1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelinten takuuhuollot ja kuluttajan oikeudet... ?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja mikey_d, 26/3/04.

1. mikey_d

Tykkäykset:
    0
    Alkaa jo pikkuhiljaa nyppimään kun puhelin (Siemens S55) on ollut huollossa jo yli kuukauden ja myyjäliikkeestä (Mediapuhelin) sanotaan vaan jotta "Kuukausi on ihan normaalia" ja "Huollossa on ruuhkaa, ei tiedä yhtään koska tulee takas"...

Okei, ei tuossa mitään jos liikkeestä edes jollain tavalla puhelinta takuuhuoltoon viedessä voitaisiin sanoa että siinä kestää esim. se noin kuukausi ja annettaisiin tilalle ominaisuuksiltaan vastaava puhelin.

Mutta kun ei...

Varalaitteeksi sain Nokian 3330:n, jossa akku on niin finaalissa että sillä voi hyvällä tuurilla minuutin puhua - jos puhelin on ollut sitä ennen yön yli latautumassa. 3330 ei kyllä lähellekkään vastaa ominaisuuksiltaan tuota S55:sta, siitä puuttuu mm. sinihammas jota kyllä kipeästi tarvitsisin.

Kun menin liikeeseen kysymään voisiko asialle tehdä jotain, niin vastaukseksi tarjosivat vain käytettyä akkua vaihtolaitteesta, en ottanut sillä ei huvittanut ruveta yhtään ruveta arpomaan. Kysyin sitten hyvin asialliseen sävyyn, että eikö myyjä voisi ottaa hyllystä uutta tarvikeakkua, niin vastaus oli että ei sitten millään, aivan mahdoton ajatus.

Soitin tänään kuluttajaneuvontaan, josta sanoivat että Kuluttajavalituslautakunta on katsonut päätöksissään matkapuhelinten kohtuulliseksi korjausajaksi kaksi viikkoa...

En sitten tiedä miten asiaan vaikuttaa, se ettei puhelin ole alunperin minun ostamani, vaan sen on ostanut kolmas osapuoli jolta sen sitten ostin itselleni viime kesänä. Ikää ei puhelimella taida tässä vaiheessa olla edes vielä täyttä vuotta.

Kenelläkään vinkkiä siitä, miten minun tässä kannattaisi nyt sitten menetellä ?

2. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Pääkaupungissa asuvana olen siinä mielessä onnellisessa asemassa,että voin huollattaa merkin kuin merkin viemällä suoraan huoltoon(Powermill,Anglo service esim).Liikkeeseen vietynä tulee aina väh. pari lisä päivää huollolle.Eli ei tulisi mieleenkään viedä liikkeeseen ja varsinkaan Mediapuhelimeen,missä myyjien ammattitaito/palveluhenkisyys alle arvostelun(Kouluarvosanana 4+)On kohtuutonta ,jos kuukausi makautetaan huollossa,mutta Siemens on siinä mielessä paha merkkinä,että usein joudutaan kääntymään Saksan puoleen apua tarvittaessa(Tilataan Saksasta osia/tarvikkeita,tai joudutaan lähettämään se sinne huollettavaksi)Eli aikaa tuhraantuu,mutta kuukausi on jo liikaa.Mulla itsellä kokemusta kuuden viikon huollattamisesta,kun kommua(9210aa huollettiin)Soitin tarpeeksi isolle dirikalle Saloon Nokian tehtaalle ja parin päivän päästä oli kiitoksin ja korulausein tarjolla 9210i malli.Nyrkkiä pöytään ja luuri käteen.Soita ja kerro asiasi.

3. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Powermill hoitanee noita Siemensin huoltoja, kannattaa käydä vaikka muina miehinä varmistamassa liikkeestä minne puhelimesi on lähtenyt huollettavaksi. Soitto sinne varmasti kertoo vähän tarkemmin mikä on tilanne huollon kanssa. Samalla tuo paljastaa milloin puhelin on saapunut huoltoon, eli onko se maannut ensin pari viikkoa liikkeessä, kunnes joku on huomannut laittaa sen eteenpäin. Tämän jälkeen olisi sitten omasta mielestäni pikkuhiljalleen kohtuullista keskustella sopivista hyvityksistä virheen tehneeksi näkemäsi osapuolen kanssa (itse lähestyisin Powermilliä (tai muu) / Siemensiä jos huolto on kestänyt kovin pitkään, Mediapuhelinta jos luuri on saanut valohoitoa liikkeen hyllyillä pari viikkoa ennenkuin on lähtenytkään huoltoon).

