

+Windows Mobile -käyttis.
    -Freeware ohjelmat joita on mielettömästi, muokattavuus, yhteensopivuus XP:n kanssa & internetin ylipäätään (tietyt radiostreamit ym), Windowsia joskus käyttäneelle erittäin looginen. Lisäksi kunnon business -käytössä mail for exchance jne -synkkaus. Omaa kokemusta ei ole, lähinnä seurannut mielenkiinnolla eri keskusteluja.

+Kosketusnäyttö.
    -Kerran kun päässyt sen makuun tälläisessä PDA -tyyppisessä luurissa, en tahtoisi vaihtaa pois mistään hinnasta. Varsinkin nettisurffailu jotain aivan muuta kuin mitä kamun E90:llä. Lisäksi monien sovellusten käyttö rutkasti helpompaa kuin jollain pädillä liikkuen.

+QWERTY -näppis.
    -Sama juttu kuin kosketusnäytön kanssa.

Miinuksia tähän mennessä lähinnä yhden käden käyttö. Tosin tahtoisin vastaavasti nähdä kuinka kommarin tieturipuolta käytetään yhdellä kädellä.. Puhelut ja sovellusten käynnistäminen / varauksella käyttö onnistuu hyvin, mutta txt:t vaativat aina kahden käden otetta. Kuin myös nettisurffailu.
    Lisäksi jälleenmyyntiarvo putoaa koska merkki on perusjantterille uppo-outo, ja SL syytää markkinoille kasapäin kytky HTC:tä..

Eiköhän loppu ole kiinni siitä kumartaako sokeasti suurta Nokia -jumalaa & Seriesiä vai onko valmis ennakkoluulottomasti kokeilemaan jtn muuta. Ainakin omalla kohdalla paljon mieluisampi laite kuin frendin E90 :)

Jos nyt jotain voisi toivoa akunkeston lisäksi, niin ehkäpä suurempaa näyttöä.. Tosin tällöin laitteen fyysinen kokokin kasvaisi ja ei paljoa huvita farkkujen taskuun edes vanhan 9300:n kokoista laitetta tunkea..

13. anukatriina

Tykkäykset:
    0
    Ymmärrän täysin mitä Samu ajat takaa. Kosketusnäytössä on puolensa ja puolensa, mutta qwerty on aivan must- siis skandi näppiksillä. Olisihan HTC:ltä tämä htc advanced tai jotain, mitä on kovasti verrattu E90. Näytössä on kokoa vaikka muille jakaa, mutta se alkaa jo haitata kuljetettavuutta. Wm6 on valmiiksi jo tomtom, mutta vaatinee silti jonkun sortin lisenssin oston, että saa pidemmälle ajalle sen käyttöön.
    En ole mikään Nokia fani, en todellakaan, mutta kunhan E90 on saatu raudan puolesta kuntoon, sekä HTC:n Kaiser on saatu Suomen markkinoille, nämä kaksi tulevat varmasti kilpailemaan minun rahoistani ja paikasta taskussani...

14. Smirre

Smirre

Tykkäykset:
    0
    Juniper: Olen mietiskellyt HTC P4350 ja HTC S730 (kun aikanaan ilmestyy...). Mietityttää aika paljon tuon P4350 kanssa, että malli alkaa olla jo vanhahko ja jos uusi malli lanseerataan vielä tänä vuonna. Jos pukkaavat Light version Kaiserista, P4350 kun on kevyt malli Tytinästä. Myös se hiertää, että HTC:n uutisissa ei ole enää mainintaa WM6 päivityksestä, vaikka sellaista ollaan luvattu alusta asti. Ja uutena aion hankkia seuraavan luurin :)

Näyttäisi tuossa Windows Mobilessa Youtuben perusteella ihan hyvin toimivan nuo puhelinominaisuudetkin. Vähän mietityttää, että haluaako sitä tökkiä ruutua pidemmän päälle kun ensikokeilut menee ohi. Siksi vaihtoehtoina on PPC ja Smartphone..

Voiko vaikka Tytinää käyttää ja aukaista ohjelmia pelkästään sillä 5-suunnan padilla ja napilla? Eli joutuuko pieneenkin käyttöön (vastaamattomat puhelut, tekstiviestin luku ym..) ottamaan styluksen esiin?

