1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

(Palvelu)operaattoreista

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja SV-3310, 20/4/04.

  1. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Hieman otsikon ohi, mutta onko täällä todellakin n. 30 operaattoria, sehän olisi kymmenisen joka verkossa? Onhan noita brändejäkin mutta paljolta kuulosti.

    Edit: tämä on näköjään irrotettu ketjusta jossa lainattiin uutista joka mainitsi Suomen maassa olevan n. 30 operaattoria. Ok, että pysyy otsikon mukaisena.
     
  2. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Radiolinja(Elisa)
    Kolumbus
    Cubio
    Tele2
    MTV3
    Sonera
    Saunalahti
    Globetel
    Passeli
    Hesburger
    ACN
    PG1
    Maingate
    Fujitsu
    GoMobile
    FinnetCom
    Zeroforty
    Stockmann Dial
    KissFM
    Netfonet

    20kpl

    Edit: Lisätty muutama
     
  3. BuZu Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    15/2/03
    Viestit:
    1509
    Tykkäykset:
    0
    zeroforty
     
  4. SYS 49152 Vieras

    Stockman Dial ja Kiss FM-nuorisoliittymä.
     
  5. -jimi-

    Liittynyt:
    18/2/04
    Viestit:
    317
    Tykkäykset:
    0
    On tosiasia että Finnet-konsernilla on suuret investoinnit verkkoon kuoltetettavana. Muutoin en arvioinut laatua enkä hintaa vaan laatumielikuvaa ja hintamielikuvaa, joka DNA:sta syntyy tai jonka DNA itsestään tahtoen tai tahtomattaan antaa. DNA ei pyri profiloitumaan samalle tasolle kuin Kolumbus tai Saunalahti vaan pyrkii profiloitumaan laadukkaammaksi ja vähän kalliimmaksi. DNA:n historia ei kuitenkaan kovin helposti mahdollista laatubrandia jo puhtaasti sen vuoksi että DNA on tieten tahtoen rakentanut brandistaan nuorisomielikuvaa useita vuosia. Sama tilanne on Elisalla, jossa Radiolinja brandi on historiallisista syistä mielletty laaduttomammaksi kuin Sonera ilman että kovin suuria todellisia eroja olisi ollut olemassa.


    Juuri niin, eli ei se ole halpa jos sen hinnat ovat samat kuiten markkinoiden toiseksi kalliimmalla operaattorilla.

    Mulla ei ole mitään Finnetiä ja DNA:ta vastaan. Yritän analysoida tilannetta täysin objektiivisesti.

    Jos arvioidaan seuraavien operaattoreiden tilannetta pikaisesti:

    Sonera: Suurin markkinaosuus ja toiminta ollut voitollista. Selviää. Lisäksi Soneran verkossa toimii Saunalahti, joka tuottaa merkittävästi lisää liikennettä.

    Elisa & Kolumbus: Hankala kilpailla Soneran kanssa koska hintamielikuva ei riittävän edullinen mutta laatumielikuva ei riittävän laadukas. Verkossa vähemmän käyttäjiä kuin Soneran verkossa. Erityinen ongelma asiakkaiden vaihtaminen halpaoperaattoreille. Kolumbus saattaa auttaa tilannetta. Selvinnee, mutta tulee olemaan taloudellisesti hankalaa.

    DNA: Kalliit investoinnit takana jotka on pystyttävä kuolettamaan. Sama ongelma kuin Elisalla että vaikea kilpailla laatumarkkinoista. Toisaalta kalliiden investointien kuolettaminen ei ole mahdollista jos katteita lasketaan merkittävästi. Liiketoiminta vaikeata nähdä kannattavana. Myytäneen ulkomaiselle toimijalle, jolla riittävän paksu lompakko.

    Cubio: Ei panostuksia markkinointiin. Toimii periaatteella mikä tulee sisään menee ulos. Matkapuhelintoiminta ei tuota kauheaa liikevaihtoa, mutta ei aiheuta merkittäviä kulujakaan. Selviää.

