1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Postimyynnin asiakaspalautus

Keskustelu osiossa 'Luurinetin palaute- ja uutisfoorumi', aloittaja RUMBLE, 16/11/10.

  1. RUMBLE

    Liittynyt:
    27/9/10
    Viestit:
    17
    Tykkäykset:
    0
    Olisin halunut palauttaa luurinetin postimyynnistä tilaamani puhelimen, mutta luurinetin kanta oli kielteinen palutukseen koska olin lähettänyt puhelimella yhden ainokaisen viestin.

    Kuluttaja-asiamies sekä kuluttajaoikeusneuvoja maistraatista olivat eri mieltä asiasta kuin luurinetti, eli heidän kantansa oli se että asiakkaalla on palautusoikeus tässä tilanteessa.

    Asiasta reklamoitiin Luurinettiä sekä kuluttajaoikeusneuvoja maistraatista otti yhteyttä Luurinettiin tuloksetta.

    Miksi yhden ainokaisen viestin takia? luulisin että puhelimen voisi nollatakin (Sony Aspen) ainakin siinä on resetointipainike kotelon sisällä.

    Muutenkin ihmetyttää se, ettei puhelinta voi esim. kokeilla soittamalla??? sehän on puhelimen ensisijainen tarkoitus. eihän autokaan osteta koeajamatta sitä.
     
  2. Alpha- Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/9/02
    Viestit:
    3063
    Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    Halko
    Kyllähän tuon kokeilemisen pitäisi tosiaan olla ihan sallittua ja ei peruste palautusmahdollisuuden eväämiseen. Tulkinnanvaraa tässä ko. tapauksessa kuitenkin antaa se, että puhelinta on käytetty enemmän kuin mitä usein on kaupoissa mahdollista (Oma SIM-kortti laitettu sisälle ja lähetetty viesti), jolloin kokeilu on saattanut muuttua käyttämiseksi, joka taas voi olla peruste palautusmahdollisuuden eväämiseen.

    http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c44d29-c546-4ba3-a56d-600ed679b0a3.aspx
     
  3. Hakki

    Hakki Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    2987
    Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Mikään laki eikä pykälä ole tuossa asiassa myyjän puolella. Eli nosta vaan meteliä..
     
  4. RUMBLE

    Liittynyt:
    27/9/10
    Viestit:
    17
    Tykkäykset:
    0
    Vaikeahan puhelinta on kokeilla ilman sim-kortin sisään laittamista.

    Ja tosiaan kaupoissa pitäisikin olla mahdollisuus kokeilla puhelin omalla sim-kortilla...
    eihän se puhelin siitä kulu, ja sim-kortin omistajahan ne puhelut maksaa.
     
  5. yepp

    yepp Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    30/10/03
    Viestit:
    1996
    Tykkäykset:
    41
    Puhelinmalli:
    Oneplus2
  6. Alpha- Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/9/02
    Viestit:
    3063
    Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    Halko
    Sillä nyt ei sinänsä ole väliä hyväksyykö ehdot, jos ne ovat lainvastaiset, mutta sama asia tuossa näyttäisi olevan kuin kuluttajavirastonkin linkissä, joten sikäli tuote on jo käyttöönotettu, jolloin sitä ei ole myyjätahon enää pakko vastaanottaa.

    Ketjun aloittajan kannattaa myös muistaa, että kuluttajaneuvonnassakin saatetaan tehdä virheitä ja se ei ole viimekädessä tuomitseva elin. Usein myyjä on kuitenkin halukas joustamaan tällaisissa asioissa, jotta ei saa negatiivista julkisuutta.
     
  7. RUMBLE

    Liittynyt:
    27/9/10
    Viestit:
    17
    Tykkäykset:
    0
    Niinpä......ja jokin menee pieleen kun puhelin joka on ollut hallussani vajaa kolme tuntia ja lähetetty yksi viesti, vielä omaan numeroon eli samaan puhelimeen, onkin otettu käyttöön ja sitä ei voi palauttaa, ja toinen pelailee ja näpräilee muuten vaan pari viikkoa puhelinta niin se onkin vielä uusi ja voidaan myydä uutena.
     
  8. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/11/05
    Viestit:
    1917
    Tykkäykset:
    5
    Puhelimella ei saa soittaa eikä vastaanottaa puheluita, koska näin ei voi myymälässäkään tehdä. Roskapuhetta. Varmasti voit myymälässä kokeilla jos ostopäätös siitä jää kiinni. Ja isoimmissa kaupoissa on ihan omat esittelymallit millä varmasti ainakin saat testata omalla kortillasi mitä haluat. Ja muutenkin tuntuu jokainen kauppa vähän omia ehtojaan keksivän. Osa sallii muutaman minuutin puhelun käytön ja osa taas ei.
    Olitko jättänyt sinne puhelimeen sen lähettämäsi viestin? Todennäköisesti olit koska ei sitä muuten olisi mitenkään saanut selville. Kaikki puhelimissa olevat laskurit on nollattavissa ja tästä kaikkien kannattaa ottaa opiksi ja nollata ne laskurit.
    Jatkossa varmasti tiedät myös mistä liikkeestä ei enään kannata ostaa puhelinta.
     
