1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Pätkivät puhelut dna:lla (sattuma?)

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Satunnainen, 21/12/04.

1. Satunnainen

Tykkäykset:
    0
    Olen käyttänyt aika tasaisesti kaikkia verkkoja, ja mutta muistaakseni vain dna:llla puhelut ovat merkittävästi pätkineet - pidin sitä ihan sattumana (en enää käytä dna:ta) mutta nyt kaveri vaihtoi dna:han valittaa samaa, laitteella joka ennen on toiminut moitteettomasti?

Onko dna:lla käytössä eri verkkotekniikka kuin muilla vai onko tämä vain ihan sattumaa? Pääkaupunkiseudulla siis - yksi luonnollinen selitys voi tietenkin olla että verkko ei tosiaankaan ole yhtä kattava täällä kilpailijoilla?

2. rasanttu

rasanttu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    12
    Re: dna pätkii? sattumaako?

Kyllä se pätkii, tekniikan erosta varmaan selittynee osin. Heillä on lähes poikkeuksetta 1800MHz verkkoa, kaupungeissa sitten puuttuu se 900MHz. Muut operaattorithan ohjailevat liikennettä molempiin tasatakseen ruuhkia, DNA:lla tätä mahdollisuutta ei ole.

DNA:lta siis puuttuu nk. varaventtiili ruuhka-aikoina kuten pe -ja la iltoina tietyistä keskustan alueista. TÄllöin pätkii ja puhelin antaa "verkko varattu" tekstiä.

3. Rasbelin

Rasbelin

Tykkäykset:
    20
    Unohdit tyystin Finnet Verkkojen EGSM900-verkon jota on runsaasti näissä kaupungeissa jossa ei ole GSM900-verkkoa. Eli Finnet Verkoilla on kolmea eri verkkotekniikkaa.

4. rasanttu

Tykkäykset:
    12
    Köh, runsaasti?

1. kaikki puhelimet eivät tue tuota EGSM taajuutta
    2. en usko että tuota on kovin runsaasti, mitä itse olen ajellut ympäri suomea ja seuraillut netmonitoria verkko on ollut lähes poikkeuksetta 1800MHz alueella, lukuunottamatta aivan pikkukyliä.
    3. Finnethän ei saanut juurikaan tuota taajuusaluetta 900MHz alueelta, onko EGSM900 erillään näistä?

5. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Hyvin on dna omissa testeissä toiminut, rankkaan Finnetin verkon jopa korkeammalle kuin Elisan. Ei siis ongelmia pätkimisen kanssa.

6. ajantawarat

ajantawarat Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    nyt hyvä veppis puhuttiin PKS = pääkaupunkiseutu,täällä ei dna toimi hyvin,maakunnassa varmaan huomattavasti paremmin

testailin noin 40 prepaid a30€ korttia soittaen tyhjentämällä. ts sain kaupantekijäisinä Karamalmin varastiomyynnistä kun ostin puhelimia ja muuta tavaraa ja pitihän ne käyttää hyödyksi

lopputulos oli kyllä tämän artikkelin aloituksen mukainen,pätki puheluja,tuli verkkovarattua jne johtui kyll todennäköisesti tuosta alataajuuden puutoksesta

7. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Olen testannut myös PK-seudulla mielestäni laajasti eikä sielläkään ole mitään ongelmia esiintynyt. Helsingissä kaikilla operaattoreilla on nykyään suht tiheä verkko, Vantaa ja Espookin pääosin hyvin katettu, mutta muualla Uudellamaalla PK-seudun ympäryskunnissa missä Elisalla on paljon aukkoja dna toimii huomattavasti paremmin. Elisakin tosin on vuosien kuluessa koko ajan parantanut, mutta selkeästi huonompi kuin Sonera ja dna.

Ainoa poikkeus testauksessa PK-seudulla ovat tietysti erilaiset betonibunkkerit (maanalaiset tilat), sillä ei ole ollut tarvista käyttää puhelinta kyseisenlaisissa tiloissa pitkiä aikoja yhteenmenoon.

8. MGR

Tykkäykset:
    0
    Maanalaisissa tiloissa tiloissa dna on mulla ainakin toiminut. Metrossakin toimii loistavasti - eikä puhelut katkeile, kuten joskus Soneran verkossa. Edellytyksenä hyvälle toimivuudelle on varmaan kuitenkin se, että puhelin tukee EGSM taajuutta. Kyllä sitä EGSM900 taajuutta dna:lla on PK-seudulla ja muuallakin Suomessa. Eli Nokia 3210 ja 6150 puhelimia ei varmaan kannata käyttää dna:n kortilla; muut 2-taajuuspuhelimet tukevatkin EGSM aluetta.
    Esimerkkinä Carpark Erottaja - sisäpeitto on dna:lla tehty EGSM900 taajuudella.
    Mua ärsyttää yli kaiken se, että Soneralla on korvia raastava half-rate melko kovassa käytössä kaupungeissa ja taajamissa. Kaiken lisäksi Soneran verkosta puuttuu EFR toiminne keskisestä suomesta (Vaasa-Jyväskylä-Kuopio-Joensuu akselilta). Dna:lla ja nykyisin myös Elisalla on EFR käytössä koko Suomessa ja ääni kuuluu kirkkaasti.
    Tämän takia kaikkia verkkoja kokeilleena ja paljon Suomessa reissattuani olen valinnut itsellenikin dna:n ja tyytyväinen olen ollut.

