1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelinmuisteloita

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja HIGHEND, 2/9/09.

1. HIGHEND

HIGHEND Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    39
    Puhelinmalli:
    S5
    Tämän ketjun alle voi koko foorumin väki laittaa omia kokemuksiaan matkapuhelimen käyttäjänä.

-Erikoiset tilanteet puhelimien kanssa
    -Millainen oli ensimmäinen puhelimesi, ja millaiset olivat fiilikset saadessasi sen?
    -Mihin käytössäsi olevat puhelimet ovat joutuneet poistuessaan käytöstäsi?
    -Minkä puhelimen kanssa on ollut eniten ongelmia?
    -Mitä puhelinta olet käyttänyt pisimmän ajanjakson?
    -Millainen oli ensimmäinen matkapuhelinliittymäsi? (operaattori/hinnat)
    -Mikä oli se puhelin, jonka paketista ottaessasi sai aikaan parhaan fiiliksen?

Kaikkea tällaista menneiltä vuosilta tähän ketjuun. Vertailua vanhojen ja uusien mallien kesken.

2. HIGHEND

HIGHEND Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    39
    Puhelinmalli:
    S5
    Itse muistan kun sain ensimmäisen luurini 3650:n... Kaikilla luokkakavereilla oli 1100 tai 3310, ja meikäläisellä kameraluuri korttipaikalla... Oli se hieno. Littymä taisi olla Radiolinja ja väri RED.

3. Pikkuhannu

Pikkuhannu Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 830
    Minäkin muistan ensimmäisen GSM-puhelimeni; Joku Motorola, johon kortti työnnettiin kokonaisena, siis se koko pankkikortin kokoinen lipuke sisään.
    Jonkinlainen läppä oli näppäimistön päällä.
    Liittymä oli Radiolinja ja vuosi -97 tai 98. Muistan, koska intti loppui 10/97... Alkoi siis 1/97, eli 285 tuli lusittua... Intissä tuli käytettyä myös NMT luuria, se oli sellainen halko, ja kuuluvuus hiukan mitä sattui... Ja puhelut kalliita...

4. HIGHEND

HIGHEND Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    39
    Puhelinmalli:
    S5
    Juu, muistan tuolloin 2003:kin oli puhelut 19s/minuutti ja tektiviestit 23s/kpl, että kehitys todellakin kehittyy...

Seuraava luurini olikin sitten Nokia 1600, joka oli taas "asteen" tavallisempi luuri... Taisi tulla vaihdettua liittymäkin DNA:han...

5. Pikkuhannu

Pikkuhannu Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 830
    Vain Tele ja RL oli alkuaikoina GSM-operaattoreina, nykyään hiukan enemmän valinnanvaraa...

6. jazga.

jazga.

Tykkäykset:
    12
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S4
    Mun eka känny oli joku nokian halko joskus ala-asteella. Ja siis oikeasti halko, sellainen joka ei edes taskuun mennyt. Mutta silloin se oli hienoa kun oli EKA oma puhelin ja erilaisia soittoääniä jne. :).

Yleisesti ottaen mun vanhat puhelimet on mennyt joko muille perheenjäsenille tai myyty pois. Tälläkin hetkellä minulla on vain tuo SE ja 6680 sitten varalla. Mitään kännykkä varastoa en oikeastaan ole sen suuremmin ikinä kerännyt.

7. eralumi Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    30
    Itse muistan, kun mutsi sai joskus ensimmäisen luurinsa, se oli 2110:n joku rinnakkaismalli, olisikohan ollut 880. Sitä tuli sitten lainailtua kun lähti kavereiden kanssa ulos, välillä luvan kanssa ja välillä ilman lupaa. Tuolloin ei vielä kovin monella lapsella ollut kännykkää, eli ei mulla ollut juurikaan ketään kenelle soitella, mutta oli se hienoa kun kantoi vyöllä klipsillä kännykkää kun kovin monella muulla ei sellaista ollut.
    Ensimmäinen oma luuri oli 3110, jonka sain joululahjaksi samana vuonna kun luuri julkaistiin. Sen jälkeen sitten luuri alkoikin vaihtua aika tiuhaan. Aina uusimpiin malleihin. Jossain vaiheessa tuli sitten Motorolalta ensimmäinen wap-puhelin suomessa myyntiin. Sehän oli pakko hankkia kun Wap oli silloin jotain uutta ja hienoa. Muistan ainakin yhden pelin, mitä tuli wapissa pelattua. Joku tappelu-/nyrkkeilypeli se oli, missä piti ensin valita kolme kohtaa johon lyöt vastustajaa ja kolme kohtaa missä torjuit vastustajan lyöntejä.

