1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelin alle 250e: Siemens M55 vai Samsung SGHX-100?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja maxmaister, 3/1/04.

1. maxmaister

Tykkäykset:
    0
    Olen ostamassa noin kahdensadan euron hintaista puhelinta ja olen nyt päätymässä Siemenssin M55:een tai Samsungin SGHX-100:n.

M55:sta on ollutkin paljon juttua tällä sivustolla ja sen takia olenkin ymmärtänyt että se on ihan fiksu puhelin. Kyselisinkin nyt tuosta SGHX-100:sta. Siinä on 9 megaa muistia ja M55:ssa vain noin 1,9 megaa.

Itselläni on tällä hetkellä Noxun 6210 joten muistin tarpeesta kännyssä en tiedä mitään. Eli riittääkö 1,9 megaa peleille ja tekstareille? 6210:ssa saa mukavasti noin 160 tekstarii muistiin, M55:ssa taitaa mahtua vain joku 25 ja sitten niitä pitää alkaa siirtelemään kansioihin:( Onko tämä kovin työlästä vai pitääkö tekstareita tuhota huomattavasti useammin kuin mihin olen tottunut jos tämän puhelimen hankin? Voin opetella tuhoilemaan viestejä ainakin hieman useammin, mutta peleille ja tärkeille toiminnoille pitäisi olla tarpeeksi muistia. Kai tuo 1,9 Mt siihen riittää?

Miten paljon viestejä SGHX-100:n muistiin mahtuu ja miten 7 lisämegasta on hyötyä? Puhelimessa ei ole kuin kaksi profiilia eikä waveja, mutta saako siihen jotenkin muuten tallennettua omia soittoääniä esim. cd-levyiltä? Onko siinä muistin lisäksi jotain parempaa kuin M55:ssa? Onko Samsung SGHC-100 ominaisuuksiltaan täysin sama puhelin kuin SGHX-100? Hintaa näyttäisi olevan n. 220e ja jostain syystä sitä ei myydä puhelinkioskissa.

Muitakin puhelimia voi toki ehdottaa ja vaatimukset puhelimelle ovat:
    - ei ulkoista antennia
    - ei mielellään läppää (ainakin luulisin, että se on huono ja hajoaa)
    - ei isompi kuin 6210 (Esim. N-gage liian iso..valitettavasti)
    - java
    - värinäyttö yms. nykyvermeet
    - Noxun 3100:ssa on muistia vain 500kiloa, siitä puuttuvat wavit ja esim. puheluiden nauhoitus. En usko, että haluan sitä ellei jollain ole aivan mullistavaa kerrottavaa siitä
    - kamera ja mp3 soitin kulkevat mukana ilman puhelintakin, eli niitä en tartte
    - bt:stä en viitti maksaa lisää kun hf kulkee mukana johdon kanssa ja infraakaan en tartte ku tietsikkakaapeli on kuitenki aika välttämätön

Maksimissaan about 250 voisin puhelimeen laittaa jos jotain huomattavasti parempaa sillä saisi.
    Tällä hetkellä olen kallistumassa M55:seen, mutta mielelläni löytäisin sen kaikista järkevimmän puhelimen noilla kriteereillä=)
    Esim. Motorolan E365 on hieno, mutta onko siinä mitään mitä M55:ssa ei ole? Hintaa on noin 100e enemmän ja kameraa en tosiaan tarvitse. SonyEricssonin 7200:n diskasin läpän takia pois kun en tiedä siinäkään mitään parempaa kuin M55:ssa. Siemens taitaa olla erittäin kestäväkin? Kertokaa suosituksia, kiitos!:)

2. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    kaverilla on m55 ja ite en sen suttuisesta näytöstä ja huonoista soittareista välittänyt. samsungin 65k värin näytöt ovat mielestäni parhaita joita suomessa myydään kuten myös sampan 40ääniset soittarit. ja nuo mallithan ovat sgh-x100 ja sgh-c100:t
    ite ottaisin x100:n ehdottomasti. riittää jo näyttö,soittarit sekä muisti

ps. ei noi läppäpuhelimet mitään hajoa jollet viskele seiniin. yllättävän vankkaa tekoa ja tuossa Z(ei 7)600:ssa on ainakin BT parempaa (muistaakseni siemenssissä ei ole ainakaan) ja jos kameraa et tarvii ni unoha moto

