1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Päteekö elektroniikassa yleisesti seuraava ..?

Keskustelu osiossa 'Viihde-elektroniikka', aloittaja Misku, 27/11/09.

  1. Misku

    Liittynyt:
    7/7/04
    Viestit:
    74
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Digibokseista löytyy tekstiä jossa 2 kertaa samasta syystä huollettu boksi on mahdollista palauttaa ja saada rahansa takasin. Päteekö tämä yleisesti elektroniikkaan vai koskeeko vain bokseja?

    Olen nyt 3kk sisään huollattanut Fujitsu Siemensin läppäriäni kahdesti saman ongelman takia, ja eilen sain koneen takaisin ja sama vika edelleen. N. 2.5kk kone oli tänä aikana huollossa ja tuntuu että mitään ei ole itse ongelmalle tehty.


    Kiitos jo etukäteen jos joku osaa valottaa tilannetta, hermot mennyt ainakin huollon toimintaan.
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ei päde. ei välttämättä päde digibokseihinkaan.

    Mikä ongelma, koska ostettu. Onko kyse laitteesta joka yksityisenä ostettu ja ykstyiskäytössä ?

    Myyjä saa valita tavan miten korjaa virheen, jos virheen korjaaminen ei onnistu kolmessa kuukaudessa, niin myyjän kannattaa alkaa miettimään muita vaihtoehtoja, esim kaupan purkua, jälkimmäinen ei tarkoita automaattisesti kokokauppasumman palauttamista.

    Kunnallisen kuluttajaneuvonnan puoleen kananttaa kääntyä jos yhteisymmärrystä ei muuten löydy,
     
  3. Misku

    Liittynyt:
    7/7/04
    Viestit:
    74
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Kiitos vastauksesta.

    Yksityiskäytössä ja yksityisesti ostettu. Pari vuotta vanhahan tuo läppäri on. Jos huolto ei siis onnistu, niin myyjä saa valita minkä summan korvaa koneesta, vai ymmärsinkö oikein? Kyllähän tuon luulisi niin tulevan kalliiksi huollollekkin noutaa kone kotiovelta kotiovelle ja huoltaa 3sti. Eli kun pahoitteluna sain ulkoisen kovalevyn, voin olla tyytyväinen sentään heidän pahoitteluunsa.

    Takuuaika on nyt juuri päättynyt, mutta he ottavat koneen vielä huoltoon. Miten yleensä jos takuuajan sisällä lähetetty huoltoon tietystä viasta ja sitä ei onnistuta huoltamaan, "jatkuuko" takuu sitten sen osalta vielä?..
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ei myyjä voi mielivaltaisesti valita, mutta kaupanpurun yhteydessä voidaan vähentää asiakkaan saama käyttöarvo tuotteesta, eli jos olet parivuotta käytellyt laitetta jonka laskennallinen elinikä on jossain reilunkahden- kolmenvuoden nurkilla, niin puhutaan kauppahintaan nähden murto-osasumamsta.
    Noin pitkän ajan jälkeen ostosta ei varmaankaan kauppaa pureta, vaan asiaa hyvitellään jotenkin muuten. Laitteen vaihtokin voi tulla kyseeseen, mutta noin pitkänajan jälkeen tarkoittaa yleensä vastaavaa toimivaa käytettyä. tai jonkinmiosta rahallista hyvitystä.

    Kallistahan se on, mutta huolto ei korjaamisia omaan piikkiin harrasta, vaan huolto saa raahaa korjaamisistaan, eli laskuttaa takuunmyöntäjää. Huollot toimivat kuitenkin takuunmyntäjän ohjeiden mukaan, jotka yleensä viilattu kokonaisuutena tehokkaaksi, vaikka sekaan mahtuu kalliita tapauksia.

    Olet virheestä ilmoittanut sen havaittua ja vielä takuunaikana, niin virhe on tietenkin korjattava, sillä ei ole väliä vaikka korjaamisen aikana takuuloppuisi.

    Katso että sen laitteen saat kuntoon.

    Jos sait hyvitykseksi ulkoisen kovalevyn ja saavat sen koneen lopulta kuntoon, niin varmaan ihan ok mennyt asia, jos sinulle ei ole sen kummoisemmin asiantakia syntynyt kuluja.

    Onneksi olet ostanut tietokoneen jossa on kahdenvuoden takuu, etkä mitään vuoden takuun Acxx rimpulaa, jolloin joutuisi tappeleen huomattavasti enemmän.
     
