1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Qtek (HTC) hajosi pakkasessa

Keskustelu osiossa 'HTC', aloittaja baguvix1, 27/2/07.

1. baguvix1

Tykkäykset:
    0
    Talvitakin taskussa ollut Qtek 8300 meni pimeäksi. Pakkasta oli noin 12-13 astetta. Kaverien puhelimet kyllä toimivat ihan normaalisti.
    Puhelin vietiin huoltoon, jossa sanottiin näytön rikkoontuneen. Ne ei mene takuuseen, koska näytön rikkoontuminen "tulkitaan" aina itse aiheutetuksi.
    Maahantuoja kehotti lähettämään Tampereen huoltoon, jossa saataisiin "ulkoisilla ja sisäisillä tutkimuksilla" selvitettyä hajoamisen syy. Huollon kommenti oli, että se oli mekaanisesti hajonnut, eli isku todennäköisesti. Kysyttyäni pakkasen mahdollisuutta; tämä totesi sen olevan hyvin mahdollista, mutta he eivät pysty sitä selvittämään. Puhelinta ei ole kolhittu, vaan pidetty erittäin siististi.
    Puhelimessa / näytössä ei näy mitään virheitä ulkoisesti.
    Maahantuoja ei lämmennyt yhtään asialle. Totesi tyytyvän huollon kommenttiin. Takuuta puhelimella oli vielä 11 kk. jäljellä. Lopulta maahantuoja väitti huollon ilmoittaneen heille, että puhelin oli rikkoontunut iskusta, pesten näin kätensä.
    Ohjekirjassa ei löydy lämpötila rajotteita ja kuluttaja neuvonta katsoi maahantuojan olevan vastuussa puhelimen korjaamisesta.
    Kannattaa miettiä ennen ostoa puhelimen kestämistä pohjolan olosuhteissa. Meillä ei ainakaan sekaannuta enään markinaalimerkkeihin. Qtekin korjaamista ei kannata harkita, jos taas seuraavalla pakkaskelillä hajoaa. Nokian N80 järkevämpi kohde euroille.

2. Entropy

Tykkäykset:
    2
    pa*ka tsägä: huonoa asiakaspalvelua

aika kurjaa; heitän kuitenkin omat kokemukset kehiin, ihan noin vertailun vuoksi.

oma TyTN on hienosti kestänyt ~20 astetta pakkasta, takin vuorauksen ulkopuolisessa rintataskussa, puolen tunnin pyörämatkat töihin. Ekan kerran olin unohtanut kapineen tuohon taskuun ja helpotuksekseni huomasin kosketusnäytön sen kestäneen. Sen jälkeen olenkin surutta tuota taskua käyttänyt.

Takuukäytäntö / asiakaspalvelu oli kyllä ala-arvoista sinun tapauksessasi; kumpihan maahantuoja oli kyseessä?

3. baguvix1

Tykkäykset:
    0
    Olin ulkona 2-3 h. Puhelin hajosi n. tunnin kohdalla. Piti katsoa siitä kelloa, mutta näyttö oli ihan sekava. Sen jälkeen piti kysyä kavereilta.
    Maahantuoja oli M-technology Oulusta. Olisivat voineet tosiaan fiksumminkin hoitaa.

4. ThiefRaider

ThiefRaider

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Motorola Milestone, Saunalahti
    Tarviis vaan tollaste firmojen kans jaksaa tapella tarpeeks kauan ja jaksaa uhkailla kaikilla kuluttaja-asiamehillä ym.

5. ON

Tykkäykset:
    20
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gb
    Voisin kuvitella, ettei näyttö ole HTC:n (Qtekin) valmistama. Puhelimia "tekevät" firmat, kuten Nokia, ostavat osat aika pitkälle alihankkijoilta ja laittavat ne sitten kasaan sekä tekevät softan itse tai ostavat senkin muualta.
    On mahdollista, että sinun näyttö oli jotenkin laadullisesti poikkeava yksilö. Melkoinen häly nousisi, jos kosketusnäytöt hajoisivat pelkästään pakkasesta.

Maahantuojan toimet ovat ala-arvoiset. Oikeudenmukainen ratkaisu olisi ollut vaihtaa näyttö ja saada asiakas tyytyväiseksi. Todella lyhytnäköistä ja ajattelematonta touhua.

6. Gaspode

Tykkäykset:
    0
    Itselläni on brightpointin maahantuoma HTC TyTN ja jouduin selvittelemään siinä ilmennyttä vikaa vastaavalla tavalla. Minulle kerrottiin Tamperelaisen SCF huollon korjaavan kaikki suomeen tuodut HTC:n laitteet. Minulle sanottiin että SCF huolto on valtuutettu "merkkihuolto".