  9. RUMBLE

    Liittynyt:
    27/9/10
    Viestit:
    17
    Tykkäykset:
    0
    Enhän minä edes ehtinyt lähettää...vaan halusin olla rehellinen ja kerroin kun otin yhteyttä että olin yhden viestin lähettänyt, ja ladannut akun (akun lataus ei haittaa). Ja eikös sekin nollaudu resettiä painaessa? Reset-painike on kuoren alla akun vieressä.
     
  10. Luurinetti Moderaattori

    Liittynyt:
    14/8/10
    Viestit:
    337
    Tykkäykset:
    79
    Tuotetta ei ole kieletty palauttamasta, vaan se tarkistetaan normaalin käytännön mukaisesti, että se täyttää palautusehdot.

    Toimitusehdot on tehty yhdessä Helsingin kuluttajaneuvonnan kanssa vuonna 2008. Siten ne eivät voi olla kovin väärin. En voi ottaa tähän sen enempää kantaa, koska käsittely on kesken.

    Raja on vedettävä johonkin. Mikä olisi mielestäsi parempi raja? 3, 6, 9 vai useampi?

    Tämä perustuu kuluttajaneuvojien päätöksiin ja asiakirjoihin vuodelta 2008. Koska puhelimen äänessä ei ole merkittäväviä eroja eri puhelinmallien välillä, tätä ei tarvitse asiakkaille tarjota ja lähes kaikki verkkokaupat tämän on rajannut ulkopuolelle, kuten myös me.

    Asiakas ei ole palauttanut tuotetta, jotta se voidaan tarkistaa, joten tästä meillä ei ole tietoa.

    Suomalaisesta kaupasta kannattaa aina ostaa, koska joutuvat noudattamaan Suomen tiukkaa lainsäädäntöä. Esimerkiksi Keski-Euroopassa asiakaspalautuksien lähettäminen menee ostajan piikkiin automaattisesti, kun Suomessa maksajana ovat myyjät.
     
  11. RUMBLE

    Liittynyt:
    27/9/10
    Viestit:
    17
    Tykkäykset:
    0
    Vähän noi rajat tuntuu omituisilta....ehkä ne vielä muuttuukin. ja joustoakin joskus löytyy mistä joku kirjoittikin.
    ostin kesällä ajohanskat eräästä prätkä liikkeestä, ajoin niillä 50 kilsan lenkin....ja siinä ajaessa totesin että ne puristaa käsistä aika pahasti. sitä ei kylmiltään kaupassa huomannut kokeiltaessa. Kerroin liikkessä niitä palautettaessa että olin ajellut niillä 50 kilsaa...ja he totesivat että ne ovat käytetyt, ettei heidän tarvitse niitä takas ottaa mutta ottivat kuitenkin kun hansikkaat olivat aivan uuden veroiset, niistä ei huomannut lainkaan että niitä olisi käytetty.
     
  12. Panda Vieras

    Joku onnellinen sai hikiset tumput täyteen hintaan...
     
  13. Kaljamaha

    Kaljamaha Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    28/3/07
    Viestit:
    7575
    Tykkäykset:
    1172
    Puhelinmalli:
    Honor 7
    Puhelin johon laitettu akku kiinni (mahdollinen sinetti rikottu akkupussista) ja virrat kytketty puhelimeen (eikö tämäkin selviä jotenkin) mitätöi palautuksen. Näin ainakin tähän päivään asti on käyttäydytty. Se, onko se sitten hyvän maun mukaista, voi kukin itse mielessään päättää. Itse ainakin menen tuon mukaan niin pitkään kunnes virallinen ohjeistus muuttuu selkeämmäksi matkapuhelimien kokeilun osalta etämyynnissä.

    Eipä tule nyt mieleen mitään muuta laitetta jota ei voisi ihan käytännössä kokeilla ja vielä palauttaa ilman pelkoa perseessä että tulee bumerangina takaisin. Jopa partakoneen voi palauttaa, vaikka liikkeissä mainitaan selvästi että käytettyjä hygieniatuotteita ei voi palauttaa.