Ei kuitenkaan käytännön kokemuksia vastaavasta tilanteesta, joten no promises.

4. mikey_d

Tykkäykset:
    0
    Kävihän tuo tarpeeksi isolle pomille soittaminenkin mielessä ja jossei kuluttajaneuvojan ja myyjäliikeeseen tästä kertominen mitään auta, niin sitten pitänee soittaa tuonne jollekkin pomolle

Jep. Olen kyllä huomannut myyjien ammattitaidottomuuden itsekkin.

Saksasta ja Saksaan saadaan lähetettyä sitä tavaraa NIIN monella eri tavalla. Kyllä sieltäkin saadaan tavara viimeistään 24:n tunnin sisään Suomeen, mutta sepä taas sitten maksaa mansikoita ja maltaita ;)

5. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Joo mutta jos joudutaan kääntymään Saksan puoleen,niin se ei ole sun murhe ,jos maksaa maltaita.Sulla on takuu puhelimessa päällä ja kaikki hoituu sen kautta.Ne on sillä töin ja hoitavat hommansa.Myös Anglo service hoitaa Siemens huollattamista.Eli omasta mielestäni teit siinä virheen,että käännyit liikkeen puoleen,koska kuten Jussi tuossa sanoi,niin valohoitoa voi tulla liikkeen hyllyllä vaikka kuinka kauan.Suoraan huoltoon vietäessä prosessi huollon suhteen käynnistyy samantien.

6. mikey_d

Tykkäykset:
    0
    Valittettavasti vaan ei taida kovin olla huoltofirmoja täällä Lahden seudulla enkä kyllä omaankaan piikkiin tuota halua alkaa minnekkään lähettelemään...

7. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Takuuhuolto on asiakkaalle maksuton ja luulisin että mm. maahantuojalle soittamalla löytyy vaikkapa postimaksu maksettu-kuljetuspussi jolla puhelin saadaan huoltoon. Ensisijaisesti varmaankin suosittelevat liikkeen puoleen kääntymistä, mutta onhan meillä täällä onneksi vaihtoehtoja Siemensin jakelijoissa, mitä yksi ei hallitse niin kilpailija varmaan pistää parasta.

8. FO110K

Tykkäykset:
    4
    joo, joskus käynnistyy prosessi samantien ;) Itsellä nyt menossa nokiaksi kohtuu pitkä huoltoreissu, mutta liikkeen kautta... tutun vastaava Nokia meni myös hesaan huoltoon, siellä kesti vkon ennen kui tapahtui mitään, toisen vkon etsivät vaihtokonetta tilalle...
    (kaveri laitto omalla kustannuksella suoraan puhelimen huoltoon ei liikkeen kautta)
    Omasta mielestä Nokian huolto ei saisi tässä maassa venyä liian pitkäksi (yli 2vkoa vaikka itse lähettää huoltoon), sentään joka kaupungista valtuutettuja Nokia korjaajia löytyy... Siemensin/Moton vielä jotenkin ymmärtää kun joka paikas ei huoltoja ole niin liki kaikki menee pk-seudulle korjaukseen...

9. Jombe Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    3210
    Mulla kesti joskus Siemensin huollatus päivän. (tälläinen väli-ilmoitus... ;))

10. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    No onhan monella huollatus kestänyt jopa vain 10min.Kyllä päivityskin on huoltamista,joten vähän turha väli-ilmoitus;)

11. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Onhan tuo tietenkin mahdollista, että ruuhkaa on. Tuntuu vain aika oudolta siinä mielessä, että itse olen useita Siemensin luureja huollattanut ja parista päivästä vikkoon on kestänyt (Tampereella). En tosin ole myyjän kautta toimittanut vaan pyrkinyt mahdollisimman vähin välikäsin toimimaan, eli suoraan liikkeeseen, jossa valtuutettu huolto (vastaanotto) sijaitsee.