Jossain vaiheessa sitten hankin Nokian 9110 kommunikaattorin, jolla pääsi nettiinkin. Netinkäyttö oli tuolloin vain aivan tajuttoman kallista. Kuvat se näytti mustavalkoisina, ja naisten kuvia sillä tulikin katseltua teinipoikana :) Ensimmäinen puhelinlasku kommunikaattorin hankinnan jälkeen olikin sitten 3000 markkaa. Tuon laskun takia sitten jouduinkin aikamoisiin maksuvaikeuksiin kun en uskaltanut laskusta vanhemmille sanoa ja pyytää rahaa =D

Benefon Q:kin mulla joskus oli. Ostin sen vähän käytettynä jostain puhelinliikkeestä. Se ei toiminut ollenkaan, hirveitä softaongelmia, kaatuiluja yms. Myinkin sen eteenpäin ja sain siitä jopa enemmän mitä itse maksoin siitä luurista.

8. HIGHEND

HIGHEND Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    39
    Puhelinmalli:
    S5
    Meikäläinenkin tuon 1600:n jälkeen hurahti näihin vempaimiin aika totaalisesti. Ensimmäinen "kunnon" luurini oli Sony Ericsson K810i.

9. HumanErection

HumanErection Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    42
    Puhelinmalli:
    Nokia 1520 + Tele
    Ensimmäinen oli Ericsson GA628 ~10 vuotta sitten, johon Sonera Prepaid kortti @ ~3 markkaa / min

10. jaakko

jaakko Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    21
    Puhelinmalli:
    Honor 8
    Ensimmäinen luuri oli käytetty Mobira Cityman 900. Ostin sen Midaresta Jyväskylästä kahdella uudella akulla ja täydellisellä autosarjalla talvella 1992, hinta tasan 4000 mk. Laatikkoa, jakoboksia ja kaapelia tuli pari pahvilaatikollista. Vanhan 200-sarjan Volvon kaikki mahdolliset kolot piti käyttää, että sai lelut piiloon. Operaattori oli Tele, vaihtoehtoja ei NMT-puolella edes ollut. "Kännykkä" painoi lähes kilon, kätevin tapa sen mukana kuljettamiseen oli autoteline, selkäreppu tai lastenvaunujen verkkopussi. Silti "jatkuvasti mukana kulkeva puhelin" oli jotain todella ihmeellistä. Puhelin meni vaihdossa seuraavaan puolentoista vuoden kuluttua.

11. chuck

Tykkäykset:
    0
    -Eka puhelin 2110. Hyvä luuri. Sillon kyllä harmitti kun ei oikeen kellään kaverilla vielä olut puhelinta. Piti koko ajan räplätä kuitenkin. Just meni taskuun. Kaverilla oli omaansa puujäljitelmäkuoret ja legendaarinen tehoakku. Mukavasti pullotti.

-Piti sitte vaihtaa Ericsson gh/ga? 688, koska kaveri mehusteli sitä niin pirusti. Siinä nimittäin pysty itse "ohjelmoimaan" soittoäänensä. Aivan uskomaton ominaisuus. Axel F:n taisin laittaa. Näppärän kokonen oli 2110 verrattuna, varsinkin slim-akun kera.

-Sitten siihen hienoimman fiiliksen aiheuttaneeseen eli Nokia 7110. Sitä on jotenkin perverssisti vieläkin ikävä. Siitä kun luin datasheetin ni olin aivan myyty ja se oli mielestäni Parasta mitä olla saattoi. Hieno tennis ja wappiin pääsi lukemaan uutiset. Kyllä kaverit ihmetteli. Tais olla wappi huuma kovimmillaan siihen aikoihin. Jälkikäteen ajateltuna eihä siinä puhelimessa ollut teknisesti mitään. Taisi hieno "aktiiviläppä" olla kuitenkin se kovin juttu.

-Kirkkaasti muistan vielä kun Nokia julkisti 5110/6110 mallit. Niitä ei itsellä ollut mutta monella kaverilla oli. Matopeli ja 6110 Infrapunaportti. Armoton spekulaatio oli siitä, että pystyykö sillä ohjaamaan televisioita (siihen aikaan nokia taisi vielä valmistaa). Ei tainnut pystyä? Kameleonttikuoret oli myös cool. Ainii ne taustakuvat. Ei helvetti sellanen aivan onneton pikselimössö korvasi operaattorilogon ja hienoa oli..