    Tele2: Uusi operaattori erittäin kilpailuilla markkinoilla. Lupautunut rakentamaan 3G verkon, mutta myy nyt prepaid-liittymiä nollakatteilla. Markkinointikustannukset ja uusasiakashankintakustannukset merkittävät, mutta vaikeata saada riittävä markkinaosuus. Toisaalta iso ulkomainen taustatekijä eli kassa kestää jonkin aikaa. Ei selvinne, mutta voi pyristellä melko pitkäänkin.

    MTV3: Oma markkinointikoneisto, joten uusasiakashankinnan marginaalikustannukset pienet. Ei pyri halvimpaan segmenttiin, jolloin katteet saattavat olla ok. Tavoitteena varmaan myydä sisältötuotteita myös muille operaattoreille. Ei saa aikaan kovin kannattavaa liiketoimintaa, mutta ei myöskään tuota merkittäviä tappioita. Selvinnee toistaiseksi, mutta voi lopettaa tai ulkoistaa operaattoritoiminnan ydinliiketoiminnan ulkoisena osana muutamassa vuodessa.

    Saunalahti: Toimii kannattavuuden rajamailla. Suuret markkinointikustannukset, mutta toisaalta onnistunut saamaan vankan aseman markkinoilla, joka helpottaa rahoituksen hankintaa. Selvinnee joko itsenäisenä tai myydään ulkomaiselle toimijalle.

    Globetel: Tästä en tiedä paljoa, ilmeisesti markkinoi lähinnä yrityksille. Vaikea arvioida.

    Passeli: Passeli tulee katoamaan markkinoilta tai jäämään hyvin pieneen markkinaosuuteen, yrityksellä ei riittävästi resursseja panostaa markkinointiin. Itse tuote on kuitenkin varmaan kannattava.

    Hesburger: Tulee katoamaan markkinoilta, koska ei kuulu riittävän hyvin ydinliiketoimintaan ja prosessien järjestäminen liian kallista. Liittymät siirrettäneen sellaisenaan Saunalahdelle, jos eivät jo ole. Uusliittymämyyntiä tuskin jatketaan.

    ACN: Varainhankinta perustuu moneen muuhunkin aisaan kuin pelkästään liittymämyyntiin, joten taloudellinen asema ok. Pienet markkinointikustannukset. Tullee pysymään hengissä, mutta rahat syödään edustajien selkänahasta. Markkinaosuus kasvaa jonkin aikaa, jonka jälkeen osuus lähtenee pienenemään kun edustajien innostus lakkaa.

    PG1: Liian pieni näkyvyys, vaikea kilpailla ACN:n kanssa. Kadonnee markkinoilta, tai osuus jää hyvin pieneksi.

    Maingate: Tätä en tunne.

    Fujitsu: Voinee tarjota yrityksille merkittävää lisäarvoa kokonaispalveluntarjonnalla. Ei merkittäviä markkinointikustannuksia jos myydään Patja-konseptin mukana. Säilynnee markkinoilla. Tälläsiä odotettavissa lisää.

    GoMobile: Korkeat markkinointikustannukset. Tällä kustannustasolla edellyttää varmaan 200 000 asiakasta että homma kannattavaa. Toisaalta katteet tulevat laskemaan yhä edelleen. Poistunee markkinoilta.
     
  6. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Törkeällä voittoprosentilla ollaan kustannettu vaikka mitä - pitäisikö muidenkin osastojen nyt ruveta tekemään voittoa, vai vieläkö lanseerataan zeddejä yms?

    Oma perstuntuma on että joulun isojen kampanjoiden takia asiakasmäärä pysyy samana, mutta q1-raportit kertonee totuuden. Anyhow, Radiolinjahan on kauan ollut timantti Elisan toiminassa - eli voittoa on tehty ja rutkasti. Matkapuhelintoiminta, josta käsittääkseni eniten keskustellaan, tulee varmasti selviämään mutta elisa konserni ei varmaankaan pystyy tekemään mitään Mäkitorppa aus Deutschland-tyylisiä temppuja.

