1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelinten tekstiviestien kirjoittelusta (T9, iTap jne)

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Senior_TG, 17/12/03.

1. Senior_TG

Tykkäykset:
    0
    Olisi kiva kuulla mielipiteitä seuraavasta:
    Itse olen kaiken merkkisiä luureja omistanut lyhyemmän tai pitemmän aikaa, ja ainakin yhdessä asiassa "kotimainen" Nokia on omasta mielestäni ylivertainen muihin ja on ollut jo sitä pitemmän aikaa vaikka nykyään muillakin valmistajilla on yritystä parempaan suuntaan.
    Eli kysymys on tekstiviestin kirjoittelusta!
    Itse en edes paljoa viestejä kirjoittele mutta nekin viestit kun kirjoitan niin kirjoitan mielummin sujuvasti. Olen käyttänyt niin siemenssin ja samsungin T9:siä ja motorolan iTappia. Motorolan iTap on suoraan sanottuna surkea, S-valmistajien T9 on osaltaan epälooginen ja sanojen opettelu puuttuu osasta malleja. Vaikka nokialaisia olen enimmäkseen omistanut ja niiden mukaan kasvanut nokian T9 järjestelmään niin kyllä tässä vertailussa puolueettomankin arvostelijan on todettava juuri Nokian T9 paremmaksi kuin minkään muun valmistajan systeemi. Oikeista napeista tapahtuu se mikä pitääkin, sanoja on helppo ja nopea kirjoittaa ja tarvittaessa sanan saa opetettua kätevästi. Nokialaiset tunnistavat myös kiitettävästi murresanoja ja slangia!
    Väitän että jos jätetään huomiotta että nokian näppäimet ovat paremmin hallussa kuin muiden valmistajien mallien (johtuen käytöstä), niin silti viestien kirjoittelu on Nokian luurilla riippuen "haastajasta" niin 20%-60% nopeampaa kuin muilla...

2. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    mun kokemuksien paremmuus järjestys

1: kosketusnäytön käsialatunnistus
    2: kosketusnäytön virtuaalinen qwerty näppis
    3: Samsungin T9
    4: Nokian T9

viidenneksi jäis Itap mutta se on niin surkee viritys että en viitti sitä ees listata tohon

3. Bizarre

Bizarre

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Moto X (2014)
    Mitäs parempaa samsungin T9:ssä? Omalle v200:lleni ei voi opettaa sanoja. Mäksällä oli taas tuo e700 jolle pystyi opettamaan sanoja.

4. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    ite en oo koskaan käyttäny sanojen lisäämistä nokias enkä sampassa. ite pidän siitä että välilyönti ei ole 0:ssa kuten nokiassa vaan #:ssa ja muutenkin. toisaalta toi saattaa johtua siitä et samppa on parempi ku niiden näppiksessä tuntuma on niin paljon parempi

5. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Perinteisellä näpyttelytavalla kirjoitan, imo nopeampaa ja varmempaa kuin t9:sit.

6. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    \\\R600:n Eziä en oikein sisäistänyt. T20:llä kirjoitin nopeammin volyyminsäätönappia käyttäen, kuin T68i:llä T9:n kanssa.

Muita en osaa verrata.

7. topiz

Tykkäykset:
    1
    iTAP on epäkäytännöllinen. Siemensin T9 on näpsäkkä, välilyönti on hyvä ykkösessä. Nyt kun olen jonkin aikaa käyttänyt Nokia 6210:aa, niin täytyy sanoa, että silläkin saa viestit kirjoitettua varsin nopeasti.

8. Bizarre

Bizarre

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Moto X (2014)
    Voisko joku selittää mulle miksi se iTAP on saanut täällä niin huonon maineen? Mulla ei oo siitä mitään kokemusta.

9. NusNus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active
    Minustakin Nokian T9 on paras kaikista kokeilemistani (Nokia, Siemens, SE). Kokeilemani Erkit ovat hitaita mutta muuten toimii ihan hyvin. Siemenssin T9 en tykkää todellakaan. Sen näppäintoiminnot ovat niin hassusti sijoiteltu. Näkökulmani johtuu melko varmasti siitä että olen omistanut ainoastaan Nokian luureja joissa on ollut T9.

10. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Uusimmat iTAP-versiot ovat aivan yhtä käytettäviä kuin T9.

Se on psykologinen ja tottumukseen liittyvä juttu monella. Kun on iät ja ajat kirjoitellut Nokian T9:llä, niin ei pysty taipumaan heti muihin järjestelmiin. Moni luovuttaa yleensä liian aikaisin, juuri kriittisessä vaiheessa ja tekee väärät johtopäätökset.

11. blade Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Motorola Milestone
    Näinhän se asia on!
    Monet ovat kehuneet uutta iTappia paremmaksi, kuin T9:ä.
    Näin olen lukenut eri foorumeilta, kun ovat ostaneet V300 tai V500 luurin, jossa uusi iTap on tarjolla.

12. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Nokia tulee minun kokemuksieni mukaan vasta kolmantena. Parhaat toteutukset ovat mielestäni olleet Benefon Twin+:sta ja (Sony)Ericsson T39m:stä ja T610:stä, mahdollisesti jopa tässä järjestyksessä.

Siemensin ja Motorolan osalta en nyt jaksa pohtia.

13. wiwwe

Tykkäykset:
    0
    Tähän asti testatuista kyllä täytyy kehua Nokian T9:ä. Tässä 8850:ssa minkä töistä otin käyttöön, on hyvä T9, kun tämä on vielä vanhempaa Nokian mallistoa, niin valikot on nopeita ja tekstarit on nopea väsäillä.

14. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Mulla on kokemuksia Nokiasta ja Siemensistä (+ jostain vanhasta Motorolasta, josta nyt ei viitsi tässä yhteydessä edes puhua). Näistä Siemens on mielestäni parempi kuin Nokia, eritoten m55. Käyttö hyvin lähellä Nokialaista (muutama nappi eri toiminnolla) ja osaa paremmin mielestäni ennustaa (mutu).

15. Nemesis-88 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 1020
    Kyllä tuo Nokian T9 on kaikkein paras. SE P800:n käsialatunnistus on suoraan sanottuna hanurista. Meinaa hermot mennä, kun koittaa piirtää kirjaimia näytölle. Läppääkään en enään käytä, kun naarmuttaa näytön, joten pitää kirjottaa viestit virtuaalisella näppiksellä, vaikka siinäkin menee jokatoinen painallus päin...*piip*.

16. Whig

Whig Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    59
    Muistelisin, että Benefoneissa oli varsin asiallinen T9.
    Itse en ainakaan ole pitänyt Nokian T9:stä.
    SEP900:lla en ole vielä kerinnyt kirjoittamaan mitään joten siitä on hankala mennä sanomaan.
    N9210i:llä toki kirjoittaa mutta vaikka olen pieni ja näppäräsorminen niin ei nää nakit silti mahdu tuolle näppikselle =(

17. Blur

Blur Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Nokia N9 16GB + DNA / HTC Desire Z + Saunalahti
    Mun rankingissa ykkösenä on T610:n T9, koska on toisin kuin vanhemmat erkit että, kestää mukana kirjotuksessa ja kuulemma Z600 tulee olemaan vielä nopeampi.
    Ainakin se on ylivoimasta SE T9 vs. Nokian T9, että kun lisää sanaa ei tarvitse automaattisesti kirjoittaa kokosanaa tripletapilla, jos on vaikka vain 2 viiimeistä kirjainta väärin. Muutenkin SonyEricssonin käyttöliittymä ja namiskat sopii mun kätee parhaite.

18. Smirre

Smirre

Tykkäykset:
    0
    Onko Moton E363 luurissa muuten tuota uutta iTapin versiota?

19. AndK0

Tykkäykset:
    0
    Mun puhelimistä T610 vie kyllä voiton. V200 Tulee seuraavana, mutta olisi varmaan ykkönen jos siihen voisi listätä sanoja.

20. blade Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Motorola Milestone
    En tiedä!

Jaa tämä viestiketju