Äänestys Puhelin, osamaksulla vai ei?

Ostatko puhelimen osamaksulla vai kertamaksulla?

• Ostan tarvittaessa osamaksulla

Äänet: 95 66.4%
  • Ostan aina kertamaksulla

Äänet: 48 33.6%

• Äänestäjiä yhteensä
    143
Palaute - 100%
55   0   0
Reaktiopisteet
2767
Puhelinmalli
Paratiisin kielletty omena
Pitkään jo tehnyt mieli tehdä tästä kyselyä, mitä mieltä ihmiset ovat.. Eli osarilla vai ei?

Aloitan itse. Olen vähän kahtiajakautunut tämän kanssa. Ensinnäkin, lähes kaikkialla saa nykyään puhelimen osamaksulla nollakorolla, oikeasti aika hyvä diili, etenkin kun monesti puhutaan jo yli tonnin puhelimista. Jos vertaa luottokorttiin, missä todellinen vuosikorko voi olla 10%. Toinen kiva juttu näissä on, että jos ei palkkatulot ole kummoiset tai on vaikka isompi perhe tms, niin saat hankittua juuri sen mieleisen silti.

Toisaalta sitten itselläni tulee vastaan ajatus "ei osteta sitä mihin ei ole varaa". Lisäksi välillä mietin, kuinka helposti ihmisille käy niin, että niistä "halvoista osareista" kertyykin maksettavaa satoja euroja kuukaudelle, kun niitä on monta päällekkäin?

Lisäksi tämä osarikikkailu mahdollistaa sen, mitä on jo pidempään ollut havaittavissa, ostetaan osarilla se 1300€ puhelin ja myydään 850€ veks, jolloin nopeasti käteistä.

Itse kun viimeksi ostin vaimolle iphone 11 pro:n, maksoin sen luottokortilla heti ja kotona siirsin tuon summan käyttötililtä heti takaisin luotolle. Miksi näin? Siksi, että nykyisellä luottokortillani saan jokaisesta ostoksesta maksutapaetua ja elän uskomuksessa, että saan jonkun "maksuturvan" jos maksan luotolla. 🙂

Oma iphone 11 pro meni Elisan kautta niin, että vein Xs maxin sinne ja jäljelle jäävän summan (600€?) maksoin seuraavan laskun yhteydessä pois. Kun taas vajaa 2v ostettu Xs:n otin osarilla, josta maksoin ekassa laskussa puolet veks ja veronpalautuspäivänä loput. 🤷‍♂️

Mutta näin.. Mitenkäs te muut?

cinse

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
35   0   0
Reaktiopisteet
5523
Puhelinmalli
onhan noita
Mun mielest osarilla ostaminen on ihan ok, kun korot on 0. Ennemmin jätän ne varat itselleni kuin sidon sen suoraan siihen luuriin. Meidän perhe tienaa kyllä yli suomalaisen keskiarvon, mutta silti 1000€ on mulle iso raha. Ja ”mihin ei oo varaa” onhan siihen varaa, on vaan mun mielestä typerä säästää 2-vuotta puhelinta varten, kun se voi ostaa heti. En mä säästänyt asuntoakaan varten 20 vuotta

apek

Vapaavalintainen titteli
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
5913
Puhelinmalli
S10e
Itse ostan osamaksulla puhelimet. Jos otan vaikka kolmen vuoden maksuajalla, niin maksan sen silti yleensä vuoden, puolentoista sisään pois. Minusta se on ihan hyvä systeemi, että tarvittaessa voi maksaa vähän kerrallaan ja sitten jos on enemmän tuloja joinakin kuukausina, niin voi maksella enemmän kerralla.

barbarian

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
50
Ostan osamaksulla jos mahdollista jos hinta on sopiva, toki jos käteisellä saa vaikka 50 halvemmalla niin sitten käteisellä.

Ja hinta on mulle sama oli se sitten osamaksulla tai käteisellä, en siis osta tuhannen euron puhelinta koska "se on vain 30 euroa kuukaudessa".

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
5849
Puhelinmalli
Doogee Y6 Max,Nokia 5,Erifon
Puhelimet ja tietokoneet ostan osarilla yleensä soittamalla Elisalta. Monesti on sopimuksia päällekkäin. Talo on ostettu osarilla. Muuta en yleensä osta luotolla vaan luottokortit on lähinnä varalla

tonttu

Vuoden foorumilainen 2019
Supermoderaattori
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
10976
Puhelinmalli
Apple iPhone 11 PRO
Lisäsin tähän äänestyksen, helpottaa ketjun aloittajalle tulosten seulontaa.
Ite ostan kertamaksulla puhelimet, mobiililaitteet ja tietsikat.
Mutta, jos noista osareista ei tule mitään kuluja tai korkoja tai aloitusmaksuja, ne voisi olla ihan hyvä vaihtoehto jatkossa.

tolind

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
79   0   0
Reaktiopisteet
231
1000 - 1500 € tilillä kattaa jo jonkinlaisia yllättäviä menoja, auto hajoaa, taloon tulee jotain tms. Voihan sen puhelimeenkin laittaa mutta jos kalliin puhelimen joku rahoittaa korotta ja kuluitta niin on se melko halpaa rahaa. Minusta nuo osarit on hyvä juttu vaikkei itselläni just nyt käytössä elektroniikassa olekaan. Toki noilla saa oman taloutensa huonoon jamaan jos niitä liikaa on päällekkäin.

barbarian

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
50
Ostan osarilla jos hinta on sopiva ja korko ilmainen. Hinta on mulle sama oli osarilla tai käteisellä, en siis osta kalliimpaa puhelinta koska osamaksu.

Kähkis

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
1378
Puhelinmalli
Samsung Galaxy Note 9
Ostan puhelimet aina operaattorin pätkällä, koska todellinen vuosikorko 0. Muksujen A20e luurit 12kk maksuajalla, aikuisten kalliimmat luurit 36kk. Olen pitänyt puhelinta koko maksuajan, tai maksanut velan pois ennen vaihtoa, jotta ei tule päällekkäisiä pätkiä rasitteeksi.

Tämä Samsungin Note 9 on ensimmäinen ja todennäköisesti viimeinen yli 1000€ luuri jonka hankin, mutta kyllä ne seuraavatkin tulee korottomalla pätkällä, vaikka perheen tulotaso onkin vuosien saatossa noussut, maksuajan pituus vain tulee muuttumaan.

tmm

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
1   0   0
Reaktiopisteet
1015
Puhelinmalli
OP7T | Nokia 8 (työ)
Nykyinen puhelin osamaksulla. Aikaisempi tyyli "ei ikinä mitään osamaksulla" / "ostetaan vaan mihin varaa". Maksoin aikaisemmin vakuttukukset ja kaikki isot maksut aina kerralla.
Mutta tuon tähän nyt uuden näkökulman...
Olen perinteisesti ollut harkitseva ihminen joka jonkun mielestä saattaa tehdä päätöksiä liian hitaasti. Nyt olen ottanut sen asenteen, että en omista asioita, vaan maksan käytöstä. Pieni muutos takaraivossa, iso merkitys.
Aikaisempi auto käytössä 20v. Nykyisen ostin, kun edelliseen olisi pitänyt ostaa renkaat ja tehdä huolto. Nykyisen auto rahoituksella ja niin myös luuri.
Jatkossa kaikki hankinnat "käyttömaksuina" eikä "omistamisena". Silloin päivitykset ja luopumiset helpompia eikä sitä samaa tunnesidettä tavaraan synny.
Asiaan saattoi vaikuttaa se, että poika rahoituksen ammattilainen ja jankuttaa jatkuvasti siitä, ettei mitään kannata itse 'maksaa' vaan hoitaa rahoituksella.

smamuli

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
35   0   0
Reaktiopisteet
922
Puhelinmalli
iPhone 11
Nykyinen puhelin osamaksulla. Aikaisempi tyyli "ei ikinä mitään osamaksulla" / "ostetaan vaan mihin varaa". Maksoin aikaisemmin vakuttukukset ja kaikki isot maksut aina kerralla.
Mutta tuon tähän nyt uuden näkökulman...
Olen perinteisesti ollut harkitseva ihminen joka jonkun mielestä saattaa tehdä päätöksiä liian hitaasti. Nyt olen ottanut sen asenteen, että en omista asioita, vaan maksan käytöstä. Pieni muutos takaraivossa, iso merkitys.
Aikaisempi auto käytössä 20v. Nykyisen ostin, kun edelliseen olisi pitänyt ostaa renkaat ja tehdä huolto. Nykyisen auto rahoituksella ja niin myös luuri.
Jatkossa kaikki hankinnat "käyttömaksuina" eikä "omistamisena". Silloin päivitykset ja luopumiset helpompia eikä sitä samaa tunnesidettä tavaraan synny.
Asiaan saattoi vaikuttaa se, että poika rahoituksen ammattilainen ja jankuttaa jatkuvasti siitä, ettei mitään kannata itse 'maksaa' vaan hoitaa rahoituksella.
Tämä! Mieluummin auto rahoituksella ja jää rahaa osakkeiden ja rahastojen kanssa pelaamiseen kuin se että säästän esim 30000€ ja ostan sen auton missä arvo tippuu heti liikkeestä lähdettäessä.
Puhelimissa maksan loput pois viimeistään vaihdon aikana, muuten ylimääräistä kuukausierää ja näin ollen on nopeammin maksettunakin/pienempi summa vaihdon koittaessa.

jk

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
30   0   0
Reaktiopisteet
438
Puhelinmalli
Vain  tuotteita
Tämä! Mieluummin auto rahoituksella ja jää rahaa osakkeiden ja rahastojen kanssa pelaamiseen kuin se että säästän esim 30000€ ja ostan sen auton missä arvo tippuu heti liikkeestä lähdettäessä.
Puhelimissa maksan loput pois viimeistään vaihdon aikana, muuten ylimääräistä kuukausierää ja näin ollen on nopeammin maksettunakin/pienempi summa vaihdon koittaessa.
Itsellä sama että viimeistään kun vaihtaa uudempaan niin vanha kokonaan pois. Ja oikeastaan aina rahoituksella kun nolla korolla mennään.

