1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Pientä purkautumista..

Keskustelu osiossa 'Ylläpito', aloittaja jukra, 19/5/03.

1. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Olen viime aikoina alannut ihmettelemään tämän foorumin menoa. Siis suoraan sanottuna varsinkin meidän vanhojen partojen osalta. Näin siis katsonkin aiheelliseksi tuoda esille muutamia asioita joita olen pistänyt merkille.

Lisääntyvissä määrin on ollut huomattavissa ns "neubien simputtamista" eli kun joku ensikertalainen eksyy tänne foorumille ja erehtyy kysymään jotain ensimmäisenä on joku wanhoista parroista sääntöjen kanssa ketjua piristämässä ja suoraan sanottuna vittuilemassa tälle neubielle. On toki ymmärrettävää että foorumin luettavuus ei ainakaan parane siitä jos vaikka samasta aiheesta on useampikin viesti mutta eikö olisi kuitenkin korrektimpaa käytöstä ohjata oikeaan suuntaan ja heittää vaikka linkillä jo auki olevaan aiheeseen kuin aukoa päätään. Ei kukaan kuitenkaan ole seppä syntyessään, voin kuvitella sen ensikertalaisen aatteet joka eksyy tänne mielestään hyvän kysymyksen kanssa ja saa vastaukseksi vain pään aukomista - itse aiheeseen liittyviä viestejä saattaa olla jopa yksi ketjussa kun joku on jopa viitsinyt vastata kysymykseen eikä vain aukoa päätään.

Toisekseen, mielestäni aika käsittämätöntä miten täälä suhtaudutaan 'häiriköihin'. Ensimmäisenä ollaan itkemässä jossain ketjussa miten se ja se sielä taas häiriköi tai spekuloimassa kukahan tällä kertaa on homman takana. On näemmä eräät jo perustamassa jonkin sortin 'häirikköpankkia' eli listaa käyttäjistä jotka joskus ovat pahan sanan päästäneet suustaan. Suorastaan säälittävää mielestäni(tuo häirikköpankki ajatuksena on muutenkin jokseenkin epäilyttävä). Moderaattorit kuitenkin hoitavat hommaansa mallikkaasti, ei foorumi mielestäni kaipaa enää mitään kansalaispoliiseja - olkoot pätemisen tarve kuinka suuri tahansa. Itse ainakin naureskelen yleensä kun joku tulee tänne häiriköimään, hupia ei kauaa kestä joten katselen viestit läpi ja naureskelen asialle. Joskus olen saattanut heittää jotain modeista YV:llä jos tuntuu että he eivät ihan heti ole löytäneet häirikköketjuun mutta tuollainen yleinen itkeminen miten joku taas häiriköi ja foorumin taso on laskussa on mielestäni vielä naurettavampaa kuin häiriköinti itse. Mielestäni tämä foorumi on jopa yllättävän tiukasti säädelty, seuraava taso olisikin jo kaikkien viestien etukäteissensuuri(näin kärjistäen). Olen itse ollut parin foorumin toiminnassa aktiivisesti mukana, perustajana sekä moderaattorina ja voin ihan suoraan myöntää että paljon sellaisia viestejä täältäkin poistuu jotka olisin ihan hyvillä mielin voinut päästää läpi. Myös tuntuu että ketjun lukotuskynnys on joskus jopa suhteettoman matala ja sitten saa anella modeja avaamaan lukkoja kun asiaa vielä olisi.

Yksi asia on myös nämä iän ikuiset foorumin parannusehdotukset tai muut mietteet joihin porukka on vastailemassa heti tai kehittämässä vielä päättömämpiä juttuja. Ei tämä nyt kuitenkaan mikään demokratia ole.. eli jos aloitan ketjun jossa ehdotan foorumin sulkemista ja saan siihen suurimmalta osalta käyttäjistä "Kannatetaan" viestin niin ei Esa varmasti silti foorumia sulje(eihän? :) Mielestäni ihan turhaa olla joka ideaan vastailemassa kannatetaan, jos Esa huomaa jonkin hyvän idean hän ottanee sen käyttöön olkoot ketjun jatkona 20 tai ei yhtään "Kannatetaan / Ei kannateta" viestiä.. Demokratia toimii sitten ihan muualla, diktatuuri on päivän sana.

