1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Paikannuspalvelut

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja plehti, 4/10/03.

1. plehti Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Saunalahti
    Gallup:
    1.) Kuinka moni on käyttänyt GSM-paikannuspalveluita
    2.) kuinka moni haluaisi kyseisiä palveluita käyttää, mikäli ne olisivat tarjolla
    3.) Mihin haluaisitte palveluita käyttää?

T: Panu.

2. Juppe Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    1: Olen käyttänyt ko. palveluita.

olen käyttänyt mm. kellkakaverin paikantamiseen kun hävisi reitiltä...se kartan piirto puhelimelle olisi hyvä...

Eikös Rl ole 10.10 asti ilmainen testijakso???

3. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    1. Jollain operaattorilla (RL?) oli ilmainen testijakso joskus, tuli testailtua, mm. lähin apteekki , Alko jne.
    2. Mikäli hinnoittelu olisi kohdallaan. (max.10c/haku)

4. juhilus

juhilus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    1. Olen käyttäny esim. Alkon, pankkiautomaatin ja ravintolan etsimiseen.
    2. Kyllähän noita voisi käyttää, jos hinta ei ole törkeä ja hommaa hiukan kehittettäisiin parempaan suuntaan. Eli voisi helposti katsoa myös kartalta missä paikka sijaitsee.
    3. Osoitteiden ja ajoreittien selvittelyyn ja palveluiden löytämiseen.

5. tjk

Tykkäykset:
    0
    Välillä on tien päällä tullut halu tietää, missä on lähin matkan varrelle sattuva purilaispaikka tai 24h huoltamo. Eli ainakin mulla olisi tarvetta palvelujen löytämiselle, ja vieläpä hieman tarkemmin rajattavalla haulla. Bonusta olisi ajo-ohjeet ja kartta.

6. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Olen paikantanut joskus lähintä puotia ja joskus kokeillut kaverin paikannusta. Ajatus on mielestäni hemmetin hyvä, mutta taas vaihteeksi iskee vastaan tuo hinnoittelu. En millään ole suostuvainen lypsettäväksi.

Kaikkihan pitäisi saada ilmaiseksi. ;)

7. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    1. Olen
    2. Käyttäisin jos olisivat korkeintaan samanhintaisia kun RL:lla.
    3. Kavereiden paikantamiseen, ehkä joskus palveluhakuun.

Kaveripaikannuksena suunnilleen samanlainen kuin RL:n palvelu, netissä karttapohjalla ja lisäksi normaalit sms-palvelut.

Uutena palveluna voitaisiin tuoda dna:n edesmenneen botfighters-pelin tyylinen juttu jossa "ammutaan" muita lähellä olevia pelaajia. Ihme että dna ei tarjoa mitään paikannuspalveluja vaikka verkossa on valmius ollut alusta asti.

Toinen kova palvelu olisi lähellä olevista kavereista ilmoittaminen, esim. olen Sockalla ja kaveri tulee saman tukiaseman alueelle niin saan tekstiviestillä ilmoituksen siitä, voin sit soittaa kaverille jos haluan nähdä. Palvelussa voisi valita keistä kavereista ilmoitus tehtäisiin ja milloin, ja kuinka usein samasta kaverista voi tulla ilmoitus määrätyllä aikavälillä. Palvelun muokkaus netissä, wap ja sms, sms-muokkaus korkeintaan normaali sms-hinnalla.

Jos ideoitani toteutetaan niin korvaukseksi haluan ilmaiseksi testikäyttäjäksi :D (vink vink)

8. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    1.) En.
    2.) En.

9. maikla

Tykkäykset:
    0
    Olen käyttänyt RL:n paikanninta lähinnä kokeilemalla, ku sehän on ilmaista 10.10 asti...

10. Pakana

Tykkäykset:
    0
    Silloin kun ensimmäiset paikannuspalvelut tuli, niitä tuli käytettyä jonkinverran, kun se kerran oli mahdollista, eli mulla oli Benefonin puhelin Radiolinjan verkossa (muut joutuivat lisäämään viestiin vielä olinpaikkansa, eli heillä ei ollut kyse paikannuspalvelusta). Syy siihen miksi niitä paikannuksia ei pidemmän päälle tullut käytettyä oli oikeastaan se että vastauksena sai osoitteen, joka ei paljoa lohduttanut jos oli vieraassa paikassa - ja mitäpä sillä palvelulla tutussa paikassa tekisi? Jos vastauksena saa kartan, niin silloin palvelu olisi paljon käyttökelpoisempi, ongelmaksi tulee vain (mikäli edes ylipäätään on puhelin jolla pystyy karttoja vastaanottamaan) kuinka kartta mahtuu näytölle, ja miten sitä saa rullailtua siinä. Nykyinen pelkkään tukiaseman sijaintiin perustuva paikannus antaa kaupungissakin suht laajan käsityksen siitä missä ollaan, eli kartan olisi oltava aika iso.

Tätä RL:n kaveripaikannusta testasin kerran, ja totesin että kyllähän se oikean tukiaseman löytää, mutta itseasiassa todellinen sijainti oli kuvaan piirtyneen renkaan ulkopuolella noin 1,5km, muutaman sadan metrin verran koko kartan ulkopuolella. Jos aivan täsmällisiä ollaan, niin tukiasema ei edes ollut se lähin, mutta se lähempänä oleva tukiasema on erään kumpareen takana sen verran että ei ollut yllätys että puhelin oli rekisteröitynyt tuohon kauempana olevaan mastoon, jonka varoitusvalot itseasiassa piemällä näkyvät tuolta puiden välistä.

11. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    1) Jos näitä "etsi lähin pitseria jne." -palveluita tarkoitetaan, niin olen kokeillut kun joskus reilu vuosi sitten oli Radiolinjalla kuukauden etuna. Ja yhteenvetona voisi sanoa, että hemmetin huonosti toimii: palvelun ilmoittamat sijainnit heitteli todellisuudesta useita kilometrejä ja esim. noista pitsapaikoista oli vain murto-osa kaupungeissa oikeasti olevista mukana.

2) En haluaisi käyttää. Jos ois maksuttomia, niin toki voisi vähän leikkiä, mutta tuskin siihenkään suurempaa mielenkiintoa.

3) En mihinkään; jos vaikka menen vieraaseen kaupunkiin, niin otan kartan mukaan ja/tai kysyn Alkot, ravintolat, linja-autoasemat sun muut ystävällisiltä vastaantulijoilta. Eikä maksa mitään.

Ja mitä taas kavereiden paikantamiseen ja sellaiseen tulee, niin jos tarvetta on, niin voi ihan soittaakin ja kysyä, että missä sitä liikutaan. Ja jälleen tulee taatusti edullisemmaksi ja jopa uskoakseni helpommaksikin kuin pelleillä jonkun paikannussysteemien kanssa.

12. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Totta, ja kun kysyt niin saat luultavasti huomattavasti paremmat ajo-ohjeen kun jollain sms:llä.
    Kunnollinen palveluhaku perustuisi gps- tai vastaavaan systeemiin jossa oma sijainti saataisiin metrien tarkkuudella, ja opasteena näkyisi puhelimen näytöllä oleva kartta jossa näkisit reaaliaikaisesti oman ja haetun kohteen sijainnin. Kartta voi tulla vaikka gprs:n yli operaattorilta, tai kartta voisi olla puhelimessa ja verkko lähettäisi puhelimen karttasovellukselle kohteiden pistetiedot.
    Mutta entä jos paikannuspalvelu toimisikin täysin automaattisesti ja tarvittaessa kehottaisi vaikka soittamaan kaverille koska hän on lähellä?

13. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Miksi ihmeessä mun pitäisi soittaa kenellekään kaverille vain siksi, että hän on lähellä? Ja jos taas on sovittu tapaaminen epämääräisenä ajankohtana ("nähdään sitte joskus päivällä kun molemmat pyöritään samalla suunnalla"), niin sopivan ajan sumpliminen hoituu ihan perinteiseen tapaan lyhyillä puheluillakin.

14. Metsis

Tykkäykset:
    0
    1.) Olen
    2.) Kyllä, jos hinta ei ole pilvissä
    3.) Palvelujen etsintään

15. Derryth

Tykkäykset:
    5
    1.) Olen.
    2.) Jos hinta olisi edes jotenkuten sopiva niin kyllä noita varmaan silloin tällöin tulisi käytettyä.
    3.) Ainakin tuo palvelujen etsintä on joskus osoittautunut ihan käteväksi (Oulussa on monia paikkoja, joissa ei tule paljon koskaan käytyä, mutta kun siellä joskus on niin on pakko löytää esim. pankkiautomaatti). Kaverien paikantaminen (heidän luvallaan tietysti) voisi myös olla ihan kätevää.

16. eph

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E90
    1) Olen pari kertaa etsinyt jotain paikkaa (esim. Alkoa Parkanosta) ja muutaman kerran olen testiksi paikantanut itseni :)
    2) Hinta on hieman suolainen - ainakin soneralla. Ehkäpä joku MMS-viestin hinta voisi olla sopiva hinta paikannukselle.

17. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Joskus olen ihan hyvin vuoksi testannut paikannuspalveluita, esim. puhelimeen paikkakoordinaatit ja sitten näitä lähin kauppa -palveluita.

Kokemukset sen verran huonoja hintoihin nähden, että ainoa josta voisin maksaa olisi "puhin" ehdottama automaattinen kaverien paikannus. Ja siitäkin kohtuuden nimissä, hintaluokan tulee olla alle 10 sentissä per paikannus.

18. pahkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    iPhone5
    1. En
    2. En
    3.
    Oikein. Tuollaista paikannuspalvelua voisin jopa tarpeen vaatiessa käyttää. Tarve olisi juuri liikuttaessa autolla vähän oudommalla seudulla; pelkkä osoitetieto sinällään ei juurikaan auta. Tuota kaverien paikannusta taas en näe yhtään tarpeellisena palveluna.

E: korjattu lainaus oikeamuotoiseksi

19. kuda

Tykkäykset:
    0
    Kokeilin Radiolinjan palvelua kerran, laitoin hakusanaksi ravintola, joita lähiympäristössä kymmenkunta.

Vastausviestissä tarjottiin kahta, ei kuitenkaan lähintä, toiseen matkaa taisi olla jo reilut 2 kilometriä.

20. juhilus

juhilus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    Juu, näihän se on. Ei noilla paikannuspalveluilla tee juuri mitään ennen kuin ne toimivat karttamuodossa. Ei paljoa lohduta vieraalla paikkakunnalla kun lähintä pankkiautomaattia kysyessä saat esim. viestin 1-2km Kalevankatu 2, kun ei ole mitään havaintoa mihinkäs ilmansuutaan tuo 1-2km on. Kartan vastaanottaminen rullaaminen onnistuu varmasti varsin hyvin symbian luureilla. Voisi vaikka operaattori tai ihan kuka tahansa koodata jonkinnäköisen pienen ohjelman juuri symbianluurien paikannuspalveluja varten.

Tuota kaveripaikannukseen en keksi muuta käyttöä, kuin se, että huolestuneet vanhemmat voivat tarkistaa missä se jälkikasvu luuhaa.

Jaa tämä viestiketju