1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelinta pitkille kynsille-> resistiivinen näyttö?

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja Mikaela, 14/3/11.

1. Mikaela

Tykkäykset:
    0
    Nyt pukkaa naisellista ongelmaa ja kysymyksiä... ;)
    Pitäisi löytää uusi työpuhelin ja olen yrittänyt googlettamalla etsiä vaikka miten, että mikä olisi se sopiva. Ongelmaa nimittäin tuottavat pitkät kynnet eli kapasitiivinen näyttö on pois suljettu ja minkään kynän kanssa en ala puhelinta tökkimään! Nyt on ollut käytössä E52; ihan tyytyväinen olen ollut, mutta vähän jotain uutta kaipailen. Hetken aikaa oli käytössä E72, mutta sen käyttö on pitkillä kynsillä järjettömän kömpelöä, näppäimet muutenkin liian pienet plus että parin kk:n sisään puhelin on tulut huollosta 2 kertaa uutena laitteena takaisin eli käyttöaikaa on ollut tosiaan vain muutama päivä.
    Nokialaisista N97 mini ja C6 ulkoisilta ominaisuuksiltaan vaikuttavat hyviltä (resistiiviset kosketusnäytöt + tavalliset hyväntuntuiset näppikset (etenkin N97 näppäimistä tykkään). Tekstin kirjoittelu pitää sujua ongelmitta, esim. E72 tekstarit alkoivat tästä syystä muuttumaan mahd. lyhyiksi. Tästä syystä vieroksun pelkkää kosketusnäyttöä ellei sitten ole tarpeeksi isot näppäimet siinä, että ei tarvitse kynnellä painaa. Esim. E52 en paina kynnellä, vaan sormella.
    Toinen asia on sitten se, kuinka paljon edellä mainituja (N97, C6) on parjattu netin keskustelupalstoilla, N97:aa etenkin. Onhan se tosiaan jo "vanha" ja poistuva malli.
    Myös N900 "kuvista ja tiedoista katsoen" vaikuttaisi hyvältä vaikka aika järeän kokoinen minusta onkin (ainakin näihin kahteen muuhun verrattuna).

Muiden valmistajien puhelimista en ole kunnolla löytänyt, olisiko sopivia malleja? Juuri tänään kävin parissa liikkeessä ja ei oikein esittelevän oloista myyjää löytynyt mistään... antoivat käteen vain sen mistä kysyn (eli juurikin N97, C6).

Puhelimella tulee siis etupäässä tietenkin soitettua ja pyöriteltyä sähköposteja, netti + tekstiviestit. Mitään musiikki-/pelijuttuja en kaipaile.

Olisin tosi tosi kiitollinen, jos joku jaksaisi antaa hyvää vinkkiä mitä mallia kannattaisi katsoa!! Vai unohdanko nuo kosketusnäytöt kokonaan... PS. Ja turha sanoa, että leikkaa kynnet... ;))

2. Jarissimo

Tykkäykset:
    6
    Vaikea kuvitella, että kynnet tulisivat esteeksi kosketusnäytön kanssa, oli ne kuinka pitkät tahansa..
    Mulla ottaa näyttöön ensimmäisenä sormen alaosa ja täytyy pitää puhelinta oudossa asennossa tai sitten täytyy kääntää sormet nurin, jos meinaisi saada kynnet osumaan ensiksi näyttöön. Tai sitten kynsien täytyy olla todella pitkät (reilu 3 senttiä)..

Eli kirjoittelen niin, ettö painan näyttöä peukaloilla ja puhelin yleensä vaaka-asennossa.

Luulen, että onnistuu, kun valitse hieman reilummalla näytöllä olevan luurin (4" tuumaa varmasti riittää).

