1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Presidentinvaalit 2006

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja Anatoli, 20/5/05.

?

Ketä äänestät presidentiksi vaaleissa 2006?

1. Tarja Halonen

100,0%
  2. Heidi Hautala

0 ääntä
    0,0%
  3. Bjarne Kallis

0 ääntä
    0,0%
  4. Arto Lahti

0 ääntä
    0,0%
  5. Henrik Lax

0 ääntä
    0,0%
  6. Sauli Niinistö

0 ääntä
    0,0%
  7. Timo Soini

0 ääntä
    0,0%
  8. Matti Vanhanen

0 ääntä
    0,0%
Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. Anatoli

Tykkäykset:
    0
    Nyt kun pääpuolueiden ehdokkaat taitaa olla selvillä, niin voisi olla sopiva aika avata keskustelu tulevista vaaleista.

Vaalit pidetään tammikuussa 2006. Äänestystapa on suora kaksivaiheinen vaali. Äänestäjät äänestävät suoraan henkilöä. Mikäli kukaan ehdokkaista ei saa ensimmäisellä kierroksella yli puolia annetuista äänistä, järjestetään vaaleissa toinen kierros.

Puolueet nimeävät lopullisesti ehdokkaansa joulukuuhun mennessä mutta pääpuolueiden ehdokkaat ovat käsittääkseni jo valitut. Korjatkaa jos olen väärässä. SDP:n ehdokas on istuva presidentti Tarja Halonen. Kokoomuksen ehdokas on Sauli Niinistö. Keskustan ehdokas on Matti Vanhanen. Vihreiden ehdokas on Heidi Hautala. RKP:n ehdokas on Henrik Lax / Eva Biaudet. Muut puolueet?

Galluppien mukaan Halosella on tällä hetkellä eniten kannatusta. Niinistö ja Vanhanen tulevat perässä.

Edit; äänestys lisätty t.Jussi

2. Kramer

Tykkäykset:
    2
    Joo ja hyvä ois kans jo spekuloida vuoden 2012 vaaleja ku ei niihinkää enää kauaa aikaa oo :p

Edit: niin joo, jos Saulista tulis pressa nii oisko se sit luisteleva presidentti jos kerran Tarja on istuva?

3. Anatoli

Tykkäykset:
    0
    No jos tolla periaatteella ajattelee niin mitä sitä spekuloimaan ollenkaan!?
    Onhan täälläkin puhuttu vaikka Neonode N1:stä vuodesta 2002 asti ja puhelinta ei taida saada kaupoista vieläkään!

4. per

Tykkäykset:
    4
    Ymmärstiköhän väärin. 2012 valitaan uusi presidentti koska Halonen jää eläkkeelle.
    Nu sossut ovat niin tehokkaita saaman oman kandidaatin valittua että oikein kylmää. Itse olisin Heidi Hautalan tai Eva Biaudetin(ei välttämättä ehdokas) kannalla valitettavasti marginaalivaihtoehtoja molemmat, eivätkä omaa mahdollisuuksia toiselle kierroksellle edes.

5. hifk333

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    -
    niinpä! koskas tuota sitten pitäs spekuloida..? päivää ennen?? että ihan 'ajankohtanen' topicci tämä kyllä on..

oma kantani on sataprosenttisen selvä - Halosta aion äänestää.. on hoitanu hommansa tyylikkäästi ja uskon, että kansa äänestää viisasti ja valitsee 'vanhan' ja hyväksi havaitun presidentin..

6. McTom™

McTom™ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    En ole ikinä pitänyt, enkä tule ikinä pitämään- Halosesta.
    Ei ole, eikä tule ikinä olemaan presidenttini.
    Naama muuttuu punaiseksi, korvista ja nenästä tulee savua, suu iskee tulta ja nyrkit lyö toisiaan- kun näen tai kuulen jotakin kyseisestä piipertäjästä.
    Tulevissa vaaleissa minulla on jo oma ehdokkaani, mutta olen valmis äänestämään ketä tahansa, kunhan vain Halonen ei jatka.
    Kaikkien edellisten lauseiden perään ;)

7. Mitro

Mitro Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone5
    Presidentin vaalit ovat ehkä ne vähiten mielenkiintoa herättävät vaalit.

Olettamus: Miehet äänestävät taas puolueen tai mielestään parhaiten omia ajatuksiaan vastaavan ehdokkaan mukaan, naiset äänestävät naista riippumatta puoluekannasta tai ehdokkaiden eroista -> Tarja Halonen jatkaa toisen kauden.

Itse äänestänen porvareita eli Saulia ensimmäisellä kierroksella ja toisella sitten Mattia. Olisi ollut ihan mukava nähdä taistelu Anneli vastaan Tarja.

8. mle

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S5
    Tarja saa mun puolesta jatkaa.

Jos toisella kierroksella olisi kaksi porvaria - mitä ei toivottavasti koskaan tule tapahtumaan - tekisi tiukkaa koppiin mennä.

Sauli saisi sitten ääneni, Vanhasta äänestäisin vain siinä tapauksessa jos pitäisi Kristittyjä vastaan äänestää. Jätän kyllä kepunkin omaan arvoonsa.

Turhahan tästä on melkein edes keskustella. :) Halosen kansansuosio on niin vankka. Eli Tarja saa jatkaa myös äänestäjien enemmistön mielestä, helposti vieläpä. Toiselle kierrokselle mennee, mutta sitten kannatus onkin luokkaa 65%.