12. Kikkopaeae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    Ensimmäinen kännykkä oli myöskin Nokia 2110. Ensin se oli siskolla, mutta siirtyi minulle jossain vaiheessa. Seuraavaksi ostin 3110:n joka oli kyllä jo aivan jotain muuta. Puolet pienempikin kuin edellinen ja muutenkin vähän hieno. Sitten sen jälkeen alkoikin puhelimet vaihtumaan tiuhaan. Oli mm. 3210, 3310, 5110, 6110 jne.

Ja tuohon Chuck:n mainitsemaan matopeliinhän sitä tuli jäätyä koukkuun oikein kunnolla. Välillä meinasi haitata muutakin elämää kun koko ajan piti vaan pelata.

13. HIGHEND

HIGHEND Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    39
    Puhelinmalli:
    S5
    Sain käyttööni samanlaisen luurin kuin ekani, eli 3650:n. Tosin on keltainen eikä punainen. WOW. :D

14. iLuuri Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Iphone 2g Saunalahti sekä Sonera
    Noh vastailen noihin kysymyksiin järjestyksessä :) Erikoisia tilanteita ei oikeastaan ole ollut. Ensimmäinen puhelin oli 3310 ja fiilikset oli ainakin osaksi hyvät. Yleensä johonkin kaappiin olen vanhat puhelimet laittanut ja siellä ne on vielläkin. 5200 oli ongelmallisin puhelin koska sitä sai koko ajan käyttää huollossa kun näyttöön tuli erivärisiä viivoja. Käytin 3310 noin 2 vuotta eli eniten :) Ensimmäinen liittymä oli DNA hintoja en muista/tiedä (isi maksaa who cares?) :D
    Eiköhän se parhaan fiiliksen aikaan saanut puhelin ole ehdottomasti iPhone!

15. K@rtsa Vieras

Eka puhelin oli 2110i malli ja fiilikset oli mahtavat kun oli puhelin taskussa eikä tarvinnut enään kolikkopuhelinta käyttää ja sillä pystyi lähettämään tekstiviestejä! Wow..Toinen Nokia joka aiheutti mahtavat fiilarit oli N3210 jossa oli T9 ekana luurina ja ilman törrötävää antennia. Mikään puhelin ei ole vuotta pitempään ollut muistaakseni, ja niistä vanhoista on joku aina saanut lähes virheettömiä puhelimia kun olen ne myynyt eteenpäin. Mitään vikaa/ongelmaa ei ole missään omistamissani puhelimissa ollut, kertaakaan ei ole tarvinut takuu huoltoon viedä yhtään luuria! Ilmeiseti olen onnistunut kiertää kaikki susi luurit. Kännykkä rumba hiljeni mun osalta kun sain kauan (1 v) harkinnassa ollut iPhone GS.än joka on saanut aikaan ne parhaat fiilikset tähän asti ostamistani puhelimista HTC.n luuri vuosien jälkeen. Seuraava fiiliksien nostattaja on Gs.än seuraaja sillä tämä nykyinen pysyy "varmasti" sen vuoden ;)

Soneralta otin ekan liittymän varmaan jo vuotta ennen ekaa puhelinta :) siinä oli joku tietty markka määrä kuussa puheaikaa (en muista paljon) mutta nehän meni hukkaan kun ei ollut edes puhelinta! Mutta valitsin sentään hyvän puh nro.n joka vielä tänä päivänäkin käytössä :)

16. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4677
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Tuohon aikaan tosiaan helpolla sai noita hyviä numeroita. Nykyisin niitä joutunee hiukan metsästämään.

17. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3136
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Mulla on aikani saatossa puhelinnumero vaihtunut reilusti päälle toistakymmentä kertaa, kun on tullut kokeiltua jos jonkinmoista operaattoria ja liittymää, milloin mitäkin. Ja silloin, kun ei vielä saanut numeroa siirrettyä. Oli siinä aina hirveä rumba ilmoitella jokaiselle uusi numero ja kaverit aina manaili, että "taasko sä oot vaihtanut numeroa?" :D. On ollut eri cityliittymiä Aurialta, Telialta ym.
    Ensimmäisen puhelimen (Ericsson GA628) ostin kumminkin jo melkein vuosi ennen kuin sain ensimmäisen liittymäni. Ajattelin, että saisin vanhempieni pääni käännettyä hankkimaan mulle liittymä, mutta turhaan...silloin, kun oli vielä puhelutkin melko kalliita ja mitään saldorajoja ei vielä saanut. Eikä edes prepaid liittymiä silloin ollut. Oli sitten jossain vaiheessa pakko tyytyä kohtaloonsa ja myydä puhelin pois, ennen ensimmäistäkään puhelua.
    Ensimmäinen liittymä oli Soneralta ja silloin mulla oli joku etulipuke, jolla sai muistaakseni 100mk:lla puheaikaa.

