Posti / DHL / UPS / Postnord ja kaikki muutkin kuljetuspalvelut

andy

Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
7393
Puhelinmalli
S10
Kyllä Postilta on usein tullut tuon kaltainen viesti myös silloinkin, kun paketti ei ole vielä ollut Suomessa. Toi eri toimijoiden välinen tiedonvälitys on parantunut hurjasti viimeisen parin vuoden aikana, onkohan tässä joku lakimuutos tms. taustalla? Kun Postinkin appsista näkee noi kiinan paketit nykyään.
Meinaatko tosiaan, että jos on seurantamerkinnät sekä Vantaalla ja Helsingissä niin paketti on edelleen Saksassa?

veikko

VIPpi
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
8812
Puhelinmalli
iPhone X 64 Gt Space Grey
@veikko jos ne postiluukulle asti lapun saa tuotua niin ei ole märänpäässä silloin estettä.
Noinhan normaalisti on, mutta se ei päde Postin väelle. Eli eivät edes yritä tuoda pakettia vaan laittavat suoraan päiväpostin joukkoon tuollaisen ilmoituksen. Sen verran monta tällaista juttua olen kuullut ja itsekin joutunut kokemaan. Niinkin on käynyt, että kun paketista maksoin kotiinkuljetuksen niin postinkantaja tiputti vastaanottajan postiluukusta lapun ettei oltu kotona ja paketin saa hakea postista, ja kun vastaanottaja juoksi lappu kädessä postinkantajan kiinni ja sanoi ottavansa paketin nyt, niin kantaja totesi ettei sitä ole hänellä mukanaan. Tekemääni reklamaation ei vastattu mitään.

andy

Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
7393
Puhelinmalli
S10
Noinhan normaalisti on, mutta se ei päde Postin väelle. Eli eivät edes yritä tuoda pakettia vaan laittavat suoraan päiväpostin joukkoon tuollaisen ilmoituksen. Sen verran monta tällaista juttua olen kuullut ja itsekin joutunut kokemaan. Niinkin on käynyt, että kun paketista maksoin kotiinkuljetuksen niin postinkantaja tiputti vastaanottajan postiluukusta lapun ettei oltu kotona ja paketin saa hakea postista, ja kun vastaanottaja juoksi lappu kädessä postinkantajan kiinni ja sanoi ottavansa paketin nyt, niin kantaja totesi ettei sitä ole hänellä mukanaan. Tekemääni reklamaation ei vastattu mitään.
Voi siinä tietysti näinkin käydä. Mutta jos erikseen kysytään lupaa jättää priority-lähetys oven taakse ja siihen olen luvan antanut niin saavat sen kyllä ovelle tuoda. Postista en pakettia lähde hakemaan, se on ihan varmaa.

Pasi_1

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
2   0   0
Reaktiopisteet
511
Puhelinmalli
Mate 20 Pro
Eipä tullu paketti tänään. Sinne jämähti leipzigiin kuljetusviiveen takia. Sama kävi pixelin kanssa. Oon käyny leipzigissä eikä ollu niin iso kylä että ruuhkan takia sinne jää?. Huomenna varmasti perillä ellei ihmeitä tapahdu.

Zeni

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
5   0   0
Reaktiopisteet
372
Eilen illalla tilaus @Luurinetti ja tänään aamulla tuli ilmoitus, että keräilyssä. Jossain välissä tuli ilmoitus kuljetuksesta ja näköjään tunti sitten että noudettavissa Matkahuollon pisteeltä (y) Positiivinen yllätys siinä mielessä, että sisältää autotelineen jolle onkin jo torstaina käyttöä. Olin kyllä ajatellut ettei siihen mennessä ehdi.

Luurinetin kanssa ei kyllä koskaan ole ollut mitään ongelmaa, pelkästään positiivisia kokemuksia ja Matkahuollostakaan ei voi vielä valittaa.

juhaf

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
10
Ilokseni huomasin, että ainakin täällä Åbossa paketit liikkuvat myös lauantaisin. Ovat ehkä liikkuneet ennenkin, mutta nyt osui omalle kohdalle. Ihan hyvä veto Postilta...

TK9500

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
3   0   0
Reaktiopisteet
79
Puhelinmalli
Nokia 7 Plus /Saunalahti
DHL:n paketti ehti jos Suomeen mutta seuranta loppui siihen. Mites näkee jatkon? Postin seuranta ei löydä silll tunnuksella.

