1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelimen takuusta

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Snaeksi, 8/8/05.

  1. Snaeksi

    Liittynyt:
    2/8/05
    Viestit:
    15
    Tykkäykset:
    0
    Onko puhelimilla tämä yleinen 14päivän palautus oikeus jos se ei mielytä tai hajoaa? Viime viikon tiistaina ostin Siemens Cf62 ja nyt vein jo takuuseen, kun akku loppui 2 kertaa ja sim kortin hylkäsi muutaman kerran. Myyjä sanoi, että on 5 päivän sisällä tuotava takuuseen, että saa uuden. Nyt se lähti huoltoon. En haluaisi puhelinta takaisin vaan rahat ja ostaa kokonaan eri merkkisen. Onnistuuko?
     
  2. reissaaja

    Liittynyt:
    22/8/04
    Viestit:
    213
    Tykkäykset:
    0
    Ei onnistu jos liike ei halua purkaa kauppaa. Tuotteen palautusoikeus silloin kun se on viallinen on toki voimassa vähintään sen puoli vuotta mikä on minimiaika Suomessa tuotevirheen korjaamiseen, mutta kaupan purkuun ei ole pakko suostua, mutta puheenlahjoilla yleensä selviää ja voi vaihtaa samasta paikasta ehkä johonkin toiseen luuriin jos luuri todella on täysin uudenveroinen, että menee uudesta. Tuskin itsekään jos olisin puhelinkauppias ottaisin viikon vanhan mukisematta takaisin ja hyvittäisin koko kauppasumman, en usko, että muutkaan, ei edes Stockmann jolla on yleensä hyvä asiakasturva, niin puhelimia ei voi palauttaa edes seuraavana päivänä siis ilman, että niissä on vikaa.
     
  3. Snaeksi

    Liittynyt:
    2/8/05
    Viestit:
    15
    Tykkäykset:
    0
    Nii minä arvelinkin. Harmittaa ku ei voinut antaa edes uutta tilalle. Siemenssin säännöt sanoo, että 5 päivän sisään tuotava. Ois kuulema muuten antanut.. Jäi paska maku siemenssistä.
     
  4. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Tuollaista "yleistä 14 vrk palautusoikeutta" ei ole olemassa, poikkeuksena etämyynti. Se on eri asia että monet kaupat, etenkin isommat ketjut, antavat palautusoikeuden, mutta mikään lakisääteinen kuluttajan oikeus se ei ole.
     
  5. wit_

    Liittynyt:
    23/12/04
    Viestit:
    152
    Tykkäykset:
    0

    14 päivin palautusoikeus koskee etä- ja postimyyntiä, mutta ei normaalia kivijalkakauppaa. joillain liikkeillä tai merkeillä voi olla omia tyytyväisyystakuitaan mutta mikään laki se ei ole kuin tuossa etämyynnissä.

    Mutta muistaakseni siemensillä on akuilla 3 vai 6 kuukauden takuu, ja jos se kestää erittäin vähän aikaa on akku tietenkin paska ja sinulla on oikeus vaatia uutta tilalle.

    Monet liikkeet kyllä antavat vaihtaa toiseen puhelimeen jos asiakas ei ole tyytyväinen, mutta ilmeisesti ei sinun kaupassasi.
     
  6. samumanu Vieras

    Siemenssillähän toi 5pv on hyvä jos vertaa erääseen hieman isompaan merkkiin..
     
  7. Ghetto Blaster

    Liittynyt:
    17/12/03
    Viestit:
    22
    Tykkäykset:
    0
    Itselläni sattui tällainen tapaus:

    Ostin parisen viikkoa sitten samsung e-330 puhelimen gigantista ja puhelin vaikutti toiveiden mukaiselta. Nyt kuitenkin on käytössä ilmennyt että puhelimesta häviää välillä kentät, näyttöön tulee vain teksti "haetaan" eikä voi soittaa eikä viestittää. Osaisiko joku kertoa mitä oikeuksia minulla on kuluttajana?
    Käsittääkseni kaupan täytyy korjata virhe, eli korjata puhelin toimivaksi. Voinko kuitenkin pyytää että esim saisin toisenlaisen puhelimen tilalle vaikkapa maksamalla hinnassa olevan erotuksen? Onko kenelläkään kokemusta gigantin toiminnasta vastaavassa tilanteessa?

