1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

PDA qwerty - lopullinen ratkaisu

Keskustelu osiossa 'Datatuotteet', aloittaja Tyler79, 29/4/04.

1. Tyler79

Tykkäykset:
    0
    Hyvät henkilökohtaisten apuvälineiden ystävät,

Minulla on hieman surullinen tilanne. Antakaahan kun kerron siitä.

Olen toimeni puolesta monessa mukana ja erilaisien toimielinten jäsenenä. Käytännössä tämä tarkoittaa paljon kokouksia. Matkustamista junalla ja yöpymistä kolmessa eri paikassa. Yksi näistä paikoista on vakituinen kotini jossa on kiinteä tietokone. Lisäksi matkustan paljon junalla ja autolla, välillä tarvitsisi päästä työasioihin käsiksi jopa bussissa.

Nyt olen kaksi vuotta käyttänyt pääsääntöisesti paperikalenteria ja tällaista Filofax-tyyppistä ratkaisua. Ärsyttää kun esim. kokouksista olisi kiva kirjoittaa muistiota suoraan koneelle eikä kierrättää papereiden kautta, jne.

No miksikö ei kannettavaa tietokonetta? Sellainen on ollut tuossa jo kolme vuotta eikä sitä jaksa ottaa mukaan koskaan mihinkään. Minulle sopii kai vaan paremmin oikeasti mobiili vaihtoehto. :) Eli tahdon siis tavarat joko taskuihin tai sitten enintään tuollaiseen käyttämääni pienehköön asiakirjasalkkuun. Taarkoitus olisi, että ne materiaalit ja yhteydet olisivat aina saatavilla, olen sitten veneilemässä, vaeltamssa tai mökillä.

Sitten faktaa pöytään, ystävät harmaat.

Tarpeeni koneen suhteen:

- Kyky käsitellä ja tuottaa Office-dokumentteja

- WWW ja POP3 joko IR-, BT-modeemilta (Nok6600) tai suoraan (WiFiä on aika heikosti siellä missä minä vaikutan)

- Mahdollisimman hyvä QWERTY (mielellään ääkköset ainakin helposti saatavilla), tuntuma saisi olla hyvä ja näppäimissä välit

- Toimiva synkronointi Outlookin kanssa (BT, kaapeli)

- Mahdollisuus ottaa backuppeja

- Näyttö joka näkyy edes jotenkin kaikissa valo-olosuhteissa

- Styluksella sohiminen ei ole, siis ei ole minun juttu

Aikoinaan kun lähdin tälle elektrooniselle tielle oli käytössä brand new Palm M105 malli, jonka aikana totesin kaipaavani mielettömästä qwerty-näppäimistöä. Paljon myöhemmin löysin melko varmasti lähes ihanteellisilla ominaisuuksilla varustetun Sony UX50 mallin, jota ei kuitenkaan tuotu suomeen.

Nyttemmin asia nousi pintaan kun tuli aika vaihtaa puhelimeni (S55) uudempaan ja päädyin ostamaan series 60 puhelimen (Nok6600) siinä toivossa, että se tyydyttäisi outlookin kera ainakin tuon kalenterintarpeeni. No se ei sitten oikein tyydyttänytkään.

Nyt tukka lähtee päästä ja mielessä on kaksi vaihtoehtoa:

1) käytetty Nok9210i + tämä 6600 IR:n kautta GPRS-modeemina.
    Onko mahdollista? Mitä ongelmia tässä?

2) Coxion Webbook. Missä myydään? Kenelläkään ei kokemuksia käytöstä. Hinta varmasti aika korkea. Miinuksena BT-puuttuu.

3) Tungsten W. Hirmupienet (surkeat?) näppäimet + Nok6600.
    Onko BT:n ajuriongelmat jo ratkaistu? Ilmeisesti saatavilla täysikokoinenkin qwerty-näppis lisälaitteena?

4) ??? Tarvitsen ehdotuksia. Ensi syksynä alkaisi olla jo tosi kova tarve tällaiselle kokonaisedulliselle ratkaisupaketille.

Auttakaa palstalaiset, saatte tupakkia!

2. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Malta hieman ja osta uusi commu (9500) kun se tulee myyntiin.

3. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    Käsittääkseni (mutuilen) että communicatorit eivät osaa käyttää ulkopuolista laitetta modeemina...

Mutta jos syksyllä alat vasta "oikeasti" tarvitsemaan niin olisikos uusi kommu ratkaisu?

4. saeaetaejae

saeaetaejae Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kannatetaan. Ainoa fiksu vaihtoehto oikeastaan, jos QWERTY on ehdoton.

5. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Coxionin Webbook kyllä kiinnostaisi minuakin nimenomaan qwerty-näppiksen takia. Koko ei olisi kovin hirveä ja toiminta-aikakin menettelisi.
    Hinta näyttäisi olevan firman kotisivujen mukaan alle tonnin, mutta en haluaisi laittaa rahoja tuotteeseen mistä ei ole juurikaan tullut käyttäjien kommentteja.

