1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Paras kamerapuhelin?

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja Muumeli, 9/10/16.

1. Muumeli

Muumeli

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Lumia 930
    Piti ihan rekisteröityä tällaiselle palstalle, kun tarvitsen neuvoa uuden puhelimen hankintaan. Aina ollut Nokia ja kaksi viimeistä Lumioita (nykyinen 930), mutta seuraavan täytyis varmaan olla joku muu. Ja olen ihan hukassa, että mikä se voisi olla.

Mulle tärkein ominaisuus puhelimessa on kamera. En katsele videoita, enkä kuuntele puhelimella mitään, joten sellaiseen käyttöön liittyvillä ominaisuuksilla ei ole mitään väliä. Kunhan on muistia riittävästi niille kuville (tässä 930:ssa mulla on nyt kuvia 17,5 Gt).

Pelkän kameran perusteella ostaisin ehkä Lumia 950:n, mutta millään muulla perusteella se ei taida olla järkevä vaihtoehto. Mun vähäisellä sovellusten käytöllä on jo nyt tullut vastaan se tilanne, että Windows-puhelimille ei kaikkia haluamiani sovelluksia ole tarjolla.

iPhonea en halua.

Missä muista markkinoilla olevista vaihtoehdoista on paras kamera? Huawei P9:ä on markkinoitu edistyksellisenä kamerapuhelimena, mutta googlailujeni perusteella se ei kuitenkaan yllä Lumian tasolle.

Kaipaan kokemusperusteista tietoa tai ihan konkreettisia kuvavertailuja kuvien laadusta. Kun katselin Elisan sivuilta puhelimia ja niiden esittelyjä, niin ennakkomyynnisä olevan Sony Xperia XZ:n kamera vaikuttaa "paperilla" vakuuttavalta, mutta Sonyn käyttökokemukset antaa ymmärtää, että Sony lupailee kameroidensa suhteen enemmän kuin mitä ne sitten käytännössä on.

Samsung Galaxy S7? Ei taida olla profiloitunut kamerapuhelimena, mutta olen ymmärtänyt, että siinä on ihan hyvä kamera?

Mutta mikä olis se lopullinen valinta ihmiselle, joka vielä kaiholla muistelee edesmennyttä Nokia N8:aan, joka mun mielestä on ollut paras kamerapuhelin ever? Vai pitäiskö jäädä odottelemaan niitä tulevia Nokioita?

2. toivis85

toivis85 Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    327
    Puhelinmalli:
    Huawei P9+
    Lumiat tekee valitettavasti kuolemaa, joten kannattaa siirtää katseet muualle. Tulevaa "Nokiaa" en itse lähtisi vielä odottamaan.
    Sony:t on monta vuotta ollut kameroiltaan potentiaalisia, mutta automaatti-asetuksilla melko surkeita, joten vaatii manuaalisäätöjä, jotta saa kunnon kuvia.
    P9:ssä still-kuvat on kännyköiden parhaimmistoa, mutta videokuvaus on selvästi perässä kilpailijoita. Jos kuvaat paljon videota, kannattaa jättää väliin. Muuten on kyllä erittäin hyvä kamera ja kiva puhelin, peruskäytössä myös nopeimpia Androideja mitä löytyy.
    Galaxy S7 omaa ehkä markkinoiden parhaan kameran tällä hetkellä ja on muutenkin kännykkämaailman parhaimmistoa, oli mittari mikä tahansa. Youtubesta löytyy vaikka kuinka paljon kamera-vertailuja, laittaa hakuun esim. "Galaxy S7 camera vs".
    Ääni S7:lle

3. sat37

Tykkäykset:
    1
    Marraskuussa julkistettavaa Huawei Mate 9:ää odotan itse kameran puolesta. Jos nyt ostaisin Android-puhelimen kamera tärkeimpänä perusteena, se taitaisi olla OnePlus 2. Tällä hetkellä käytössäni ovat LG G4 ja Lumia 950 XL, joista jälkimmäinen on mukana silloin, kun on tarkoitus ottaa valokuvia. Kaikista (monista) kokeilemistani puhelimista siinä on omaan käyttööni selvästi paras kamera.

Alla olevat ja muut vastaavat vertailusivustot ovat olleet itselleni hyvä apu ja tuntuisivat vastaavan todellisuutta melko hyvin:

Camera Comparison: Microsoft Lumia 950 XL vs OnePlus 2 vs LG G4 vs Samsung Galaxy S7 edge vs OnePlus 3

Photo Compare Tool - GSMArena.com

Viimeksi muokattu: 10/10/16
  4. erh4be

erh4be Superjäsen

Tykkäykset:
    2717
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Muumeli tykkää tästä.
  5. sat37

Tykkäykset:
    1
    Juryni on vielä ulkona tuon suhteen, mutta OIS:n puute sekä vain 12 MP ja f/2.0 luovat kuitenkin epäilyksiä omaa käyttöäni ajatellen. Toivotaan.

