1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelinmyyjät ja operaattorien kaupat

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Luurittaja, 3/1/08.

1. Luurittaja

Tykkäykset:
    0
    Moiks. Ajattelimpa tässä kun vähän kismittää aloittaa tällaisen ketjun, olkaa hyvä ja kertokaa omista kokemuksistanne. Aloitampa Sonera Pisteestä.

Kävinpäs tuosta eräänä kauniina päivänä hakemassa kytkyluurin kun halvaksi tuli. Menin SoneraPisteeseen matti meikäläisenä ja ilmaisin haluni. Myyjä oivalsi heti tilanteen, ja alkoi kaupata minulle N95:ttä. No tämähän oli tietenkin juuri se puhein jonka aioin hankkia joten senhän otin.

Siihen se hyvä palvelu sitten loppuikin. Myyjä ei ollut kiinnostunut mistään muusta kuin siitä kuinka paljon lisäosia ja palveluita ja lisenssejä ja ties mitä hän minulle saattoi myydä. Kysymykset kuittasi tyyliin "jeesjees kyllä tää on tosi jees toimii toimii ja hyvä on!". Piti suoraan sanoen täytenä idioottina. Alkoi todella vituttamaan kun yritti keskustella asioista mutta myyjä ei todellakaan ollut kiinnostunut palvelemaan asiakasta vaan ainoastaan myymään nopeammin kuin ehtii kieltäytyä.

Minkäänlaista opastusta laitteen käyttöön tai edes kattavaa yleiskuvaa en siinä vaiheessa saanut käytännön asioista. Itse piti etsiä kaikki toiminnot puhelimesta, ja kun tämä nyt on ensimmäinen älypuhelin niin kesti kauan ennen kuin löysin edes puhelutiedot, manuaali ei sitä paljon valaissut. Päälle päätteeksi kun nimet olivat paperissa myyjä muisti kertoa että puhelinta kannattaa sammutella koska välimuisti tuuppaa täyttymään ja silloin puhelin kaatuu. Mutta ei vika vaan ominaisuus. Möi vielä tyhmälle 2gb muistikortin noin kolminkertaiseen hintaan mukaan kun en ollut mukana noissa hinnoissa. Eikä edes viitsinyt mainita että olisin voinut saada mukaan toisen SIM-kortin kakkospuhelinta varten, jonka olisin tietenkin halunnut.

Eipä silti, sen laitteen sain mukaan minkä halusin, mutta kaiken kaikkiaan jäi erittäin negatiivinen kuva Sonera Pisteiden myyntityöstä. En voi mitenkään tämän perusteella suositella Soneran kauppoja kenellekään, siellä myydään vaikka isoäidit puhelinten mukaan eikä nähdä asiakkaita kuin käteisautomaatteina. En tiedä miten muissa kaupoissa palvellaan, mutta tämän kokemuksen (ja sopimuskauden) jälkeen Sonera saa hoitaa Pisteidensä myyntiprovikoiden maksun ilman minun avustustani. Enkä millään voi suositella Soneraa enää kenellekään, keskimäärin kalliimmat puhelut, maksimi datapaketti on tuplahintainen esim. Elisaan nähden eikä rajoittamaton kuten kilpailijan Mobiililaajakaista, myyjät pitävät idioottina ja asiakaspalvelu on ollut paskaa useammalle tuntemalleni ihmiselle.

Ehkä harkitsen uudestaan kun vihani laantuu, mutta juuri nyt ei kiitos.

2. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    No voi voi. Elämä on joskus sellaista.

Enää pitää kysyä, että jos tiesit Soneran olevan kalliimpi kuin muut, niin miksi silti sen otit? Vai väitätkö, ettet tehnyt mitään vertailua operaattorien kesken ennen ostopäätöksen tekemistä?

3. Luurittaja

Tykkäykset:
    0
    Kiitos rakentavasta asiallisesta kommentista. Olet hieno ihminen.

Sonerassa ei tähän mennessä ole ollut nokan koputtamista. Vasta tuon jälkeen tuli puheeksi ihmisten kanssa asiat ja ilmeisesti todella on peraattori joka tarjoaa keskimääräisen huonoa palvelua hieman kalliimmalla hinnalla.

Otin soneran koska minulla oli soneran liittymä ja puhelimen ja puheluiden yhteishinta oli pyöreästi sama kuin muilla operaattoreilla ja soneran nettisivut tarjosivat selkeän kuvan siitä millaisia liittymiä ja puhelimia saa pakettiin. Toisin kuin muiden.

