1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Perusluuri vs. "älypuhelin"

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja hevijuuseri, 25/9/10.

1. hevijuuseri

Tykkäykset:
    0
    Moi,

Olen tähänastisella puhelinurallani pitäytynyt Nokian halvoissa (60-110€) perusluureissa, jotka ovat palvelleet minua kiitettävästi. Olen soittanut ja vastannut ja ajanut viimeisimmän yli moottoripyörällä ja puhelin on tämän kaiken hyvin ottanut vastaan. En siis ole tätä "puhelindataajatyyppiä".

Nyt on kuitenkin ruvennut kiinnostamaan vähän hienompi puhelin lähinnä tuon Nokian ilmaisen navigoinnin takia. Vietän myös aikaa erilaisissa kulkineissa ja alkanut vähän kateellisena kurkkimaan naapuria joka lukee spostia ja uutisia samalla kun minä hakkaan kynnet verillä puhelimen sudokua. Eli salaa myös tuollainen pienimuotoinen viihdekäyttö on alkanut kiinnostaa.

Olen puolivakavissani vertaillut ja katsellut eri puhelimia ja tullut siihen lopputulokseen, että tuo Nokialaisen C 5 voisi hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan kohdata toiveeni.

MUTTA:
    Tähän astiset puhelimeni on ollu nopeita ja yksinkertaisia käyttää. Olen pärjännyt kauniisti paperikartoilla, eikä elämäni ole niin hektistä, ettenkö malttaisi sähköpostia kotiin/duuniin asti odotella.

Olen mm. tältä foorumilta lukenut kuinka ihmiset päivittävät, resetoivat, hierovat ja tuunaavat hienoja älypuhelimiaan. Kuinka suuri osa tämä softan kanssa tappelu tulisi olemaan jokapäiväistä puhelimen käyttöä, mikäli älypuhelimeen päätyisi? Tämä insinööri kun ei ole tippaakaan kiinnostunut kännykän softan kanssa tappelemisesta.

Asia jotai kai yritän tässä kysyä on seuraava: mikäli päädyn esim. tuohon C 5 voinko jatkaa samaa huoletonta puhelimen käyttöä kuin ennenkin (hyväksyn sen että esim kerran/kk käytän 10 min puhelimen runkkimiseen) nyt vain uusilla ominaisuuksilla höystettynä, vai kannattaako minun jatkaa 5kympin luurilla ja jättää turha kikkailu muille? Arkikäytön helppoudelle ja VARMUUDELLE annan suurta arvoa.

En ole kiinnostunut tilanteesta, jossa voin popittaa neljää biisiä ja kuutta youtubevideota samaan aikaan kun olen fb:ssä, mutten pysty ko. paskalla soittamaan koskan en ole päivittänyt sitä oikein.

Onko älypuhelimet peruskäytössä täysin turhakkeita?

2. hevijuuseri

Tykkäykset:
    0
    Lisätään vähän

Vielä lisäyksenä edelliseen,

Tuo C 5 on siis hintaluokassa ~150€ ja se täyttää nuo yllämainitut "extrahaaveet", ominaisuudet myös näin maallikon silmin vaikuttaa melko samoilta kuin 300€ luurissa. Saanko käytettävyyteen ja tuohon toimintavarmuuteen mitään lisää jos upotankin puhelimeen tuon tuplarahan? Samaa(?) S60 käyttöjärjestelmää kun näyttää olevan kalliimmissakin puhelimissa..

3. massimo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    180
    Rehellisesti sanottuna älypuhelimet ei ole paras vaihtoehto peruskäyttäjille, riippuu tietenkin siitä mitä tarkoitetaan älypuhelimilla. Nykyään älypuhelimiksi sanotaan jo sellaisia mitkä ei todellakaan ole vielä älypuhelmia. Kannattaa unohtaa älypuhelimet jos ei jaksa niiden kanssa "leikkiä" eli hakea ohjelmia, hiukan tuunata jne.
    Jos haluaa valmiin käyttöpuhelimen niin kannattaa pysyä peruspuhelimissa. Uskon että näistäkin löytyy tosi hyviä puhelimia joissa on paljon kehuttu (itse en kehu kun en tiedä) Nokian ilmainen navikointi, hyvät multimedia ominaisuudet sekä hyvät sähköpostiominaisuudet. Valitettavasti en voi suositella mitään peruspuhelinta koska itse käytän älypuhelinta.