    Toisaalta Elisa on varmasti parhaiten varautunut siihen että menee huonosti, mm. 900 hengen irtisanomiset. Eli kulurakenteen pitäisi olla kunnossa.

    Eikös Elisan verkossa ole muuten ollenkaan tämmöisiä "huhaa-operaattoreita"? Saunalahdesta kommentia alempana.

    Ja minusta todellinen häviäjä pikkuoperaatoreille. Ne, jotka vaihtavat herkästi liittymää, ovat siirtyneet RL ja Soneralta DNAlta ja nyt siirtyvät eteenpäin, koska DNA ei ole halvempi kuin muut ja pientä häslinkiä on ollut laskujen kanssa.

    Toisaalta Finnetillä on isot kukkarot, ja ovat kovasti mainostaneet että on aito suomalainen operaattori. Turun sinappi anyone? En usko että DNAta myydään ulkomaille, mutta toiminta järkeistetään ja luovutetaan tavoitteesta tulla suomen 2 isoimmaksi operaattoriksi - ja dnasta ei tule semmoista rahalypsyä Finnetille kuten ovat toivonneet, jossei 3G kohta tule ja mullista kaikkea.

    Saunalahdella on "halppisoperaattorina" se etu että on ainoa todellinen VMO - eli omistavat sim-kortit ja kaikki. Jos Elisalla menee huonosti niin voivat tarjota semmoisen dealin Saunalahdelle että eivät voi muuta kuin vaihtaa Elisan verkkoon: soneran hmv:n takia soneran on tarjottava sama hinta kaikille jotka käyttää sen verkkoja. Tämä taas antaa kilpailuetua Saunalahdehdelle, muut joutuvat lähettämään uuden sim-kortin jos haluavat vaihtaa verkon.

    Ainiin, ei myöskään sovi unohtaa että Elisalla ja Soneralla on paljon yritysasiakkaita, jotka soittavat paljon ja joiden hinnat on pysynyt samana...
     
  7. pkortela

    Liittynyt:
    1/3/04
    Viestit:
    72
    Tykkäykset:
    1
    Ei kai Saunalahdella ole vielä omia SIM-kortteja ja puhelinkeskuksia? Tulevaisuudessa tilanne varmaan muuttuu? VMO oikeuden Saunalahti on kyllä jo saanut.
     
  8. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Voi olla - mutta mitä järkeä on saada VMO oikeutta eikä käyttää sitä? Luulisi että sim-kortit jotka nyt lähtevät ovat omia. En löydä asiasta tiedoitetta saunalahden sivuilta, vaikka kuinka kahlasin.
     
  9. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    SIM-korttien vaihtourakka tulee olemaan melkoinen mikäli se joskus tullaan läpi viemään, joten sitä luultavasti suunnitellaan harkiten.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Onkohon noin, Elisan aikana meno on ollut takkusta, välilä tullut ja välilä mennyt. Myös Elisa on tuohon pistänyt paljon rahaa, joilla maakunta rakensi kilpailijan.

    Mutta ilman muuta "Radiolinja" on Elisan jalokivi.
     
  11. Fabu

    Liittynyt:
    14/9/02
    Viestit:
    45
    Tykkäykset:
    0
    Saunalahti GSM-toimitusehdot

    3. SIM-kortti
    GSM-liittymän SIM-kortin omistaa Sonera. SIM-kortin korjaamisesta, uusimisesta ja vaihdosta Saunalahti Group laskuttaa asiakkaalta hinnastonsa mukaisesti.
     
  12. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Oho, olipas tyhmästi. Jos näin on niin saunalahden tilanne muuttuu minun arvioissa, mutta en viitsi kirjoittaa puolen sivun updatea :)
     
  13. David

    Liittynyt:
    11/5/03
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    Oheinen, uuden suuntanumeron hakeminen viittaa MVNO-hankkeen etenemiseen:


    Viitekirjeessään Saunalahti Group Oyj hakee käyttöönsä 4-osaista
    matkaviestinverkon suuntanumeroa. Hakija perustelee 4-osaisen suuntanumeron tarvetta kirjeen luottamuksellisessa saatteessa.