    Rajoista puheenollen, ostin aikanaan ensimmäisiä taulutelkkareita joita tuli myyntiin suurelle kansalle, se oli kooltaan 46". Vähän alle 2 vuoden jälkeen se meni rikki ja siitä alkoi muutaman kuukauden huoltorumba (huoltoon, tuli takaisin, huoltoon, tuli takaisin, huoltoon..) joka päättyi lopulta siihen että myyjäliike otti töllön takaisin ja hyvitti minulle tasan tarkkaan joka sentin jonka olin tuosta alunperin maksanutkin. Eli katsoin ilmaiseksi melkein 2 vuotta Suomen ensimmäisiä tuota kokoluokkaa olevaa taulutelkkaria. :)
     
  14. noobie69 Vieras

    Yksi asia Luurinetissä ottaa päähän. Ostin jonkun (en enää muista minkä) tuotteen ja palautin sen ohjeitten mukaan, kuten sovimme. Koko homma hoitui muutamassa päivässä. Luurinetin asiakasohjeitten mukaan palautustapauksissa he 'tutkivat' palautettavan tuotteen kunnon, ja rahat palautetaan 30 päivän sisällä. No kuten arvata saattaa, tutkinta ja rahojen palautus kesti tasan 30 päivää. Minusta se viivyttely oli pelkkää vittuilua.
     
  15. RUMBLE

    Liittynyt:
    27/9/10
    Viestit:
    17
    Tykkäykset:
    0
    Minusta laki kyllä sanoo että rahat on palautetava viipymättä.
     
  16. RUMBLE

    Liittynyt:
    27/9/10
    Viestit:
    17
    Tykkäykset:
    0
    Täsmentäsin vielä että asiasta reklamoitiin Luurinettiä sekä kuluttajaoikeusneuvoja maistraatista otti yhteyttä Luurinettiin tuloksetta.

    Minun kantani on kyllä että kannattaako noita ohjeituksia niin tarkaan noudattaa, kannattaisi miettiä ehkä enempi tapauskohtaisesti miten voisi joustaa puolin ja toisin. Yksi viesti ei voi tehdä puhelimesta "oikeasti" sen enempää käytettyä kuin parin viikon puhelimen roplaus.
     
  17. kimmo

    kimmo Punainen matto, kiitos.

    Liittynyt:
    25/1/10
    Viestit:
    5219
    Tykkäykset:
    907
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Tästä suunnilleen samaa mieltä..en tosin tiedä miten isoa osaa palautetut puhelimet näyttelee, tahi miten tilanne muuttuu jos kaikki palautukset hyväksytään ilman kyselemisiä. Vaikea paikka yrittäjällekin.
    Tämä lienee helppo..hyväksytkö itse luurin ja maksat siitä täyden hinnan, jos siellä tekstari jossa janipetteri kysyy äidiltä monelta ruoka on? Uskoisin että tässä kohtaa monelle tulee seinä vastaan. Yrittäjän pitää kuitenkin näillekin luureille keksiä joku myyntikanava ja mielellään vielä pienellä voitolla.
    PS olen toki aidosti sitä mieltä että yrittämiseen kuuluu jotain riskejä, yksi sellainen on palautukset.
     
  18. noobie69 Vieras

    Kyse ei ole siitä, mitä meistä kukin hyväksyy tai pitää hyväksyttävänä, vaan siitä, että laki on laki ja sitä on kaikkien noudatettava. Jos laki sallii tulkintoja, se on huono. Monissa sivistysvaltioissa (UK, USA jne.) palautusmahdollisuus on selkeä ja yksiselitteinen. Niin se pitäisi olla suomessakin. Tai se on sitä jo Suomessakin, mutta yrittäjät vetkuttelevat. Etämyynnin palautusriskit ovat myyjäliikkeellä, ja jos ei ole varaa ottaa vastaan palautuksia, kannattaa etämyynti lopettaa.
    Nokia online toimii suomessa kuten muuallakin maailmassa eli palautusoikeus on 14vrk olit sitten käyttänyt puhelinta tahi et. Ei siellä kysellä montako tekstaria olet lähettänyt :)
     
  19. Kreivi S

    Kreivi S Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/6/04
    Viestit:
    9003
    Tykkäykset:
    60
    Minä olisin lähettänyt korkolaskun.
     
  20. kimmo

    kimmo Punainen matto, kiitos.

    Liittynyt:
    25/1/10
    Viestit:
    5219
    Tykkäykset:
    907
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Kyllä minä kuluttajana olen kanssasi pitkälti samaa mieltä..samalla kuitenkin yrittäen pohtia yrittäjän ongelmia. Kuten tuolla aiemmin yritin sanoa, niin mitään käsitystä ei siitä kuinka isoa osaa palautukset näyttelevät Luurinetin/Puhelinkioskin bisneksissä(toivottavasti ei isoa:)), mutta jokainen palautus vissiin jonkunlainen "ongelma" ja kohdistuu suoraan yrittäjän kukkaroon.
    Samaa mieltä kuitenkin kanssasi noista etämyynnin riskeistä..net pitää laittaa hintaan ja jos ei pysty, niin pituutta hyppäämään päivisin ja kelakorvauksille.
     

Jaa tämä viestiketju