Muistakaa nyt hyvät toverini että ei tämä foorumi elämä ole. Jos tänne joskus joku eksyy 'tyhmine kysymyksineen' (vaikka tyhmiä kysymyksiä ei ole) tai vaikka päättää hiukan rettelöidä niin ei sitä tarvitse niin vakavasti ottaa. Tuntuu että joskus kiristää joidenkin päätä hiukan liikaakin, ehkä kannattaisi vaikka käydä reilulla kävelyllä mielummin kuin istua koneen ääressä sadattaen tämän foorumin menoa. Reilu meininki ja iloista mieltä :)

2. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    toi on kyllä totta että uusille (jotka ei välttämättä ole edes koko hakua ennen käyttänyt [vaikea keksiä oikeita sanoja]) vittuillaan. eilen tosin huomasin kun sovelias erälle uudelle tulokkaalle neuvoi todella kohteliaasti ja silloin ajattelin että voi kumpa kaikki kirjoittaisivat noin. hän neuvoi ja kertoi että on olemassa myös haku jota kannattaa käyttää mutta hän kertoi senkin hienosti eikä vain sanoilla "käytä hakua dorka"

edit:sovelias

3. bull Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ideani miksi tuollaista "häirikköpankkia" ehdotin oli se, että ei ole kovin mukavaa jos neuvot henkilöä hänen ongelmassaan ja saat toisessa ketjussa asiasta puhuttuasi kuulla että olet "ämmä"... Eli ideani oli se että tuolla olisi voinut mainita jos joku ei olisi vihjeitäsi arvostanut, EI että sinne laitettaisiin tekstiä jos joku täällä häiriköisi (sitä vartenhan modet ovat)!

En tiedä onko, mutta jos ei ole niin pitäisiköhän laittaa forumin ohjeet luettavaksi ennen rekisteröitymistä? Saataisiin kaikki turhat viestit kuriin... Totta saa kysyä, mutta kokeilisi hakua ennen kirjoittamista, saattaa löytyä tieto huomattavasti nopeammin.

4. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    tiskin kovin moni niitä siltin lukisi...tarttis olla silleen että ensin luet ne ja seuraavana päivänä sulle ei näytetä sääntöjä ja niistä on tehty kysymyksiä joihin pitää vastata oikein jotta pääsee foorumille :)

5. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Ylläoleva itseäni lainaten, niinkuin tapana on ;)
    Tuo Mäksän esimerkki on aika hyvä. Siinä on kahdeksan viestiä ketjussa, eli kysymys, yksi vastaus (Bull) ja kuusi tavallaan turhaa viestiä.

E: Bull isolla

6. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Siitä sinun ohjeestasi voi olla hyötyä myös muille kuin kysymyksen esittäjälle! On siis hieman kyseenalaista valita vastattavat kysymykset niiden esittäjien perusteella...

7. pahkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    iPhone5
    Olen suurelta osin samaa mieltä kuin jukra, mutta minua tuo "ojentelu" ei juurikaan ole häirinnyt (pl. se, sanoisinko, surullisenkuuluisa puhelinkauppaan liittyvä keskustelu newbien ja erään vanhan parran kesken), koska olen netiketin opetellut kantapään kautta nyyssiryhmissä. Joissain tapauksissa voisi olla paikallaan edes osittain vastata kysymykseen, tai ainakin neuvoa, mistä tuo asiaan liittyvä viestiketju löytyy, jos ei nyt linkkiä joka kerta viitsi laittaa. Mutta ei siitäkään nyt kenenkään pitäisi hernettä nenuun vetää, jos kehotetaan hakua käyttämään, kun moinen toiminto kerran foorumilta löytyy.
    Itse en koe kuuluvani tuohon "vanhojen partojen" ryhmään, vaan mielestäni olen, hmm, semi-nyypiö ;) mutta jospa kuitenkin, kaiken uhallakin, antaisin teille yhden elämänviisauden, jota itse koetan parhaani mukaan toteuttaa (sekä hyvässä että pahassa ;)): Se, että olet vanhempi/kokeneempi/arvoasteikossa ylempänä/jne. ei sinusta tee vielä minkäänlaista ihmistä. Se, mitä teet, on ainoa arvostettava kriteeri. Eli rautalangasta tähän foorumille soveltaen: jos koet kuuluvasi tuohon "vanhojen partojen" osastoon, ei se silti anna sinulle minkäänlaista oikeutta pompottaa muita. Joku voi olla ihan yhtä fiksu kuin sinäkin, vaikka onkin ollut foorumilla vähemmän aikaa.
    Ja kaikille: Käyttäydy muita kohtaan fiksusti, niin muutkin käyttäytyvät sinua kohtaan fiksusti. (toivottavasti teistä edes _joku_ ymmärsi, mitä tässä nyt koetin ajaa takaa, minä en enää ole aivan varma asiasta...) >;)

E: muokattu omaa "statusta" toivottavasti selkeämmäksi

8. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Niinpä. Ja sai kiitokseksi v#¤tuilua:
    Kylläpä kannatti olla kohtelias.

9. Omenanraato

Tykkäykset:
    789
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    niinpä. kyllä monet ottaisivat tuollaisenkin neuvon mielummin kuin että "käytä hakua" mutta tää halflife tais olla aika kireenä

Jaa tämä viestiketju