1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelimien kalenterit ja PDA-ominaisuudet muilta osin

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja sairaalasaeaentoe, 4/11/06.

1. sairaalasaeaentoe

Tykkäykset:
    0
    Minkälaisia nykyälypuhelinten kalenterit mahtavat olla? Varmasti vaihtelua löytyy laidasta laitaan, mutta onko olemassa puhelinta, jossa olisi jo ihan vakiona hyvä ja monipuolinen muistiinpano- ja kalenteriohjelmisto?

Vai onko niin, että jos haluaa hyvää kalenteria, on ainakin toistaiseksi turvauduttava tietokoneeseen tai kalenterivihkoon?

Henkilökohtaisesti kaipaisin erityisesti Qwerty-puhelinta, jossa olisi monipuolinen kalenteri ja mahdollisuus saada ajankohtaiset tapahtumat näkyviin ihan puhelimen päävalikkoon (tms.) niin, että tulevat kalenteritapahtumat olisivat näkyvillä puhelimen ollessa perustilassa. Nokian uusissa puhelimissahan tuollainen on, mutta käsittääkseni toteutus on hyvin keskeneräinen.

Entäpä, jos ei tarkastella pelkästään kalenteria, vaan PDA- (eli personal digital assistant-)ominaisuuksia laajemmin. Onko noista nykyälypuhelimista sellaiseen, eli voiko hyvän älypuhelimen hankkiessaan unohtaa kotiin kameran, kalenterin, muistion, sanelimen ja muut sen sellaiset välineet? Tässä tilanteessa kameralla tarkoitan lähinnä kameraa, joka pystyy kiireessä nappaamaan kohtuullisen selkeitä kuvia kohteista, joissa on tekstiä, josta täytyy jälkikäteen saada selvää (esim. joku aikataulu bussipysäkillä tai muuta sellaista). Ei siis mitään sellaista kameraa, jolla nappaillaan vuoden luontokuvia.

Yksi asia, mitä en tajua, on Nokian tarve toteuttaa monet periaatteessa hyvät ominaisuudet puolivillaisesti. Esimerkiksi aktiivitilan kalenteri tai nauhuri, jossa on 60 sekunnin aikarajoitus. Vai onko esimerkiksi jälkimmäiseen olemassa jokin hyvä syy? Ilmeisesti ei ole kyse teknisestä rajoitteesta, koska Psiloc Extended Recorderkin pystyy tuon 60s rajan ohittamaan. Saako Nokia siivun Psilocin voitoista?

Vai olenko minä yksinäni tällaisten ajatusten kanssa? Ilmeisesti älypuhelinten kehityksessä suositaan ainakin nykyisin sellaista linjaa, että älypuhelin sellaisenaan vastaa vaikkapa tietokonetta ja pelkistettyä käyttöjärjestelmää, eli älypuhelimen ei ole tarkoituskaan täyttää mitään erityisempiä tarpeita, vaan esim. kalenteria tarvitsevan kuuluu maksaa hyvästä kalenterista erikseen, kuten käyttöjärjestelmänkin päälle hankitaan kaikki sovellukset erikseen.

Tosin ainakaan Nokian kohdalla en kyllä käsittäisi tällaista asennetta. Nokian E-sarjalaisissahan on tekstinkäsittelyt ja taulukkolaskennatkin valmiina. Ne nyt ovat vielä vähemmän älypuhelimen keskeisiä työkaluja kuin kalenterisofta.
    Toisekseen myös kaupallisissa käyttöjärjestelmissä keskeisimmät ohjelmistot (esim. selain, tiedostomanageri) tulevat mukana.

Vai onko kyse sitten siitä, että puhelimia ja PDA-laitteita ei ole tarkoituskaan yhdistää? Jos puhelinvalmistaja tekee puhelimen, jolla on periaatteessa kaikki mahdollisuudet olla täysiverinen PDA, miksei puhelinvalmistaja myös myy puhelintaan tällaiseen käyttöön? Onkohan esim. Nokialla ollut ihan itsestäänselvää, että tietenkään E61:n ostaja ei luovu vanhasta PDAstaan, vaan kuljettaa niitä molempia mukana samanaikaisesti? Siinä tapauksessa en tosin ymmärrä, mitä ihmettä MP3-soitin tekee puhelimessa.

2. John Cooper

John Cooper Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Oikein hyviä nämä uusimpien älypuhelinten kalenterit mielestäni ovat. Itsellä on nyt tällä hetkellä käytössä N73, P990i ja 9500 sekä firman kapuloina E70 ja 9300i. Yli kahteen vuoteen en enää ole kaivannut erillistä PDA:ta, jota olin tottunut raahaamaan mukanani vuosikausia (kokemusta useista Palm sekä PocketPC -laitteista) eli jonkunlaisen kokemuksen uskallan väittää omaavani.

Ei, ellei halua piirrellä kukkasia kalenterin reunoihin ;)

Lähdetään purkamaan asiaa siitä näkökohdasta että kunnollisen QWERTY:n omaava puhelin on aina melko iso. Puhelimen koko on tietysti makuasia, mutta erillisen bt-näppiksen kanssa eläminen on yksi hyvä ratkaisu. S60:n ratkaisu on jo mielestäni oikein hyvä, mutta uskon sen kehittyvän jatkossa vieläkin paremmaksi (muutokset joita itse tekisin ovat niin pieniä ettei niihin kiinnitä juuri lainkaan huomiota).

