1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelintä takuuhuoltoon ilman ostotodistuksia?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja nokerk, 7/12/06.

1. nokerk

Tykkäykset:
    0
    Otsikko kertoo lähes kaiken, eli ei varmaan ole mahdollista takuuhuollattaa puhelinta ilman ostotodistuksia ym.papereita??

2. jaska915

jaska915 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    89
    Puhelinmalli:
    Z5C
    Miksei olisi?

3. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    On mahdollisuus... Huollosta pystytään imein perusteella esimerkiksi katsomaan onko takuuta mahdollisesti. Käyppäs juttelemassa sielä.

4. nokerk

Tykkäykset:
    0
    Jos ne huolossa pystyvät katsomaan takuun sen perusteella, entäs sitten ihan liikkeessä josta puhelin on ostettu?
    Tänään mulle selkisi että tämä on ostettu dna kaupasta.
    Eikös mun kuitenkin pidä liikkeesen mennä kyselemään siitä takuukorjauksesta??

Onko sillä väliä jos esim puhelin on ostettu Helsingistä, ja huoltoa tarvittaessa vie esim Lahteen saman ketjun liikkeeseen?

5. Jay86

Tykkäykset:
    1
    Liikkeessä sitä ei pysty varmistamaan, vaikkakin jollain koodilla (ei toimi kaikissa luureissa vissiin) saa puhelimen valmistuskuukauden ja -vuoden selville. Tehdastakuu oli muistaakseni sen 15kk, mutta ilman muuta kannattaa viedä se valtuutettuun huoltoon asian varmistamiseksi. Jos huolto on paikkakunnalla, niin ylimääräisiä lähetyskulujakaan ei pitäisi tulla, riippuu toki liikkeestä.

Ilman muuta saman ketjun myymälän pitäisi lähettää se sitten lähimpään huoltoon. Taitaapi jopa olla niin, että kaikki alan liikkeet, joissa on kyseisen puhelimen valmistajan edustus, on lähetettävä se huoltoon. En ole tietenkään satavarma. Jos taas huollossa selviää, ettei puhelin ole takuunalainen, saattaa huolto/liike periä lähetys- tai kustannusarviokuluja, kannattaa kysyä sekin.

6. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Jos myyjäliike maksaa veronsa, kyllä heiltä kuitti löytyy, tai siis sen kopio, jos sitä vaaditaan.. Sun täytyy kyl muistaa suurinpiirtein oikein se ostopäivä tai kk. Myyjäliikkestä riippuen kerätään just tämmösiä tapauksia varten ainakin DNA liikkeissä asiakasrekisteriä. Tai paremminkin ostorekisteriä tänäpäivänä. Mene huoltoon tai liikkeeseen, huoltoon kun viet pääset asiassa nopeammin eteenpäin. Takuu toimii kautta maan. Huollosta kuulet jos kuittia tarttet.

7. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Alalla vielä hetken aikaa täyspäiväisenä työskentelevänä voin sanoa että se kuititta ilmestyminen myymälään hankaloittaa asian hoitoa. Kyllä, useimmista paikkaa löytyy rekisteristä ostopäivä yms. tiedot imei koodilla (tietysti sillä olettamuksella että olet kyseisestä putiikista puhelimen ostanut) mutta asian "helpottamiseksi" suosittelen säilyttämään sen ostotositteen. Kuitti on kuitenkin aina takuun todiste ja ilman sitä ei voida todeta ostopäivää/takuuta.

Meille myyjillehän se on ihan sama, kuitti tai ilman, mutta ongelmat syntyy siinä vaiheessa kun huoltoliike ilmoittaa puuttuvasta ostotodistuksesta. Yleensä kuitin toimittamiseen annetaan n. 2 päivää aikaa, muuten puhelin palautuu samassa kunnossa kuin se sinne lähetettiin. Monet kerrat törmännyt siihen että asiakas on esim. työmatkalla ja häntä ei pystytä tavoittamaan tuon 2 päivän sisällä. Sitten puhelin palautetaa rikkinäisenä ja asiakas ilmestyy viikon päästä hakemaan "valmista" puhelintaan. Sitten saadaan itkupotkuraivari kun puhelinta ei ole korjattu.

