1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

P800 vs. P900 | valinnan vaikeus

Keskustelu osiossa 'Sony', aloittaja kurdt, 23/4/04.

1. kurdt

Tykkäykset:
    0
    Heti ensiksi selvennän, että kyllä osaan käyttää searchia ja olen myös lukenut nuo käyttökokemus threadit sun muut, mutta tarvitsen molempia puhelimia käyttäneiltä vastauksia muutamiin kysymyksiin, koska olen nyt kahden vaiheilla tässä hommassa. En siis halua mitään valmistajan sivuilta revittyjä speksejä, vaan ihan kokemuksia miten ne sitten käytännössä näkyvät. Lähinnä mietityttää, että onko tuo P900 yli 300€ lisäinvestoinnin arvoinen ja nämä seuraavat kysymykset lähinnä ratkaisevat valinnan.

Eli kysymyksiä:
    1. Miten paljon on käytännössä eroa P800 ja P900 käyttiksillä. P900 sisältää uudemman version, mutta onko siinä mitään hienouksia mitä P800:ssa ei olisi. Uudempi Java on P900:ssa, mutta mitä käytännön hyötyä tästä on? Onko käyttiksen nopeudessa eroja?

2. Onko kameran laatu yhtään parempi P900:ssa? Alunperinhän lupailtiin uudistuksia, mutta niitä ei sitten ilmeisesti tullutkaan?

3. Olin lukevinani jostain, että P800:lla nykisi videot, mutta johtuiko tämä siitä, että koneen oletus playeri ei tue kuin 15fps videopätkiä vai? Eli pyörittääkö SmartMovie/Mobiclip jne. playerit ihan sulavaa 25fps videota?

4. Onko kaiuttimien tai muun "äänentoiston" välillä mitään eroa?

5. P800:ssa on 4096 väriä ja P900:ssa 65k. Huomaako tuota eroa juuri missään muuta kuin paremmassa kontrastissa, valokuvissa jne.? Entä peleissä? Eikös pelit suunnitella yleensä P800:lle eikä P900:lle?

6. Pystyykö P800:ssa päivittämään itse kielen? P900:ssa pystyy päivittämään koko softan, mutta P800:ssa ilmeisesti voi vain kielen päivittää?

7. eBayssä hinnat pyörivät P800:lla ~200€ kiepeillä ja P900:lla ~500€ kieppeillä, kumman sinä ottaisit?

8. Onko jotain tärkeää mitä en ole huomannut, että miksi pitäisi ottaa P900 ennemmin?

Kiitos vastanneille.

2. mik-ko

mik-ko Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    4
    Mun mielestä kyllä P900 näyttö on huomattavasti parempi. P800 näytöstä ei saa kunnolla selvää esim auringon paisteessaa kun taas P900 saa. Muutenkin huomattavasti "tasapainoisempi" tuo P900 näyttö.

3. rewcast

Tykkäykset:
    0
    Re: P800 vs. P900

Suppeat vastaukset kysymyksiisi:
    1. Jonkin verran eroaa, mutta erot mielestäni pääosin kosmeettisia ja hienosäätöä. P900 on nopeampi.
    2. Tuntuisi, että P900:lla olisi saanut hieman parempia kuvia. Videokuvaus mukava lisä.
    3. En osaa oikein sanoa, eivät ainakaan kaikki täysin sulavasti näy.
    4. Molemmissa samanluokan ääniominaisuudet.
    5. Kontrasti P900:ssa parempi. Loppuen lopuksi en kokenut suuremman värimäärän toistavan näytön pakottavaa tarpeellisuutta. Parempi kuitenkin kuin P800:n (esim. aurngonvalossa).
    6. Pystyy, mutta vain kielen. P900:ssa onnistuu kielen lisäksi softa.
    6 (7). P800:ssa ihan mukava hinta jos takuuta ja hyväkuntoinen, P900 siinä ja siinä. Hinta paremmin P800:ssa kohdallaan.

Tuossa minun mielipiteitä, molemmat mallit omistaneena. Molemmat hyviä vaihtoehtoja. Käsialantunnistus parempi P900:ssa, myös sormilla näytön käytettävyys parantunut + hienompi ulkonäkö.

4. juhilus

juhilus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    Totean heti kättelyssä, että kokemukseni P900 rajoittuvat siihen, että olen testaillut luuria muutaman kerran kaupassa.
    P900 käyttis tukee teemoja, eli ulkonäköä saa itse muokkailla toisin kuin P800 kanssa. Lisäksi P900 on videokuvaussofta vakiona, kun taas P800 se pitää ostaa erikseen. Myös käytettävyytää on parannettu, eli käyttis on hiukan loogisempi kuin P800:n. Uudempi java mahdollistaa parempien java ohjelmien käytön, jolla voi esim. kontroloida BT:tä, jne, jne. P900 ehkä hiukan nopeampi.
    Jos on, niin ei sitä juurikaan huomaa.
    P800 mukana tuleva playeri on aika surkea ja vähänkin paremman videot alkavat nykiä. P900 palyeri on parempi. Smartmoviella/Mobiclipillä toisto onnistuu P800:sella loistavasti ja nykimätömästi aina 25fps:ään asti.
    Äänen laadullisesti en huomannut mitään eroa, mutta joillakin P800 käyttäjillä on ollut aika paljon ongelmia kajuttimen särinän kanssa. P900 käyttäjillä ei ilmeiseti juurikaan.
    Kyllä P900 näyttö on parempi ja kirkkaampi kuin P800:n. Suurinpiirtein kaikista peleistä taitaa olla jo omat versiot P900:selle, jos sellaiseen on tarvetta.

