1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelin rikki. Mitähän voisin tehdä?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Epätietoinen, 23/4/15.

  1. Epätietoinen

    Liittynyt:
    23/4/15
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z3
    Ostin kolme kuukautta sitten cyberphoto.fi:stä Sony Xperia Z3 puhelimen. Hintaa oli noin 500 euroa ja puhelin toimi kolme kuukautta moitteettomasti, jonka jälkeen sen näyttön yläkulmaan tuli alue, joka ei reagoinut kosketukseen. Lähetin laitteen huoltoon, mutta sieltä tuli vastaus, jonka mukaan laitetta on käytetty takuuehtojen vastaisesti ja ei näin ollen mene takuuseen.

    Käsi sydämellä voin sanoa, että olen pitänyt puhelimesta erittäin hyvää huolta. Siinä ei ole yhtään naarmua ja se on ollut ostohetkestä lähtien suojakuoressa. Se ei ole myöskään tippunut kertaakaan kädestäni eikä mielestäni edes vähäsenkään kolahtanut mihinkään. Mielestäni on erittäin epätodennäköistä, että olisin jonkun vian tuohon saanut aiheutettua, ellei sitten normaali puhelimen taskussa pitäminen ole aiheuttanut sille vahinkoa. Tämäkin on aika absurdi ajatus, sillä puhelinhan on tarkoitettu mukana pidettäväksi.

    Onko mitään, mitä voisin asialle tehdä vai onko kuluttaja tosiaankin näin suojattomassa asemassa? Harmittaa todella paljon ja tunnen oloni huijatuksi. Tulevaisuudessa taidan ostaa vain halpaa elektroniikkaa, jonka rikki meneminen ei olisi niin suuri menetys.
     
  2. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25634
    Tykkäykset:
    4683
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
  3. mitsuri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    26/2/06
    Viestit:
    490
    Tykkäykset:
    38
    Kerrottiinko millä tavoin käytetty takuuehtojen vastaisesti?
     
  4. amdnow

    amdnow Supermoderaattori

    Liittynyt:
    24/11/02
    Viestit:
    6460
    Tykkäykset:
    6055
    Puhelinmalli:
    Fiskarssin 10
    Kiinnostaisi myös tietää mikä huolto on kyseessä?
     
  5. Link

    Link Supermoderaattori

    Liittynyt:
    24/4/10
    Viestit:
    3250
    Tykkäykset:
    891
    Puhelinmalli:
    Puhelin
    Varmaan se, missä on kolme kirjainta ;)
     
    amdnow tykkää tästä.
  6. cliq

    cliq Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/07
    Viestit:
    400
    Tykkäykset:
    40
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z3 | Sonera
    SCF tietenkin
     
  7. Epätietoinen

    Liittynyt:
    23/4/15
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z3
    Kiitos paljon vastauksista! Olen tutkinut Qwertyi:n antamaa linkkiä kuluttaja-asiamieheen ja sivulla on neuvottu tekemään reklamaatio yritykselle.

    Huoltopalvelu on SCF Huolto Tampere. Tässä on kopio sieltä lähetetystä viestistä asiakastunnus peitettynä:



    Hei,
    Alla on kustannusarvio huoltoon lähettämästänne laitteesta.


    Laitteenne, malli Sony Xperia Z3, IMEI XXXXXXXXXXXXXXX.
    Laitetta käsitelty takuuehtojen vastaisesti, näyttömoduuli mekaanisesti vaurioitunut, ei kuulu takuun piiriin.

    Suuntaa antava kustannusarvio on n.326€, toimenpide: näyttömoduulin vaihto
    Huomioittehan, että laite palautetaan teille postiennakkolähetyksenä.

    Ilmoitatteko mahdollisimman pian, korjataanko laitetta vai ei. Odotamme vastaustanne 5 työpäivää.
    Mikäli emme saa vastaustanne em. ajan sisällä, palautamme laitteen toimenpiteittä takaisin.
    Jos huoltoa ei suoriteta, veloitamme tutkimusmaksua 33€:a.
    Huomioittehan myös materiaali- ja käsittelykulut 20€. (hinnat sisältävät alv 24%)

    Voitte vastata sähköpostitse osoitteeseen: tampere@scfhuolto.fi tai soittamalla asiakaspalveluumme,
    numeroon 0600 302020 (1,98€/min + pvm).
    Mainitkaa tämän viestin otsikossa oleva työnumero (TRE-, HKI- tai SLO-alkuinen) vastauksessanne.
    Ystävällisin terveisin
    Best Regards,
    Krista
    Team Leader
     
  8. Link

    Link Supermoderaattori

    Liittynyt:
    24/4/10
    Viestit:
    3250
    Tykkäykset:
    891
    Puhelinmalli:
    Puhelin
    Noni, eli ottanu osumaa johonkin. Ei kuulu takuun piiriin.

    Ystävällisin terveisin
    SCF-huolto
     
  9. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25634
    Tykkäykset:
    4683
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Ensin reklamaatio huoltoon. Jollei reklamaatio tuota tulosta niin voi reklamaation lähettää myös Sonyn maahantuojalle.

    Toki näissähän on asiakkaan vaikea näyttää toteen ettei laitetta ole kaltoin kohdeltu. Kuluttaja-asiamies sitten opastaa mutta käsittelyjonot siellä voi olla sen verran pitkät että malttaako sitä odottaa.
     