6. Touho..

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Htc one dual sim
    Webbook on todella mainio tuote. Itse olen päässyt muutaman kerran kyseistä tuotetta käyttämään. Jos BT:n puute vaivaa niin koneessa on cf korttipaikka. Laitetteessa itsessään on gprs ominaisuus sekä sitä voi myös käyttää puhelimena ngagen tyylin tai sitten nappikuulokkeella. Jos ei halua käyttää laitteen omaa gprs toimintoa niin BT CF kortin hankkimalla yhteyden luonti ainakin oman 6600 kanssa onnistui alle 10 sec. Asetukseksi riitti soittosarja sekä apn asetus. Sekä siinä on etätyöpöytä mahdollisuus xp pro käyttiksen etäkäyttöä varten.
    Ps. yritys sijaitsee helsingin lauttasaaressa ja siellä tuotetta pääsee varmasti sopimuksesta kokeilemaan.

7. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Juu pitäis vaan ensin raahautua Hesaan...

8. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Kun tässä on tuota tulevaa commua suositeltu, niin laitetaan nyt vielä tuo Motorola MPx tyrkylle tulevista. Itse olen ainakin todella kiinnostunut tästä.
    Laitteesta joitain epävirallisia speksejä tuolla.

9. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Näyttääpä ihan hienolta ja ominaisuudetkin ihan kohillaan.

Ainut mikä vähän mietityttää, on tuo näppäimistön koko. Näyttää olevan jotain kolmen millin näppäimiä, eihän noihin voi osua kuin neulalla? =P

10. John Cooper

John Cooper Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tämän bongasin eilen erään helsinkiläisen hotellin aulassa ulkolaiselta pukuherralta. Oli ilmeisesti Moton väkeä kun tuota näppäillessään kännykkä soi ja hän kaivoi taskustaan jonkun pienen läppäpuhelimen, joka näytti Motolta. -En kehdannut ottaa herrasta kuvaa :/

11. JuhaN

Tykkäykset:
    16
    Yksi "mutu"-vastaus tästä aiheesta onkin jo, mutta onnistuuko tuo oikeasti?! Onkos kukaan kokeillut??

=)juha

12. must1

Tykkäykset:
    0
    N9210 ja S55 ainakin onnistui. Communistiin piti muistaakseni joku 3. osapuolen ajuri tms asentaa.
    <mutu>Luulis toimivan myös 6600:lla.</mutu> :)
    Irdan kohdistuksen takia erittäin epämukavaa käytännössä, en suosittele.

13. lassej

Tykkäykset:
    0
    Ehdottaisin Tungstenia ja sille kaveriksi PalmOne Ultra-Thin Keybordia tai edukkaampaa "Universaalia" Palm näppäimistöä

Etuna tuossa ratkaisussa olisi, että saisi ison, mutta kuitenkin pieneen tilaan menevän näppäimistön.

Samaten näppäimistön voisi pitää mukanaan silloin kun sitä tarvitsisi, ja muuten voi liikkua kevyemmällä varustuksella (eli pelkällä Tungstenilla)

Noista muista vaatimuksista, Tungstenit täyttävät ne aika hyvin, E-mallissa yhteydet kännykkään sujuu IR-porin kautta ja T3-sessa sinihampaan yli.

14. veikko

veikko VIPpi

Tykkäykset:
    2640
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+
    Ei taida Psion Series 5MX:ää enää mistään saada. Se nimittäin oli just tuollainen peli. Minulla on edelleen käytössäni alkuperäinen Series 5, joskaan en enää P800:n hankittuani sitä varsinaisesti mukanani kanna muutoin kun jos on tarpeen editoida Wordin ja Excelin tiedostoja matkan aikana.

15. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Saahan tilaamalla sitten Psionin Netbookkia ja huuto netillä on ollut siitä tosin harvoin myynti ilmoituksia.

16. maci

Tykkäykset:
    0
    9210i:ssä tuli testattua P800:n kanssa tuota GPRS:n käyttöä. Silloin kun istui pöydän ääressä ja kaikki pelasi niin mukavaa, mutta lopulta commu tarvitsi resettiä tuon ohjelman takia. En siis suosittele erityisen vakituiseen käyttöön. Miten olisi jokin hieman iäkkäämpi HP:n Jornada Handheld PC?

17. IFF

Tykkäykset:
    0
    Itselläni oli E MC218 (Psion Series5 kopio) +puhelin yhdistelmä vuodesta -99 ja oli kyllä verraton kokonaisuus (puhelimet vaihtui T28…..T610).
    Viime vuonna pitkän harkinnan jälkeen ostin MC:n tilalle: FS PocketLoox:n
    ( http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/handhelds/pocketloox.html )ja näppäimistön.
    Alkuvaikeuksien jälkeen olen tottunut käyttämään ja voin todeta että hyvä matkakaveri. Olen laajentanut sen käyttöä myös vapaa-ajalla ja ostanut lisähiluja (GPS: http://www.emtac.com.tw/products/bluetooth/datasheet_btgps.html ) pyöritän merikartta.

18. paerikss

paerikss Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Note 3 + & Gear
    onko kellään kokemusta palm tungsten c:stä? siinähän olisi qwerty näppäimet. mahtaakohan noita pystyä normaaleilla sormilla näpyttelemään, vai kannattaisikohan kuitenkin hankkia vaikka t + kokoon taitettava näppis? (jos nyt hankki mitään)

http://www.the-gadgeteer.com/tungsten-c-review.html

19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    9210i:tä kannattaa käyttää kyllä sen omalla modeemilla eli GSM datalla, jos jostain syystä jokin pitkä online web surffaus tilanne, niin GPRS luurin käyttö modeemina puoltaa paikkansa hinnan takia.

Jaa tämä viestiketju