9. rutina

rutina Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z1 Compact
    RKP saa ääneni ensimmäisellä kieroksella. Jos toisella sitten on Halonen vastaan joku muu, niin taitaa ääneni mennä Haloselle. Ihan mallikaasti on hommansa hoitanut, ei mitään valittamista. Ulkonäkö ja puhe ovat toissijaisia asioita pressanvirassa.

10. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Haloselle ääni lähtee, jos lähtee. Ihan hyvin on nuo hommat kuitenkin mun mielestä hoitanu. Aika varma oon kuitenkin siitä että jää äänestämättä, mutta katotaan nyt lähempänä tuota aikaa sitten.

11. Raval

Tykkäykset:
    0
    Onko Halonen oikeasti tehnyt jotain kautensa aikana? Tietysti on helppo olla mokailematta, kun ei tee mitään...

Itse en eläessäni voisi äänestää Halosen kaltaista haihattelijaa.

12. saeaetaejae

saeaetaejae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    tästä on ennekin täällä väitelty, mutta perustele näkemyksesi. Olet varmasti tutustunut presidentin matkaohjelmiin ja puheenvuoroihin. Tiedät myös varmasti presidentin valtaoikeudet ja vaikuttamismahdollisuudet. Olet ottanut selvää julkisista raporteista, joista ilmenevät päätökset ja niiden taustat. Vai?

13. nalle Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse painotan presidentinvaaleissa aika lailla kansainvälistä kokemusta ja uskottavuutta. Tämän perusteella on helppo esim. nykyisistä ehdokkaista poimia yksi ylitse muiden. Kakkosvaihtoehtona tulisi sitten ehkä "oman kylän poika", jonka kuitenkin itse uskon olevan vahvoilla vasta mainituissa 2012 vaaleissa.

14. saeaetaejae

saeaetaejae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Vain yksi on ollut ulkoministerinä.

15. Raval

Tykkäykset:
    0
    Tarkoitatko, että sinä olet? Itsehän juuri toivoin perusteluja niiltä, jotka sanovat Halosen toimineen hyvin.

Minulle riittävät esimerkeiksi Liikasen nimitys Suomen Pankkiin, miinakannanotot tai vaikkapa toiminta Globalisaation sosiaalisen ulottuvuuden maailmankomission puheenjohtajistossa.

Uskallan myös väittää seuraavani politiikkaa keskivertojamppaa enemmän. Löytyypä minulta erään puolueen jäsenyyskin, mikä nyt tosin ei todista mitään.

Mutta turha näistä on vääntää. Täällä on jokaisella omat mielipiteensä. Kunhan vain ne mielipiteet vielä johtavat äänestämiseen, niin olen tyytyväinen.

16. nalle Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ottamatta nyt sen enempää kantaa näihin, haluaisin vain tuoda esille, että nämä mainitsemasi asiat voivat jonkun toisen silmissä olla nimenomaan Halosen puolesta, vaikka itse näetkin ne toisin.

17. Raval

Tykkäykset:
    0
    Sepä. Mielipidettään on vaikea osoittaa todeksi. Peräänkuulutankin tällä keskustelulla sitä, että jokaisella pitäisi olla omiin arvoihin ja tapahtuneisiin tosiasioihin perustuvia mielipiteitä, joiden pohjalta sitten äänestyspäätös tehdään. Jos menee (tai ei mene) äänestämään perstuntumalla, niin silloin hieno demokraattinen järjestelmä vuotaa kuin vatsatautisen persus.

18. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Olen samaa mieltä, Biaudet saattaisi tuoda virkistävää vaihtelua. Mahdollisuudet ovat kuitenkin häviävän pienet, vaikka ehdokkaaksi pääsisikin.

Vaikka kovaa keskustelua asiosta on peräänkuulutettu, niin pelkään sen jäävän vähemmälle. Kärkikolmikkoa tarkasteltaessa, Halosen ei kannata radikaaleja aiheita nostaa pöydälle, sillä kannatus on jopa 50%. Vanhanen ei tahdo saada ääntään kuuluviin, vaikka pääministeri onkin. Kenties viime aikojen mediahässäkkä on vaikuttanut tähän.
    Ainut, jonka uskon hämmentävän peliä on Niinistö. Toisaalta hänen on pakkokin, mikäli aikoo nämä vaalit voittaa. Ehkä hänellä on tuoreita näkökohtia Suomen asioihin, työskenneltyään viime aikoina ulkomailla.

19. nalle Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    No tuossa olen kanssasi aivan samaa mieltä.
    (menee aavistuksen OT)
    Tästä syystä juuri olen esim. sitä mieltä, että kansanäänestys EU-perustuslaista olisi virhe, koska selkeä valtaosa suomalaisista ei asiasta riittävästi tiedä tehdäkseen rationaalista päätöstä, vaan äänestäisivät nimenomaan "perstuntumalla".

20. Raval

Tykkäykset:
    0
    Ditto. Tunnen henkilökohtaisesti erään kansanäänestystä aktiivisesti ajaneen henkilön. Hänen pääpointtinsa on naiivi usko siihen, että jos kansanäänestys järjestettäisiin, niin kansalaiset aktivoituisivat ja ottaisivat asioista selvää. Tämä on kenties epärealistisin ajatus, jonka olen kuullut kenenkään pitkällekoulutetun ja maailmaanähneen ihmisen sanovan.

Suomessa on jokseenkin toimiva edustuksellinen demokratia, jossa joukko ihmisiä ammattimaisesti tutustuu (ainakin osa heistä) vaikeisiin, todella monimutkaisiin ja kauaskantoisiin asioihin. Jätettäköön päätösvalta siis asiantuntijoille.

Pahoittelen myös offtopiccia, mutta tokihan tämä asia pätee presidentinvaaleihinkin.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju