Puhelinmyynti ei sovi monimutkaisiin palveluihin

J.J-75

Bannattu tunnus
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.6.2002
Viestit
22482
Reaktiopisteet
230
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/tiedotteet/tiedotteet-2011/puhelinmyynti-ei-sovi-monimutkaisiin-palveluihin

Puhelinmyynti on viime vuosina levinnyt lehtien markkinoinnista uusille alueille. Kuluttajille kaupataan puhelimessa muun muassa säästämistuotteita, matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiä sekä maksutelevisio- ja sähkösopimuksia.

Kuluttajaviraston mukaan tällaisia monimutkaisia sopimuskokonaisuuksia ei pitäisi lainkaan myydä puhelimitse. Ongelmia lisää se, että kaikki myyjät eivät noudata kuluttajansuojalaissa määriteltyjä markkinoinnin perussääntöjä.

-Puhelinmyyjät ovat antaneet asiakkaille harhaanjohtavia tietoja tai jättäneet ostopäätöksen kannalta olennaisia tietoja kertomatta. Asiakkaita on painostettu tilaajiksi ja heille on lähetetty tuotteita, joita he eivät ole tilanneet. Myyjät eivät myöskään ole aina kertoneet asiakkaille heidän oikeudestaan peruuttaa sopimus 14 vuorokauden kuluessa, kertoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Tuoreimpana esimerkkinä on Saunalahti, joka myi aggressiivisesti iäkkäille henkilöille lankapuhelimen korvaavaa liittymää. Markkinaoikeus tuomitsi Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta Saunalahden markkinoinnin sopimattomaksi.



Jokohan se sitte loppuisi viimein ja tarjonta vähenisi. Tosiaan toisessa ketjussa jo käsitellään Saunalahtea, joten kommentteja odottaisin lähinnä muustakin. Täähän koskettaa satoja työntekijöitä toisaalta. Samalla kun tarjonta pienenee, niin ammattimaisempia myyjiä edellytetään muihin tehtäviin. Epäilen helppoheikkien nyt hirttäneen "myynnillään" itsensä. Myynti ei sovi kaikille.

Yleensä luullaan, että operaattorit esim. olisi vastussa. Kuitenkin operaattorit on tehneet firmojen kanssa sopimuksia, jotka myy heidän tuotteitaan. Vastuussa on myyjä itse myymästään tuotteesta, siksi ois suotavaa, ettei alalle tulisi ammattitaidottomia liikaa joten tuon osalta on toivottua vähennystä luvassa. Harmi kyllä, asia ei mene aina näin ja myyjät piiloutuvat firmojen ym. taakse asioissa.

Muutenkin olen aina vastustanut sitä, että operaattorit antaa tietoja asiakkaistaan, joilla on salaiset numerot ym. Mihin se perustuu, että yrityksellä on yrityksestä toiseen oikeus luovuttaa tietoja, ja samalla liittymäsopimuksissa luvataan olla luovuttamatta tietoja kellekään?
 

Eehoo

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
75   0   0
Liittynyt
1.1.2003
Viestit
7057
Reaktiopisteet
426
Puhelinmalli
Lumia , Elisa , Helsinki
Kännykkäliittymien puhelinmyynti aiotaan kieltää

http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=94961505

Matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointi aiotaan kieltää lailla. Valtioneuvosto esittää eduskunnalle kolmen vuoden määräaikaista kieltoa, joka tulisi voimaan ensi keväänä.

Lailla pyrittäisiin rauhoittamaan liittymien aggressiivista puhelinmyyntiä, joka on saanut monet vaihtamaan liittymänsä vähillä tiedoilla. Välillä vaihtajat ovat joutuneet olemaan useita päiviä ilman liittymää, kun vanha on katkaistu ja uusi lähetetty postitse. Jotkut taas ovat joutuneet monen liittymän loukkuun.

Laissa säädettäisiin myös, että liittymän tilaajalle lähetettäviin laskuihin tulisi erittely muista kuin viestintäpalveluista. Matkapuhelimella voi tilata esimerkiksi bussilippuja ja osallistua keräyksiin.

Hallituksen esityksen mukaan uudistuksen etuna on, ettei työnantajalle tule tarvetta kieltää kaikkia lisäpalveluja, kun kulut on helppo jakaa halutulla tavalla.
tällaista näkyi tällä kertaa
 

kimmo

Punainen matto, kiitos.
Palaute - 100%
16   0   0
Liittynyt
25.1.2010
Viestit
5385
Reaktiopisteet
995
Puhelinmalli
Huawei P20 Pro
Erittäin positiivista mielestäni..vielä kun velvoitettaisiin ne operaattorit lähettämään paperilaskun (ilman eri veloitusta) mihin ne erittelyt kirjataan. Jonkun vuoden päästä näemme varmastikin kun laskun lähettämisen laskuttamisesta laskutetaan.
No joo, toi meni kenties pikkasen jo ohi otsikon, mutta itse kuitenkin sitä mieltä että puhelinmarkkinointi voisi loppua..eikä pelkästään liittymien myynnin osalta, vaan samaan syssyyn myös boxerikaupat, partakoneet yms.
 
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
23.7.2009
Viestit
29
Reaktiopisteet
0
En kyllä näe tossa mitään järkeä. Ei se nyt niin kauheaa voi olla, että joku puhelimella soittaakin. Samalla tavalla saattaa jäädä epäselvyyksiä, vaikka kävisit kaupan tiskillä liittymän hakemassa.

Menee meielstäni aivan liikaa holhousyhteiskunnan puolelle, jos kielletään.
 

O.J.

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
9497
Reaktiopisteet
131
Aihetta liipaten... SL:n puhelinmyyjä on tarjonnut isälleni Norppa+:n suunnilleen seuraavin ehdoin:
Toiselta operaattorilta siirrettävä numero on: määräaikainen.
Tuote: SL Norppa+ 0.66euroa/kk
Kampanja ÄP Norppa Puheaika 2400min.
Puheaika on käytettävissä kaikkiin normaalihintaisiin kotimaanpuheluihin kaikkina viikonpäivinä, etu 3.30€ (50min)/laskutuskausi, yht. 48kk 158.40€
Käyttämätöntä puheaikaa ei korvata, eikä se siirry seuraavalle laskutuskaudelle.
Puheaika ei edellytä määräaikaista sopimusta.

Missään ei ole selvää mainintaa, että onko tämä 4v:n määräaikainen sopimus, vai joku muu? Muuten tuo ois isälleni aika sopiva liittymä, puhuu melko vähän, eikä käytä muita palveluita.
 

Genelec

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
26.3.2006
Viestit
53
Reaktiopisteet
0
Aika selvästihän tuo tuossa lukee ettei ole määräaikainen.
Ja ei ole edes laillista tehdä noin pitkää määräaikaista sopimusta.
 

veppis

Supermoderaattori
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
9726
Reaktiopisteet
496
Aihetta liipaten... SL:n puhelinmyyjä on tarjonnut isälleni Norppa+:n suunnilleen seuraavin ehdoin:
Toiselta operaattorilta siirrettävä numero on: määräaikainen.
Veikkauksena sen verran että tuo ensimmäisenä oleva määräaikainen maininta viittaa (uuteen) mahdollisuuteen siirtää määräaikainen liittymä toiselle operaattorille. Joko isälläsi on nykyisellä operaattorilla jonkinlainen määräaikainen sopimus tai sitten myyjä on tehnyt virheen (joka on korjattava jos tarjous hyväksytään, sillä käsittääkseni siirto epäonnistuu jos tuo kohta on merkattu väärin).
 

O.J.

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
9497
Reaktiopisteet
131
Nykyinen sopimus ei ole määräaikainen.
 

turjake

Aktiivinen jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
98
Reaktiopisteet
4
Puhelinmalli
Lumia 820
Loistohomma! Puhelinmyynti on tunkeilevuudessaan ihan roskapostiin verrattavaa ja se "maksa meille niin ei soiteta" on törkeää kiristystä. En ite tuu koskaan ottamaan dna:lta mitään, jatkuvan puhelinterrorin vuoksi.
 

SV-3310

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
3.7.2003
Viestit
2369
Reaktiopisteet
31
Missään ei ole selvää mainintaa, että onko tämä 4v:n määräaikainen sopimus, vai joku muu? Muuten tuo ois isälleni aika sopiva liittymä, puhuu melko vähän, eikä käytä muita palveluita.
Minä sain joskus Saunalahden puhelinmyynnistä 20 kk puheaikaa kun tein 12 kk määräaikaisen sopimuksen. Määräaikaisuus toteutettiin viikonloppuetuna eikä sitä tarvinnut jatkaa ensimmäisen jakson jälkeen vaan etu pysyi voimassa. Olisikohan ko. tarjouksessa vastaava järjestely.
 

J.J-75

Bannattu tunnus
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.6.2002
Viestit
22482
Reaktiopisteet
230
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/03/matkapuhelinliittymien_markkinointi_puhelimessa_aiotaan_kieltaa_3363982.html

Matkapuhelinliittymien markkinointi puhelimessa aiotaan kieltää

Lakiesitykselle myös vastustusta

Suomen Telemarkkinointiliitto STML sen sijaan pitää lakiesitystä turhana. STML avasi keskiviikkona palvelun, jolla voi estää puhelinliittymien myyntisoitot.

STML uskoo, että laki vähentää kilpailua, ja operaattorit nostavat hintoja. DNA ja Cubio eivät allekirjoita väitettä.

Peurustuslakivaliokunta antanee lausuntonsa lakiesityksestä tällä viikolla. Käsittely jatkuu liikenne- ja viestintävaliokunnassa.


Hätäpaska on päässyt ja STML koittaa vielä asioita hoitaa. Mielestäni puhelinmyynti pitää lakkauttaa yhä edelleen. Operaattoreilla on vuosia ollut aika jo korjata asiansa. Nyt sille tulee vihdoin loppu. Jos ei ammattimaisia henkilöitä ole kuin 1% koko porukasta muiden väistellessä vastuuta jo nimee kysyttäessä tms.. niin ei hyvältä näytä. Olen ollut yhteydessä henkilöihin, jotka päättää asioista ja kuluttajapuolelle tehnyt monia valituksia. Toivottavasti työt loppuu ja se siitä. Se merkkaa sitä, että jos hommia haluaa jatkaa, niin silloin jalkaudutaan ja nähdään kasvokkain asiakas. Siitä ei paetakaan enään vaikka nimee kysyttäessä.

Sain arvovaltaisilta tahoilta liudan kysymyksiä myyntitekniikkoihin liittyen ja vastasin asiallisesti, miten ovat menetelleet. Jäsentelin missä ja miten on menty vikaan yksittäisten kohdalla ja miten tiimistä vastaavat on reagoineet. Kaivelin nimet, firmat esiin myöskin ja sanktiot on lähteneet. Se tulee olemaan selkävoitto ja myös tukea on tullut muilta tahoilta. Mm. vanhuksia huijanneita olen auttanut kuten myös erästä venäläissyntyistä naista ihan vaan harrastuksen vuoksi. Kaikki tapaukset on niputettu erilaisten valitusten myötä omiksi nipuikseen ja nyt se mittä toivottavasti alkaa oleen täysi lakia valvovissa elimissä. Kytkyhuijaus kun lähti aikanaan liikkeelle, niin sen myötä tuli puhelinhuijaukset. Myös sopimusrikkomukset tietoja luovuttaessa olen vaatinut tutkittavaksi Tietosuojavaltuutetun Reijo Aarnion kautta, joka on puolestaan kovistellut asiasta operaattoreita.

Henkilökohtainen kaunani operaattoreita kohtaan lähti liikkeelle aikanaan Elisan kaupatessa toimimattomia nettiyhteyksiään ja asiakkaiden kiristämistä ja vastuun pakenemisesta.
 

SamsungMarrtti

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.8.2011
Viestit
414
Reaktiopisteet
15
Puhelinmalli
LuntaTupaan 800
Missä ongelma, koska:

etämyyntituotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa voit perua kaupan ilman erityistä syytä.

Liian haastavaa?

Kivijalkamyymälässä kun asioit, niin se olikin sitten siinä. Perumisoikeus loppuu maksun yhteydessä.
 

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
28   0   0
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
33990
Reaktiopisteet
12063
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 8
Missä ongelma, koska:

etämyyntituotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa voit perua kaupan ilman erityistä syytä.

Liian haastavaa?
Ongelmahan on ollut siinä, kun asiakkaat eivät tiedä mitä ovat ostaneet, totuus paljastuu tuon katumisajan jälkeen ja jotkut ovat jääneet ilman toimivaa liittymää pahimmassa tapauksessa.

