1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Paikannusohjelma Nokia Series 60:een (3650/7650)

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja ebo, 27/12/02.

1. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kiinnostavasta ohjelmasta kerrotaan My-Symbianissa:

"Another killer application from PSI NT: miniGPS brings positioning functionality to your Nokia 7650/3650... without specialized GPS hardware! The application reads area and cell ID codes provided by GSM network and allows storing them in its database along with your own description. Furthermore, miniGPS allows configuring events for each cell ID - for either logging in or logging off. Early beta version is available ..."

http://my-symbian.com/7650/applications/applications.php?fldAuto=279&faq=2

Ohjelman nimi MiniGPS on harhaanjohtava, koska tuotteella ei ole mitään tekemistä GPS-paikannuksen kanssa.

Kuvauksen perusteella tulkitsin, että ohjelma päättelee puhelimen sijainnin solun kenttätietojen perusteella. Hyödyntääköhän tämä sitä, että moni operaattori lähettää paikkakunnan/alueen nimen solun tunnistetietona? Esmes Sonerallahan tulee tunnistietona vain "DUO". Vai pystyykö ohjelma päättelemään sijainnin jotenkin älykkäämmin solun signaalin ominaisuuksien perusteella?

t. tero

2. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    ja tää menee ihan alkuun jo mutuksi, mutta.

Phoneinfo ohjelma ainakin kertoo mulle cellid:n joka vaihtuu aika tiuhaan (siis jos esmes ajaa autolla). Joten luultavasti tuo tarkoittaa solun tunnistetta, joka luultavati sonerassakin on joku muu kuin duo. Ja liitymänä mulla on RL. Täytyy illalla kokeilla tota minigps:ää.

Juu ja ohjelmahan on enemmänkin niinkuin eprofiles, eli voit pistää esim. puhelimen menemään äänettömälle kun saavut konttorille.

lisää tietoa tuolla: http://www.psiloc.com/nokia/eng/minigpsS60/index.html

3. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kenties ohjelma seuraa solujen kenttävahvuuksia? Tietääkseni niiden perusteella voidaan ainakin rajallisesti selvittää puhelimen sijainti.

Enemmän verkkojen tekniikkaa saavat mieluusti korjata, en ole asiantuntija lainkaan näissä.

t. tero

4. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    hommasin ton 21 päivän trial version ja näyttäis pelaavan ok...
    tällähetkellä iloittelee tällästä:

Name:
    Status: New cell
    Area ID:9121
    Cell ID:580 (sama luku minkä "phoneinfo" ilmoitti)
    Signal:0

Vaikuttaa ihan näppärältä softalta...

5. tane

Tykkäykset:
    0
    Ei taida tehdä mitään noin hienostunutta. Se vain kertoo missä solussa milloinkin ollaan kirjautuneena ja jos et itse ole tallentanut sinne paikan nimeä, ei se ohjelma sitä mistään muualtakaan saa. Tuo GPS nimi on kyllä täysin perusteeton ja harhaanjohtava, koska tuolla ohjelmalla ei saa selville edes koordinaatteja.

6. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    onko yhdellä tukiasemalla monta solua, vai miten se menee? Kuinka tiuhaan noita soluja on? Meinaan että jos "tunnistaa" paikan pelkän tukiaseman perusteella niin saattaa mennä vähän väljäksi=(.

Vaihtoehtoja tossa trial versiossa on seuraavasti: Kun saavut määritltyyn paikaan (areaid ja cellid täsmäävät) joko hälyytys tai profiilin vaihto ja samat vaihtoehdot myös poistuttaessa ko. paikasta.

7. Frank

Frank Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Samppa S7 Duos
    Eli kuten tuossa sanotaan, voit kirjoittaa jokaiselle solulle oman nimen. Tällasta tietokantaa joskus sfnetissä oli rakenteilla, mutta sen tekeminen on aika duuni. Operaattorit eivät tietoja anna.

Sitten kun solulla on nimi voit todeta hienosti olevasi esim. "Postin lähettimen kuuluvuusalueella". Paikannukseen sitä voi käyttää ehkä valtakunnallisella tasolla ja siis kilmetrin tarkkuudella, tai muutaman.

Sovelluksia voi kuitenkin tehdä... esim. softa joka kertoo koska bussi saapuu työpaikan lähettyville herättäisi uinuvan matkaajan riippumatta siitä mihin aikaan ja millä bussilla saapuu...

8. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    Juuri tuosta tässä on kysymys...

Ja vielä tarkennuksena ohjelman nimihän on Mini global positioning system, en itse ainakaan keksi tuolle softalle parempaa nimeä, GPS:stä on vaan tullut brandi jonka kuullessaan usea (minä mukaanlukien) ihminen saa päähänsä kuvan jostain magellanista tai vähintään benefon esc!:stä.

9. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
  10. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Commuunhan on saanut jo vuosia hiukan vastaavan ohjelman, area ja cell id:tä voi ihmetellä myös vanhempien nokioiden net monitoreissa.

Soluja voi olla monta yhdessä korttelissa tai sitten etäisyydet ovat kymeniä kilometrejä, riippuu ihan paikasta. Yhdessä mastossa voi olla monta solua.

Profiilin vaihto rox, enää ei tarvitse työpaikalla valita määrättyä profiilia itse.

Kuka osaa sanoa missä päin olen nyt, LAC 9007 CID 41114.

11. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    Jossain lähellä vissiin
    sillä mulla LAC:9007 ja CID 4343...
    Ja minähän olen nyt leppävaarassa...

12. zonem

zonem Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tätä oon oottanut jo pitkään ennen on sivuilla lukenut vain "under construction"

13. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ohjelma ei tunnu toimivan käytännössä niin hyvin kuin aluksi vaikutti, sillä solut vaihtuvat ainakin Espoossa ja Helsingissä Soneran verkossa jatkuvasti paikallaan ollessakin. Esmes työpaikallani puhelin on ollut jo ainakin viiden tukiaseman kantamalla.

Käsittääkseni jokainen cell id tuossa vastaa yhtä tukiasemaa, ja kun miettii miten tiheästi näitä varsinkin pk-seudulla on ja että niiden välillä vaihdellaan ruuhkien mukaan, ei tällä ohjelmalla pääse kauhean luotettavaan paikannukseen. Plus että käyttö vaatii nykyisellään turhan paljon käsityötä.

Osan ongelmista voisi kiertää sillä, että ohjelmaan voisi tallentaa useita cell id:itä kunkin paikan kohdalle, tyyliin kohtaan "toimisto" aloitus- ja lopetusarvot. Esmes työpisteelläni solujen arvot näyttävät vaihdelleen väliltä 31900 - 322170.

t. tero

14. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    Joo mullakkin sama ongelma, itse ratkaisin ongelman niin että puhelin vaihtaa profiilin jo hieman ennen työpaikkaa. Tuota tukiasemaa puhelin ei ole vielä löytänyt firman sisällä. Profiilin pois käytöstä ottamiseen sama juttu paitsi tietty ei tukiasema jonka alueelta poistuttaessa puhelin vaihtaa profiilin.

Ja kohta tuo 21 päivän triali aika on umpeutunutkin=(

15. Hiisty

Hiisty Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia 9500 Saunalahti
    ongelman ratkaisee uusi versio softasta, jossa voit määritellä solu ryhmiä joiden alueella pidetään tiettyä profiilia, ja vasta sitten kun poistutaan ryhmän alueelta vaihdetaan profiilia.

Jaa tämä viestiketju