3. Mikaela

Tykkäykset:
    0
    Kiitos, tämä hyödyllinen tieto! Omat mielikuvani kosketusnäytön mahdollisesta "sopimattomuudesta" kynsille perustuvat juurikin siihen, että jos ei ole tilaa painaa reilusti peukalolla niin se on tehtävä enemmän sormen päällä ja sehän ei onnistu jos on vähänkään pidemmät kynnet... Esim. E72 norminäppäimistöä painelen välillä peukaloilla ja herkästi osuu viereiseen näppäimeen ja suoraan kynsillä näppäillessä näppäimet ovat niin hankalan muotoiset (pienet ja pyöreät), että sormet jännittyy tosi kovin kirjoittaessa kynsillä (alkaa ehkä kuullostamaan aika idioottimaiselta... :D ) ja mieluiten lähtee soittoa tekstarin sijaan...
    Kaverin E7 kosketusnäytöllä kokeilin kirjoittaa tekstaria: ei vaan pysty, sillä sormi ei mahdu kirjaimelle ja kynnestä ei kapasitiivinen tietty ota... No olishan siinä norminäppis rinnalla, jolla viestit hienosti kirjoittaa, mutta saattaa muissakin tilanteissa tulla kapasitiivisen kosketusnäytön kanssa tässä tapauksessa ongelmia, kaikkea kun ei voi (eikä halua) pelkästään norminäppiksillä tehdä.

4. Jarissimo

Tykkäykset:
    6
    Myös eri merkkien välisissä näppäimistöissä on eroja. Minusta parhaimmat on ehdottomasti HTC:llä ja iPhonessa. Samsung sekä Nokia ehdottomasti huonoimman kosketusnäytöllisissä. Siis vain mun mielipide.

Jos ei puhelimen koko eikä akkukesto ole ongelma niin kantsii käydä testaamassa vaikka HTC Desire HD:tä tai Desire Z aa mikäli haluaa fyysisen qwerty:n.

Android puhelimiin myös saatavilla erilaisia näppäimistöjä, joiden välillä kirjoitustuntuma taas on erilainen. Testaamalla varmaan löytyy se parhaiten sopiva ja vaikka näytöllä kirjoittaminen olisi aluksi hieman hankalaa ja virhepainalluksia tulisi runsaasti, usko pois se muuttuu helpommaksi hetken päästä..:)

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    E72ssa kuten muissakin näppiskoneissa painellaan ihan reilusti sormella, aina ne vähän vaatii harjoittelua että tottuu tuntumaan ja kohtaan, mutta idea se ettei yritetä tarkasti osua näppäimeen, vaan reilusti (saa mennä naapuri napillekkin), mm E72ssa voi asetuksissa vähän säätää sitä kuinka paljon suodattalee naapuri napin painaluksia.

Resistiivisessä vähän sama idea, kapasitiivisessa idea eroaa siinä että sormen kosketus/regointi kohta on eri (eli ei paine, vaan hipasu), eli joutuu vähän totutteleen siihen että oppii sen oikean kohda.

Valitettavasta resistiiviset näytöt on nyt kovasti out, N900ssa on (oli) hyvä, mutta ei ehkä muuten tarkoitseen sopiva, Nokialta Suomen markkinoille on tulossa C5-03, on tuota vanhempaa S60 5th alustaa, tuoreemmalla raudalla. Muilla merkeillä tilanne ei sen parempi, jos jotain löytyy niin vanhoja tai sieltä kevyemmästä päästä.

Nokian S^3 kapasitiivissa koneissa (C7, N8, E7 jne) on vielä varsin heikko virtuaali qwerty, kevään aikana on tulossa parannusta, aika sitten näyttää kuinka onnistuneita. E7ssa on hyvä fyysinen qwerty ja kaikissa pystykäytössä kohtuullinen ITU puhelin näppis.

6. Inga

Tykkäykset:
    0
    Mulla on nyt kans sama ongelma! Pitäis saada resistiivisen näytön omaava puhelin pitkien kynsien takia.