Infra

Vuoden foorumilainen 2014/2018
Supermoderaattori
Palaute - 100%
63   0   0
Reaktiopisteet
14476
Puhelinmalli
Vaihtelee
DHL:n paketti ehti jos Suomeen mutta seuranta loppui siihen. Mites näkee jatkon? Postin seuranta ei löydä silll tunnuksella.
DHL vai DHL Express?

Superostaja

Jäädytetty tunnus
Palaute - 100%
34   0   0
Reaktiopisteet
173
Puhelinmalli
S10+
Ilokseni huomasin, että ainakin täällä Åbossa paketit liikkuvat myös lauantaisin. Ovat ehkä liikkuneet ennenkin, mutta nyt osui omalle kohdalle. Ihan hyvä veto Postilta...
Muutaman vuoden toiminut LA-jakelu jos automaateissa on tilaa...

Kapteeni Haddock

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
29   0   0
Reaktiopisteet
130
Puhelinmalli
iP7+, iP8, BBKey1, Pixel XL, MotoZPlay
Pääsimpä tutustumaan Smart automaattien palautustoimintoon. Olin tilannut nettikaupasta yhden tuotteen jonka päätin palauttaa. Ohjeet firman webbisivulla tuntuivat olevan varsin yksinkertaiset. 1) Pakkaa tuote ilman mitään lappuja 2) mene automaatille 3) valitse käyttöliittymästä että "palautus" 4) anna sama koodi jolla olin sen tuotteen aiemmin avannut 5) laita tuote sisään ja mene kotiin.

No, menin lähikauppaan josta tuotteen hain aiemmin. Muuten hyvä, mutta tämä oli mallia sellainen automaatti missä ei ole ollutkaan mitään keskitettyä käyttöliittymää vaan x määrä pikkunäppäimiä eri lokeroissa. Smart automaatti kertoo että olemassa webbisivu posti.fi/palautapaketti jonne koetin navigoida pikkuruisella iPhone 8:llani.

Sivulla oli taas miljoona kysymystä ja se pyysi antamaan sen JFFI0XXXXXXXX-seurantakoodin. Tämän kopioiminen iPhonen tekstiviestistä oli jo tarpeeksi hankalaa mutta parin minuutin kikkailun jälkeen onnistuin tekemään ja järjestelmä lähetti minulle tekstarina varsin ironisesti nimetyn "Helposti"-koodin. Se alkoi kyselemään kaikenlaista ja alkoi sanomaan että joku tarra pitäisi printata ja liimata se tuotteen kylkeen.

Tässä vaiheessa vedin liinat kiinni koska minulla ei ollut takataskussani printteriä ja päätin alkaa etsiä kauppaa jossa olisi sellainen automaatti jossa olisi nappi jossa voisin valita "palautus" kuten myyjä oli ohjeistanut.

Hetken ajelun jälkeen löysin yhden Alepan jossa oli keskellä näyttö ja koin hirveän tyydytyksen tunteen kuin sain painaa "Palautus" nappia. No, tässä vaiheessa se kysyi koodia ja syötin kuten oli ohjeistettu sen koodin jolla sen toisen smartpostin olin avannut. Sanoi että "väärä koodi". Koetin uudestaan jos olisin sen väärin näppäillyt ja taas "väärä koodi". Menin taaksepäin ja syötin sen ironisesti nimetyn Helposti-koodin jonka olin pyytämättä ja yllättäen puhelimeeni saanut parin kilsan päässä olevan Smartpostin edessä ja tuli valinta että "avaa luukku".

Riemuni oli kuitenkin ennenaikainen kun luukku oli kokoa S ja pakettini ainakin kokoa M. Vahvasti survomalla sain tuotteen ängettyä tuohon pikkuiseen rakoon ja läimäisin sen kiinnni. Tässä vaiheessa näytölle ilmestyi kysymys että kaipaisinko kenties isompaa luukkua. No, kiitos kysymästä - todellakin. Harmi vaan että olin tässä vaiheessa jo laittanut tuotteen siihen luukkuun joka avautui. Ajattelimpa että tämäpä on fiksu vehje että se antaisi minun avata sulkemani luukku ja uudelleen sijoittaa ja hieman nuhruuntunut pakettini isompaan laatikkoon ja valitsin sen.