Itselläni meinasi aikanaan mennä hermot oman jutun kanssa mutta asiat ratkesivat SCF huollon kanssa. Eli syytin itse turhaan myös maahantuojaa aikanaan vaikka huolto toimii HTCn "alaisuudessa" eikä kenenkään maahantuojan. Jälkeen päin ajateltuna näinhän se homma menee, jouduin joskus huollattamaan ruotsista tuodun Canonin kameran ja suoraan valmistajan edustajan kautta sekin meni. Kannattaa kokeilla kovistella huoltoa, se tuotti itselle ainakin hyvän ratkaisun pari kuukautta sitten. Valmistaja kai se viime kädessä omista tuotteistaan huolehtii

7. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Puhelin jos on matkapuhelin ja jos se ei oletettua käyttöä kestä sinulla on oikeus korvauksiin. Siinä ei auta selitellä "näistä leveysasteista" jos puhelinta ei tahallaan ole 40 pakkaseen yöksi jätetty. Normaalilla käytöllä pitäs kestää, rähinä päälle vaan. Pakasesta mulla ei ole koskaan hajonnu puhelin ja käyttökokeiluja on tehty 50 pakkasellakin. 5 min oli täydellä akulla 6110 mallissa silloin 1999 vuonna toimintaaika. Se ei sen enempää kestäny, akun jännite laskee kuin lehmän häntä vaikka olisi kuinka taskussa. Veikkaampa Arduinkin matkan päättyneen juuri siihen syyhyn osittain ja epätoivoon, ettei pelaakaan napaseudulla. Uusissa on heikompi lion noissa sateliittipuhelimissa. No se on olettamus, kuka tietää koskaan, mutta signaalia ei löytyny.

Huollon kommentti oli perseestä, vaadi puhelimesi takaisin ja uusi tutkimus puolueettomalta taholta (kuluttajaneuvojan kautta kun teet valituksen, huomio arvon aleneminen käsittelyajan pitkittyessä.). Vaadi myös kirjallisesti maahantuojan puheet. Helppohan sitä on kaikkea kolauksesta syyttää ja äkkiäkös sitä kolhii lisää sitten. Kuulostaa paskalta lafkalta ja kehotan kaikkia välttämään sellasten vekottimien ostoa jos todella meninki on tuo.

8. Tehy03 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    82
    Puhelinmalli:
    iPhone 7
    Juuri oli teeveessä juttua, että huollon pitää pystyä todistamaan, että puhelin on itse rikottu. Muussa tapauksessa puhelin tulee korjata takuuseen.

9. samumanu Vieras

Noi tais olla kuluttajaneuvojan neuvoja? Eli nehän on neuvoja ei laki mut kai aika paljo niiden perusteella toimitaan. Muistaakseni tossa oli joku aika juttu mukana eli ei noin yksinkertanen juttu, olikohan jotenki niin et eka 1/2v on näyttö vastuu valmistajalla ja sen jälkeen laitteen omistajalla. Joku korjatkoon jos olin väärässä..

Ja huollollehan se voi olla hankalaa toi todistus, ei taida olla resursseja Suomen huolloilla ruveta noita tutkimaan joten kai se vastuu todistustaakasta on kumminki sit valmistajalla yleisesti? Kuulemma nykyään esim nokia kerää huolloilta kaikki takuuvaihetut näytöt talteen ja ne lähetetään johonki ulkomaille. Siellä sit jos on mekaanisesti rikkonainen ni kuulemma tulee lasku huollolle perässä joten vois olla helppo kuvitella et ei oo huollon intresseissä niitä kauheesti vaihtaa...

10. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Syyttävä osapuoli joutuu todistamaan väitteensä... Takuujupakassa kannattaa kääntyä kuluttajaneuvojan puoleen, ne kyllä tekee puolueettoman tutkimuksen.

11. Ricky

Tykkäykset:
    0
    Kuullostaa kyllä perseestä. Eihän se Sinun tarvitse todistaa mistä se puhelin on hajonnut vaan vastapuolen.

12. samumanu Vieras

Kyl joku täällä foorumilla aikoinaan kirjotteli et se todistustaakka meni jotenki noin ku ylempänä kerroin, täältä se on jäänä päähän mut en haulla löytänä millään. Siihen en ota kantaa mikä oikein mikä väärin.

