Puhelimen käytön vähentäminen

Haralde

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
65   0   0
Reaktiopisteet
312
Puhelinmalli
Nokia 2720 Flip
Löytyykö täältä muita, jotka yrittää vähentää puhelimen käyttöä tai ainakin turhaa sellaista? En löytäny aiheesta aloitettua threadia ja kiinnostais löytää kootusti ajatuksia aiheesta.

Oon kiinnittäny huomiota, että arki tuntuu monesti kiireiseltä ja saa hoidetuksi vain välttämättömät asiat. Silti jostain syystä illalla puhelimen ruutuaikaa katsoessa on siellä helposti 3-4h käyttöä ja joskus enemmänkin. Tiiän etten oo ainoa ongelman kanssa, mutta yllättävän vähän näkee asiaan liittyvää keskustelua, artikkeleita, kirjallisuutta ja muuta sellaista.

Tässä hieman vertailulaskentaa, jos tuota ruutuaikaa muuttaa numeroiksi. Vuorokaudessa on oletettu 8h unta:

2 h ruutuaikaa päivässä4 h ruutuaikaa päivässä
30 vrk3,75 vrk7,5 vrk
365 vrk45,63 vrk ~ 1,5 kk91,25 vrk ~ 3 kk
10 v1,25 v2,5 v
50 v6,25 v13,5 v

Itse havaittuja keinoja puhelimen käytön vähentämiseen:
  • Ilmoitusten hiljentäminen (esim. vain puheluista, tekstareista ja yksityisviesteistä)
  • Puhelin pois näkösältä (esim. työpisteellä vetolaatikkoon)
  • Näyttö mustavalkoiseksi ajoittain (onnistuu helposti useimmilla androideilla ja iPhonella)
  • Pienempi puhelimen näyttö
  • Puhelimen lataa jossain muualla kuin yöpöydällä
  • Sometilien ja turhien appien poisto puhelimelta
  • Kotinäytölle vain päivittäisiä "työkaluja", ei aikaa kuluttavia sovelluksia
Aiheeseen liittyviä kirjoja tai dokumentteja:
  • The Social Dilemma, Netflix
  • 10 syytä tuhota kaikki sometilit nyt, Jaron Lanier
  • The big disconnect: Protecting childhood and family relationships in the digital age, Catherine Steiner-Aider

Jokaisella on erilaiset elämän tilanteet ja joku määrä voi olla toiselle paljon, kun taas toiselle "elinehto" ajan kulumiseen.

pinato

VIPpi
Palaute - 100%
26   0   0
Reaktiopisteet
4540
Puhelinmalli
Huawei P30 Pro
Lienen varmaan poikkeus näissä jutuissa mutta, käytän puhelinta vain puhelut, textarit, luen sähköpostit, navigaattorina tuntemattomissa paikoissa, joskus otan kuvia, ei mitään somesovelluksia, illat puhelin on pöydällä, jos soi vastaan tai soitan ite, on päiviä etten tee puhelimella yhtään mitään ellei ole puheluja/viestejä/meilejä.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
7257
Puhelinmalli
Doogee Y6 Max,Nokia 5,Erifon
Mutta miksi vähentää ruutuaikaa, monelle omaa aikaa. Maailma on valmis, mitä täällä on niin välttämättä on tehtävä. Ehtii huomennakin tai yli ylihuomenna. En minäkään ole sosiaalisessa mediassa ja vain välttämättömät ilmoitukset tulee mutta kuusi tuntia ainakin on puhelin käytössä päivässä

kaßu

#PITOPELI ™️
Palaute - 100%
59   0   0
Reaktiopisteet
9921
Puhelinmalli
iPhone 12
Itse käytän kanssa aika reilusti päivässä. Toisaalta olen ajatellut että olisiko sitten jotenkin parempi jos vaikka katsoisin iltaisin sen ajan telkkaria kuin luuria?

ja tulee sieltä päivittäin luettua ihan asiallisiakin juttuja ja joskus kun jonkun jutun lukee niin vielä syvällisemminkin tutustuu aiheeseen.

nuorilla voikin olla jotain ns. Pakonomaista tarvetta käyttää pelkkiä someja ja viestitellä toisille mutta itellä se on usein ihan tiedon etsimistä tai uutisten lukua.