18. Markkanen

Tykkäykset:
    17
    Puhelinmalli:
    Apple iPhone 6 Plus
    Itselläni on ollut aina sama liittymä, simkortti ja numero. Simkortissakin lukee vielä Radiolinja :)

19. jusutus

jusutus Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2011 Supermoderaattori

Tykkäykset:
    2600
    Puhelinmalli:
    Note 5
    Mulla on liittymän tyyppi vaihtunu kahdesti, muutoin on vielä alkuperänen operaattori, kortti ja numero.

Ekan luurin sain vasta 16-vuotiaana ja se oli Ericsson T20s. Oli se hieno peli kun oli läppämallia ja sillä pysty pelaa tetristä vaakatasossa. Oli viesti-indikaattorivalo ym. Se kesti käytössä vissiin 2,5v kunnes mikki pimeni.

Seuraava luuri oli Samsung SGH-X460 joka temppuili omiaan jatkuvasti. Lopuks alle 2v käytön jälkeen se hukkas kentät kokonaan.

Seuraava ostos oli SonyEricsson Z710i joka kestikin hienosti muutama kesää töissäkin.

Sitten napsahtikin päässä ja luureja ollut karvan päälle vuoden aikana n. 80kpl.

20. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    786
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    Eka luuri oli ekalla luokalla koulussa isän vanha 1610, sitä ennen oli jo tullut leikittyä näillä salkkumalleilla ja "kopteri" ericssoneilla. Sen jälkeen sain isän vanhan 1611:n, sit kun mutsi sai 2110:n käytettynä niin mä sain 6110:n kun en kelpuuttanut 5110:aa niinkuin kaikilla muilla oli :D

Sit yks myyjä sai puhuttua mut ympäri ja vaihdoin 6110:n Benefon iO:n, se oli kolme viikkoa ja vaihtu takas 6110:aan. Se vaihtu joskus sit 3310:iin josta sitten myöhemmin 3330:aan ja sen vaihdoin amiksen aikana sitten 7210:aan. Se oli aivan susi, ja vaihtu alta kuukauden päästä 3650:aan...siitä lähti sitten paha kierre. Lopulta tais olla noin 4 vuoden aikana yli 350puhelinta, parhaimpana vuonna oli tasan 101 eri puhelinta omistuksessa (pidin sillon kirjaa ja oli pakko saada yks luuri vielä ennen vuodenvaihdetta että tuli yli 100 täyteen :D)

pari vuotta sitten hommasin iphone 2g:n, se oli sellainen, että puolen vuoden jälkeen alkoi tulla se kännynörtteyden ongelma "täs ei oo mitää vikaa mut joku uus ois kiva", lopulta kävi sit niin, että ei löytynyt mitään edes saman tasoista, niin ei voinut vaihtaa :D

No sit tuli iphone 3g, mut soneran kytky tökki, joten en hommannut sitä, eli 2g oli jo vuoden ollut... no nyt tänä syksynä sit soneran tarjousten myötä oli pakko vaihtaa 3gs:ään ja niitä on mun nimissä nyt sit jo 2kpl, eli vihdoin löyty 2g iphonella voittaja :)

Liittymännumero joka on mulla ollut aikanaan, niin löytyy edellee, mutta isältä. Hänellä on kolme numeroa joista löytyy kodin lankanumero..
    0400+alkuperäinen lankanumero
    sit lisättiin lankanumeroon nelonen eteen, ni otti kaks muuta numeroa
    0404+alkuperäinen lankanumero
    0444+alkuperäinen lankanumero

Itellä noi liittymät vaihdellut miten sattuu, elisan verkkoa olen kiertänyt parhaani mukaan. Oli aikanaan esim 5kpl sauniksen liittymiä jotka irtisanoin kun siirtyi kokonaan elisan verkkoon.

Aluksi oli Telen liittymä, siitä sit siirtyi Soneraksi, sit olin suomen ensimmäisiä DNA asiakkaita, ja olen edelleen kolmen liittymän osalta, ja soneraakin nyt taas kaksinkappalein :)

parivuotta aikaa kun olin dna kaupassa töissä, niin eräs vanhempi mieshenkilö lahjoitti sinne pari semmosta salkkumallin vodafonen puhelinta, ja oli kyllä nostalginen tunne kun sisältä löytyi pankkikortin kokoiset sim kortit :p

Jaa tämä viestiketju