  5. Misku

    Liittynyt:
    7/7/04
    Viestit:
    74
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Täytyy kyllä kiittää todella kattavista vastauksista.

    Ja mitä tulee Fujitsu Siemensin ostamiseen jatkossa, niin enpä tiedä. Oma koneeni oli 3 vuoden takuulla ja kävi huollossa 3 kertaa, kyseinen kone mistä nyt puhe on emännän, ja sekin on nyt siis menossa 3 kertaa huoltoon, niin ei voi kyllä laadulla kehua. Tai sitten molemmille vain osunut maanantaiversio :)
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Edullisissa koneissa ei ole kuin samanlaisia tai huonompia vaihtoehtoja, Fujitsulla sentäs saa takuuta ja huoltokin jotenkin toimii.
    Huonoa säkää teillä tuossa myös.

    Rahalla saa ehkä parempaa, mitä ehkä tuo sinun 3v kone on ollut, mutta ei sekään aina takaa mitään.
    Markkinoilla on ollut myös koneita joissa on ollut vähän kovempia takuuetuja, lupasiko Toshiba jopa rahat ja korjatun koneen takaisin jos kone hajoaa takuunaikana.
     
  7. Misku

    Liittynyt:
    7/7/04
    Viestit:
    74
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    Niin, oma kone oli sen 1200e ja tämä toinen 900e. Aika hurja lupaus Toshibalta kyllä. Toisaalta itsellä on koulun puolesta tarjottu Dell ollut nyt 2.5 vuotta, hintaa oli noin 750e muistaakseni paketilla ja 3v takuulla, nyt alkaa ensimmäisen kerran näytössä olemaan jotain pientä häikkää, täytynee tämäkin huollatuttaa ton 3v sisään. Jotenkin tuntuu että ensi kerralla etsin kyllä juuri tuon 3v takuulla olevan koneen, niin huonoa säkää on ollut. Vanhemmilla molemmilla aikaisemmin Acerit :p ja ne ovat joutaneet jo roskiin takuun umpeutumisen jälkeen tapahtuneista hajoamisista.
     
  8. nico...

    nico... Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/10/03
    Viestit:
    5795
    Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    Meillä on 2,5 v vanha fujitsu-siemensin amilo joka alkoi temppuilemaan alkuvuonna. Soitin fujitsun aspaan kysyäkseni takuusta, asia ei oikein selvinnyt ja tämän jälkeen vein koneen huoltoon liikkeeseen joka puhelimessa kerrottiin. Huollon piti tehdä kustannusarvio, mutta viikon kuluttua tuli tekstiviesti jossa kerrottiin koneen olevan korjattu. Aspa oli avannut takuuhuolto-keikan kun soitin. Kesällä tuli uusi vika ja soitin huoltoon ja kysyin takuusta -> takuu ei voimassa enää. Soitin aspaan ja taas avattiin takuuhuolto-keikka. Nyt syksyllä tuli kolmas takuukorjaus takuuajan ulkopuolella. Mä ainakin oon todella tyytyväinen Fujitsu-Siemensin takuukorjauksiin.
     
  9. neutroni Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    17/5/10
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    On kovin tavallista että väärin toimiva laite viedään huoltoon. Usein vika on ohjelmassa ja jos laitteessa on jo uusin ohjelmaversio, niin huolto ei voi tehdä asialla yhtään mitään. Useat ohjelmaviat ovat sellaisia, että ne esiintyvät vain satunnaisesti. Kun laitteen nollaa, niin vika saattaa poistua joksikin aikaa. (Esim. laite toimii moitteetta niin kauan kunnes jollekin tietylle muistialueelle satutaan kirjoittamaan jotain. Jokin toinen prosessi saattaa käyttää samaa muistialuetta jossain myöhemmässä vaiheessa, ja vasta silloin vika tulee esiin.) Vian korjaus on vain näennäistä huollossa, jos siellä esim alustetaan laite uudelleen.

    Tällaisia ohjelmaviallisia laitteita on vaikka kuinka. Jonkin aikaa vikoja korjataan ja jossain vaiheessa valmistaja katsoo että laite on vanhanaikainen, eikä sitä enää päivitetä. Pätee kännyköihin, digibokseihin yms tuotteisiin. Näin pitkälti siksi että kuluttajat ovat hyväksyneet tämän tilanteen. Suurten ja mahtavien valmistajien edessä ollaan nöyrää poikaa.
     

Jaa tämä viestiketju