Tuntuu hyvin yleisesti ottaen olevan ihan huoltoliikkeen (korjaajan) motivaatiosta kiinni noiden tarkastus. Jotkut hyväksyy mukisematta, jotkut vaativat kuittia vaikka kyseinen malli ei olisi ollut ulkona kuin kuukauden.

Eli tosiaan suosittelen aina säästämään sen kuitin.

8. nokerk

Tykkäykset:
    0
    Sanokaas miten mun nyt pitäisi menetellä, kun ei ole todistuksia, ostin puhelimen käytettynä ja nyt pitäisi huoltoon saada. Takuuta on jäljellä.

Sitten askarruttaa tämmöinen asia: puhelin tilttailee jatkuvasti ja välillä ei meinaa käynnistyä, tämä on varmastikkin hyvä syy viedä huoltoon. MUTTA näyttöön iski yön aikana puhelimen pöydällä ollessa ihmeellinen vika: näytöstä on kirkkaus kadonnut ja värit ovat hiukan menneet sekaisin eli esim jos joku on ollut oranssia, se onkin nyt vihreätä, saapuneita viestejä on mahdotonta lukea koska näyttö on niin sumea, valikot ja kaikki näkyy selkeästi mutta värit niissäkin vähän niin ja näin, kameran kuvista on ihan mahdoton saada selvää näytön takia, eli tämä vika tuli yön aikana pöydällä. MUTTA puhelimen näytön suojakuoressa on halkeama. Mahdetaanko huollossa uskoa ettei näytön reistailu johdu siitä?

9. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Eipä taida mennä läpi välttämättä. Riippuu vähän miten on.. vaihda kuori siihen.

Joillakin on se asennevamma, että kuitti pitää olla vaikka mikä olisi, uusikin. Eiku kuittia hakemaan. Kyllä se kuitin säilyttäminen on suositeltavaa. Se on se hankaluus sitten aina kaikilla edessä. Sitten ei auta kuin kokeilla onneaan, hyväksyykö. 2v. on koneilla nykyään takuu... Jos siihen on pari kolme kuukautta matkaa umpeutumiseen, ei pitäs olla ongelmia. Nokiasta olen monesti kirjottanu että yhä edelleen huollot tekee asiakkaille sitä, että puhelin palautetaan vaikka takuuta ei ole ja kuluttajalaki puhuu muuta kieltä karusti. Ne on Nokialla varmaan ajatellu, että suurin osa porukasta ei valita ja ne jotka valittaa ja suositus tulee, sen ne maksaa ja näin säästyy rahaa. Kuluttajavalituslautakunnan kautta käsittelyajat kun ovat yleensä 1,5v. luokkaa.

10. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Asennevamma ja asennevamma, itse en lähetä yhtään puhelinta ilman takuukuittia/todistusta. Syyn selitin jo aiemmin. Jos käy niin että puhelinta ei huollettakkaan ilman kuittia niin sitten alkaa puhelin rumba. Se ei ole meidän etu eikä myöskään asiakkaan. Mulla kuluu aikaa soitteluun asiakkaalle ja huoltoliikkeelle, asiakkaalla taas sen kuitin toimittamiseen meille liikkeeseen.

Nykyään nuo keskitetyt huollot aiheuttavat jo senkin että huoltoajat venyvät viikkoihin. Viivästystä puhelimen huollon suhteen tulee helposti pari kolme päivää jos huoltoliike rupeaa vaatimaan kuittia. Sitten jos tämä sattuu ajoittumaan loppuviikolle niin yksittäinen tapaus viivästyy helposti viikolla.

11. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    No se on just sitä asennevammaa. Nokia ei luota huoltoliikkeisiinsä ja kuuluisää älliä ei voida käyttää. Puhelimesta meinaan voi helposti katsoa milloin se on tehty. Ei tietty aivan päivälleen... kuukausi ja vuosi. Sen ymmärtää vain siinä vaiheessa jos haluaa päiväntarkasti viilata asiaa. Kyllä jos puhelin on tehty edes samana vuonna, siinä on takuu voimassa väkisinkin. Ostotodistuksen puute ei saa olla huollon este vaan hidaste, Nokia on siitäkin tehnyt esteen. Nokian tapana on hinkata sitä saatanan päivää pilkun tarkasti kun ei haluta noudattaa kuluttajasuojalakia tuotevirhevastuusta. Helppo on syyttää huoltoliikettäkin joka ei noudata tuota lakia. Ei lakia saa mennä rikkomaan vaan sen takia, että "työnantajat" käskee. Jos kaikki tekisivät niin, mikä tästä tulisi. Kyllä oletan, että uusimmat puhelimet osaa huoltokin tunnistaa uusiksi ilman kuittia. Ja siihen olisi Nokiankin syytä luottaa. Huoltomiehen arvioon. Huoltajien ammattikunta on ryvettynyt aikapäiviä sitte kun ei kukaan uskalla panna hanttiin ja sanoa,

"meidäthän tähän huoltomiehen virkaan on palkattu ja myöskin arvio tekemään kaikesta"

Toisaalta oma huoltajien vika ettei saa suuta työnantajille auki kertoa siitä kuinka on väärin olla luottamatta työntekijään. Valittakaa liitollenne tästä ja hankkikaa sitä oikeutta sitäkautta sitten. Mä en tekisi päivääkään töitä sellaselle työnantajalle tai instanssille joka palkkani maksaa muttei luota työntekijään ja sen antamaan arvioon ja tietoihin. Musta tuntuu, että Nokia on jakanut kaikkiin huoltopisteisiin saman tiedon ja nyt asiakkaille vittuilumielessä kostautuu, tehdään se (kuitin juoksuttaminen, päivätarkastus) kun ei uskalleta hanttiin pistää. Tämähän koskee just sitä päivän tarkistamista. Nykyisin kun olen itse vienyt, välillä kuitin kanssa ja välillä ilman, on pitäny muistuttaa puhelimen julkaisuajankohdastakin. Etten sitä aikasemmin ole voinut hommata. Imein perusteella Nokia voi selvittää vaikka tuotantolinjan missä se on tehty jos niikseen tulee, mutta se ei sitä vaan tee. Ehkä kiinalaiset ja unkarilaiset ei ole niin huolellista väkeä sitten, mene ja tiedä.

Toki olen itsekin sillä kannalla, että ongelmien välttämiseksi kuitti on suotavaa ja olen vienyt usein näitä missä kuitista ei saa mitään selvää enään, pitäs olla jonkunnäkönen sherlock holmes kun kuitit vedetään lämpöpaperille josta tieto katoaa 2kk aikana jo. Pari kertaa siitäkin Nokian kanssa kiistelly. Takuuvastaavalle siitä on soitettu ja huudatettu. Eriasia on sitten asiakas jolla todellakaan ei ole kyseistä kuittia, niin sen oikeudet tällä menolla vain on vaarannettu. Kun tietysti viitsitä hakea ja vaeltaa edestakaisin. Joillekin matkaa kertyy 10km asian takia yhteensuuntaan. Semmonen ottaa kenen päähän vaan. Mutta pääasia, että asiakkaalla on aikaa ja sen aikaa palaa tässä.

12. nokerk

Tykkäykset:
    0
    Vähän paha tähän SE w550i:hin on itse mennä mitään kuorta vaihtamaan. Tai kyllä kuorten vaihto onnistuu mutta näytön suojalasin ei.

-mp-

13. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Ahaa.. sulla on se juu.. toi on kieltämättä hankala jos ei aikasemmin ole räplänny.

http://www.polkumyynti.com/o/product_details.php?p=1924

Siinä sulle miettimistä ;) kyllä tuolla luulis alkuun pääsevän. En nyt tiedä mitä sulla on sielä kaikenkaikkiaan rikki tasantarkkaan mut kato jos tosta apua ois.. tilausmaksu postilla on euron. Tarkotit varmaan, kuoren näytönlasia.

14. nokerk

Tykkäykset:
    0
    Mä nyt en oikeestaan tajua että mitä mä tosta hyödyn, vai pystyykö tähän vaihtamaan ITSE tuon näytönlasin? En viittis tommosta hommata jos en saa puhelinta edes huollatettua.

Jaa tämä viestiketju