Markkinointiin olisi hyvä puuttua, mutta kun ei fiksut keksineet mitään hyvää ohjesääntöä niin kielletään koko homma.

Täällä aika ajoin saa lukea kun on hyvät tarjoukset tullu ja liittymä on otettu. Harmi vain että jotkin markkinointifirmat ovat tämänkin homman nyt vieneet tähän pisteeseen.
 

SamsungMarrtti

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.8.2011
Viestit
414
Reaktiopisteet
15
Puhelinmalli
LuntaTupaan 800
Ongelmahan on ollut siinä, kun asiakkaat eivät tiedä mitä ovat ostaneet, totuus paljastuu tuon katumisajan jälkeen ja jotkut ovat jääneet ilman toimivaa liittymää pahimmassa tapauksessa.

Markkinointiin olisi hyvä puuttua, mutta kun ei fiksut keksineet mitään hyvää ohjesääntöä niin kielletään koko homma.

Täällä aika ajoin saa lukea kun on hyvät tarjoukset tullu ja liittymä on otettu. Harmi vain että jotkin markkinointifirmat ovat tämänkin homman nyt vieneet tähän pisteeseen.
Samalla tavalla se liittymä voi loppua toimimasta, jos käy kivijalkamyymälässä tai citymarketin aulassa olevalla ständilla. Siinä sujuvasanainen Veli-Vilperi puhuu mummon pyörryksiin ja käynnistää numeronsiirron. Siirtohetkellä mummolla ei ole mitään hajua mitä tapahtui.

Etämyynnissä nuo numeronsiirrot pitää sentään erikseen vielä hyväksyä verkkopankissa tai hakea paketti postista henkilökohtaisesti, joten siirron ei pitäisi tapahtua ihan yllätyksenä.

Kivijalkamyymälässä siirto saadaan käyntiin ihan samantien ja siinä meneekin sitten enää viikko, kun numero siirtyy toiselle SIMille.
 

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
28   0   0
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
33990
Reaktiopisteet
12063
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 8
Niimpä. Kohta loppuu ständimyyntikin jos samalla linjalla jatketaan. Puhelinmyynnissä nyt ei verkkopankkitunnuksia käytetä ja sitten kun on kansaa joka hakee postista paketin kun ilmoitus saapuu vaikka ei olisi tietoisia mitä sieltä tulee. Kaikki eivät kuitenkaan ole nohevia foorumisteja, vaan joukostamme löytyy myös niitä Pihtiputaan peräkylän mummuja joille myydään kuut taivaalta puhelimitse ja sitten kun on postista haettu paketti niin homma on siinä kun ei ole koskaan kuultukkaan mistään peruutusoikeudesta.
 

SamsungMarrtti

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.8.2011
Viestit
414
Reaktiopisteet
15
Puhelinmalli
LuntaTupaan 800
Niimpä. Kohta loppuu ständimyyntikin jos samalla linjalla jatketaan. Puhelinmyynnissä nyt ei verkkopankkitunnuksia käytetä ja sitten kun on kansaa joka hakee postista paketin kun ilmoitus saapuu vaikka ei olisi tietoisia mitä sieltä tulee. Kaikki eivät kuitenkaan ole nohevia foorumisteja, vaan joukostamme löytyy myös niitä Pihtiputaan peräkylän mummuja joille myydään kuut taivaalta puhelimitse ja sitten kun on postista haettu paketti niin homma on siinä kun ei ole koskaan kuultukkaan mistään peruutusoikeudesta.
Kaikki samat sanat käy myös myymälämyyntiin. Peräkylän mummo lähtee pyörähtämään kaupungissa isossa ostoskeskuksessa ostoksilla, jossa kivijalkamyymälän aktiivinen myyjä ohjaa mummon liikkeeseen sopimuksenteko puuhiin. Mummon perävalot, kun katoaa, niin peruutusoikeus lakkaa.

PS. DNA Pro:n liittymät tulee aktivoida verkkopankkitunnuksilla myös silloin kun puhelinmyyjä soittaa ja sopii kaupoista, koska SIM lähetetään suoraan kotiin (ei postiin).
 

Qwertyi

Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016
Palaute - 100%
28   0   0
Liittynyt
7.12.2005
Viestit
33990
Reaktiopisteet
12063
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 8
Niin no. Liikkeessä tehdyt sopparit ei nyt kuulu tähän asiaan.

Kuten jo sanoin. Homma meni prseilyksi ja tässä lopputulos. Kun ei osata tehdä / noudattaa pelisääntöjä niin ruvetaan kieltämään.
 

Siniviiva

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Liittynyt
18.1.2005
Viestit
3073
Reaktiopisteet
122
Puhelinmalli
Samsung Galaxy S9
Missäs vaiheessa tuo lakiehdotus on menossa?
 

J.J-75

Bannattu tunnus
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.6.2002
Viestit
22482
Reaktiopisteet
230
Samalla tavalla se liittymä voi loppua toimimasta, jos käy kivijalkamyymälässä tai citymarketin aulassa olevalla ständilla. Siinä sujuvasanainen Veli-Vilperi puhuu mummon pyörryksiin ja käynnistää numeronsiirron. Siirtohetkellä mummolla ei ole mitään hajua mitä tapahtui.

Etämyynnissä nuo numeronsiirrot pitää sentään erikseen vielä hyväksyä verkkopankissa tai hakea paketti postista henkilökohtaisesti, joten siirron ei pitäisi tapahtua ihan yllätyksenä.

Kivijalkamyymälässä siirto saadaan käyntiin ihan samantien ja siinä meneekin sitten enää viikko, kun numero siirtyy toiselle SIMille.
Pitäs lopettaa se epärehellinen kauppa, jos ei kauppaa osata käydä se pitää lopettaa kokonaan. Pankoot vaikka myyjät koulutukseen missä opetetaan myynnin alkeet ensin. Kaikista ei ole myyjiksi eikä edes asiakaspalvelijoiksi. Linjoja pitkin, voi karata paikalta, kivijalka myymälään voi mennä huutelemaan helpommin omista oikeuksistaan, jotka ei toteutuneet. Tai saada vaikka apujoukkoja mukaan kaupantekoon, siinätapauksessa ei kannata asioida sellasissa liikkeissä ensinkään, jotka huijaavat. Siinähän sitten myyt, kun joka toinen on vihanen asiakas. Oikeudet toteutuu kuluttajasuojalakien mukaan sen jälkeen kun asioidaan myymälässä. Löytyy helpommin se henkilö joka vastaa asioista. Jos se henkilö ei suostu vastaamaan, niin yritys sitten, lopuksi kuluttajapuoli on kimpussa, poliisi ja oikeuslaitos. Turhan usein on jäänyt jopa selvittämättä kuka oli myyjä, kuka oli yritys, mistä jne. Asiakkaille on jopa valehdeltu, sese onkin turvallista kaupankäyntiä sopii puhelimessa asioista.


Perumisoikeus loppuu maksun yhteydessä.
Huom! Operaattorin lupaamat peruutusoikeudet on eri asia kuin kuluttajansuojalaki. Kyllä myyjäliike joutuu vastaamaan puoleksi kaikesta, ainakin omasta puolestaan, mitä myy operaattorin edustajana. Mitä tahansa suustaan ei voi päästellä, jotta kauppa syntyisi. Kusettajille voi tulla kiire, kun virkavaltaa kutsutaan paikalle, mikäli meininki jatkuu samanlaisena myyjäliikkeissä. Voi tulla kuuntelemaan, nauhottaa keskustelua julkisessa tilassa mihin itse osallistuu myöskin. Lupaa ei tartte kysellä keneltäkään. Pääasia, että iäkkäiden ihmisten suoranainen kusettaminen loppuu puhelimitse ja muiden ihmisten uunottaminen kummallisiin sopimuksiin. Jokasesta asiasta on alettava jäämään faktaa mustaa valkosella, että kauheasti ei voi valehdella.
 

SamsungMarrtti

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Liittynyt
19.8.2011
Viestit
414
Reaktiopisteet
15
Puhelinmalli
LuntaTupaan 800
Niin no. Liikkeessä tehdyt sopparit ei nyt kuulu tähän asiaan.
No kuuluhan ne, koska niihin verrattaessa ei ole mitään käytännön eroa etämyyntiin verrattuna. Samalla tavalla siellä tiskintakana voidaan puhua paskaa ja huijata ihmisiä kuin puhelimessa. Etämyynnissä sentään on kuluttajalla tuo palautusaika turvanaan.
 
Top Bottom