1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ovatko foorumin moderaattorit puolueettomia?

Keskustelu osiossa 'Ylläpito', aloittaja rbrbrb, 13/1/06.

1. rbrbrb

Tykkäykset:
    0
    Ovatko foorumin moderaattorit puolueettomia?

Minä olen foorumia lukiessani havainnut, että kommentit ovat aina "kotiinpäin", riippuen kirjoittajasta.

2. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Eikös tämä keskustelunaihe sopisi paremmin Ylläpito-osioon? Vai tarkoititko mahdollisia kytköksiä operaattoreihin?

3. Basu

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    A5 (2016)
    Ammattilainen moderaattoriksi niin tulee Elisankin puolustaja.

4. rbrbrb

Tykkäykset:
    0
    Olet oikeassa, sinne se kuuluisi. Toivottavasti moderaattorit sen sinne siirtävät.

Kommenttisi "mahdollisia kytköksiä operaattooreihin", mitä tarkoitat?

Minusta forumin moderaattoreiden ei pitäisi ilmaista mitenkään omaa "operaattorikantaansa". Jos ei ole neutraali, niin......

5. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Tässä jo vastasit tähän kysymykseen.

6. rbrbrb

Tykkäykset:
    0
    Mitähän tarkoitat, mikä on "tähän kysymykseen"?

7. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Kyllä moderaattorit ovat pyrkineet kokonaisuudessa jonkinasteiseen puolueettomuuteen - ei kuitenkaan tietenkään kokonaan, koska moderaattorillakin on oikeus omaan mielipiteeseensä. Moderaattorit eivät kuitenkaan ole koneita vaan ihmisiä joten sitä ei voida välttää etteikö omat mielipiteet joskus paistaisi näkyvästikin läpi.

Kirjoittajan kannattaa nyt kuitenkin miettiä myös omaa suhtautumistaan moderaattori-statukseen, sillä ei moderaattori noin kirjoittajana ole yhtään sen arvollisempi tai lähempänä "oikeaa totuutta" kuin kukaan muukaan. Moderaattori-status tarkoittaa, että henkilöllä on oikeus mm. poistella häirikköviestejä, valvoa käytöstapoja ja foorumin sääntöjä, korjailla viestejä oikeille alueilleen, korjailla kirjoitusvirheitä, sensuroida kirosanoja sekä esim. asiakasneuvojien nimiä lainatuista sähköpostiviesteistä, huomautella avatareista, poistella huijareiden itselleen perustelemia viitos-, kuutos- sekä sadansia nimimerkkejä sekä valvoa että yleensäkin keskustelu sujuu järkevissä puitteissa. Tässä listassa ei mitenkään viitata, että moderaattori olisi kirjoittajana jotenkin erityisasemassa verrattuna muihin, ja moderaattorillakin kyllä on oikeus tuoda oma - voimakaskin - mielipiteensä esille keskustelussa. Moderaattorit kuitenkin ovat valikoitu tavallisista kirjoittajista ja ensisijaisesti he ovatkin edelleen tavallisia kirjoittajia mutta tarvittaessa sitten on myös oikeus suorittaa jotain ylläpitoa avustavia tehtäviä.

8. rbrbrb

Tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksesta. Tämä selvensi asiaa.

9. Mantere Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Ensimmäinen postaus tänne pitkästä aikaa,
    Voin sanoa että olen ollut Jussin mainitsema kone viimeiset 9kk, ei mielipiteitä tai kirjoitettavaa juurikaan. Vain seurantaa, poistelua ja nootteja YVnä kun ollut aikaa =s
    Itse pidän moderaattorin hommaa luottamustoimena, jonka yhtenä osana pidän puolueettomana oloa.
    jatkakaa ;)

10. rbrbrb

Tykkäykset:
    0

Niinhän ajattelin asian olevan, mutta jotkut moderaattorit "edustavat" ja tuovat esille suosikkioperaattoreitaan. Siksi asiaa kysyin, koska en "suosimisesta" erityisesti pidä(moderaattorin ollessa asialla).

Minusta puolueettomuus on tärkeätä, koska moderaattorilla on kuitenkin mahdollisuus poistella "epämieluisia" viestejä.

11. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Moderaattoreiden toimesta viestien poistelulle on aika iso kynnys, vain "epämieluisa" -perusteella viestejä ei poistella.

12. rbrbrb

Tykkäykset:
    0
    Näin varmasti on, en epäile ollenkaan. Hyvin tämä järjestely toimii.

Tuossa aiemminhan tuli jo selväksi myös "ylläpitäjän" ja "moderaattorin" ero. Minä kun olin kuvitellut niiden olevan vähän sama asia.

Mutta nythän asia on selvä.

13. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3454
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Minä sivustaseuranneena koen moderoinnin hyväksi ja puolueettomaksi.

14. juhilus

juhilus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    Kuten myös. Olen varmasti kirjoittanut joskus jonkun viestin jonka sisällöstä joku mode on ollut täysin toista mieltä, mutta kertaakaan ei ole vielä millään tavalla sensuroitu. En muutenkaan ymmärrä miksi moden pitäsi olla kirjoituksissaan puolueeton. Riittää kunhan on sitä moderoinnissaan.

15. Mantere Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    On helpompi olla kokonaan puolueeton kuin yrittää tulkita omien mielipiteiden vastaisia kirjoituksia ja oikeasti moderointia vaativia kirjoituksia.

Jos olisi ongelmia niin tuon mukaan varmaan menisin ja muutkin modet mahdollisesti menisivät, mutta so far (knock knock) ei ole ongelmia ollut joten turha murehtia =)

btw, jos joku ihmettelee miksen ole kirjoitellut niin yksi pääsyy on tiedon tulva, ei riitä yksinkertaisesti enää pää ja aika kaiken tekstin lukemiseen ja kirjoittamiseen. Pakko valita kahdesta se loogisempi vaihtoehto ;)

Jaa tämä viestiketju