4. hevijuuseri

Tykkäykset:
    0
    Parahin veli massimo (tai joku muu),

Osaatko sitten kertoa, missä kulkee älypuhelimen raja? Onko esim. tuo C 5 älypuhelin vai navilla yms. höysteillä varustettu peruspuhelin? Kulkeeko raja jossain tietyssä käyttöjärjestelmässä vai missä?

Jos joku pystyisi laittamaan esimerkin perusluurista navilla yms. toiminnoilla ja kohtuuhintaisesta älypuhelimesta samalla kertoen pikaisesti mikä puhelinten ero on, olisin siitä iloinen.

5. Modifier

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s ja Samsung S6 Edge Saunalahti
    Itse mieltäisin tuon C5:Den juurikin tuollaiseksi ns. peruspuhelimeksi jossa on navi mukana ja lisäksi siihen on lisätty nykyään muodissa olevat yhteisö ominaisuudet. Facebook, Twitter, Youtube ym. Selkeiten "älypuhelin" kategoriaan mielestäni taas kuuluu esimerkiksi Android ja Windows käyttöjärjestelmää käyttävät puhelimet.
    http://saunalahti.fi/puhelimet/puhelin.php?id=454&type=handsetmodel Tuossa yksi pikainen esimerkki suht. halvasta älypuhelimesta. Samsung, Android käyttiksellä n.260€.
    Muokattavuus on yksi asia joka tulee mieleen näissä Android ja Winukka käyttiksellä varustetuissa puhelimissa. Ohjelma tarjonta on myös monipuolisempaa kuin näissä peruspuhelimissa. Tehojahan näissä älypuhelimissa on myös monesti enempi ja niillä esim. pdf:än avaus taikka videon katselu sujuu helpommin ja nopeammin. Mitalin kääntöpuolena taas teho vaatii virtaa ja varsinkin kovemmalla käytöllä joutuu latailemaan puhelintaan monesti useammin.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    C5 on ihan puhdasverinen älypuhelin.

Käyttöjärjestelmä tekee pitkälti puhelimesta älypuhelimen tai ei. Eli puhelin jossa on käyttöjärjestelmä johon voi asentaa ns. natiiveja sovelluksia ...
    ja namä sovellukset voivat käyttää monipuolisesti laitteen resursseja ja toimia taustalla. sovelluksia asentamalla laitteessa vo toteuttaa jopa juttua joita siinä aijemmin ei ollut.

Peruspuhelin johon voi asentaa java softia ja ajaa niitä virtuaalikoneessa, jopa auttavasti taustalla, ei lasketa älypuhelimiksi.

Älypuhelimien ja peruspuehlimien välillä on ns. featurepuhelimet , käyttöjärjestelmä on yleensä peruspuehimista vähän viriteltynä ja laitteissa on paljon softa ominaisuuksia jotka tuttuja älypuhelimista, usein myös ns rauta ominaisuudet ovat runsaat. Samsungilla oli aijemmin paljon sellaisia.

iPhone on laskettu monesti alusta-asti älypuhelimeksi vaikka alussa oli lähinnä suljettu perusluuri, älypuhelin satus kuitenkun yleisesti hyäksyttiin, sillä OS oli pitkälti keinotekoisesti suljettu, päivitystenmyötä se on kehittynyt puhelimeksi jossa nykyään 3. osapuolen softalla voidaan touteuttaa taustalla joitain tehtäviä.

Android puhelimet järjestäin lasketaan älypuhelimeksi, vaikka jotkut virtuaalikoneesta sivaltaa.

Windows Mobile koneet on järjestäin älypuhelimia. jos muuten ovat puhelimiksi jotenkin laskettavia. (käytetään hyvin monenlaisissa käsilaitteissa)

Symbian on puhdas älypuhelin käyttäjärjestelmä, ja luonnollisesti lasketaan älypuhelimiksi, paitsi Japanilaiset suljetut Symbian luurit, jotka puuttuvat monesti älypuhelin laite tilastoista.

Samsung Wave (Bada) on rajalla, tai kyse ehkä alustasta joka on kehittynyt feturepuhelimeasta älypuhelimeksi. voi ehkä joissain tilastoissa olla featurepuhelimeksi laskettua ja jossain toisessa älypuhelimeksi.