Isompi luukku avautui, mutta alkuperäinen S-lokero pysyi kiinni. Hetken ihmeteltyäni lopetin tapahtuman ja menin kotiin rukoilemaan että tuote päätyisi jotenkuten ehjänä myyjälle.

Kuten ehkä arvaattekin, niin en pidä nykyisestä SmartPostin konseptista ja pidän Helposti-koodin brändäystä suoranaisena kettuiluna käyttäjille.

dale.jr

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
3679
Puhelinmalli
Doogee Y6 Max,Nokia 5,Erifon
Pääsimpä tutustumaan Smart automaattien palautustoimintoon. Olin tilannut nettikaupasta yhden tuotteen jonka päätin palauttaa. Ohjeet firman webbisivulla tuntuivat olevan varsin yksinkertaiset. 1) Pakkaa tuote ilman mitään lappuja 2) mene automaatille 3) valitse käyttöliittymästä että "palautus" 4) anna sama koodi jolla olin sen tuotteen aiemmin avannut 5) laita tuote sisään ja mene kotiin.

No, menin lähikauppaan josta tuotteen hain aiemmin. Muuten hyvä, mutta tämä oli mallia sellainen automaatti missä ei ole ollutkaan mitään keskitettyä käyttöliittymää vaan x määrä pikkunäppäimiä eri lokeroissa. Smart automaatti kertoo että olemassa webbisivu posti.fi/palautapaketti jonne koetin navigoida pikkuruisella iPhone 8:llani.

Sivulla oli taas miljoona kysymystä ja se pyysi antamaan sen JFFI0XXXXXXXX-seurantakoodin. Tämän kopioiminen iPhonen tekstiviestistä oli jo tarpeeksi hankalaa mutta parin minuutin kikkailun jälkeen onnistuin tekemään ja järjestelmä lähetti minulle tekstarina varsin ironisesti nimetyn "Helposti"-koodin. Se alkoi kyselemään kaikenlaista ja alkoi sanomaan että joku tarra pitäisi printata ja liimata se tuotteen kylkeen.

Tässä vaiheessa vedin liinat kiinni koska minulla ei ollut takataskussani printteriä ja päätin alkaa etsiä kauppaa jossa olisi sellainen automaatti jossa olisi nappi jossa voisin valita "palautus" kuten myyjä oli ohjeistanut.

Hetken ajelun jälkeen löysin yhden Alepan jossa oli keskellä näyttö ja koin hirveän tyydytyksen tunteen kuin sain painaa "Palautus" nappia. No, tässä vaiheessa se kysyi koodia ja syötin kuten oli ohjeistettu sen koodin jolla sen toisen smartpostin olin avannut. Sanoi että "väärä koodi". Koetin uudestaan jos olisin sen väärin näppäillyt ja taas "väärä koodi". Menin taaksepäin ja syötin sen ironisesti nimetyn Helposti-koodin jonka olin pyytämättä ja yllättäen puhelimeeni saanut parin kilsan päässä olevan Smartpostin edessä ja tuli valinta että "avaa luukku".

Riemuni oli kuitenkin ennenaikainen kun luukku oli kokoa S ja pakettini ainakin kokoa M. Vahvasti survomalla sain tuotteen ängettyä tuohon pikkuiseen rakoon ja läimäisin sen kiinnni. Tässä vaiheessa näytölle ilmestyi kysymys että kaipaisinko kenties isompaa luukkua. No, kiitos kysymästä - todellakin. Harmi vaan että olin tässä vaiheessa jo laittanut tuotteen siihen luukkuun joka avautui. Ajattelimpa että tämäpä on fiksu vehje että se antaisi minun avata sulkemani luukku ja uudelleen sijoittaa ja hieman nuhruuntunut pakettini isompaan laatikkoon ja valitsin sen.

Isompi luukku avautui, mutta alkuperäinen S-lokero pysyi kiinni. Hetken ihmeteltyäni lopetin tapahtuman ja menin kotiin rukoilemaan että tuote päätyisi jotenkuten ehjänä myyjälle.

Kuten ehkä arvaattekin, niin en pidä nykyisestä SmartPostin konseptista ja pidän Helposti-koodin brändäystä suoranaisena kettuiluna käyttäjille.
Mahtavaa. Näin se elämä helpottuu ja on aikaa olla läheisten kanssa

kopolanpoika

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
119
Puhelinmalli
Note 9
Itsellä kanssa lähimpään pakettiautomaattiin 5min matka ja postiin 25min, joten paketin palautus automaattiin tuntuu aina hyvältä vaihtoehdolta, kunnes pääset yrittämään tätä vaivatonta prosessia.