Ainakin itse olen jättänyt nyt taskusta pois erillisen kameran, kalenterin, muistion ja sanelimen. Musiikkia (ja videoita!) kuljetan 80GB:n iPodissa kun tarpeeksi suurta muistikorttia ei ole vielä tehty ;) N73:n kamera on ensimmäinen kunnollinen kamera kännykässä jolla voi ottaa pikakopion vaikka huoneiston pohjapiirroksesta.

Omassa käytössäni tuo minuutti ei ole mikään rasite. Omasta puolestani ne jotka pidempään nauhoittavaa nauhuria kaipaavat voivat maksaa siitä sen 15e Psilocille. Puolestani Nokia saa keskittyä tekemään alustan mahdollisimman hyväksi että lisäohjelmistojen valmistajat saavat hyvän maaperän viljellä erikoistuotteitaan niitä oikeasti tarvitseville. Kyllä jokaisen lisäsoftan kehittäminen kuitenkin nostaa itse puhelimen hintaa ja laitteiden lopullisia hankintapäätöksiä tehdään juurikin hinnan suhteen (niin yrityksissä kuin kuluttajamarkkinoilla).

Normaali markkinatalouden sääntö painaa tässäkin asiassa. Kysyntä ja tarjonta kohtaavat ja markkinoihin nähden marginaalisia tarpeita omaavat saavat tyytyä osaansa. Itse ainakin mieluusti valitsen itse navigointisoftani puhelimeeni enkä ole puhelimen valmistajan tekemän päätöksen rajoittama (navigointisoftia tarvitsee/käyttää yhä marginaalinen määrä älypuhelinten omistajista).

Itse miellän itseni kalenterisoftan hevikäyttäjäksi ja silti olen erittäin tyytyväinen S60-alustan nykyiseen kalenteriin (toki rahalla saisi kuulemma vieläkin paremman, mutta itselläni ei ole ollut siihen mitään tarvetta).

Kyllä puhelimet ja PDA:t on jo nyt yhdistetty. Markkinoille ei enää juurikaan tuoda pelkkiä kämmenmikroja ilman data- tai/ja puheyhteyksiä. En tiedä millainen kokemus Sinulla on PDA-laitteista ja viimeisimmistä älypuhelimista, mutta suosittelen syvällisempää tutustumista niihin ja niiden soveltuvuuteen omiin tarpeisiisi.

3. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0
    Minulle tulee väkisinkin mieleen Microsoft ja windows/media player/muut lisäominaisuudet käyttiksessä. Mitenköhän esim. USA:n kilpailuviranomaiset suhtautuisivat Nokiaan jos Nokian uusissa kännyköissä olisi kaikki mahdolliset sovellukset/ominaisuudet valmiiksi käyttiksessä?

4. JuhaN

Tykkäykset:
    16
    Olen käyttänyt sähköistä kalenteria vuodesta -99 erilaisissa PDA-laitteissa ja olen varsin tyytyväinen nykyiseen yhdistelmään Nokia E61 & Papyrus/AquaCalendar. Vakio-kalenterisoftallakin tulee varmasti toimeen, mutta jos tarve kunnolliselle kalenterille on todellinen, en ymmärrä miksi kukaan kieltäytyisi ostamasta puhelimeen parin kympin lisäsoftaa... Sama pätee kyllä yleensä kaikkiin puhelinten ja PDA:n vakio-ohjelmiin. Ne kelpaavat peruskäyttöön, mutta jos tarvitsee jotain toiminnetta "oikeasti", pitää usein maksaa paremmasta softasta.

Nokian lisäksi yksi vaihtoehto PDA:n ja puhelimen yhdistämiseksi on hankkia PalmOS tai WindowsMobile -pohjainen puhelin. Perinteisessä puhumisessa väittäisin että nämä häviävät mennen tullen Noksuille, mutta silloin käytössä on kuitenkin ihan aito PDA-käyttis. Eikä se ruoho siellä PDA-puolellakaan ole kovinkaan vihreää. Ainakin OutlookMobile on todelliseen käyttöön varsin syvältä ja suosittelen lämpimästi PocketInformatia tai AgendaFusionia!

Kunnollista kameraa ei löydy niin puhelimesta kuin PDA:stakaan, koska laadukkaissa digipokkareissa optiikka on aivan eri tasolla kännyköiden kanssa. Onneksi näidenkin koko on viime aikoina pienentynyt järkevälle tasolle ja tarvittaessa sellainen kulkee varsin vaivattomasti mukana.

Laadukkaan "kaikille-kaikkea" laitteen kehittäminen maksaa nykyisellään vielä sen verran, että tämän hetken PDA/Älypuhelimet ovat jossain hyviä ja jossain taas keskinkertaisia. Kysymys on vaan henkilökohtaisista preferensseistä ja kompromissien tekemisestä...

=)juha

Jaa tämä viestiketju