3. qwesty

Tykkäykset:
    0
    Minä taas päätyisin m55:n näistä vaihtoehdoista... Kokemustakin on m55:sta reilusti enemmän sillä itse omistan ko. puhelimen ja tyytyväinen olen ollut.
    Muistin määrä on m5:ssä (1,87mb) on vähintäänkin riittävä määrä tavalliseen käyttöön... Pelejä (keskimäärin vievät ~20-70kb) mahtuu puhelimeen kymmeniä. Tietysti soittoäänien, taustakuvien ja muun sälän määrä vaikuttaa asiaan omalta osaltaan. Lisäksi vielä voisin sanoa että tuo 1,87mb on aika paljon hintaluokassaan, sillä esimerkiksi nokian 6100 (hinta ~270e) muistia on vain noin puolet m55:n määrästä.
    Tietääkseni tekstiviestit ja puhelut eivät mene suoraa tuosta 1,87megasta, vaan vasta kun ne arkistoi (lähinnä tekstiviestit ja ei ole yhtään työlästä, valitaan vaan viesti ja sen valikosta arkistoi, jolloin puhelin arkistoi sen joko valmiiseen tai itse tehtyy kansioon), ne siirtyvät "kuluttamaat" muistia... Kuitenkin niiden avulla et muistia saa täyteen, sillä normaali viesti on ~200bittiä eli siitä voi sitten laskea paljonko muistiin niitä yhteensä mahtuu... eli tuskin tuhota tarvitsee kovinkaan paljoa ;)
    Javapeleistä kiinostuneelle (ainakin sain sen käsityksen) voin kertoa senverran että siemens keskustelupalstalla on kerättynä useita sivuja, joilta saa pelejä (todella hyviäkin) ladattua ilmaiseksi, tämän jälkeen vain siirto datakaapelilla kännyyn ja pali on valmis pelattavaksi... helppoa hommaa.
    Loppun vielä että hinta/laatusuhteeltaan m55 on mielestäni todella hyvä puhelin, eikä sen näyttö ole todellakaan huono... riippuu täysin kuvasta mitä sillä katsoo. Peleissä "huonotta" ei edes erota.
    Siemenssin itse päivitettävillä ohjelmisto paketeilla on kännykän softa helppo päivittää, eikä kännykkää tarvitse viedä huoltoon. Helppoa ja nopeaa hoitaa tämäkin operaatio suoraa kotoa käsin. (edellyttää tietysti datakaapelin omistamisen.)
    Voit laittaa joko tänne lisää kysymyksiä tarvittaessa tai yksityisviestillä minulle, niin vastaan mielelläni kaikkiin kysymyksiin =)

4. Eiskis

Eiskis

Tykkäykset:
    0
    Kun noita vaatimuksiasi katsoin, niin X100. Itse olen puhelimen tuore onnellinen omistaja, ja ei juuri pahaa sanaa (no joo, on jotain pientä, mutta kaikissahan on) ole sanottavana.

Puhelimeen voi tallentaa 1000 yhteystietoa (jokaisessa kotinumero, työnumero, kännykkänumero, faksi, muu numero, sähköpostiosoite, kuva, ryhmä, soittoääni) ja 200 tekstiviestiä. Mukana nauhuri (ihan kiva lelu) ja MMS. Näyttö ja soittoäänet ovat todella laadukkaita, ja käyttis on erittäin selkeä.

Hinta on ennemminkin 190€ kuin 220€. C100 on vain rupuisempi malli X100:sta, joten ei kannata ajatellakaan.

Muisti riittää varmasti mihin tahansa. Se on jaettu Java-sovelluksille ja muille hommeleille (kuville, äänille...) erikseen.

Profiileja on yksi (mistä sä kaksi sait?). En ole ikinä profiileja tarvinnut, enkä voi ymmärtää niiden käyttötarkoituksiakaan.

Noista listaamistasi vaihtoehdoista päätellen X100 on sulle paras mahdollinen vaihtoehto. Et maksa mistään turhasta (kamera, MP3-soitin, BT).