Tuo on jo melkoinen suoritus mihin pystyit, nostan hattua ja samalla lähdenkin itse käymään postin tykö

Kapteeni Haddock

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
29   0   0
Reaktiopisteet
130
Puhelinmalli
Hommahan sai jatkoa sillä avautumiseni ansioista yksi ystävällinen sielu huomautti minulle yksityisviestillä että koska olen valinnut sen S-laatikon survomisen ja sulkemisen jälkeen että vaihdetaan isompaan niin järjestelmä todennäköisesti luulee että siellä M-laatikossa olisi nyt se palautettava tuote ja S-laatikko olisi tyhjä.

Tämähän aiheuttaa kaksi ongelmaa - tuote ei palaudu koska M-laatikko on tyhjä. Toinen ongelma on se että järjestelmän mukaan se S-laatikko on tyhjä joten kuka tahansa joka lähettää tuotteen saattaa saada tuon laatikon auki jos kone sen aukinaiseksi arpoo.

Olin yhteydesä Postin asiakaspalveluun. Postin aspa pyysi tähän Smartpostiin tyhjennyksen eli jos paketti ei ole mennyt parempiin suihin niin on mahdollisuus että se voisi vielä palautua myyjälle. Tuote maksoi about 50 euroa joten pahimmassa tapauksessa maksan tuotteen jota minulla ei ole.

Päähäni ei mahdu miten järjestelmä voi ehdottaa S-laatikon sulkemisen jälkeen että haluatko vaihtaa laatikkoa. Mitä Postin Infosysin palkkalistoilla olevat koodarit luulivat että tässä käy? Eikö tämäntyylinen skenaario juolahtanut mieleen siellä Punessa, Chennaissa vai missä hiton Hydrobadissa tämä workflow nykyään suunnitellaan?

Jeesus minä vihaan tätä SmartPost konseptia. On käsittämätöntä miten suosikkipalvelustani on tullut vuoden sisällä inhokkipalveluni.

veppis

Supermoderaattori
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
494
Itsellä paljon samoja kokemuksia tästä uudesta "Helposti -systeemistä" kuin kapulla. Täältä voi lueskella kokemukseni. Tein palautuksen sellaisessa uudessa automaatissa jossa ei ole kosketunäyttöä.

Ongelma on pitkälti siinä, että Posti on säästösyistä kääntänyt kelkkansa ja haluaa nyt eroon helppokäyttöisistä kosketusnäytöllä varustetuista automaateista. Tuollaisessa näytöttömässä automaatissa fyysinen ja sähköinen osuus palautusprosessista ovat tavallaan kaksi eri prosessia, joiden suoritus voi olla eriaikainen, mutta lopputulos on kuitenkin yhteinen. Sellainen kokemus on useimmille peruskäyttäjille hyvin hankala.

Varmasti suunnittelupöydällä kätevä ja kivasti kuluja karsiva systeemi, joka tuntuu toimivan muutaman treenauskerran jälkeen oikein kivasti. Peruskäyttäjälle joka ei palauta viikoittain paketteja systeemi on painajaismainen, jossa pitää muistaa monta eri asiaa ja osa niistä asioista tehdä etukäteen tietokoneella tai sitten älypuhelimella palautusta tehdessä.

Yariforsale

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
74   0   0
Reaktiopisteet
1008
Puhelinmalli
11 Pro max
Toisaalta postin suunnittelijatkaan tuskin osasi ennakkoon arvata, että joku tarvitsee isomman lokeron sen jälkeen kun se liian iso paketti on tungettu jo siihen liian pieneen lokeroon :D Koska oletus on että olet kokeillut ettei mahdu, ja suutuspäissään läimässyt oven tyhjänä kiinni

Kapteeni Haddock

Tunnettu jäsen
Palaute - 100%
29   0   0
Reaktiopisteet
130
Puhelinmalli
Toisaalta postin suunnittelijatkaan tuskin osasi ennakkoon arvata, että joku tarvitsee isomman lokeron sen jälkeen kun se liian iso paketti on tungettu jo siihen liian pieneen lokeroon :D Koska oletus on että olet kokeillut ettei mahdu, ja suutuspäissään läimässyt oven tyhjänä kiinni
Käyttöliittymäsuunnittelijan tulee ottaa aika monta mahdollista uimakaistaa. Oletan että Praveen ja Santosh ovat siellä Kalkuttassa miettineet nämä läpi jos ei Microsoft Visiolla niin edes Powerpointilla ja esitelleet Postin IT Product Ownerille.