6. Nightuser

Nightuser Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    2130
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S4 Black Edition
    Sensorin koko ja yksittäisien pikseleiden koko vaikuttaa enemmän kuin megapikseleiden määrä.

7. sat37

Tykkäykset:
    1
    Suunnilleen vastaavia kokeiltuani ja noita vertailuja katseltuani olen oman käyttötarpeeni pohjalta eri mieltä, mutta tästä ei nyt sen enempää.

8. jrauhala

jrauhala Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    118
    Puhelinmalli:
    Oneplus 3, iPhone 6+
    Raudaltaan idettisillä kameroilla ei välttämättä tule samanlaista jälkeä, koska myös softa vaikuttaa lopputulokseen. Eri valmistajat käyttää erilaisia algoritmeja, jälkikäsittely eroaa, kuvan pakkaus yms.
    Esim Mate 8 vs OP3, tismalleen sama kameran rauta, mutta kuvissa on laadullisesti aika paljon eroa.

9. kviikka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    131
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Eikös raakakuva kuitenkin ole sitten samantasoinen? Olisi kiva verrata samalla kennolla olevia puhelimia niiden jpg- ja raakakuvien erojen osalta. Tietysti mm. optiikka vaikuttaa terävyyteen ja vääristymiin jne.

10. Muumeli

Muumeli

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Lumia 930
    Kiitos tähän astisista vastauksista ja linkeistä. Tuo Huawei Mate 9 vaikuttaa mielenkiintoiselta, josta voisin jäädä odottelemaan lisätietoa ennen ostopäätöstä (marraskuussa tulee maksettua vanha luuri pois ja sen jälkeen vasta ajattelin sen uuden ostaa).

Lumiassa olen tykännyt juuri siitä laadukkaasta automaattitarkennuksesta ja automaattisesta jälkikäsittelystä. Manuaalisia toimintoja en osaa käyttää, enkä sillä tavalla ymmärrä valokuvauksen teknisestä puolesta mitään. Tykkään vain ottaa visuaalisesti kauniita kuvia, ja arvostan sitä, että se kameran oma automatiikka on laadukasta. Mahdollisuus jälkikäteen manuaalisesti säädellä kirkkautta, kontrasteja ym. on tärkeä kyllä myös, mutta Lumialla tulee itselläänkin jo aika hyviä kuvia.

Videokuvan laatu ei ole mulle niin tärkeä kuin still-kuvien. Lapsia ja lemmikkejä tulee joskus videokuvattua, mutta lähinnä itselle muistoksi, niin siihen kelpaa huonompikin videon laatu. Riittää, että se muisto tallentuu ja siihen voi palata. Tavallisissa kuvissa korostuu enemmän se hyvän kuvanlaadun tuoma mielihyvä kuvausharrastelustaan.

Tästä olisin kysynyt tarkemmin, että kumpi on laadullisesti parempi? Tuo Huawei Mate on mulle ennestään vieras laite. OP3:sta olen jotain jo lukenutkin.

Ja tärkeintä siis tosiaan se kuvien lopullinen jälki, eikä ne megapixelit ym. Muistaakseni mobiili.fi:ssä oli aloitettu jotain vertailusarjaa useamman puhelinmallin kameraominaisuuksista, mutta se jutun teko näytti jääneen kesken ennen kuin kaikista mukaan otetuista malleista oli ehditty tehdä se tarkempi juttu. Siihen ekaan juttuun oli laitettu yhdet esimerkkikuvat jokaiselta vertailtavalta puhelinmallilta, ja siinä kiinnitin huomiota, että se Lumia 950:n kuva näytti omaan silmään kirkkaasti parhaalta.

11. pume

pume Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1881
    Puhelinmalli:
    Vaihtuupi kohtuu usein
    Eikös Samsung S7 (edge) ole yleisesti tuomittu parhaaksi aika monessa arvostelussa kameran(kin) osalta?

12. Muumeli

Muumeli

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Lumia 930
    Tässä se mobiili.fi:n juttu, mihin viittasin: Suuri kameratesti #1: missä älypuhelimessa on paras mobiilikamera?

Nyt kun katselen noita kuvia uudestaan (alunperin luin ton jutun jo useita viikkoja sitten), niin en nyt ehkä sittenkään sanoisi sitä Lumialla otettua kuvaa kirkkaasti parhaaksi. Aika vaikeakin itse asiassa vertailla parhaita noista tuon yhden kuvan perusteella. Mutta harmikseni siitä Huawei P9:stä puuttuu se tarkempi juttu.