Haralde

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
65   0   0
Reaktiopisteet
312
Puhelinmalli
Nokia 2720 Flip
Mutta miksi vähentää ruutuaikaa, monelle omaa aikaa. Maailma on valmis, mitä täällä on niin välttämättä on tehtävä. Ehtii huomennakin tai yli ylihuomenna. En minäkään ole sosiaalisessa mediassa ja vain välttämättömät ilmoitukset tulee mutta kuusi tuntia ainakin on puhelin käytössä päivässä
Siksipä en väittänytkään, että kaikilla olisi tarvetta. 😊 Meitä on hyvin erilaisissa elämän tilanteissa ja joillakin on ajasta selkeää puutetta.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
7257
Puhelinmalli
Siksipä en väittänytkään, että kaikilla olisi tarvetta. 😊 Meitä on hyvin erilaisissa elämän tilanteissa ja joillakin on ajasta selkeää puutetta.
Ei minullakaan aika riitä mutta olen hyväksynyt asian. Täytyykin tästä lähteä töitä tekemään kun en viikolla ehtinyt tarpeeksi

Nightuser

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
6703
Puhelinmalli
Moto G7 Power
Ostaa päivittäiseen käyttöön jonkun perus puhelimen niin on ongelma hoidettu.

Haralde

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
65   0   0
Reaktiopisteet
312
Puhelinmalli
Nokia 2720 Flip
Ostaa päivittäiseen käyttöön jonkun perus puhelimen niin on ongelma hoidettu.
Kokeiltu on kans muutaman kerran. Päätty aina, kun ei jaksanu sitä säätöä. 😁 Onhan tää älypuhelin melkonen työkalu ja ei haluta luopua kameroista, äänikirjoista, whatsapp kahlitsee, navigaattori, yms...

Nightuser

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
6703
Puhelinmalli
Moto G7 Power
Jos paljon somettaa niin ehkä se some sovelluksien poisto tuntuu järkevimmältä puhelimen käytön vähentämisen kannalta. Tai sitten vaan hyväksyy sen että puhelinta tulee käytettyä enemmän kuin joskus ennen.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
7257
Puhelinmalli
Itse käytän kanssa aika reilusti päivässä. Toisaalta olen ajatellut että olisiko sitten jotenkin parempi jos vaikka katsoisin iltaisin sen ajan telkkaria kuin luuria?

ja tulee sieltä päivittäin luettua ihan asiallisiakin juttuja ja joskus kun jonkun jutun lukee niin vielä syvällisemminkin tutustuu aiheeseen.

nuorilla voikin olla jotain ns. Pakonomaista tarvetta käyttää pelkkiä someja ja viestitellä toisille mutta itellä se on usein ihan tiedon etsimistä tai uutisten lukua.
Itse luen kaikki uutiset puhelimella, lehtiä en lue koskaan

Haralde

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
65   0   0
Reaktiopisteet
312
Puhelinmalli
Nokia 2720 Flip
Huomasin vahingossa, että iPhonessa on mahdollista vaihtaa näytön väri mustavalkoiseksi lukitusnäppäimen kolmoispainalluksella.

Saa päälle:
Asetukset -> Käyttöapu -> Käyttöapu-oikotie -> klikkaa värisuodattimet nimeä

Tulee ✔️ merkintä ja pitäis sit toimia

Noppi's

Ei mainoksia!!
Palaute - 100%
231   0   0
Reaktiopisteet
7728
Puhelinmalli
Iphone 12
Oli se työpäivän käytössä 😄 Whatsupp toimi vähän sinne päin mutta tulee toimeen jos pitkä pinna. Seuraavalla lomalla tai totaalisen äly ähkyn jälleen koittaessa tulee seuraavan kerran käyttöön.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
7257
Puhelinmalli
Oli se työpäivän käytössä 😄 Whatsupp toimi vähän sinne päin mutta tulee toimeen jos pitkä pinna. Seuraavalla lomalla tai totaalisen äly ähkyn jälleen koittaessa tulee seuraavan kerran käyttöön.
Se on itse koettava, on raskas käyttää

Palaute - 100%
57   0   0
Reaktiopisteet
3434
Puhelinmalli
Paratiisin kielletty omena
Olen omassa käytössä huomannut mm tämän ja Hompun foorumin selailun lisääntyvän, aina julkkareiden jälkeen. Toki face, ig, telegram tulee vilkuiltua. Ruutuaika pyörinyt 2-3h/vrk.

En pidä tuota liian isona, mutta jonkun verran ympärillä tullut huomanneeksi, että leffaa tai sarjaa katsottaessa joidenkin ihmisten on pakko selata vaikka iltalehteä 😃 sen sijaan että keskittyisi telkkariin. Se tuntuu jokseenkin oudolta. Jos leffa tai sarja on paska, niin vaihtoon! 😃

Top Bottom