    Viestintävirasto myöntää määräyksen Viestintävirasto 32 F/2003 M yleisen puhelinverkon numeroinnista 3 § nojalla hakijan käyttöön matkaviestinverkon suuntanumeron 0451.

    Myönnetty matkaviestinverkon suuntanumero on otettava käyttöön yhden (1) vuoden kuluessa tämän päätöksen päivämäärästä

    Lähde: Ficoran email 15.4.2004
     
  14. Suomen Huippu Vieras

    VMO? MVNO? Soneran hmv? Mitä nämä kaikki lyhenteet tarkoittavatkaan.
     
  15. kasperi

    Liittynyt:
    29/9/03
    Viestit:
    81
    Tykkäykset:
    0
    Ihmeellistä on se, että saunalahti on jo pari kuukautta puhunut "vain" 200 000 asiakkaasta eikä se luku ole enää noussut. On tainnut ihmiset siirtyä ja nyt on se aika kun alkaa virtaamaan ihmiset takaisin isoille operaattoreille. katsotaan vaan tilanne syksyn alussa kun seuraava tiedote tulee.
    Käsittääkseni vain Dna ja Sonera ovat joutuneet ilmoittamaan normaalia suuremmista asiakaskadoista, joten Elisa on ainut joka on pystynyt toistaiseksi jopa kasvattamaan asiakasmääräänsä. Eipä ole Elisa joutunut antamaan varoituksia asíakaskehityksestä vaikka on pörssiyhtiö.
    Nähdäkseni Elisa on voittanut numeronsiirtoprosessissa paljon muutakin kun lisää asikasmäärää, nimittäin sen laatukriteeri on noussut ihan huippuunsa, koska mitä enemmän tulee pieniä pisteitä markkinoille, sitä enemmän Sonera ja Elisa saavat arvostusta toimivuudesta.

    Lisään vielä ihmeellisen asian, nimittäin Elisa tuntuu olevan ainut, joka pystyy nytkin tarjoamaan uusille asiakkaille 100 euroa puheaikaa. Mikseikähän viikossa ole kukaan lähtenyt mukaan? :)
     
  16. David

    Liittynyt:
    11/5/03
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0

    VMO = Virtual Mobile Operator ( Saunalahti ,MVNO piakkoin + muut palveluoperaattorit

    MVNO = Mobile Virtual Network Operator ( Suomessa Tele2)

    HMV = Huomattava markkinavoima, johon kohdentuu mm. syrjimättömän hinnoittelun ja yhteenliittämisen veloitteet
     
  17. kasperi

    Liittynyt:
    29/9/03
    Viestit:
    81
    Tykkäykset:
    0
    Pelkään pahoin, että tämä liittyy siihen mistä on jo ollut puhettakin.. Saunalahti siirtyy tällätavoin Elisan Radiolinja Origo verkkoon..

    Vai mitä sanoo PLehti? :)
     
  18. kasperi

    Liittynyt:
    29/9/03
    Viestit:
    81
    Tykkäykset:
    0
    Pudotuspeli on siis alkanut..

    Veikkauksia otetaan vastaan..

    ACN on ensimmäinen.
    Sinne meni rahat.. yhyy
     
  19. Suomen Huippu Vieras

    Mitäs eroa näillä on käytännössä.
     
  20. David

    Liittynyt:
    11/5/03
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0

    VMO hankkii käytännössä koko paletin joltain verkko-operaattorilta ja myy totetta asettamillaan hinnoilla.

    MVNO ei omista verkkoa, mutta hallinnoi usein omaa mobiilikeskusta laskutusjärjestelmineen. On siis virtuaalinen verkko-operaattori.
     

Jaa tämä viestiketju