1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

potkut tekosyyllä?

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja dr.pentti, 3/2/07.

1. dr.pentti

Tykkäykset:
    0
    Olen töissä baarimikkona eräässä ravintolassa. Henkilöstöpäällikkö sanoi, että tarkisti henkilöstön profiilit ja joutuu antamaan minulle lopputilin, koska olen ainoa työntekijä, jolla ei ole "hygieniapassia". Minulla on toki anniskelupassi, ja olen käsittänyt tämän olevan riittävä baarimikon baaripuolella, jossa olen myös töissä. Onko hygieniapassittomuus mielestänne riittävä irtisanomisperuste? Ja jos on, missä passin voi suorittaa ja missä siihen voi valmentautua? Olen nyt kliksutellut masentuneena tuota treenisivustoa http://hygieniapassi.gene.fi ... nyt pitäisi kai sitten jostain katsoa missä sen itsee kokeen voi suorittaa... huokaus... ahdistaa...

2. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Kai sanoit että jos otat vaikka pari päivää ja suoritat sen silleen nopeasti, kun ei siinä tosiaan mene kauaa.

3. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Muistaakseni tuli viimevuoden aikana säädös että myös baarin puolella olevilta työntekijöiltä vaadittaisiin tuo passi. Tarkalleen en tiedä voiko passin puuttumisesta antaa potkut. Paikallinen työsuojelupiiri antaa lisää informaatiota.

Passin suorittaminen ei sitten ole kuin tunnin homma.

4. saeaetaejae

saeaetaejae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    IMO perusteeton irtisanomisen syy. Jos laki on muuttunut, niin kyllä työnantajan pitäisi huolehtia uudelleen koulutuksesta, että sellainen passi saadaan kaikille työntekijöille.

5. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Vaikee sanoo.. oon ite kokkipuolen käyny aikanaan ja en tartte kaikenmaailman passeja jos joutuisin menemään jonnekin töihin tuollaselle alalle. Joku 1997 vuotta myöhemmin koulunsa käyneiltä taidettiin vaatia. Sanotaan näin, että onhan ajokortittomuuskin aika paha jos on kaupparatsuna jos poliisi sen syytä taikka toisesta ottaa. Mutta noin jos pomo kenkää jakelee, mikäs siinä sitten jos ei anneta mahdollisuutta hankkia edes. Voit sillon vetää jo huoletta käräjille, kyllähän hänen palkatessaan pitää olla tietoinen sun työssä olevista määräyksistä ja lainalaisuuksista. Semmonen joka ottaa töihin, ja potkii pois noin vaan, ei onnistu. Sanoppa sille työnantajalle, että onko nyt joku este, ettet sitä voisi hoitaa pois päiväjärjestyksestä, eli sitten vaikka käydä sitä. Jos se alkaa molkotamaan, ja on henk.koht. kaunaa, se paska paikka sille siis jos potkii pois. Ymmärrän ahdistuneisuuden, ja se on paskamainen tunne kun on epävarma tulevaisuudestaan ja siitä miten käy. Mun mielestä pomon pitää olla kuin kaveri, ettei se mene ihan naurettavuuksiin, semmonen joka on oikiallainen pomo, voi mennä sanomaan suoraan, ettei ole oikein ja reilua uhkailla. Jos se ei sitä anteeksi voi pyytää, se on hänen oma mokansa. Myös toimitusjohtajalle voisit sanoa asiasta, miten epävarma olet jatkosta jos ei sille mahdolliselle ääliölle keinoja tunnu löytyvän. Sanot vaan, että ei mitään järkeä semmosessa, kyl tämänkaltaiset ongelmat on ratkaistavissa olevia asioita.

6. kimmo Vieras

Ole vaikka hans välimäki, mutta hygieniapassin tarvit kuitenkin, jos alalla meinaat töitä tehdä.
    Eviran sivuilta saa monipuolista tietoa hygieniapassin suorittamisesta ja vaatimuksista.

"Uusi elintarvikelaki tuo hygieenisen osaamisen osoittamiseen pienen muutoksen. Pelkkä tutkintotodistus (esim. kokin tutkintotodistus) ei enää itsessään kelpaa hygieniaosaamistodistuksena. Uuden elintarvikelain mukaisen siirtymäajan (1.3.2007) jälkeen kaikilla osaamisen osoittamisen velvoitteen piiriin kuuluvilla on siis oltava varsinainen hygieniaosaamistodistus".

7. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Ahaa.. nykyään siis tarttee kaikki. Juu ju... No mutta se ei sinänsä ollu pointti vaan se, voiko potkassa pihalle vai eikö saa suorittaa edes.

8. Qwertyi

Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Onhan noita passeja joka lähtöön. Sähköasentaja tuttuni kiroaa kanssa kun lompakko täynä kaikenlaisia passeja. Huvittavaa kyllä uudelle alalle jonne opiskelen oli yritetty (taitavat vieläkin yrittää) saada pakolliseksi tulityökorttia. Tosiaankin, opiskelen siis jalkineiden suunnittelua ja valmistusta :) Rahastuksen makua alkaa olemaan jo liikaakin.

9. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Näin on... mullaki noita pirun kortteja on joka lähtöön... Tulityö, ensiapu, järjestyksenvalvoja jne... ensimmäisestä kun uhkaa loppua aika ja sen saat suoritettua, pitäs toiseen mennä. Emmä näe noissa sinällään mitään järkeä. Sanotaan nyt tulityökorttikin. 5 vuoden välein uusia. Et saa pikku kynäkosanillakaan tehdä mitään tulityötä periaatteessa aikusena kotonasi, mutta alaikäset saa säilyttää bensaa 25 litraa huoneistossa ja 2 kaasupulloa 11 kg vierekkäin.

Järjestyksenvalvoja kortista ja siellä "opituista" asioista ei ole mitään hyötyä käytännössä. Kauhee saatanan lakisotku koko touhu. Sitä kyllä päntätään miten kaljakin tulee hävittää. Siis vittu niin naurettavaa touhua ettei tosikaan. Sitten näitä tyttösiä opetetaan kuristamaan joilla ei ole mitään itsepuolustuslajeja takana tai 50vee kotilieden ääreltä repästyjä mammoja. Sitten on kuljetettavan tyypin kuljetustapoja ym. Kaikenlisäksi se tunti menee kikattavia höpinöitä kuunnellessa ja todellisuutta vastaava tilannetta ei millonkaan pääse syntymään. Noo sitä ninjoja tarvikaan olla, mutta olisi jotain järkeä opettaa vain sellasia, joilla on takana jo jotain. Muuten sellasista "tappotekniikoista" tulee vaikeuksia. Seuraavana päivänä kysyin,

"noh nii.. muistatteko mitä ja miten homma menikään"

Eivät muista kuin hetken ja kun pippalot koittaa missä pitäs vahtia on jotain lyöty pullolla naamaan.

Tuokin hygieniahomma on ihan naurettava. Jokasen joka koulun on käyny, jota on pidennetty vuodella vielä, pitää osata olla hygieeninen. Se kurssi on perseestä.

Ensiapukurssi on ainoo oikeestaan mistä on todella hyötyä. Tai ainakin mulle ollu. 2 kertaa olen apuani tarjonnut.

10. kimmo Vieras

Eipä varmasti ollutkaan, kunhan nyt huomasin että uusia säädöksiä on tullut tällekin alalle, eikä välttämättä vanhoilla todistuksilla pärjää.

Sivuilla todetaan myös;

"Elintarvikealan toimijan velvollisuus on kustannuksellaan varmistaa, että elintarvikkeita käsitteleviä työntekijöitä koulutetaan ja ohjataan heidän työtehtäviensä edellyttämällä tavalla. Lisäksi työnantajan/elintarvikealan toimijan on varmistuttava siitä, että sellaisilla henkilöillä, jotka käsittelevät työkseen elintarvikehuoneistossa pakkaamattomia, helposti pilaantuvia elintarvikkeita on elintarvikehygieenistä osaamista osoittava hygieniaosaamistodistus (hygieniapassi)".

Minusta tuossa sanotaan selvästi, että hygieniapassin maksaa työnantaja, jos työntekijällä sellaista ei ole.
    Oma vaimokkeeni, joka on käynyt kahvilaesimies-koulutukset aikoinaan ja työskennellyt alalla vuosia, joutui tuon passin hankkimaan kun tähän meidän kyläbaariin töihin meni. Työnantaja sen tosin maksoi.

11. kimmo Vieras

Paras kortti minkä itse olen aikoinaan suorittanut, on joku naulapyssylläampumislupa tjsp. Toinen kaveri sai ladata, toinen sitten ampua. "kurssin" suorittamisesta on jo vuosia, joten tuskin enää tänä päivänä saan Hiltillä paukutella.
    Rahastuksen makua on näissä kurssituksissa. Tulityökortin suorittaminen ei tulipaloja estä, tuskin edes vähentää niitä.

12. Jussi2000

Jussi2000 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Niinpä nykyään tuntuu siltä, että työtä tehdään vain kaikenmaailman muovikorteilla jonaksaa kun kurssin suorittaa. Entä varsinainen koulutus ko. tehtäviin joita tekee?

13. Peppokani Vieras

Näinä aikoina on työntekijällä niin hyvät oltavat, että työnantajan on aika vaikeata laittaa pois työntekijää.
    Jos sinulle ei olla huomautettu tuosta passin puutteesta, niin tuskin työnantaja sinua voi laittaa menemään. Jos ette saa neuvoteltua asioita, ota yhteys liittoosi. Niiden verenhimoiset koirat janoavat tämmöisiä tapauksia ja odottavat, että pääsevät iskemään hampaansa työnantajan kaulaan.
    Ja kukas tohtorismiehelle haluaisi potkut antaa!?

14. Alpha- Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    Halko
    Niimpä. "Sinulla ei ole hygieniapassia, saat potkut" :D Onnea vaan yritykselle. Toki voi onnistua, jos työntekijä on antautuvaista sorttia.

15. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    mjuu... totta joriset. Tulityökorttia käyn muuten välillä siksi, että ei vakuutusyhtiö pääse naputtamaan yrittäjälle. Viimeksi olin radalla jossa tarvin, se komennus päättyi jo 3 vuotta sitten. Silloin piti olla raiteille jotta laillisesti pääsee liikkumaan myös oma kortti. Tehtiin raiteen hitsaushommia maansiirtofirmalle porukassa, jossa sitten VR pienen koulutuksen antoi hommalle ja insinöörien tiukassa valvonnassa opittiin vaikka ja mitä.

Ensiapuhommia harjottelin keittiökoulujen aikoihin ja siihen mene vapaaehtosesti tietty kun umpeen menee. Aina oppii jotain uutta ja tietty järkkärihommissa voi tarvita ja oikeassa elämässä. Joskus noita kakruja käy vahtimassa festareilla. Mukava olla ulkoilmassa joskus ja varsinkin kesällä... Siihen riittää kortti periaatteessa. Ja sillontällöin voi tuurailla muutenkin. Jaa... siihen koulutuspuoleen riittää 15 vuotta itsepuolustustaitoja kun hioo. Ei tartte sillee painia ja kaasuja hommata. Se se vaan ärsyttää vastapuolta ja herkistää käyttämään turhaan ja monellakin kun ei puhumalla selviä. Sitäkään ei kurssilla ja kortilla käydä kaasuaseen käyttöä. Päässä pitää olla järki. Nykyään ammattitaito poliiseilla ja vartijoilla varsinkin on ihan hakusessa. Kun ei osata pidättää, käytetään kaasua todella herkästi.

Olen kyllä samaa mieltä, että turhaan nojaillaan liikaa noihin kursseihin ja kortteihin. Aivan naurettavaa... Suomessa sorrutaan kaikenmaailman pykäliin ym. koulutuspaskaan ihan liikaa. Asiakaspalvelu jää täysin huomiotta. Suomessa on jo turhan monta mulkkua asiakaspalvelijaa töissä. Verratkaa niitä etelän oikeissa lomakohteissa oleviin. Yön ja päivän ero. Koulutus ja tietotaito ei hyvä, mutta osaa hommansa ja on ammattitaitoinen.

Siellä kursseilla muutes ei opita terveen järjen käyttöä ja mun mielestä jo keittiöllä riittää monesti se pikkuasia minkä muistaa.

"aina kun koskette muualle kuin mitä olette tekemässä, josta ette ole varma täysin, tuleeko valmistamaasi juomaan tai ruokaan pöpöjä, pese ainakin kätesi perkele" ;)) Siihen ei tartte kurssia käydä. Sama koskee kokin tai baarimikon "vaatteita tai työvälineitä, puhtailla ollaan ja tehdään, paskaset pestään." olipas vaikeaa.

16. SV-3310 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Selvältähän tämä tapaus vaikuttaa jos Pentti ei ole unohtanut kertoa kaikkia yksityiskohtia, kuten esim. sovittu että suorittaa passin vuoden 2006 loppuun mennessä tai haastattelussa sanoi sen löytyvän muttei myöhemmin esittänytkään sitä. En epäile tai syytä, ikävä tilanne, mutta usein työnantajatkaan ei halua ongelmia jos häviö on varma..

17. Qwertyi

Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Eipä tainnut sillä kaverilla tuollaista korttia olla joka pääsi lehtiinkin jokin aika sitten kun huomaamattaan oli naulaimella ampunu naulan leuasta nenään vai miten se meni.

Pian kait vaaditaan myös kassaneideiltä hygieniapassi ja varmaan tulevaisuudessa myös asiakaspalvelupassi. Kai ne sellaisenkin keksii.

Kyselin tänään töissä noista potkuista ja sain tukea sille että laiton irtisanominen olisi kyseessä. Tosin kun ei tarkkaan tiedä mitä on tapahtunut ja mitä on sanottu niin ei sataprosenttisesti voi sanoa. Liitosta tai työsuojelupiiristä saat parhaan tuen. Jompaan kumpaan heti maanantaina yhteyttä.

18. sipuli

Tykkäykset:
    5
    Juu. Työnantaja voi yrittää mitä huvittaa, niin kauan kuin kukaan ei nosta kissaa pöydälle. Eli ei muuta kuin barrikaadeille ja selvittämään onko peruste laillinen.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/
    ja sieltä oman alueesi yhteystieto. Itse kun olen meilannut yhden kysymyksen, olen saanut nopean ja perusteellisen vastauksen. Täytyy toki itse muotoilla asia niin että ulkopuolinen ymmärtää.

Luulisin että harva työnantaja ihan oikeasti haluaa edes selvitellä irtisanomisiaan työsuojelupiirille.

19. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Jo potkuilla uhkaaminen on sellanen teko, joka jättää ihmisen ikuiseen epätietoisuuden tilaan. Se usein musertaa työntekijöitä ja on syyllinen moneen ongelmaan.

Jaa tämä viestiketju