En minä tänne tullut sääliä kerjäämään enkä ole karpolle soittanut, tiesin mitä menin hakemaan ja sain sen. Epäkohta oli myyjän haluttomuus tarjota asiakkaalle tietoa, ainoana kiinnostuksen kohteena saada ihminen ostamaan mahdollisimman paljon asioita keskustelematta mistään. Ja ennen kuin fiksuna ja kyynisenä (ei sama asia) ihmisenä vastaat että niinhän se myynti toimii niin sanon että vaikka myynti useinkin toimii näin ilmeisesti varsinkin puhelinten ja autojen osalta niin se ei tarkoita sitä että näin pitäisi olla, ei ole siunaus sille. Ja jos joku on todella saanut joskus hyvää palvelua puhelinkaupassa niin kertokaa ihmeessä, menen töllistelemään maailman kahdeksatta ihmettä.

4. espenleka

espenleka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Minä olen saanut, uskomatonta!

Aikoinaan Radiolinjan liikkeessä Turussa vuonna 1998. Oli eka gsm-luurini (Nokia 3110, ~900 Suomen markkaa), ja myyjä (kaunis sellainen, jäänyt mieleeni...) osasi kysyä, miten paljon apua tarvitsen uuden laitteen kanssa. Laittoi mm. sim-kortin valmiiksi sisään ja opasti perusjutuissa (mistä puhelin päälle jne., kauanko tuli ladata akkua ekalla kerralla jne.). Ei tarvinnut arpoa mitään enää kotosalla, vaan voin aloittaa käytön. Toki 3110 oli "hieman" eri luokkaa ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään kuin nämä nykyiset luurit.

Viime kesänä Elisa Shopitissa Turussa myös mukavaa ja ystävällistä palvelua, kun käväisin hakemassa ekan mobiilidataliittymäni. Avautui heti ja myyjä jaksoi kärsivällisesti jonottaa puhelimessa Elisan aspaan, jotta joku pieni yksityiskohta saatiin tarkistettua. Piti siinä välissä kipaisti työntämässä lisää kolikkoja parkkimittariinkin. En kyllä muista, pääsikö koskaan läpi aspaan asti, mutta liittymä toimi kaikkinensa ok ja koko hommasta jäi hyvä mieli.

Mutta...

Jottei menisi pelkäksi pyllyn lipomiseksi, niin vastavuoroisesti Porissa aikoinaan dna-kaupassa (en muista nimeä enää, ketju kuitenkin lopettanut jo tai yhdistynyt nykyisiin dna-ketjuihin) halusin katsella luuria, johon olin jo tutustunut (Siemens). Oli oikeasti tosi vaivautunut tunnelma, kun hypistelin ko. luuria, jotta olisin nähnyt onko se todellisuudessa sellainen kuin halusin. Myyjä (kaunis blondi, vaan ei auttanut pätkääkään asiaa tällä kertaa, poikkeuksellista) kyseli alvariinsa tyyliin kauanko vielä kestää, ostanko jo puhelimen yms. ja näytti varsin hapanta naamaa. Samalla toinen myyjä (perusläski liimatukka) kehui, että Siemenseissä on kahden vuoden takuu, eipä paljon muilta löydy jotta osta pois vaan. Noh, eipä sitten huomannut kehaista että akku yms. ovat vain sen 6 kk takuun piirissä. Pikku vikoja... jäi oikeasti niin p**ska maku suuhun koko putiikista, että pidän yhä tänä päivänä yhtenä suurimmista virheistäni, että ostin liittymän ja puhelimen heiltä. Toivottavasti en em. myyjiä enää koskaan tule näkemään (paitsi sitä blondia, ehkä).

Tilanne tällä hetkellä siis tiukka 2-1.

5. Imperial

Imperial

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Miksi joku haluaa ostaa BMW:n kun saisi vaikkapa joltain japanilaisvalmistajalta vähintään yhtä hyvän auton 20% halvemmalla? Bemari on juppien valinta ja sillä on maine. Sonera on varmasti tunnetuin liittymä täällä ja se vaikuttaa monen ostopäätökseen paljon. Itse otan paljon mieluummin Soneran liittymän kuin vaikkapa jonkin random DNA:n, vaikka tämä jälkimmäinen tulisi kuukaudessa noin kaksi euroa halvemmaksi.

6. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Mutta valittaako se BMW:n ostaja täällä sitä, että ei tiennyt että se bemari on kalliimpi kuin joku kiinanihme?

7. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Ketjun aloittaja ilmeisesti odotti, että kun nyt hakee (omasta mielestään selkeästi?) kalliimmalla hinnalla kytkyluurin niin myyjä pistää kahvit keitellen rupattelutuokion pystyyn jossa käydään laitteen kaikki nippelit yksityiskohtaisesti läpi. On kuitenkin vähän eri asia kuin käydä ostamassa uusi auto, johon alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti mielessään vertaa. Sijoituskin on hieman eri luokkaa. Nykyään puhelimet ovat perushyödykkeitä (jos jätetään Vertut ym. väliin) ja myyjillä on tiukat tulosvaatimukset joita ei asiakas per päivä myynnillä saavuteta. Lisäksi edistyksellisiä laitteita on nykypäivänä markkinoilla niin suuri määrä että yhden ihmisen on hyvin vaikea hallita edes muutama niistä täydellisesti, koko yrityksen varastosta puhumattakaan. Joku besserwisser huikkailee kohta sieltä olkapään takaa että asiakas on aina oikeassa ja pitää saada hyvää palvelua. Sanokaa se yritysten johtajille, älkää niille suorittavan työn tekijöille jotka keikkuvat ristitulessa erilaisten vaatimusten kanssa.

Pahoittelen jos murskasin jonkun utopian myyntitilanteesta kulutuselektroniikan suhteen. :)

Itse olen saanut hyvää palvelua matkapuhelinliikkeessä useammankin kerran. On ollut eri operaattoreiden ketjuja ja yksityisiä. Huonoakin palvelua olen saanut, sama pätee kuin edellisessäkin lauseessa. Hintavertailut olen yleensä tehnyt ennen kaupoille lähtöä ja ottanut myyjät yksilöinä, persoonina. Yksityiskohtaista käyttöopastusta en ole pyytänyt, enkä jäänyt jankkaamaan teknisistä yksityiskohdista. Kysymyksiä esitetty myyjälle tarpeellinen määrä ja useimmiten saatu tyydyttävä vastaus.

8. FF

Tykkäykset:
    0
    Itselläni on tullut palvelua puhelinmyyjiltä laidasta laitaan. Ehkä heikoin esitys on tullut Elisashopitin tai taisi olla vielä silloin Mäkitorppa myyjältä. Tyttöystävän puhelimen akku ei kestänyt kuin yhden päivän, niin lähinnä uutta akkua puhelimeen kyselin. Myyjä alkoi heti tiedustella, että mikä liittymä siinä on käytössä. Sanoin että Saunalahti. No myyjä tähän, että kannattaa ilman muuta vaihtaa Kolumbukseen. Hän sanoi, että Saunalahden liittymä kuluttaa akkua paljon enemmän, koska hakee kokoajan Soneran ja Radiolinjan kenttiä valiten aina paremman. No itse en silloin liittymistä juuri mitään tiennyt, joten liittymä vaihdettiin Kolumbukseen. Jokainen voi arvata oliko tällä vaikutusta akun kestoon.

9. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4676
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Luurittaja nyt yhden myyjän / myymälän toiminnan perusteella arvostelee valtakunnallista myymäläverkostoa. Taitaa Sonera Pisteissä olla monen moisia persoonia töissä. Sinua nyt tällä kertaa palveli juuri tuonlainen myyntimies jonka myyntityylistä et pitänyt. Mutta siltikin sen puhelimen ostit? Olisit tullut toinen päivä takaisin katsomaan olisiko joku muu myyjä vapaana. Ei jokaisen Siwan jokainen kassatyöntekijäkään ole saman muotin läpi tungettuja. Mieti nyt, kauppaketjullinen Antti Tuiskuja ;) Myyjiä ja asiakkaita on erillaisia ja näin asia tulee aina olemaan.

10. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3443
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Sinä tosissasi vihjaat että menisi päivä muutaman perusasian asiakkaalle opastamiseen puhelimen osalta?

11. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3443
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Vantaan Myyrmannissa Citymarketissa tässä parin viikon sisään Sonera-pisteen hemmo jaksoi monasti kävellä parikymmentä sekuntia pitkin kauppaa perässä kaupustelemassa vaikka viisikin kertaa sanoin EI KIITOS.
    Lopulta yritti väkisin työntää täytettäväksi jotain arpajaiskaavaketta ja kun edelleen toitotin että EI KIITOS, EN HALUA OSALLISTUA MIHINKÄÄN, niin yritti puoliväkisin saada tietoja että hänpä täyttää ne minun tietoni puolestani.

Mutta asiakastahan ei ole aikaa neuvoa kun nimi on jo paperissa....

12. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Siellä nuoret pojat elää provikalla niin ymmärtäähän sen, että tyrkytetään sitä kilpailua. Samalla ehkä saadaan se mahdollinen asiakas siihen tiskille juttelemaan liittymästä.

On niille sanottu tuosta mutteivät juurikaan korviaan lotkauta asian suhteen.

13. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Tämä oli loistava myyntiargumentti.

Kai se on yksilöstä kyse. Minun kokemukseni mukaan jankkaaminen ei tuo tulosta milloinkaan.

14. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Jos ei tullut selväksi sekavasta postista, niin olen samaa mieltä. Välillä ottaa aivoon katsoa näiden kavereiden toimintaa. Blokkaavat melko aggressiivisesti asiakkaitamme keskellä käytävää.

15. A R

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N81SD, hyllyssä myös 9300, 3220, 3510i, 6210 ja 3210
    dna-market on tarjosi toistaiseksi huonoimmat kännykkäkauppakokemukset, teki tarjouksen ja sanoi et voimassa tammikuun loppuun, niin nyt se on yhtäkkiä kallistunut minun kannalta 90€. SIKAMAISTA!!

16. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3443
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Tarjous suullinen vai kirjallinen?

17. simma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    34
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gt
    Ajelin minäkin BMWllä aikani ja todella pidin sen ajotuntumasta ja toimivuudesta (316 autom -95). Oisinpa voinutkin ostaa samaa merkkiä vaikka maine onkin mitä on, olisin sitten varmaan se juppi jos nyt omistaisin. Mutta ostinpa ranskalaisen pösöttimen kun sattui "valioyksilö" nenäni eteen. Tahdon sanoa sitä että ei kaikki sitä bemua osta sen takia että se on bemu, vaan sen takia että se on hyvä auto :)

Mutta asiaan. Kaikissa liikkeissä missä olen puhelinta ostanut ovat myyjät olleet aika passiivisia sinänsä, mutta ovat vastanneet kysymyksiin kysyttäessä jollain asiantuntemuksella. Ehkäpä siinä asiaa on helpottanut että olen aina tiennyt mitä haen ja olen jo valmiiksi ottanut selvää. Suoranaista tuputusta en ole kohdannut tai kunnon "myymistä".

18. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Tuo muutama päivä on kyllä ihan sinun oma päätelmäsi...ei tarvitse laittaa sanoja suuhuni.

Asian ydin on siinä, että kyllä (tuotteesta riippumatta) ne perusjutut voi käydä läpi, mutta johonkin raja on vedettävä. Perusasiat on lisäksi laaja käsite ja vaihtelee yksilöstä riippuen. Kun katsoo pari asiaa yhdessä niin ihminen uteliaana keksii koko ajan lisää kysymyksiä ja pianhan siinä se pari päivää sitten hujahtaakin. ;) Tämän ilmiön olen kokenut asiakkaana, edellinen ostaja hullaantuu saamastaan huomiosta ja seisoisi jonon tukkona vaikka kuinka kauan.

19. Legge

Legge

Tykkäykset:
    0
    Ehkäpä kehnoin maku on jäänyt Elisa Shopiteista ja entisistä Mäkitorpista. Monta kertaa myyty puolikäytettyä liikkeen käpistelyluuria uutena (ja tietysti uuden hinnalla). Kerran vahingossa sellaisen keskenkasvuisena ostanutkin, kun en tajunnut heti tarkistaa myyjän takahuoneesta hakemaa pakettia. Vaihto onnistui tosin seuraavana päivänä, joten sikäli jotain positiivista.

Mutta eipä tuo minua keuheasti kaivele; puhelimia, kun saa muistakin liikkeistä.

Alkuperäinen postaaja voi toki valittaa ynseästä palvelusta, mutta onhan se omaa pöljyyttä ostaa muistari kalliilla. Olisiko se opastuskin onnistunut kysymällä...ja kuten sanottu, liikettä voi vaihtaa ostamatta mitään ;)

20. mikaelt

Tykkäykset:
    0
    Vähä off-topic mutta kun oli tänään iltalehdessä...

Iltalehdestä:
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801167057071_uu.shtml

Eli nyt siten itketään kun on hetken huumassa tilattu 3G känny ja ei ole ymmärretty mitä ostetaan.

Vuosi sitten itsekkin kytkykännyn hankin. Tuolloin tein excel taulukon jossa vertailin hintoja. Erot olivat aikamoisia, suurilla operaattoreilla kalleimat minun n. 8h/kk 75kpl txt nousivat pilviin koska esim. 120min puheaikaa ei ole kun 2h! Sitäkään ei monet osaa laskea.

Päädyin sitten pienemmän operaattorin pakettiin ja Nokian E70 kännyyn. Tai se E70 oli syy miksi kytkyn hankin. Lisäksi puhelin ei ollut SIM lukittu! Kytkyn hankinnan jälkeen laskuni on pysyneet samassa, siis € määrässä kun edellisellä liittymällä. Lisäksi tuli hommattua data paketti joka tietysti nosti vähän hintaa.

Käytännössä siis laskut on samansuuruisia kuin ennen ja minulla on (ostohetkellä) 500e puhelin. Minulle ainkin kannatti vaikka sopimus on kaksi vuotinen.

Tuttavapiirissäni on monta kytkykännyn hankkinutta jotka eivät edes tiedä mitä 3G tai muut mainostetut ominaisuudet edes tarkoittavat! On vain pitänyt saada uus hieno puhelin ja kun semmosen saa panemalla nimen paperiin niin ei sitten ole osattu lukea enään varmaan ajateltu että "onpa reilua" :D

Jaa tämä viestiketju