1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Puhelimen kuljetus talvella

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja psxgamer, 22/11/06.

  1. psxgamer

    Liittynyt:
    31/1/05
    Viestit:
    996
    Tykkäykset:
    16
    Hommasin juuri uuden puhelimen ja rupesin miettimään tarkemmin miten sitä säilyttäisi talvella kävellessä. Kaveri kertoi pitävänsä puhelintaan farkkujen taskussa, koska tällöin se on lähellä ruumista ja nauttii kehon lämmöstä. Äkkiseltään ajateltuna tuuli ja pakkanen kyllä pystyisi iskemään ainakin toiselle puolelle aika tehokkaasti.

    Mietin, että onko järkevämpi pitää kännykkään (ainakin ulkona liikkuessa) vaikka talvitakin povitaskussa? Siellä se olisi ainakin suojassa vimmalta ja pakkaselta molemmin puolin, vaikkakaan ei välttämättä saisi sitä ruumiinlämpöä.

    Miten itse teette?
     
  2. Saila

    Liittynyt:
    12/12/05
    Viestit:
    58
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE W715 + Saunalahti
    takin/farkkujen taskussa, tai sitten laukussa. :)
     
  3. Amd-man

    Amd-man

    Liittynyt:
    27/6/06
    Viestit:
    66
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Moto X Style
    Kai se on loppujen lopuks yks ja sama, hetken voi hieman puhelin hidastella -30c pakkasilla, mutta ei ainakaan yksikään oma puhelin oo ottanu nokkiinsa tässä 8vuoden aikana.
     
  4. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Sama, ainut näkyvä ongelma on ollut kovassa pakkasessa vähän aikaa näytön hidastelu.
     
  5. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Farkkujen taskussa... Käytän kovilla pakkasilla sellasta untuvatakkia jonka alle peittyy hyvin farkkujen taskut. Ei täälä etelässä mua ainakaan pakkaset ole koskaan haitannu, pohjosessa on ollut pakko miettiä.

    yli -20-30 asteen pakkasessa kannattaa laittaa just jonneen povariin, mutta jos olet paljon pihalla, on pakko sitten jättää sisälle, turhaan rääkätä ulkona. Paitsi jos metsään tai muualle olette menossa pitempi kävelylenkki, koskaanhan ei voi tietää mitä käy. Akku ei hirveitä kylmää siedä ja jännite alenee.

    Pohjosessa se puhelin on kyllä ongelmallinen käyttää kovimmilla pakkasilla. Itselläni on kokemusta -50 asteen pakkasessakin, puhuin tasan 5min, täysi akku "tyhjeni" 900 milliampeerinen lion. Muistutan vielä, että sen tekee erityisen tuskalliseksi jo 20 sekunnin jälkeen jos puhutte paljain käsin, silloin ette tunne enään mikä sormi on mikäkin ;)

    Lion on muuten herkempi pakkasille. Autoon ei sitten kovilla pakkasilla kannata jättää näyttöjä muutenkaan. Automankan tai muutakaan.
     
  6. qaz

    Liittynyt:
    21/2/05
    Viestit:
    2
    Tykkäykset:
    0
    Kovissa pakkasissa on tosiaan hyvä pitää puhelinta povarissa, mutta jos vähänkin hikoilee (liikunta, työ) niin tuo ylimääräinen kosteus löytää tiensä myös puhelimeen. On kokemusta, puhelimen näyttö oli aivan huurussa, ei pakkasen takia vaan kosteuden vuoksi.

    Lion ei ole yhtään herkempi kylmyydelle kuin mikään muukaan akku. Samalla tavalla se autonkin akku hyytyy kylmässä, kun virranantokyky heikkenee. Vaikka olisi kuinka täyteen ladattu.
     
  7. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    kyllä Ni-MH (vai miten se kirjoitetaan) kestää enempi pakkasta kuin litium-vastaava, saatika sitten litium-ion-akku
     
  8. Hapa

    Liittynyt:
    12/8/04
    Viestit:
    774
    Tykkäykset:
    0
    Mistähän johtuu, että ainakin minun auto käynnistyy kovillakin pakkasilla, mutta yön yli autossa ollut akkupora ei hiiskahdakkaan? Johtuisikohan siitä, että Lion-akku ei siedä kylmää yhtään, mutta lyijyakku ei ole juurikaan millänsäkkään paristakymmenestä pakkasasteesta? Akuissa on eroja.
     
  9. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Eri tekniikalla on eroja... Yhteistä on jännitteen aleneminen pakkasessa. Li-ion on herkempi kun NiMH. Muistaakseni olen joskus lukenut 5 asteen erosta kylmyyden kestävyyden suhteen suositus. Tais olla 0C Li-ionille ja -5C NiMH. Sitä muista lukeneeni ikinä mikä on Litiumpolymeeriakun kestävyys/suositus. Tai muutakaan akkua auton akuista lähtien.
     

Jaa tämä viestiketju