1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Palm IIIc + 6210 ---> mikä yhdistelmälaite tilalle?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja ppk, 4/7/03.

1. ppk

Tykkäykset:
    0
    Ongelma: työkalu 6210 alkaa loppua käsiin, se ollut kovalla käytöllä pari vuotta. Ehdottoman tärkeä ominaisuus on ollut puhelimen oma muisti, jossa yhteystiedolla voi olla useampia numeroita. Lisäksi monipuolinen kalenteri ja sen hälytysominaisuudet on ollut välttämätön ominaisuus, samoin tietysti nopea tekstiviestailu, IRDA ja modeemi.

Toinen työkalu Palm IIIc alkaa myös ryytyä, on nimittäin putoillut kolmen vuoden aikana jo sen verran useasti :) Palmin kalenteri sekä kryptattu Secret ovat kovalla käytöllä ja aivan ehdottomia vaatimuksia. Tietysti Palmin mukana oleva PC:lle asennettu ja synkattava kalenteriohlemisto on välttämättön softapuolta ajatellen, samoin Palmin Notepad.

Joudun siis uusimaan työkalut ennen syksyä ja nyt täytyy miettiä, pärjäänkö yhdellä laitteella. Jos, niin mikä se voisi olla? Nokian kommarissa lienee nuo ominaisuudet (vai saako siihen salattua ja salasanan takana olevaa Palmin Secretin tyyppistä muistiota?), mutta se taitaa tipahtaa koon vuoksi pois.

Matkapuhelinmalleja ja -merkkejä on tullut kahden vuoden aikana niin älyttömästi, että niiden seasta oikeanlaisen vehkeen löytäminen on äkkiseltään melkoinen työmaa. Ajattelin ensiksi kokeilla, josko tällä foorumilla joku olisi saanut ratkaistua vastaavan ongelman. Lähden kauppojen myyntitykkien pommitettavaksi katselemaan puhelimia ihan livenä vasta sen jälkeen, kun minulla on muutama eri vaihtoehto, joista valita.

Oisiko ehdotuksia meikäläiselle sopivaksi työkaluksi?

Terveisin Pantse

2. ppk

Tykkäykset:
    0
    Pah.

Kun ei muut osaa kommentoida, niin vastaan itselleni, jotta joku toinenkin mahdollisesti saa aiheesta irti jotakin hyödyllistä :)

Mahdollisia vempeleitä Palmin ja 6210:n korvaajiksi olisivat Nokian Kommarin lisäksi P800, mahdollisesti Siemensin tuleva SX1 ja Motorolan Accompli 008. Niiden kanssa joutuisi tekemään PDA:n osalta vähiten kompromisseja. Puhelinominaisuudet ovat joka tapauksessa kaikissa nykyaikaisissa luureissa minulle kutakuinkin riittävät. Muitakin vastaavia kapuloita voi olla, mutta en ainakaan vielä löytänyt.

Toinen näkökulma olisi hankkia nykyaikainen PDA (vaikkapa Palmin Tungsten tai Handspringin vastaava). jossa on riittävät GSM-ominaisuudet. Silloin GSM:n osalta joutunee kuitenkin tekemään enemmän kompromisseja kuin eka kappaleessa puhelin - PDA-ominaisuuksissa. Lisäksi silloin on pakotettu korvanappien käyttöön.

Kolmas vaihtoehto on pärjätä vanhan Palmin kanssa ja ostaa hyvä peruspuhelin hajoavan 6210:n tilalle. Taidan kallistua tähän parempia PDA-GSM-GPRS-yhdistelmiä odotellessani. Jospa palaisi sitten taas kahden vuoden kuluttua asiaan.

Pantse

3. KLF

Tykkäykset:
    0
    Yhdeksi laitteeksi P800 voisi olla näppärä (kun on ennenkin käyttänyt tikkua, niin se ei ole kulttuurishokki ja numeronäppäimistökin löytyy).

Erillislaitteiksi joku Bluetoothin sisältävä puhelin ja PDA. Itse kallistuisin tällähetkellä T610 tai S55 puoleen puhelimena, PDA-laitteista sitten maun mukaan joko multimediaa (ipaq) tai työkalu (palm). BT on näppärä apu, kun puhelinta ja pda:ta ei tarvitse tähdätä vierekkäin joka välissä.

4. delphium

Tykkäykset:
    0
    Jos olet kallistumassa kahden erillisen laitteen puoleen, täältä saattaisi myös löytyä joitain vinkkejä.

Mika

5. ppk

Tykkäykset:
    0
    Jep, kiitos vaan. Luin nuo kyllä aikaisemminkin.

Päädyin pitämään Palmin toistaiseksi hengissä ja otin rinnalle Siemens S55:n, jota tässä harjoittelen. Nokialaisiin kaavoihin kangstuneena (neljä kpl nokialaisia palikoita aikaisemmin + yksi Ericsson) valikoiden logiikan oppimisessa menee jokunen tunti, mutta ihan hyvältä tämä vaikuttaa.

Kunhan Palmi kuolee lopullisesti, niin sitten siirtynen siltä osin Tungsteniin.

Käytännössä omassa työkäytössäni on kuitenkin kätevämpää, että on kaksi laitetta, esim. puhelimessa puhuessa voi samalla kirjoittaa Palmiin merkintöjä ja plärätä sieltä tietoa.

6. delphium

Tykkäykset:
    0
    Tiedän tunteen varsin hyvin. Itse omistin aiemmin 6 Nokialaista ja siirtyminen SE:n P800:n oli aika "kulttuurishokki". Päivääkään en ole katunut.

Varmaan ihan hyvä päätös. Oppimiskynnys on ainakin matalampi, kuin jos esimerkiksi siiryisit PocketPC pohjaiseen laitteeseen. Itse olen näitä "hardcore" PocketPC:n käyttäjiä, joten minulla ei ole mitään vertailukohtaa näiden kahden eri "maailman" välillä. Tuo kyseinen laite on kyllä saanut hyviä arvosteluja eri PDA saiteissa ja parantuneiden ominaisuuksien myötä on aika houkutteleva vaihtoehto.

Tuota näkökohtaa en olekaan tullut ajatelleeksi. Itseäni kävi lähinnä häiritsemään tuo kahden eri laitteen mukana kannniskelu. Käytössä oli näet yhdistelmä Compaq iPAQ 3870 + Nokia 6310i ennen tuota P800. Kukin tyylillään.

Mika

Jaa tämä viestiketju