    Kiitos.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tuo ei ole _välttämättä_ vika.
    Voi pyytää, mutta jos liike ei harrasta käytettyjen kauppaa niin voi olla hankalaa, ja yleensä laite käy ensin huollossa.
     
  9. Guest Vieras

    tuo verkko virhe on pääosin ollut simkortista johtuva vika, Samsung alueella monen monta juttua tuosta, Joissain tapauksissa on onnistuttu yhteensopivuus ongelmat korjaamaan puhelimen päivityksellä, joissain tapauksissa verkon vaihdolla (sonera<-->elisa) ja joissain tapauksissa simkortin vaihto (saunalahti), ja suurimmat ongelmat ilmenneet juuri Samsungilla, mutta myös muilla merkeillä.

    Eli varsinaisesti tuossa ei ole itse puhelimessa vikaa.
     
  10. halojaa

    Liittynyt:
    3/5/04
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    SE:llä DOA-vaihto 7 vrk mutta et varmaan tätä tarkoittanut...
     
  11. Perzzza

    Liittynyt:
    30/8/04
    Viestit:
    168
    Tykkäykset:
    0
    Minä sain rahani takaisin viimeistä senttiä myöten kun palautin Siemens CFX65:n Hobby Hallille noin neljän kuukauden kuluttua. Kirjoitin kirjeen, noin kaksi sivua, jossa selitin missä vika ja mikä on pielessä ja toivoin että voisin puhua asiasta sivistyneesti. Puhelin sekoili, hukkasi kuvia ja poisti sim-korttini kokonaan ja muuta sellaista "pientä" eikä puhelin vastannut odotuksia. Rahat sain takaisin mukisematta kahden viikon kuluttua palautuksesta pahoittelujen kera ja olen ollut tyytyväinen HH:n käsittelyyn. Rahoilla kävin sitten ostamassa SE:n k700i:n ja se on paras puhelin mitä minulla on ikinä ollut, ihan joka osa-alueella.
     
  12. Sonic Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2119
    Tykkäykset:
    1
    14 päivän vaihto/palautusoikeus on vain ja ainoastaan voimassa etämyynnissä. Kivijalkaliikkeestä ostettaessa palautusoikeus on kaupan myöntämä lisäpalvelu, ei minkään lain määräämä.
     
  13. puhuja

    Liittynyt:
    11/4/05
    Viestit:
    108
    Tykkäykset:
    1
    Gigantti ei ainakaan oulussa harrasta minkäänlaista käytettyjen kauppaa. Sinänsä harmi muutenkin kuin tässä tapauksessa, koska olen tottunut vanhan kapulan antamaan vaihdossa pois, niin ei tule Gigantissa kauppoja tehtyä.
     
  14. harhakuvitelma

    Liittynyt:
    7/8/03
    Viestit:
    142
    Tykkäykset:
    0
    joo Nokialla tuo DOA vaihto tarkoittaa kirjaimellisesti DOA (dead on ARRIVAL).
    En ikinä ole ymmärtänyt miten tollainen DOA käytäntö voi olla, kuten Nokialla. Ymmärtäisihän sen jos yksikään Nokia ei olisi rikki jo uutena, mutta mutta...
     
  15. Saukki Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2966
    Tykkäykset:
    0
    Myöskin etämyynnissä kyseistä palautusoikeutta ei voi hyödyntää jos tuotteen on ottanut käyttöön, siitä missä käytön ja testaamisen raja on liikkuu monta tulkintaa... Kuitenkin jos olet esimerkiksi käyttänyt puhelinta viikon normaaliin päivittäiseen suhteellisen runsaaseen viestistään ei palautusoikeutta enää ole. Vaikka puhelimessa ilmenisi vika niin puhelin lähtee tuossa tapauksessa huoltoon eikä siitä voi vaatia rahoja takaisin.
     
  16. Sonic Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2119
    Tykkäykset:
    1
    Aivan. Kiitos tarkennuksesta. Jäikin tuo puoli täysin huomioimatta edellisessä viestissäni.
     

Jaa tämä viestiketju