Toki todistuksena riittää huollolta esim että saanut liian kova mekaanisen vaurion jne jne eikä tarvihe tietää että osunut esim auton oveen taho jottain muuta. Sitä miten noi pystyy/pitää todistaa en tiiä hölkäsen pöläystäkään..

13. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Lähtökohta on se ettei asiakkaan tarvitse osata tietää mitään. Sen takia kuluttajaneuvojan kautta laitetaan puolueeton taho tutkimaan asia.

14. samumanu Vieras

Mikä on puolueeton taho?

Kännyjen osalta olen törmännyt kymmeniin tapauksiin jotka on männä kuluttajaneuvojan kautta ja ihan tavan huoltoliike on tutkinut laitteen ja sen "sana" on pitänyt.

Teoria on teoria ja puhun vaan käytännön kokemuksista koska en tiedä "sääntöjä" ja lakeja. Yhtään kertaa ei oo eteeni tullu tapausta jonka kuluttaja ois voittana mut kymmeniä jota huolto/valmistaja on voittanu. Toki noissa "mun tilastoissa" ei tietenkään näy ne jotka jo purnaamisella on saaneet puhelimen takuuseen mut en niihin kovin usein oo törmännä.

Itse oon sitä mieltä et kuluttajan suoja pitääkin olla se vahvempi mutta en täysin allekirjoita asiakas on aina oikeassa koska olen moniin huijausyrityksiinkin törmännyt. Ja ainahan ei asiakas välttämättä huomaa onko puh esim saanut kolauksen tahi kastunut, outoa kyl mun mielestä mut totta. Oon joskus tälläki alalla myyjänäki ollu ja on tuotu puhelimia huoltoon jotka ovat kastuneita mut pitäs mennä takuuseen, semmosiakin joissa on vettä sisällä niin et kaikki sen näkee mut loppuun asti väitetään vastaan. Sen oon huomanna että kaikki ei älyä sitä et ei ne puhelimet kestä esim sateessa puhumista läheskään aina ja takuuhan siinä umpeutuu.

Et kai oo sitä mieltä et huollon pitää esim pystyä todistaa onko asiakas tiputtanu puhelimen, kolauttanu sen esim pöytää vasten, puhunu sateessa, tiputtana järveen, kaatunu päälle puh taskussa ollessaan jne jne?

Kylläpä ol taas pakko avautua mut en vaan ole sitä mieltä et kuluttajana minullakaan on oikeutta aina verhoitua tietämättömyyden tahi tyhmyyden taakse, kyllähän siinäkin joku raja pitää olla tai muutetaan kaikki amerikkaan!!!

15. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Mä olen yleensä voittanu aina 99 prosenttisesti mihin olen lähtenyt... Anteeksi ei pyydellä. Koska jos teen ja päätän jotain, ajan sen varmasti läpi. Monelle on helppo heitellä lappuja näköjään takasin ja mikään ei tunnu auttavan. Minäkin tiedän monia ihmisiä jotka on hävinny takuuasioissa kanssa siis ja mulle on tuotu puhelin. Huollon pitää pitää pystyä näyttämään toteen vahinko josta syytetään asiakasta. Jos asiakas ei tunnusta, se siitä sitten. Minkäs sille voi. Moni ei älyä tätäkään, tarttuu syöttiin siis. Vanha temppu. Se on kuin teinitytölle sanottu asia "joku puhu susta näin" sitte hölmönä lähtee selvittämään asiaa, jossa ei ole selvitettävää ja puhuu vähän asian vierestä ja liikaa. Muutapa sitten ei tarttekaan. Samaa metodia käyttää poliisit kuulusteluissa, heittää "syöttejä" ihmisille jotta ne tarttuisi siihen ;))

16. samumanu Vieras

Et vastanna kymysykseen. Pitääkö muka pystyä näyttämään toteen et hajonnut esim kaatuessa, tippunu, sateessa, uinu järvessä jne jne?

Ei tietenkään tarvi noin tarkkaan. Mut jos tarvis tarkottas se sitä et me saatas rikkoa kaikki ite mut takuu korvaisi ja sit JJ myös maksaisi puhelimistaan esim kolmikertaisen hinnan ja nostaisi elämän siitä?

Kyl me ollaan näköjään aivan eri mieltä asioista mut mielipiteisiin on kaikilla oikeus. Toki tapauksesta riippuen niin mun kanssa kuuluisit kyllä tohon 1% jotka oot hävinnä jos noita hommia tekisin. Itsellä on jyrkkä peräänantamattomuus tuon tyylisissä asioissa jos koen olevani oikeassa eikä kuluttajavalittajatkaan ole kertaakaan mitään voineet vaikka kuinka uhkailleet, eivät ole sit oikeuteen haastaneet eli kai ovat huomanneet et ei ole jostain syystä kannattavaa.