Tällä hetkellä on käytössä Nokia N97 mini, ja siinä on näyttö toiminut oikein hyvin. Soveltuu siis pitkille kynsille erinomaisesti :) puhelin on kuitenkin ollut käytössä jo pidemmän aikaa ja tekis mieli vaihtaa jo uudempaan. On ollut myös hieman takkuileva tuo oma puhelimeni, välillä menee jumiin ja muuta pientä. Kuitenkin tutulla samanlainen joka toimii moitteettomasti.

Itse en ole käyttänyt puheimeni näppäimiä laisinkaan, sillä kynsien avulla kosketusnäytön näppäimet ovat paljon helppokäyttöisemmät. Kannattaa kokeilla niin itsekin huomaat :) Sulle voisin suositella omien tietojen pohjalta just tätä N97 miniä tai N9:iä jos hieman isomman haluaa. Kunhan vaan ei tule maanantaikappaleita.

Itse haluaisin siis resistiivisen puhelimen suurella näytöllä ja ilman liukunäppäimistöä, tietääkö kukaan? Oisin kiitollinen :) Hintaa saa olla ja ei oo pakko olla Nokialainen!

7. Mikaela

Tykkäykset:
    0
    N97 hylkäsin nyt, otetaan jotain uudempaa kehiin.
    Olen tässä nyt yrittänyt suhtautua uudella tavalla kapasitiiviseen näyttöön (+ pitkät kynnet siis)...

Omaa puhelimenkäyttöäni olen havainnoinut, että enhän tälläkään hetkellä painele kynsillä (E55) vaan sormella. Testailin taas uudelleen työkaverin E7 (meillä nyt monella työpuhelimena sellainen) ja Jasissimolle (ja muillekin) sen verran, että kyllä itselläni kynnet (n. 5 mm sormen kärjestä :) ) vaikeuttavat näpyttelyä, koska sormien kulma muuttuu ja näin ollen mm. peukalosta painallusalaksi muuttuukin isompi osa kuin "kynnettömänä" ja virhepainallukset lisääntyvät... Esim. E7 vaakatasossa virtuaalinäppiksellä oli aikas hankalaa, on niin pienet kirjainnappulat... Fyysisellä näppiksellä tuntuma helpottaa asiaa, tästä syystä siis ehdottomasti haluan fyysisen näppiksen lisäksi.
    Mutta toki tämä myös osittain tottumiskysymys, siis että oppii siihen miten se oma näyttö ottaa kosketukset!

Mutta koska nämä resistiiviset ovat nyt jäämässä historiaan(?) ja täältä saamani vinkin siivittämänä kävin liikkeessä näpyttelemässä HTC Desire Z:aa.... ja lisätutkimusten myötä on ostopäätökseni kallistunut nyt siihen suuntaan!
    Kun nyt kerran kosketusnäyttöä olen keksinyt haluta, niin otetaan kapasitiivinen ja katotaan kuin käy... vai kaivanko vanhan luurin takasin :D
    Niin ja onhan kapasitiivisessa sitten se etu, että ei ota virhepainalluksia ainakaan sieltä, mihin se kynsi sattuu tökkäämään sormen sijasta... :D Koittakaa miehet kestää ;))

8. Purkki^

Tykkäykset:
    4
    E7:ssa on mielestäni huomattavasti parempi rakenne ja fyysinen qwerty kuin Desire Z:ssa

9. Jarissimo

Tykkäykset:
    6
    Minä taas olen sitä mieltä, että näppis on parempi z:ssa, mutta rakenne mekaanisesti parempi e7:ssa (tosin z:ssakaan ei ole vikaa, kyllä sekin varmasti kestää). Muotoilultaan Z sopii paremmin käteen, mutta E7 taas on tyylikkäämpi.

Z taas vie voiton mm. kamerassa (lähikuvaus), käytettävyydessä, ohjelmistojen määrässä sekä kosketusominaisuuksissa. Esimerkiksi näytöllä oleva näppäimistö on z:ssa huomattavasti paremmin minulle istuva ja siihen saa myös muita vaihtoehtoja, joten sopiva löytyy varmasti. Mielestäni Z sopii myös yrityskäyttöön erinomaisesti.