5. qwesty

Tykkäykset:
    0
    Kuulostaa aika tutulta... Aika pitkälti m55:ssa menee samaan malliin, noista yhteystietojen tallennus määristä en ole varma mutta onko siinä 900 tai 1100 niin tuskin merkitystä. Eiköhän sinne kaikki tarvittavat mahdu =)

Mitenkä muisti on jaettu? m55:ssa ei tietääkseni ole samaa periaatetta, vaan muistin voi jaotella itse miten haluaa. Kuitenkaan tälläkään asialla ei ole valintaan kovin suurta merkitystä ;P

m55:ssa on monta profiilia, joista suurinosa on ehkä turhia, mutta itse käytän esimerkiksi "koulu"-profiilia, jonka olen säätänyt sopivaksi itselleni...

Täysin totta, mutta m55 on myös erittäin hyvä vaihtoehto... Valitsee sen joka enemmän miellyttää ja varmasti molemmat ko. puhelimista on huippu hyviä ja hoitavat hommansa vähintäänkin loistavasti.

6. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    profiileita on 2. normaali ja äänetön

7. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    Lähinnä 200 euron hintaluokassa vaihtoehdoiksi ei-simpukoista jääkin M55 ja SGH-X100.

Noista kahdesta valintani olisi ehdottomasti X100. Yhtenä, ehkäpä tärkeimpänä perusteena Sampan hyvä näyttö verrattaessa M55:n surkeaan näyttöön. (X100:ssa enemmän värejä ja huomattavasti tarkempi, 128x128 pix. vs 101x80 pix.)
    Muuten puhelimet ovat aika lähelläkin toisiaan, X100:ssa on kylläkin 9 MB:n muisti, joka mielestäni kuitenkin on hieman yliampuva jopa kamerattomassa perusluurissa.
    Mielestäni se wav-tukikin on hieman kyseenalainen M55:ssä jos muistia on vain 1,9 MB. Siihen ei kovin monen sekunnin clippi istu jos luurissa on muutenkin "täytettä" runsaasti. C100:aan käy polyfoniset soittoäänet, joita se tukee 40-äänisiin saakka (M55 max. 16 ääntä).

X100 on myös ainakin omaan silmään huomattavasti tyylikkäämpi ja "aikuistuneempi". En tiedä millaisesta lookista sinä pidät, mutta nykypuhelimesta päätellen et hirveämmin perusta vilkkuvista värivaloista ja kaiken maailman turhista himmeleistä. X100 on luultavasti myös jämäkämpi (ei vaihdettavia kuoria).

Ja kuten jo edellä mainittiinkin X100:ssa ei ole sinulle mitään turhaa (kameraa, BT:tä tai MP3-soitinta), tosin harvoin niistä mitään vielä nykyisin tapaakaan 200 €:n puhelimista.

Ja ei siinä Motorola E365:ssa kovin paljon mullistavaa verrattaessa M55:een tai X100:aan, jollet tietysti tarvitse kameraa.

Ostopaikaksi X100:lle voi suositella Puhelinkioskia, josta se irtoaa 199 euroa+postikulut.

Näin.

8. qwesty

Tykkäykset:
    0
    Totta on tuon muistin yliampuvuus ja siitä vielä puuttuisi se että muisti on jaettu päin metsää ;P
    Itse en ymmärrä miksi porukka haukkuu m55:n näyttöä. Niihin mihin olen verrannut (muutama nokian malli [6100 ja...], siemens c62 ja motorola e365, niin kovin merkittäviä eroja ei ole ollu... Nokioissa ei kummassakaan ollut yhtään parempi näyttö, mutta täytyy myöntää että e365:n ja c62:n näyttö on hieman tarkempi jossain tilanteissa (syynä resoluution ero) kuitenkaan ei kovin merkittävä seikka, sillä mielestäni m55:n näyttö on täysin riittävä ja hyvä (ei täydellinen).

Tuo nyt taas pikkasen riippuu... Jos puhelin on jo ennestään täynnä, ei sinne tietänkään mitään enää mahdu, mutta kyllä wavia sinne aika paljon saa mahtumaan (riippuu täysin laadusta) jos erityisesti haluaa (puhun nyt esim 10 kpl wav-pätkistä). Ts. laittaa pelejä sen verran vähemmän jne...

Tähän on paha laittaa kommenttia, mielipidekysymys... MUTTA vilkkuvat valot saa kytkettyä pois päältä (ja kyllä niistä hyötyäkin joissain tilanteissa on...)
    Tuo jämäkkyyden ero ei pidä paikkaansa, sillä m55:ssa ei ole vaidettavia kuoria...