Monet mainitsee HTC luurien heikot akkukestot, mutta monissa Nokialaisissa N95 myöten on yhtä heikko akkukesto.

15. MarkusM

Tykkäykset:
    0
    Titanissa on aika mukavasti nappeja eri puolilla laitetta sekä rulla ja näiden toimintoja pääsee säätämää joten halutut toiminnot saa kyllä tehtyä ilman kosketusnäyttöä.

Itse selaan useinmiten juuri puhelinlistoja, tekstiviestejä ja noteseja ihan fyysisilla napeilla. Nettiselauskin menee noin jos ei kaipaa vaakanäyttöä ja osoitteet löytyy suosikeista.

16. Samu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    190
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S2

Puhelinpuolella kosketusnäytön napit ovat niin suuria, että sitä kalvolla suojattua näyttöä tökkii ilokseen pelkällä peukulla / etusormella erittäin kätevästi :) Lähinnä jos jonnekin sovelluksien syövereihin menee, vaihtoehtoina ovat (nakkisormien koosta riippuen.. ;) joko sormenpää, kynsi tai stylus.

Txt:n luku / uuden kirjoitus / ym onnistuu kolmen näppäimen painamisella; wintoosan start -valikko auki scrollaaminen viestit kohtaan ja napin paino -> olet viesteissä. Jos haluaa vaihtaa ruudulle omat lähetetyt viestit tai s-postit tai luonnokset yms niin sen joutuu tekemään parin lisäpainalluksen sekä menu -valikon kautta.

Minusta tuossa on aivan kelvollinen akunkesto. Mp3:a voi kuunnella useamman tunnin, jopa kaiuttimen kautta (viimeksi lauantaina ~3h mp3:a kajarin kautta volat kovalla sekä nettiradion streamin kuuntelua vajaa vartti plus netissä surffailua hetken, tiputti akkua 95% -> 70. Tuostakin akku tuntuu yleensä "virkoavan", eli tuon pikkufreewareohjelman prosentit kasvaa kun antaa laitteen olla näyttö pimeänä). Lähinnä omien kokemuksien pohjaltaa tuntuu siltä, että nettisurffailun muodossa tuo kosketusnäyttö vie virtaa aika huolella.. Niin ja WLAN. Usein vaikka kahvilassa olisi hotspot WLAN, surffin mielummin laitteella HSDPA:n kautta, sillä se ei syö lähellekään niin paljoa virtaa ja nopeuserot ovat aika mitättömät.
    Pelkkiä satunnaisia puheluita & viestejä tuo kyllä on omassa käytössä kestänyt viikon arkipäivät, klo.23-07 sammutettuna.

17. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    ei ainakaan p3300:ssa mitään lisenssejä makseltu, sisälty puhelimen hintaan.

ja täytyy todeta et oli vika tikki vaihtaa p3300:n e90:iin, on toi sen vert huonosti suunniteltu raudallisesti ETTÄ !softallisesti! et alkaa menee hermo jatkuvaan buuttailuun, tilttailuun, epäloogisuuteen, järkyttävään hitauteen, kaikkeen muuhun bugisuuteen

18. Smirre

Smirre

Tykkäykset:
    0
    Noniin. Vaikuttaa siltä, että lähtee kuin lähteekin HTC tilaukseen lähipäivinä. Sen verran syyhyttää jo :D

Mäksä: E90 vaan myyntiin ja HTC TyTn II (aka Kaiser) tilalle kunhan myyntiin asti saavat pukattua sen ;)

19. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    jos suomenkielisenä saa joka on minulle ehdottomuus niin sit vois jopa harkita

20. Sulttaani

Tykkäykset:
    3
    Itse olen myös miettinyt e90 jotain tuollaista vaihtoehtoa. En kuitenkaan ikinä usko, että tuon qwerty näppäimistön joka esim.e90 on voisi korvata joku kosketusnäyttö. Ainakaan nopeudessa tai käytettävyydessä.

Itse olen käyttänyt niin s60 kuin s80. Mielestäni molemmissa on hyvät puolensa. Suuri pettymys on kalenteri s60 sekä suuressa näytössä tilaa ei ole hyödynnetty niin hyvin kuin s80 ohjelmistossa.

Yksi parhaista puhelimista joka minulla on ollut oli 9300. Hieman nopeutta olisin vain kaivannut lisää sekä isomman akun ja wlanin.

Jaa tämä viestiketju