Kun tuo tapahtuma on kuvattu siinä powerpointin slidellä 28 niin eikä sen Skype for Business callin aikana kukaan ole nostanut esiin mahdollisuutta että entäs jos käyttäjä valitseekin "joo, ottaisin isomman lokeron" sen jälkeen kun paketti on jo pienemmässä laatikossa ja laatikko on suljettu. Jos tämän tyylinen valinta olisi mahdollista niin siinä pitäisi vähintään olla varoitusteksti että huomio että tämä transaktio muuttaa sitä mihin lokeroon Helposti koodi viittaa.

Käyttöliittymähän ohjaa käyttäjän huomion tuossa vaiheessa nuolella siihen avautuvaan lokeroon. Jos tuota kokoa haluttaisiin säätää niin tuo kysely hoidetaan ennenkuin mitään lokeroa avataan. Tai vaihtoehtoisesti se avaisi ne molemmat. Se että avatun lokeron kiinni laittamisen jälkeen ruudulla on edelleen valintana että haluatko isomman lokeron on vaan surkeaa suunnittelua koska se antaa käyttäjälle mahdollisuuden kämmätä ja käytännössä tehdä sen worst case scenarion koko palautusprosessissa. Hävittää tuotteen. Nyt tuli jollekin random ihmiselle joulu kun sai läskille mitoitetun hupparin pyytämättä ja yllättäen.

Kyse on siitä että mikä on worscase scenario. Helposti-koodi konseptin mukana tehtiin tämä tapa että lähettäjän tai vastaanottajan tietoja ei välttämättä tarvita pakettiin. Tällöin olisi toivottavaa että systeemi suunnitellaan siten että riski että merkitsemätön paketti joutuu väärään laatikkoon olisi mahdollisimman pieni.

Suomessa on tämä insinööriajattelu kovin voimakas. Typerä käyttäjä ei tajunnut että oikea valikko löytyy sieltä Symbian valikon neljännentoista valikon alalaidasta ja siksi kaikki seurannut paska oli oma vika. Tyhmä käyttäjä vaan ajatteli käyttää omaa rahaansa ja käyttää palvelua.

Mitäs läksit?

Ymmärrän että default on S-koko jotta tyypit eivät ottaisi XL kun lähettävät nenäliinan. Mutta Praveen ja Santosh eivät ole tehneet tuota kovin hyvin ja koska koko tuote Helposti-koodeineen ja erinlaisine Smart Posteineen jotka toimivat erintavalla (näyttö/ei-näyttöä) niin koko prosessi saa käyttäjän varsin sekaisin.

Woozie

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
1407
Puhelinmalli
Nokia 9
En ole aiemmin eBaysta mitään tilannut, kun on koittanut kotimaisia puljuja suosia. Kiinasta tulossa vastavalosuoja, joka ei siis arvoltaan ole kovin suuri. Seuranta päättyy tähän merkintään:

2.7.2019 14.16 - Arrived at the destination country, from CN(HuaNanExpress's Track End), Finland Flight Number:CZ457-Kl1171

Viikko mennyt tuosta merkinnästä. Täytyykö tässä alkaa jo Postiin soittelemaan, kokemuksia?

tonttu

Supermoderaattori
Palaute - 100%
4   0   0
Reaktiopisteet
8053
Puhelinmalli
Apple iPhone 8
Eiköhän ne makaa seulonnassa jokusen aikaa.
Suosittelen odottelemaan vaan.

Don Quiote

Tunnettu jäsen
Palaute - 0%
0   0   0
Reaktiopisteet
2468
Puhelinmalli
S7
En ole aiemmin eBaysta mitään tilannut, kun on koittanut kotimaisia puljuja suosia. Kiinasta tulossa vastavalosuoja, joka ei siis arvoltaan ole kovin suuri. Seuranta päättyy tähän merkintään:

2.7.2019 14.16 - Arrived at the destination country, from CN(HuaNanExpress's Track End), Finland Flight Number:CZ457-Kl1171

Viikko mennyt tuosta merkinnästä. Täytyykö tässä alkaa jo Postiin soittelemaan, kokemuksia?
Odottele rauhassa.

Top Bottom