Näin tälläkertaa =)

9. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    meneppäs vertaamaan johonkin sampan näyttöön jossa on 65k tai jonkun muun merkin 65k näyttöön niin kyllä ero on kuin yöllä ja päivällä...hiukan suurempikin vielä :)

10. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    Niin. M55:n näyttö todella on kyllä huono! Ainakin mielestäni kun on muutaman Sampankin nähny kuitenkin. Ja en sanoisi, että 6100:n näyttö huonompi olisi mutta ei kyllä parempikaan. :p

11. qwesty

Tykkäykset:
    0
    Olen verrannut e365:n näyttöön... värejä on tosiaan enemmän, mutta esimerkiksi pelikäytössä ei mitään väliä sillä suurinosa, ellei kaikki pelit on tehty korkeintään 4096:lle värille jolloin m55:n näyttö riittää täysin yhtä hyvin...
    resoluutio on kyllä korkeampi ---> tarkempi kuva, mutta mielestäni tämä asia on vasta eritysisen tärkeä/hyödyllinen jos puhelimessa on kamera ja haluaa nähdä kuvat todella tarkkoina ja hyvinä. Ei tietänkään huippu näytöstä haittaakaan ole peruskäytössä, mutta en sanoisi sen olevan välttämättömyys. =)

E: en sanonutkaan että 6100 näyttö on huonompi, muttei se parempikaan ole vaikka puhelimella on 100e enemmän hintaa...

12. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    kaverilla tollanen m55 on ja mua häiritsi jo norm. käytössä sen näytön "suttuisuus"

edit: moton t720i on lähes yhtä karsee

13. qwesty

Tykkäykset:
    0
    no en kehtaa ruveta väittämään turhaan vastaan... tässäkin näköjään eroavia mielipiteitä, mutta kokeilemalla ne selviää ja se mikä on omasta mielestä paras/riittävä omaan käyttötarkoitukseen =)

14. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    Erittäin hyvä, eli vihjeenä ketjun aloittalle muutenkin "kokeilemalla selviää" jos vain on mahdollista löytyy noita jostain kaupoista sinua läheltä (Samppaa voi olla ainakin vaikea löytää.) Tällöin pääset eroon tästä näyttöväittelystämme ja päätät itse riittääkö sinulle M55:n näyttö vai EI.

15. qwesty

Tykkäykset:
    0
    Millanen akku x100:ssa ja c100:ssa on?

E: lähinnä käyttö kokemuksia kellään?

16. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    C100:n vakioakku on 800 mAh li-ion ja X100:n 900 mAh ja li-ion sekin.

C100:n toiminta-ajoiksi ilmoitetaan puheajaksi 2,5 tuntia ja valmiusajaksi 90 tuntia. X100:lle taasen ilmoitetaan 3,5 tuntia ja 200 tuntia. Eli huomattavasti enemmän ilmoitetaan, oikeisiin ja aidon käytön lukuihin en ota kantaa kun ei ole tietoa. :)

17. qwesty

Tykkäykset:
    0
    Ja noihin "puutteisiin" ois kiva saada vahvistus...

Ihan suuri ero tuo c100:n ja x100:n akuilla näyttäs olevan :eek:
    Tuo c100:n akku nyt on noiden hommien perusteella täys vitsi ;P
    x100 sentään pikkasen lupaavampi =)

18. noksuli

Tykkäykset:
    0
    Onko tossa siemens m55 tai samsung x100 mitään välitystietoja esim. kun nokialaisissa tulee viesti, että onko mennyt perille, niin onko kummassakaan välitystietoja?

19. Beatster

Tykkäykset:
    0
    M55 ainakin on.

20. Eiskis

Eiskis

Tykkäykset:
    0
    X100:ssa tulevat viestinä, mutta näkyvät vain sellaisena ikkunana. Eli ne voi tallentaa, mutta eivät kuitenkaan ole viestejä (ei voi muokata). Tallentuvat kuitenkin viestivalikkoon.

Samppani näyttö on todella selkeä. Kun olen Noksun 40XX-värisiä testannut, ei voi sanoa muuta, kuin että en moista ottaisi mistään hinnasta. Puhelin on todella jämäkkä, mikään ei naksu, ja näppäimet ovat erittäin hyvät. Värinäyttö selkeyttää jo pelkkiä valikoita ihan älyttömästi.

Jaa tämä viestiketju