  10. Epätietoinen

    Liittynyt:
    23/4/15
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z3
    Täysin naarmuton ja priimakunnossa oleva puhelin ei riittäne todistukseksi. Alan itsekin uskomaan, että ehkä mä olen sen tosiaan kolhassut johonkin. Pyyhe kehään! Kiitos kuitenkin asiallisista vastauksista!
     
  11. jjs

    Liittynyt:
    10/7/06
    Viestit:
    688
    Tykkäykset:
    22
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    SCF:n nettisivultahan näkee imeillä kuvat vauriosta.
     
  12. amdnow

    amdnow Supermoderaattori

    Liittynyt:
    24/11/02
    Viestit:
    6460
    Tykkäykset:
    6055
    Puhelinmalli:
    Fiskarssin 10
    "Meidän kesäpoika Jorma hajoitti näytön avatessaan puhelimenne 10kg hienosäätölekalla ja rautakangella. Vaurio ei kuulu takuun piiriin"

    Ystävällisin terveisin
    Kesäpoika Jorma, SCF huolto.
     
    Taker, spacman, crsin ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  13. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25634
    Tykkäykset:
    4683
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Siellä on varmaan Suomen suurin kokoelma kuvista joissa esiintyy kastuneita luureja. :D
     
    akselic and Infra like this.
  14. Antiko Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    27/1/13
    Viestit:
    350
    Tykkäykset:
    39
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 820
    Minä en kyllä hyväksyisi tuota huollon selitystä, vaan olisin yhteydessä myyjään puhelimitse, jos se on mahdollista. Selittäisin, etten todellakaan ole tiputtanut luuria, eihän siinä ole edes jälkiä pudotuksesta.

    Mutta jos nettikauppaan ei voi soittaa, niin olisin yhteydessä suoraan Sonyyn, jolla voi olla toisenlainen kanta asiaan. Luurihan on voinut olla rikki jo ostettaessa. Koska luurista ei näy mitään normaalista käytöstä poikkeavia jälkiä, en hyväksyisi tuota huollon arviota.

    Luulen, että kuluttaja-asiamies olisi kanssani samaa mieltä. Häneen kannattaisi olla yhteydessä. Puhelin on käyttöesine, jota kuljetetaan mukana. Näytön ei siis pitäisi hajota normaalissa käytössä, ja näin ollen takuun pitäisi korvata korjaus. En todellakaan luovuttaisi taistelutta, mutta se on käytävä Sonyn tai myyjän kanssa.
     
  15. jusutus

    jusutus Supermoderaattori, Vuoden foorumilainen 2011 Supermoderaattori

    Liittynyt:
    5/10/08
    Viestit:
    8603
    Tykkäykset:
    2600
    Puhelinmalli:
    Note 5
    Onko näytössä siis jokin näkyvä vai pelkästään toiminnallinen vika?
     
  16. BorG Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    1/7/09
    Viestit:
    909
    Tykkäykset:
    79
    Koskakohan puhelin maailmaan tulee sama mahdollisuus kuin autoissa, voisi takuun alla huoltaa "missä vain" jos vain on auktorisoitu huolto.
     
  17. jartsuli Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    15/6/11
    Viestit:
    1707
    Tykkäykset:
    355
    Luulen että tässä tapauksessa kotimainen kuluttajaneuvoja ei tuota tulosta sillä tuohan on ulkomailta ostettu. Sonyn maahantuoja väistää asian varmasti sillä, että kuluttajan on on oltava yhteydessä myyjään.

    Reklamaatio tuliskin osoittaa cyberphotolle.

    Ulkomaiselle (euroopassa toimivalle) yritykselle reklamoinnissa apuja löytyy Euroopan kuluttajakeskus Suomessa
     
  18. zSx Rauhaton jäsen

    Liittynyt:
    29/7/03
    Viestit:
    2120
    Tykkäykset:
    838
    Puhelinmalli:
    Huawei P9
    Eikös tällä hetkellä jo ole näin? Ainakin olen itse siinä käsityksessä että tuo kuuluu jo ihan EU:n vapaan liikkuvuudenkin periaatteisiin? Vai voiko valmistaja määrätä että takuu suoritetaan vain ostomaassa...

    Sony saisi kyllä luvan tehdä kestävämpiä puhelimia, saisivat huuhdella vessanpöntöstä alas tuon nykyisen väsyneen designin samalla.
     
  19. Epätietoinen

    Liittynyt:
    23/4/15
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z3
    Kuva siis näkyy, mutta kosketukseen se ei reagoi rikki menneellä alueella.
     
  20. Epätietoinen

    Liittynyt:
    23/4/15
    Viestit:
    6
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z3
    Ei jumankauta! ;D Nyt se tuli sitten huollosta ja on ottanut matkan varrella rajusti damagea näytön vasempaan alakulmaan. Kyllä toi todellakin mekaaniselta vialta nyt näyttää.

    Taisin sitten paketoida sen liian huonosti ja siitä kaikki härdelli. Olihan se ennen huoltoon lähetystä vielä käyttökelpoinen, mutta eipä enää. 50e persnettoa puhelimen hinnan lisäksi. Paketoikaa puhelimenne huolella, jos aiotte laittaa postiin! Tää meikäläisen on jopa vääntynyt matkalla.
     

Jaa tämä viestiketju