P800 pystyy itse päivittämään pelkän kieln ja P900 softan ja kielen.

Tuota on tullut paljon pohdiskeltua itsekin, mutta olen päätynyt pitämään P800:seni.

Läppä kiinni tila on parempi P900:sessa. Eli itse läppä on parempi, tuki T9:lle ja myös ruudun koko tuossa tilassa on suurempi.

5. mik-ko

mik-ko Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    4
    Niin ja JogDial on mielestäni huomattavasti parempi P900 kuin P800.

6. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Itse P800:sta "alusta" asti käyttäneenä olin hieman saman valinnan edessä, eli vaihtaakko P900:n. Itselleni nuo tässä ketjussa jo julkituodut eroavaisuudet/parannukset eivät kuitenkaan olleet tuon hintaeron arvoisia. Mikäli mahdollista, niin kannattaa tutustua kumpaiseenkin ja tehdä sitten päätös. Samat ohjelmat/pelit toimivat molemmissa (pääsääntöisesti).

7. kurdt

Tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksista. Olen nyt kallistumassa kyllä P800:n puoleen. Ilmeisesti noita tärkeitä softa päivityksiä ei kuitenkaan hirvittävän usein tule? Miten muuten Suomessa suhtaudutaan siihen, että jos ostan kännyni vaikka Saksasta ja menen itkemään tiskin taakse, että kun pitäisi saada päivitettyä ja takuu aikana sen pitäisi olla ilmaista. Ainakin näin minulle väitettiin tänään Treen Sähkötasossa kun kävin tätä kännyä näpräämässä.

Itselleni tuo läppä ei ole niinkään tärkeä kun otan sen pois kuitenkin samantien. Kaukosäätimen kanssa jo oppinut käyttämään kosketusruutua :)

Pidän P900:n ulkonäöstä enemmän, mutta eBayssa näyttää olevan noita metalli/mustia kuoria kaupan, joten äkkiäkös sen sillä korjaa.

Olen jo tutustunut. Stokkalla pääsin P900:sta ja Sähkötasossa P800:sta räpläämään. Kiitos siitä heille. Kaupassa tosin nuo testaukset ovat vaan niin pikapuolisia eikä sitä malli kännyä viiti alkaa säätämään niin kuin omaa :)

8. kurdt

Tykkäykset:
    0
    Sellaisen nopean kysymyksen ajattelin vielä kysyä P800:n käyttäjiltä, että kun SE:n oma media soitin ei tue kun QCIF resolla olevia clippejä niin tukeeko muut soittimet sitten isommalla resoluutiolla olevia ja mitä formaatteja tuo/nuo syö? P900 taisi ainakin toistaa ihan perus Xvidiä joka on H.268:lla väännetty, mutta mites P800? Mpeg 1:llä väännettäessä veisi niin hirveästi tilaa. Tarkoituksena siis pakata vaikka Simpsoneita pieneen tilaan millä voi sitten viihdyttää itseään matkoilla. Onkos tuollaisesta kokemuksia?

Tämä on ehkä enemmän asiaan perehtyneille, mutta toimiiko noiden playereiden kanssa B-framet, GMC?

Pahoittelen kysymys tulvaa, mutta yritän karsia pois mahdolliset pettymykset ennen luurin ostoa ;)

9. k7v

Tykkäykset:
    0
    Smartmovie ainakin toistaa koko ruudun kokoista xvid videotakin. Resoluution on maksimissaan se ruudun maksimi eli 320x208. Jopa subtitlet saa smartmoviella näkymään.

10. Frank

Frank Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Samppa S7 Duos
    Monista P900:n eduista on sen päivitettävyys webistä. 20 minuuttia ja se on siitä. Tosin kerran päivitin tämän Suomessakin (ostettu fonez.de joskus ennen joulua) ja eivät ne mitään kitisseet. Ja toinen vinkki; näytö on merkittävästi parempi.

11. Arde Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    4
    Miten valmiisiin P800 videoihin saa subtitlet kohdalleen Smartmoviella, en ainakaan onnistunut vaan tekstit juoksee miten sattuu katsottaessa?

12. k7v

Tykkäykset:
    0
    Kyllä niiden pitäisi ihan mennä kohdalleen jos ne vain tietokoneella käännettäessä on ollut kohdallaan. Sillä katseluohjelmalla pystyy tekemään ainakin hienosäätöä tekstityksille. Eli onko ne tekstit olleet kohdallaan ensin tietokoneelta katsottaessa, jollei ole niin kohdista ne kuntoon time adjusterilla, tms.

13. Arde Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    4
    Ongelma on siinä että tekstitys on alunperin tehty 700Mb DivX leffalle jossa FPS on 25 ja jos sen yrittää laittaa 100Mb 15FPS leffaan, ei tekstitys oikein kohdistu, olen muuttanut tekstityksen FPS:n 15:sta mutta ei vaikuttanut tulokseen.

14. k7v

Tykkäykset:
    0
    Oletko kokeillut muuttaa niitä tekstityksiä siitä fps-formaatista aika-formaattiin, jolloin tekstityksien oikea paikka haetaan ajan mukaan eikä fps:n. Eli muunna .sub muodossa olevat tekstit .srt muotoon. Tuokin onnistuu time adjusterilla.

15. Arde Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    4
    No kiitos, empä ajatellut tuota, nyt toimii :)

16. Tenitsi

Tykkäykset:
    0
    Vertailin näiden kahden luurin myyntihintoja Saksassa EU-hintavertailussa ja P900 maksaa ainoastaan 13,56€ enemmän.

hintavertailu täällä: http://www.geizhals.at/eu/

Jaa tämä viestiketju