12. T.V

Tykkäykset:
    0
    Kieltämättä lievää v***tusta aiheuttaa tuo huolto, tai lähinnä sen nopeus.
    Oma S55 on ollut huollossa lähes tuon saman neljä viikkoa.
    Periaatteessa luurilla ei ole kiirettä, sillä ostin jo uuden puhelimen tilalle ja S55lle on jo ostajakin tiedossa.

Liike kuitenkin toimii vain "avuliaana välikätenä", joten turha sinnekään on mennä asiasta meuhkaamaan. Jälkiviisaana olisi tietenkin pitänyt itse toimittaa luuri huoltoon, mutta Hyvinkäältä ei (yllätys?) löydy siemenssien huoltoa ja itse olen laiska yksilö.

13. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Tuolla huoltopisteet sivulla on pääpiirteittäin nuo huoltopisteet mainittu eri merkeille. Kaikkia paikkoja ei kuitenkaan ole näkyvillä, joten on syytä soittaa valmistajan HelpDeskiin ja kysyä lähimmän huoltopisteen sijaintia. Saattavatpa tietää mahdollisista huoltoaikatauluistakin jotain (kysyttäessä).
    On muuten sattunut niitäkin tapauksia, että laite on huollettu ja palautettu liikkeeseen aikapäiviä sitten, ovatpa vain "unohtaneet" ilmoittaa asiakkaalle.

14. *Pete*

Tykkäykset:
    0
    Omien kokemusten mukaan, kun olen toimittanut asiakkaiden Siemens:in
    puhelimia huoltoon normaali kesto on ollut noin viikko, mutta
    lähiaikoina ovat ainakin näytöt ovat olleet "kiven alla " ja huollot ovat
    kestäneet pahimmillaan 3-4 viikkoa

15. Jombe Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    3210
    Niin no... ;) Mutta ihan huoltohuollosta kyse. ;)

16. Gina

Tykkäykset:
    0
    .

Toteampa tähän väliin että myyjäliikkeellä ei ole minkäänlaista velvoitetta antaa lainakonetta huollon ajaksi, se on "lisäpalvelu". Joten kannattaa olla tyytyväinen jos saa edes jonkun luurin käyttöön.

Ikävä kyllä täytyy myös todeta että siemensin huollot kestää nykyisin n.3-5viikkoa siitä kun puhelin lähtee liikkeestä huoltoon.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Re: .

Näin päänsöinteisesti, mutta saattaa olla tilanteita jossa myyjän on järjestettävä lainakone tai korvatta lainakoneen hankinnasta syntyneet kulut.
    Tietääkseni asiasta ei ole ennakko päätöstä.

On myös huomioitava että jos työntakia tarvitsee luuria jatkuvasti, niin kuluttajasuoja ei koske kuin yksityisiä kuluttajia.

18. FO110K

Tykkäykset:
    4
    tuolla Nokian puolella on oma stoorini (monologi siis :D) noksun huollattamisesta...

19. Wanha Soittoaeaeni

Tykkäykset:
    0
    Olen ollut Ericssonin vaki asiakas vuodesta 1990. Puhelimet vaihtuivat ongelmitta uusiin malleihin. Kunnes tuli T28, Joka oli susi, olisi pitänyt pistää häntä preään ja päästää metsään. Mutta Maifonin hullosta ja nopeudesta ei valittamista, mutta sudelle hekään eivät voineet mitään, vaihdoin T310 pikkasen parempi, mutta ongelmia siinäkin.
    Nyt olen vaihtanut T630 . Vaikuttaa toistaiseksi siltä että vanha laatu on palannut ja uusi tekniikka viehättää. Mielyttää ennen kaikkea toimintanopeus. Olen yrittänyt saada sitä normaalisti tukkoon, onnistumatta siinä. Siinä on ilmeisesti riitävästi varamuistia,että se ei pääse jumiin, muistin täyttyessä. Täytyy koputtaa puuta, mutta menisikö taas 10 vuotta ilman ongelmia. Kolme vuotta niitä olikin.

Jaa tämä viestiketju