1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Paras Java-puhelin?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Gospelist, 25/6/02.

1. Gospelist

Tykkäykset:
    0
    Mikähän mahtaisi olla paras Javaa tukeva puhelin, kun kaveri väittää että Nokian Java-tuki on hieman vaillinainen eli tukee ainostaan (html-) --> http-pohjaisia sovelluksia. Vaihtoehtojahan alkaa pikkuhiljaa olla useampia, joista seuraavassa muutamia:
    Nokia 6310i, Nokia 3410 (hmm...), Siemens SL45i, Siemens S55...

Onko SE:llä tai muilla valmistajilla jo Java-puhelimia? Ja Nokialla muita? Ja tiedän, S55 ei vielä hetkeen tule myyntiin... ja 3410 ei kyllä oikeastaan pätkän vertaa kiinnosta... mutta noista tällä hetkellä myynnistä olevista ja pian myyntiin tulevista, hieman kalliimman luokan puhelimista olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan mielipiteitänne.

Toki voisin ottaa enemmän asiasta itsekin selvää, mutta kuten tiedätte, olen näissä asioissa turhan laiska...

2. bmwisbest

Tykkäykset:
    0
    Ainaskaan 3410n javaohjelmia ei löydy mistään?

Onkos siitä javasta mitään hyötyä kun niitä pelejä ja ohjelmia
    ei ole missään? Jos joku löytää sais kyllä heti kertoa löydöistään
    täällä... kiitos :)

3. Aero

Tykkäykset:
    0
    Samsung SGH-S100:ssa tulee olemaan Java, puhelin tulee myyntiin varmaan viimeistään syyskuussa. Siinä on värinäyttö jne. Kokemusta ei tosta henk.koht ole. SL45i on ainakin mun mielestä hyvä puhelin.

Ja ei varmaan vähään aikaan Java:lla tehä puhelimissa mitään, koska toistaiseksi ei mun tietääkseni ohjelmia voi hommata. Pelejä tietenkin voi, muttei niillä paljoo mitään tee =)

4. anttonij

Tykkäykset:
    0
    M50 ja Java-ohjelmia

Enpä tiedä tarkemmin, mutta itse olen hieman katsellut Siemensin M50:tä. Myynnissä heinäkuusta lähtien, idesanilla jo nyt(?).

Mitä siihen Java-ohjelmien puutteeseen tulee, niin niitä on jo saatavilla suht koht mukavasti (esim. http://midlet.org) ja aina voi koodata itse lisää, jos osaa alkuunkaan ohjelmoida ja viitsii nähdä edes hieman vaivaa. Itse olen muutaman ohjelman jo vääntänyt, eivätkä ne kovin kummoisia ponnistuksia ole vaatineet.

5. Aero

Tykkäykset:
    0
    Re: M50 ja Java-ohjelmia

Uskoisin, että ton ekat erät on jo saapuneet, koska Saksassa tota on saanut ostaa jo muutaman viikon, ja faija sano (kun kävi viime viikolla Ruotsissa), että jossain kännyliikkeessä näki jo "oikean" kappaleen.

6. beppo

Tykkäykset:
    0
    Re: Ainaskaan 3410n javaohjelmia ei löydy mistään?

Tuolla näyttäisi jotain olevan.

http://midlet.org/jsp/userguide.jsp

7. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Re: M50 ja Java-ohjelmia

Eri maihin puhelimia toimitetaan vähän miten sattuu, ja mm. ruotsissa on saatavana paljon puhelimia, joita Suomesta ei saa..

Ps. ruatti kirjotetaan aina pienellä.

8. 3.1415926 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Luulisin että P800 tulee olemaan paras javapuhelin heti kun se saadaan markkinoille, muitahan SE:n javapuhelimia ovat värinäytöllinen Z700 ja vähän edullisempi värinäytöllinen MMS puhelin T200. P800 pitäisi kai tulla aivan lähiaikoina mutta T200 joutuu ehkä odottamaan jopa jouluun asti :(

9. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Millä perustein?

10. 3.1415926 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Kyllähän niitä perusteluja riittää, mutta esimerkiksi suurelta värinäytöltä on parempi kattella niitä ohjelmia kuin pieneltä mustavalkonäytöltä tämän takia se on mun mielestä paras javapuhelin, ja jos ei kameraa ja muuta kivaa sälää kuten esim mp3-soitin lasketa java-ominaisuuksiksi, niin ainakin tämä.

11. Aero

Tykkäykset:
    0
    Joo, ehkä P800 menee jopa S100:n ohi, tai siis menee varmasti =). Onko kellään muuten tietoa onko P800:ssa 4096 vai 65K väriä? Onko TFT vai STN -näyttö? Miten tarkka se on?

12. Gospelist

Tykkäykset:
    0
    Jep. Kiitos tähän astisista kommenteista... kaveri väitti myös, että Siemensin puhelimiin löytyis netistä paremmin ohjelmia/pelejä kuin Nokioihin. Tai siis voihan niitä kokeilla molempiin mut eri asia toimiiko ne kovin hyvin puhelimissa joihin ne ei ole suunniteltu tai optimoitu...

Esim. midlet.orgissa käyneet varmaankin tietävät asiasta enemmän kuin minä. :)

13. Mantere Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Suoraan sanottuna, en viitsi keskittya puhelimen ominaisuuksiin, saati sita arvostella ennen kuin se on kaupan hyllylta saatavissa.

Milla perusteella sitten lopullinen valinta tehdaan, onko Java se 1. kriteeri?
    Itsellani on 6310iiro, mutta siihen asennettaessa uusia java-ohjelmia se sekosi, joten kokemukseni ovat negatiiviset talta mallilta silta osin...

14. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kyllä niitä ohjelmia saa ja jotkut jopa toimivat.

Juuri hain puhelimeen sellaisen testihärpäkkeen jolla testaillaan samoja asiaoita kun siinä erkin valikossa.

6310i on (yllätys?) erittäin hyvä valinta.

15. Gospelist

Tykkäykset:
    0
    Ei toki välttämättä, Bluetooth olisi myös hyvä jos tietokoneeseen hankittavat osat olisivat vähän halvempia, ja tottakai se GPRS on myös...

16. Gospelist

Tykkäykset:
    0
    Jos Ilkka luet tätä niin korjaa jos käsitin väärin mitä silloin puhuit siitä kuinka paljon Siemens on Nokiaa parempi ;)

Jos Ilkka ei lue niin otan häneltä itse selvää puhelimitse.

17. Vec

Tykkäykset:
    0
    Nokian puhelimet tukee ihan selkeesti J2ME:tä. Mitähän tarkotat html:ään pohjautuvilla sovelluksilla?

18. Gospelist

Tykkäykset:
    0
    No niin, pitihän se arvata että muistin väärin. Eli siis ilmeisesti Nokian Java-tuki on siinä mielessä vaillinainen, että se tukee ainostaan http-protokollaa, ts. sähköposti- ja ftp-sovelluksia ei pystytä niissä toteuttamaan. Pitääkö tämä paikkansa?

19. weetabix

Tykkäykset:
    0
    Tuki ei ole vaillinainen. Kannattaa ensi spesifioida, mistä puhutaan; Javaa on monenlaista. Nokian puhelimista 3410, 6310i, 7210, 6610 ja 7650 implementoivat MIDP 1.0:n. Siinä ainoa tuettava verkkoprotokolla on HTTP.

Terveisin,

Pena.

20. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Pitää paikkansa.

Jaa tämä viestiketju