13. pume

pume Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1881
    Puhelinmalli:
    Vaihtuupi kohtuu usein
    Olen itse käyttänyt Lumia 930, OP3, P9, S7 (edge), iPhone 6s(+) ja omasta mielestäni ainakin tälleen satunnaisräpsyinä parhaat kuvat on saanut S7:lla. Harvoin käytän manuaalitilaa missään, joten niiden suhteen en osaa sanoa juuta tai jaata, mutta automaatilla omasta mielstäni S7 vie voiton. OP3:lla paljon kohinaa esim. sisätiloissa kuvatessa ja P9:stä sekä iP6:sta puuttu OIS, jonka vuoksi käden pitää olla tosi vakaa, jos haluaa hyvän kuvan.

Psaikke, morphin and Muumeli like this.
  14. kilander

kilander Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    111
    Puhelinmalli:
    Galaxy s7 edge
    Tuli katsottua lomakuvat 50" telkun näytöltä. Osa otettu Huawei p9+: llä ja osa Samsung Galaxy s7 edge : llä.
    Kumpaakin kehuttu kamerakännyköiden parhaimistoon, tuolta isolta näytöltä huomasi että s7 edgen kamera aavistuksen parempi.

Muumeli tykkää tästä.
  15. Muumeli

Muumeli

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Lumia 930
    Mitä tuo edge-ominaisuus muuten tekee puhelimen käyttökokemukselle? Onko siitä jotain konkreettista hyötyä?

Tuossa mun äsken linkittämän jutun Samsung S7:lla otetussa kuvassa mua häiritsee se, että se kuva on todellisuuteen nähden liian kirkas. Esim. Huaweiden ja Lumian kuvat on luonnollisemman näköisiä. Toisenlaisessa kuvaustilanteessa taas hyvistä hämäräkuvaominaisuuksista voi olla hyötyäkin.

Itse pidän ehkä Huaweiden ja OP:n visuaalisesta ilmeestä enemmän kuin Samsungista. Jos joku vähemmän silmää miellyttävä puhelin on ylivertainen kamerana, niin siinä tapauksessa kamera vie voiton, mutta jos kameroiden erot ei jää isoiksi, niin sitten se puhelimen itseä miellyttävä ulkonäkö ja näppituntuma saattaa ratkaista.

Kun Windows-puhelimesta vaihtaa todennäköisesti Androidiin, niin niillä käyttöjärjestelmäeroilla en näe isoa merkitystä, kun uudenlaisen totuttuun verrattuna joutuu kuitenkin opettelemaan. Toisaalta arvostaisin sen käyttöliittymän muokattavuutta, mutta siitä näkökulmasta en itse osaa eri puhelimia arvioida.

16. Muumeli

Muumeli

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Lumia 930
    Kiitos taas kokemuksista. Huomaan omaavani varauksellisen asenteen Samsungia kohtaan jostain syystä, mutta kommenttienne perusteella ryhdyn tutustumaan tuohon Samsung S7:aan paremmin.

Onko sen kamerassa eroja tavallisen ja edgen välillä? Näin äkkiseltään ajateltuna en osaa kaivata puhelimeeni sitä ominaisuutta, että se näyttö kaartuu reunoille. Tietääkö joku, onko sillä sen kameran ominaisuuksien kannalta merkitystäkään?

Toisaalta se Huawei Mate 9 jäi kiinnostamaan myös. Tietääkö kukaan, onko se tulossa Elisalle myyntiin?

17. Nightuser

Nightuser Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    2130
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S4 Black Edition
    Ei ole

Muumeli tykkää tästä.
  18. Muumeli

Muumeli

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Lumia 930
    Kiitos tiedosta.

Onko OIS siis kuvanvakain ja mistä tuo lyhenne tulee. Onko P9+:ssa OIS?

19. pume

pume Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1881
    Puhelinmalli:
    Vaihtuupi kohtuu usein
    Omasta mielestäni enemmänkin haittaa "haamukosketuksien" myötä. Isompi akku toki antaa ko. mallille pidemmät käyttöajat, mutta muutenpa nuo ovat aika pitkälti samanlaisia. Edge-toimintoja on jonkin verran, mm. yökelloa, reunassa juokseva uutissyöte jne. Samaten sieltä voi pyyhkäistä pikavalikon esim. kontakteista. Itselle omaan pieneen kätöseen tuo ns. normimalli soveltuu huomattavasti paremmin.

20. pume

pume Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    1881
    Puhelinmalli:
    Vaihtuupi kohtuu usein
    Optinen kuvanvaikain eli Optical Image Stabilization. Käsittääkseni P9+:ssa on myös OIS.

Jaa tämä viestiketju