1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Otsikot on joskus vähän naurettavia

Keskustelu osiossa 'Ylläpito', aloittaja personal jesus, 16/5/03.

1. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Olen varmaan liian vanha ymmärtämään, mutta otsikot on joskus naurettavia mikähän muoti sekin on, onko se jotenkin cool, että tässä nimenomaisessa tapauksessa otsikko on "Bluetooth myös..." ja itse viesti alkaa
    No, ei niitä sääntöjä aina noudateta, saati lueta.

Koko viesti: http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=12882

2. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tuo varmaankin johtuu enemmälti näistä suomi24 ja Jippii-portaaleista, sekä osittain maileista. Etenkin tuolla suomi24:llä on näköjään tapana pistää joku "hauska" otsikko ja jatkaa sitten itse asiaa viestissä.

Myönnän, olen joskus itsekin sortunut täällä tuohon, johtuu ihan tavastani kirjoittaa mailit. Mutta sitä ajatellenhan on tehty nuo säännöt, vielä kun kaikki käyttäjät (niin vanhat kuin uudetkin) lukisivat ne silloin tällöin.

3. WS

WS Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mitäs hassua tuossa oli kyllä olen nähnyt paljon vähemmän kuvaavia otsikoita mutta en nyt jaksa etsiä esim. voiko... tai jotain vastaavaa. Kyllä tuo nyt oli suhteellisen hyvin kuvattu tarkoitettiin että bluetoothin saa myös ei bluetooth puhelimiin adapterilla. Olisihan sen voinut kirjoittaa tällä tavalla bluetooth myös... ... ei-bluetooth puhelimiin, jossa viivan paikkaa olisi muutettu. On huonompiakin nähty aihehan oli bluetooth ja siitä kertoi myös otsikko.

4. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    787
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    tosiaan huonompiakin on nähty kuten : "puhelin"

5. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Nähdessäsi otsikon "Bluetooth myös...", miten ennustat mitä seuraavaksi tulee? Mahdollisuuksiahan on melkein yhtä paljon, kuin jos otsikkona olisi:
    Totta kai foorumin aiheena on puhelimet, kuten "puhelin" otsikon alla esiintyvästä sisällöstäkin todennäköisesti ilmenee. Silti tuollaiset otsikot eivät juuri kuvaa siihen liittyvää viestin sisältöä.

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että nämä kaikki kuvaavat viestin sisältöä yhtä tehottomasti.

Mikäs siinä, jos halutaan jippiksi tms. Minä en sellaista toivo tänne.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Otsikon keksiminen on kyllä vaikeaa, mutta kannattaa siihen nähdä vähän enemmän vaivaa kuin itse viestiin. Otsikon lukee huomattavasti useampi kuin itse viestin, ja oikealla otsikolla saa viestin lukemaan ne jotka haluaakin. Huonolla otsikolla saa lukemaan henklöt joita ei asia kiinnosta ollenkaan ja turha näiltä "harhautetuilta" on asiallisia vastauksia toivioa, vaikka ehkä oikean otsikon alle olisivat asiallisesti vastanneetkin.

Itse viesti pitää myös olla sellainen että sen ymmärtää ilman otsikkoa, sama myös sähköpostissa, ei voida olettaa että vastaaottaja näkee otsikon samalla kun lukee itse sähköpostiviestiä.

7. Sir Hector

Tykkäykset:
    0
    Niin tai "Mielipide". Tämä oli jo pohjanoteeraus... Varsinkin, kun kirjoittaja vielä valitti foorumin laskeneesta tasosta. Niin no aivan varmasti näillä otsikoilla.

8. djj Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Parhaiten otsikko syntyy siten että itse asian kirjoittamisen jälkeen pohtii hieman että mikäs olikaan tämän kirjoituksen pääidea ja sen pohjalta oivaltaa näppärän otsikon.

9. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Ai joskus naurettavia... Kikkiä vaan jos pitää laittaa otsikoksi HEI!!!!O!O!O!O!!O!O!O!O!!!!!!11

10. Aero

Tykkäykset:
    0
    No tämä ketju on mielestäni aivan yhtä naurettava kuin nuo otsikotkin. Mitä väliä sillä on miten joku kuvaa aloittamaansa aihettaan? Jos ei halua/osaa/ymmärrä kuvata paremmin niin mitä me muut sille voidaan. Taas tullaan tähän hemmetin tasokeskusteluun, matkapuhelinfoorumin taso on kyllä huippuluokkaa verrattuna muihin vastaaviin, valittamisen aihetta ei ole (näin ainakin minun mielestäni).

11. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    On sillä kyllä väliä. Joskus on aihetta valittaa, joskus taas vain varaa hiukan parantaa...

12. Trex

Tykkäykset:
    0
    Itse ainakin toivoisin, että viestin otsikosta kävisi esim. matkapuhelimista puhuttaessa
    1) malli, jota ketju käsittelee
    2) mahdollinen tarkennus

Siis esimerkiksi otsikko voisi olla "Siemens SL55" (yleistä keskustelua) tai "Ongelmia SL55:n GPRS:n kanssa". Edellinen ei toisaalta sovi otsikoksi, jos ketjussa halutaan puhua jostain tietystä ominaisuudesta. Toisin sanoen jokaista esim. SL55:tä käsittelevää ketjua ei tule otsikoida pelkällä puhelimennimellä.

Edellisen voi helposti soveltaa myös matkapuhelinliittymiin. Jos kyseessä olisi yleisempi matkapuhelinaiheinen aihe, tulisi aiheen keskeisen ajatuksen ilmetä otsikosta (esim. "BT-puhelimien muiden ominaisuuksien vertailu"). Sama pätee soveltaen muihinkin aihealueisiin.

Jaa tämä viestiketju