"Bisnestä" on tullu sen verran kauan tehtyä et kokemusta noista valittajistakin on paljon, ikävä kyllä. En ole maailman asiakaspalvelu henkisin ihminen mutta silti hyvin pärjännyt ja erittäin moni "bisneskumppani" kehunut rehellisyyttäni sekä sitä että teen mitä lupaan ja heti! Pärjää sitä noinkin jos rahaa tärkeämpää on aika koska sehän se sitä rahaa vasta onkin!

17. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Vastasin jo... mutten näköjään niin suoraan että se osattas poimia. Ei tartte... asiakkaan ei tartte sanoa muuta kuin vastata kieltävästi syytöksiin jolloin todistustaakka siirtyy firmalle.

18. samumanu Vieras

Tätä on ny vielä tän verran jatkettava. Pitääkö sun mielestä muka HUOLLON pystyä todistamaan tosi tarkkaan? Eli kaatuessa, isku pöydän kulmaan, heitetty seinään jne jne. Koska kaikkihan sen tietää et noin ei oo.

19. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Kyllä pitää jos siitä syytetään ja aikoo sen sillä läpi saada. Siksi olen sanonukki huolloille joskus kun ne on kysyny, oletko tiputtanut tms... vastaus en. Laittakoot mun puolesta vaikka Vaisalan kiihtyvyysanturin sinne kännykkään. Teknisesti se on ollut pitkään mahdollista.

Esim. mulle (vaikkei asiaan sinällään liity) kerran esim. lenkkareita jotka maksoi 80e ei hyväksytty kun kuulemma olin pelannu sählyä ja tennistä. Tietty ikinä en ollut pelannu ja niimpä kysyttiin näyttöä tälle kuluttajaneuvojan toimesta... eipä tullu selvitystä ja en tietty tunnustanut tämmöstä. Juttu meni lautakuntaan, jossa oli kysytty puolueettomalta taholta asiasta ja syytä rikkoontumiseen. Todettiin että rikkoontumisen aiheutti kova pinta vastaan pehmee pinta ja se siitä. Kuluttajalautakunta suositteli maksamista yhteisvastuullisesti maahantuojan taholta ja kauppiaan fifty/fifty. Jos ei maksa, Kuluttajalautakunta puoltaa lausunnoin oikeuden kautta perittäessä. Sen takia se ei ole pikkujuttu joku kännykkä välttämättä vaikka tuotteessa on tapahtunut virhe ja myyjäliikkeet suorastaan kammoaa tilannetta missä he joutuisivat muutenkin huonolla provikalla antamaan suhteettoman suuren summan myydystä tuotteesta rahaa asiakkaille virheen ilmaantuessa ja asiakkaan vaatiessa. Eli jos oikeuteen asti joudutaan menemään, napsahtaa kuluttajalautakunnan mustaanlistaan se firma joka ei suositusta tottele. Mitä opimme tästä, ei kannata myydä paskaa.

20. baguvix1

Tykkäykset:
    0
    Joo olisihan sitä voinut tapella. Viedä kuluttaja lautakuntaan ja saada sieltä puolueton tutkimus. Se on vaan pitkä ja kivinen tie. Kuluu aikaa ja hermot odotellessa. Ostin >Nokia N 80 ,ja olen siihen ihan tyytyväinen.
    Nokia maksoi 354; , Qtekin korjaus olisi maksanut 177 euroa. Meni mielenkiinto siihen maahantuojan nuivasta asenteesta johtuen. Ei heitä kiinnostanut mitä mieltä kuluttajaneuvoja oli. Kannattaa siis miettiä toisenkin kerran, jos meinaa HTc puhelimen hankkia.
    Maahantuojaa ei tunnu kiinnostavan puhelimen toiminta varmuus ja asiakkaan tyytyväisyys edes takuu aikaina. Tuotettaan arvostava maahantuoja hoitaisi vastaavat ongelmat takuu ajan ulkopuolellakin , ja näin huolehtisi merkin imagon säilymisestä hyvänä.
    Samoin tällaisen marginaalimerkin vaihtoarvo on aika heikko. Kauppiaita ei kauheasti kiinnosta hyvittää oudosta merkistä vaihdossa.
    Hyvää kevään jatkoa kaikille !

Jaa tämä viestiketju