Henkka91

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
36
Puhelinmalli
Htc One
Kalliimmat vekottimet menee yleensä 36kk osarilla, max kaks kerrallaan. Ite oon huomannu että näppärintä on ostaa toiselta operaattorilta tms jolloin tuotetta ei laskuteta puhelinlaskun yhteydessä, vaan erikseen jolloin laskua saa "lyhentää" reippaammalla tahdilla. Jotenkin tuntuu itestä hölmöltä laittaa iso könttä rahaa kiinni luuriin, kun sen saman rahan voi pitää varalla tuottavia mahdollisuuksia varten.
Tärkeintä mulle on pitää luotot hanskassa sillä periaatteella, että jos sattuu jotain ja tipahtaa vaikka työttömäks/joutuu pitkälle sairaslomalle/ menettää säästöt niin talous ei horju osareiden tms takia.

Palaute - 100%
55   0   0
Reaktiopisteet
2767
Puhelinmalli
Paratiisin kielletty omena
Niin, tähän ei tosiaan ole oikeaa eikä väärää tapaa. 🙂 itse toistaiseksi tykännyt siitä, ettei palkkapäivänä tarvitse miettiä: 33€ tuonne (puhelin), 97€ tuonne (läppäri), 46€ tuonne (tabletti), 380€ tuonne (auto). Vaan itsellä on se tietty summa mikä menee asuntoon yms. Toisaalta... En sitä kiistä, etteikö olisi kiva 3v välein vaihtaa bränikkä auto alle, toisin kuin nyt ajelen liki 8v vanhalla joskin velattomalla. 🤷‍♂️

Täällä ollut hyviä pointteja, mm se, että puhelin maksetaan veks vaihdon yhteydessä, tai pidetään siihen asti kunnes osari loppuu ja otetaan uusi.

Itselläni on varmaan joku outo halu omistaa. 🤔 en haluaisi kokoajan olla velkaa. Periaatteessa voisi olla jopa simppeliä asua vaan vuokralla, mutta kun haluan että aikanaan en ole siitäkään rahasta kuukaudessa riippuvainen vaan sitten se on oma.

TK9500

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
145
Puhelinmalli
Nokia 7 Plus /Saunalahti
Jos kerran korotonta lainaa joku myöntää, niin miksei tuota hyödyntäisi vaikkei inflaatiota nyt olekaan.

allukai

Jäsen ku jäsen
Palaute - 100%
17   0   0
Reaktiopisteet
8874
Puhelinmalli
OnePlus 7T
Osareilla mennään, nimenomaan kuluttomilla ja korottomilla. Ne mahdollistaa tällaselle köyhällekin vähän parempien vehkeiden hankkimisen, muuten kun niihin ei oikein olisi mahdollisuuksia. Toki pitkällä säästämisellä jnejne.

Olisihan se toki kiva, kun voisi setelitukon kanssa kävellä kauppaan ja maksaa kaiken suorilta pois. Mutta sitten taas, eipä siitä muuta hyötyisi, kuin ettei tarvitsisi niitä kymppejä maksella kerran kuussa.

Sama raha siihen menee joka tapauksessa ja osarit mahdollistaa useamman hankinnan päällekkäin. Tärkeintä on vaan pitää ne hallinnassa, koska helposti lähtee myös lapasesta.

t_makela

Puhelinaddikti
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
1393
Puhelinmalli
Nexus 6P+Huawei Watch
Ainoa osari kämpän lisäksi on luuri. Ei sillä että eikö olisi varaa ostaa suoraankin, mutta yritän 2v osarilla pitää luurin käytössä sen 2 vuotta ennen kuin lähtee uutta tilaukseen. Aika usein on vielä onnistunutkin.

AlpinaD10

Goldmember
Palaute - 100%
22   0   0
Reaktiopisteet
2648
Puhelinmalli
S10+
Kaikki muu on tullut maksettua heti pois paitsi asunto, sillä mennään niin kauan kuin mahdollista.

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
8   0   0
Reaktiopisteet
1703
Tarkan talouden (=pa) ihminen ottaa tietysti sillä millä kokonaishinta on edullisin :) Yleensä siis osari.

Krademuzy

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
5   0   0
Reaktiopisteet
59
Puhelinmalli
Apple iPhone XR 128Gt
Aiemmin ostanut 36kk osarilla puhelimet. Seuraavan ajattelin ostaa kertamaksulla tai ainakin lyhyemmällä osarilla. Toki jos ostan sen hetken uusimman iPhonen (halvimman mallin) niin kyllä se vajaa tonni kirpaisee kertamaksuna.

Tuli muuten mieleen, että kun osarilla ostaessa lopullinen hinta on aina joitakin senttejä halvempi kuin kertamaksulla, niin johtuuko se siitä kun näitä markkinoidaan korottomina/kuluttomina ja sitten jos hinta olisikin joitakin senttejä korkeampi kuin kertamaksulla niin se ei enää olisi koroton koska maksat enemmän kuin kertamaksulla? Eli todellinen vuosikorko olisi jotain 0,05% tyyliin.

Viimeksi muokattu:
Top Bottom