Nokian (NoS) Series 40 koneet ovat peruspuhelimia, myös ne Series 40 Touch and Type mallit.
    Monipuolisimmissa Series 40 malleissa on Wifiä, qwertyä, GPS navia, useampikin selain , yhteisöhiluja, pushmailia jne. ei välttämättä silti nosta kaikkien featurepuhelin tilastoihin.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Nokia 6700 classic, Nokia C3-00, Nokia X3-00 on perusluureja.

Nokia 6700 slide, C5-00, Nokia 6730 classic, E5-00 ovat älypuhelimia.

Jos pientä kuvaa ja printtiä teknisistä tiedoista katsoo niin voit olla hyvin samankaltaisia,

Vaikka älypuhelimia on haukuttu virtasyöpöiksi, hitaiksi, kalliiksi, niin ei sekään pidä automaattisesti paikansa. ( esim: Nokia 6730 classic vs Nokia 6700 classic)

8. PELLEfin Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    51
    Minä voisin vielä sanoa että ainakaan symbiania ei tarvitse säätää eikä tuunata jos sillä peruskäyttöä harrastaa eli soittelee ja tekstailee ja surffaa netissä. Aluksi kun laittaa vaan soittoääni profiilit ja muut perushommat kuntoon niin se riittää eikä niihin sen jälkeen koskea tarvitse. Itse en sähköpostia luurilla käytä joten niiden synkkausongelmista en tiedä mitään, mutta ihan peruskäytössä ei mitää jatkuvaa tuunaamista todellakaan tarvitse.

9. massimo Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    180
    Enpä osaa rajoja kertoa, mutta muut ovat heittäneet hyviä rajoja.
    Olen sitä mieltä että jos haluaa puhelimen joka on valmis paketti niin Nokialaiset ovat tälläisiä. Jos haluaa taas puhelimen josta voi tehdä vaikka minkäläisen niin tähän kategoriaan kuuluu windowsit ja androidit. Iphone menee sitten näitten väliin.
    Windows puhelinta en ostaisi koska kohta puoliin tulee se win 7 käyttis ja sen jälkeen ohjelmoijat alkavat tekemään siihen sopivia ohjelmia ja nämä eivät todennäköisesti käy vanhempiin käyttiksiin, varma en ole.
    Yllä olevasta voi päätellä sen että jos jaksaa tehdä puhelimesta omanlaisensa niin valitsisin Androidin tai Iphonen. Se kumpi näistä on parempi niin siihen en ota kantaa koska en tiedä millainen Iphone on. Itselläni on Android.

10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    WinMobile alustalla voi tehdä hyvin paljon, Android koneissa myös, varsinkin jos saa "rootattua", iPhonen jos saa vankilapaon tehty, Symbiankin jos saa häkättyä.

iPhone on muuten kyllä hyvin rajoitettu alusta käyttäjän muokkaamiseksi asetuksin tai sovelluksin.

Android koneet ja Symbian koneet (ja winMobile) tarjoavat säätömahdollisuuksia niin asetuksin ja sovelluksin. Moni kokee tärkeä kotinäytön sisällön muokkaamisen ja niin että siellä on haluttua aktiivista sisältö, tämä sujuu muilla paitsi iPhonella. Android koneissa hyvin vapaamuotoisia widgettejä, sen kaltaiset widgetit puuttuu Symbianin 3rd koneista (kosketus Symbianeista löytyy vaihdellen), mutta aktiivista sisältöä saa 3rd koneissa kotinäyttöön.

Windows Phone 7 on tosiaan uudenlainen ja ei ole yhteensopiva WinMobilen kanssa WP7 yleisen käsityksen mukaan on hyvin rajoitettu WinMobileen verrattuna, moni vinoillu siinä yhteydessä vertaamalla iPhoneen. Mutta WP7 on kuitenkin aivan eri luokkaa muokattavuudessa verrattuna iPhoneen.

Microsoft on ilmoittanut jatkavansa WinMobile pohjankin ylläpitoa ja kehitystä ilmeisesti mielessä firmatarpeiden tyydyttäminen.

Monella varman ihan hyvä valinnat.
    Iphonea vaihtoehdot rajoittuu lähinnä tallennustilan kokoon ja eri sukupolviin, kaikki kosketuskoneita.

Android valintaan vaikuttaa se että tarjolla myös vain kosketusnäyttöisiä (+ joissain qwerty), eli ns. puhelinnäppis koneita ei ole tarjolla.

WinMobile koneissa löytyy jonkin verran kosketus + puhelinnäppis tarjontaa

Jaa tämä viestiketju