Z:ssa on myös paljon pientä kivaa, jotka olen todennut todella toimiviksi jutuiksi, eli mm:
    -saapuneista tapahtumista(viesteistä, puheluista, tapahtumista, maileista yms..) ilmoittaminen ledeillä
    -kovempi soittoääni, kun puhelin on taskussa tai laukussa (toimii yllättävän hyvin)

Suosittelen Z:aa vaikka minulle siitä sattuikin aluksi hieman "väljä" rakenteinen malli..:) Se vaihtui nätisti liikkeessä ja nyt olen siihen muutaman päivän käytön jälkeen todella tyytyväinen. Rakenne on myös todella kestävä, eikä minua huolestuta vähääkään saranoiden hajoaminen.. Eikun Z:ta kaupoille vaan..

Ja se on tottumiskysymys tuo näyttönäppis. Ei mene kuin hetki, että kirjoitat juuri niillä peukalo "läskeillä" ja osaat ne laittaa oikeaan kohtaan niin ettei virhepainalluksia tule. Tuo Z vielä vähentää niitä huomattavasti tehokkaammin kuin e7 (mun mielipide ja kokeilun tulos, en halua tapella..).

10. Mikaela

Tykkäykset:
    0
    No niin... kuulumisia täältä :) Kävin sitten ostamassa tuon Z:n. Sattuipa vaan niin keleen huono tuuri, että jouduin viemään luurin nyt vajaa viikon käytön jälkeen huoltoon: en saanut läheskään aina vastattua puheluun ja myöskin puhelun lopettaminen tuotti tuskaa, näyttö ei siis reagoinut niihin! Eli "pientä" bugia... kiva kiva :( Aluksi erehdyin luulemaan, että vika on tuon kosketusnäytön kanssa vielä käyttäjässä, mutta kyllä olikin ihan selkeä bugi, muutoin näyttö on vastannut kosketukseen tosi upeasti. Toivottavasti ei nyt viipyisi siellä huollossa ihan tuhottoman kauaa!!

Oli muuten sangen kiusallista, kun puhelimeen tutustuessa tuli muutamia vahinkosoittoja ("Ai se soittaakin heti, kun painan tuosta nimeä...") ja sitten niitä ei kerta kaikkiaan saanut katkaistua muuta kuin sammuttamalla virrat pois! :D

Jos nyt tätä vikaa ei huomioida, niin olen kyllä ollut tosi tyytyväinen valintaani! Kynsienkin kanssa olen pärjännyt hyvin :D Opettelua on vaatinut sormen oikea kohdistaminen, etenkin pystynäppiksessä! Kertaakaan puhelin ei ole vielä muutoin jumittanut tms... Akkua syö kyllä ihan kiitettävästi, mutta se olikin tiedossa.
    Yksi miinus tässä vaiheessa on tuon bugin lisäksi se, että kaipaisin tehokkaampaa merkkivaloa ilmoittamaan saapuneesta viestistä / vastaamattomasta puhelusta! Ärsyttää, kun tuntuu ettei viimeaikaisissa pihelimissa missään ole panostettu tähän... Mulla oli ainoinaan mutsin vanha joku samsungin simpukka ja siinä oli aivan loistavat valot, jotka kiersi puhelinta ympäri ja niissäkin oli säätöominaisuuksia vaikka kuinka ja sai erilaiset säädöt saapuneille puheluille tai viesteille jne., se oli hyvä! Haluaisin tosiaan, että huomaan pienellä vilkaisulla, onko esim. viesti saapunut. Nyt Z:aa saa mielestäni jäädä tuijottamaan ja odottamaan, että vilkahtaiskohan siinä kohta merkkivalo... Tmä korostuu etenkin, kun olen opetellut pitämään puhelinta mahd. paljon lepotilassa. (Lepotilassakin olisi kiva, jos näkyisi kellonaika...)