9. ajantawarat

ajantawarat Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    291
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    kaverini asui karkkilassa 5km keskustasta,ensin työpaikka oli suomenojalla sittemmin rajamäellä,firmalla oli yli 5kpl dna:n liittymiä,asentajat + muu henkilökunta ajeli ympäriinsä noissa paikoissa ja lähikunnissa,kaikki valittivt kuuluvuutta,tänä kaverinikin joutui OMIEN sanojensa mukaan käyttämään omaa SONERAn liittymää usein koska puhelut DNA:lla katkeilivat. firma vaihtoi kaikki liittymät SAUNAlahteen ja ovat sen jälkeen olleet tyytyväisiä,sattumaako ?

ei minulla ole DNA:ta vastaan,olen kommentoinut sekä omia kokemuksia ja tuttavilta kuultua. toivottavasti he saavat paikattua noita aukkoja että kaikki ovat tyytyväisiä

ps eräs toinen tuttu asuu 50 km kuopiosta etelään,siellä kuulemma toimii helkkarin hyvin

10. axu

Tykkäykset:
    0
    Viimeisimmän tiedotteen mukaan dna:n kuuluvuus pks-seudulla rankataan samalle tasolle kuin Elisa ja Sonera, kuuluvuus on paikoittain jopa parempaa. Esim. itse en metroverkostossa ole huomannut mitään pätkimistä, nämä asiat johtuvat toki myös puhelimesta. Nyrkkisääntönä voi pitää että dna kattaa 99 % suomen asukkaista, siellä missä muut ei kuulu siellä dna usein kuuluu (lukuunottamatta aivan poihjoisinta kärkeä)... Hyvin vähän on tullut valittamista verkon toimimattomuudesta, itse ainaisena Sonera käyttäjänä en ole huomannut lähes mitään eroa tämän dna:n ja Soneran välillä. Palvelun laatu on hyvä.

11. rasanttu

Tykkäykset:
    12
    Annappas osoitetta tuohon tiedotteseen, jos osoite on jotenkin kytköksissä DNA:han voit unohtaa koko tiedotteen.

12. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Kuulostaa kyllä ihan jonkin Dna-jälleenmyyjän omalta "tiedotteelta".

13. rasanttu

Tykkäykset:
    12
    Samaa tuossa juuri itsekin pohdin! Alkoi vallan huvittamaan tuo axun kommentti.

14. puh Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Olet testannut rikkinäisellä puhelimella, se on fakta että Elisalla ja Soneralla on uudellamaalla parempi peitto kuin Finnetillä.

15. axu

Tykkäykset:
    0
    nosiis extrassa perusteltu juttu, sen pohjalle minäkin omat juttuni kirjoitin.

16. rasanttu

Tykkäykset:
    12
    No laitappas sitä linkkiä tähän "uutiseen". Pitihinän se arvata että on oman operaattorin omaa mainostekstiä. Helvetin luotettava tutkimus siis.

17. J2EE

Tykkäykset:
    0
    Itselläni ei ole ollut valittamista kuuluvuudesta PK-seudulla. En kyllä kuuluvuutta ole hirveästi Espoon perukoilla käynyt kokeilemassa, onko puhelut pätkineet siellä vai missä? Valittamista ei myöskään ole ollut niissä maakunnissa joissa käyn. Kaikenkattavan kuuluvuus vertailun tekeminen on varmaan aika mahdotonta, joten näissä "mulla ei kuulu, mutta sulla kuuluu" mutu oletuksissa on aika paljon mielikuvia kehissä.

18. axu

Tykkäykset:
    0
    No en mä nyt sisäsiä juttuja ala sun nenäs eteen laittamaan. Ulkopuolinen talo kuitenkin tehnyt tämän, ja olemme kolleegojen kanssa lukeneet asiasta yhden sivun raportin, missä asiat pähkinänkuoressa (siis muitakin asioita kuin tuo kuuluvuusasia).

19. rasanttu

Tykkäykset:
    12
    Ei kannata sitten "sisäisillä" jutuilla rehvastella jos ei ole niitä näyttää toteen.

Eiköhän sisäisesti Elisalla ja Soneralla ole aivan sama käsitys parhaasta peitosta.

20. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Höpöhöpö. Elisalla on (ollut) ihan järkyttäviä aukkoja Uudenmaan kunnissa, jotka ympäröivät pk-seutua. Niitä on tässä viimeisen kuuden vuoden aikana kyllä paikkailtu kiitettävästi, mutta edelleen niitä löytyy.

Jaa tämä viestiketju