Totuttelua vaatii myös puhelimen koko edellisiin luureihin verrattuna... mukana kantaminen tuntuu "vaikeammalta". Töissäkin kun joudun sisätiloissa kulkemaan aika paljon, niin pitäisi löytää joku kiva pussukka, ettei tarvitsisi kädessä pitää. Mutta kaulassa roikkuva alkaa "pomppimaan" kävellessä eli joutuu kuitenkin pitämään kiinni... ja mitään vyökiinnitteistä en voi ajatella, kun usein on pidempihelmaisia/pitkiä paitoja ym. päällä... hmm, ongelma se on taas tämäkin ;)) Ja sama ulkoillessa; missä jengi oikein pitää / kantaa nykyään näitä isoja puhelimia?? Mutta siis kyllä tuolla koolla on ehdottomasti plussapuolensa puhelimen käytön kannalta :)

11. Jarissimo

Tykkäykset:
    6
    Hyvän valinnan teit vaikka sinullekin sattui se huono malli.. harmi kun et huomannut vikaa viikon sisällä, olisivat vaihtaneet uuteen.

Tuohon lediasiaan löytyy marketista ainaskin osittainen ratkaisu, jonka nimi on LED me know.

Minullakin tuli tänään yksi bugi esille, eli galleriassa ei näy kaikki kuvat. Meinasin jo joutua tuhoamaan yhden työpäivän ja uusimaan palaverin 500km päässä jotta olisin saanut kuvat otettua uudelleen ( sen kerran kun jotakin tapahtuu niin silloin on kysessä matsku mikä on hankala korvata).

Onneksi foorumi toimi ja sain apuja.. Kuvat löytyivätkin tiedoston hallinnalla vaikka eivät galleriassa näykään. En tiedä pitäisikö pistää huoltoon vai odottaa seuraavaa päivitystä.. katsotaan nyt.. varmaan odottelen päivitystä.

Tuo market on kyllä ollut positiivinen ylläri. Jotenkin minulla oli sellainen kuva, että android softat on enemmän tai vähemmän kirveellä vuoltuja, mutta olinpa väärässä.

Näytön löysyys harmittaa hieman, mutta oppii sen kanssa elämään..

Ei kai näitä isoja nykyluureja lenkillä pidetä:).. siihen joku alle 90g painava kone.. mulla kulkee kyllä jossakin taskussa tai laukussa, mutta harvemmin tulee hametta käytettyä..

12. Mikaela

Tykkäykset:
    0
    Vein kyllä viikon sisällä ostosta puhelimen huoltoon, mutta ei kukaan mitään puhunut, että voisi uuteen vaihtaa?? Höh!! Huollatan Elisan kautta.

Pitääpä tutustua tuohon ledi hommaan, kun saan puhelimeni joskus takaisin...

13. Jarissimo

Tykkäykset:
    6
    Voi tokia olla, ettei se ole yleinen käytäntö, muta jotenkin muistelen, että sen voisi vaihtaa.. Tiedäppä häntä. Minulla DNA teki vaihdon ihan kyselemättä.

14. murmelinpapana

murmelinpapana

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    DNA, Htc Dream
    Itse asiassa HTC:n käytäntö on se, että uuden laitteen saa vain huollon suosituksesta. Jotkut myyjät varmaan hyvinkin voi tehdä poikkeuksia, mutta HTC:n virallinen ohjeistus on, että vaihdot vain huollon suosituksesta. Ja yllättäen huolto (eli SCF) ei kovin hanakasti noita suosituksia jakele, kun huolloillahan ne rahat tehdään. :p Ärsytti tuo kyllä itseänikin, kun muutaman päivän vanhassa luurissa oli vikaa ja joutui huoltoa venaamaan n. viikon.

Jaa tämä viestiketju