1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ostin BlackBerry Z10, nettiyhteyttä ei saa toimimaan, ei millään! Saunalahti 3g

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja ThomasS, 19/12/14.

1. ThomasS

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Nokia 808 PureView, BlackBerry Z10
    Tässä on nyt tapeltu kaksi iltaa/yötä töistätulon jälkeen, hermot ei enää jaksa.

Ostin BlackBerry Z10 puhelimen huuto.netin kautta. Oli uusi, tehdasasetuksilla. Retailboxin sivussa lukee BlackBerry Z10 - Regional Nordic (PINin ja IMEI:n yms. lisäksi).

Otin puhelimen boksista, latasin ja laitoin sinne Saunalahti Reilu 3G - simkorttini. Siis sen saman millä olen aikaisemmalla puhelimellani sekä soittanut, tekstannut että surffannut netissä rajattomasti.

Ensimmäinen yllätys oli että homma ei ala helposti. Puhelin vaatii wifi-yhteyttä, että pystyy aloittamaan. Minulla ei ole kotona wifiä, joten kävelin 10 minuuttia lähibaariin jossa on avoin wifi, heikko tosin. Sain rekisteröityä. Samalla laite ilmoitti että softapäivitystä olisi. Heikko wifiyhteys, ainoa johon minulla oli pääsy, ei jaksanut imeä uutta softaa joten sitä en saanut. Hylkäsin siis softapäivityksen.

Eli: Olin tilanteessa jossa nyt pääsin puhelimelle, oikeassa yläkulmassa luki 3g, ja viisi palkkia eli täysi yhteys. Puhelimella pystyi soittamaan sekä vastaanottamaan puheluja. Sitten lähdin kokeilemaan selainta nimeltä "Browser". Kokeilin siinä olevaa valmista BlackBerryn kotisivua.

"No Internet Connection"

Tarjosi että kokeile uudelleen tai mene asetuksiin. Kokeilin myös Googlea, sama juttu.

Menin settingseihin. Puhelimeni on tällä hetkellä englanninkielisenä, mutta maa jossa olen, on settingseissä määritelty olevan "Suomi".

Settings näytti (ja näyttää)

Airplane mode: Off

Sitten sen alla lukee "Connections": Nämä ovat:

Mobile Network: Saunalahti. Kun tätä klikkaa, sen alla löytyy seuraavat asetukset:

Mobile Network: On
    Data Services: On
    Data Services While Roaming: Prompt
    Network Technology: LTE/HSPA+/UMTS/GSM
    Network Selection Mode: Automatic

Ylläolevan alla lukee sitten vielä
    Saunalahti 3g

Takaisin päävalikossa ovat asetukset mobile Network: Saunalahti alla seuraavat:

Wi-fi: Off (otin wifin pois kun tulin pois baarista jossa kävin aktivoimassa puhelimen, koska nythän sen olisi pitänyt toimia sillä mun Saunalahden 3g:llä, eikö?)
    NFC: On
    Mobile Hotspot: Not Connected
    Internet Tethering: Off
    VPN: Not Connected

Asetuksista löytyy myös APN asetukset, mutta ne ovat tyhjinä. En tiedä vaikuttaako tämä.

Kaikki ylläoleva oli (ja on) noissa asetuksissa, mutta nettiin ei pääse, tekee mitä tahansa. Wifillähän pääsi kyllä, mutta heikosti.

Asensin BlackBerry Linkin, loin BlackBerry ID:n. Kytkin puhelimen USB:in kautta tietokoneeseen.

BlackBerry Link valitteli (asensin sen suomenkielisenä) että ei saa yhteyttä BlackBerry 10-laitteeseen (oli sitä ennen kyllä asentanut puhelimen ohjelmistoajurit sen jälkeen kun olin kytkenyt sen USB:llä tietokoneeseen). "Kokeile ottaa laite irti, katso että puhelimessa BlackBerry ID" (en nyt muista mitä kaikkea siinä oli, mutta peruslähtökohta oli että valitti ettei saa yhteyttä puhelimeeni). No, kävelin taas takaisin baariin että sain wifi-yhteyden, jotta voisin kirjautua puhelimellani BlackBerry ID:heni. Näin tapahtui. Ja sitten takaisin himaan missä odotti avoinna oleva läppäri. Jätin juuri baarin wifillä avaamani Z10 BlackBerry ID:n auki, vaikka himassa ei ollutkaan enää mitään wifiyhteyttä. Tein sen siksi että mulla olisi nyt se BB ID puhelimessa auki + BlackBerry Link auki Windows 7-läppärissäni.

Edelleen valitteli samaa että ei yhteyttä. BB-linkin oikeassa alakulmassa oli "lopeta"-palkki. Klikkasin sitä. SITTEN se meni jonkinlaiselle pääruudulle, jossa tunnisti puhelimeni.

Klikkasin kohtaa jossa pystyi päivittämään softan. BB Link ilmoittikin että saatavilla olisi uusi softa. No jo vain! Kun klikkasin että "päivitä", tuli ruutuun teksti tyyliin (ei sanantarkka lainaus) "Päivitetään komponentteja. Blackberry-laitteet tulee olla poistettu". joten otin Z10:ni pois USB:stä (jos lukee että BlackBerry laitteet pitää olla poistetuna komponenttien päivityksen ajan, niin en ymmärrä mitä muuta tuo voisi tarkoittaa).

BlackBerry Link jäi kellottamaan pitkäksi aikaa tämän jälkeen. Mitään ei tapahtunut joten valitsin lopeta. Laitoin puhelimeni takaisin tietokoneeseen USB:llä.

BlackBerry Link ilmoitti nyt että Z10:ssäni on nyt uusin softaversio (ei ole, koska se ei päivittänyt siihen mitään. Tarkistin puhelimesta, siinä oli sama softaversio kuin oli ollut alussa kun se oli vielä tehdasasetuksilla). Uutta softaversiota ei myöskään voinut hakea enää, koska "minulla nyt jo oli se".

Kaiken sen helvetin jälkeen mitä tuossa säädin, enkä ollut päässyt puusta pidemmälle. En jaksanut enää. Valitsin "palauta tehdasasetukset". Tämän se tekikin. Sammutin puhelimen. Mietin huutako, viiltääkö ranteet, heittääkö puhelin seinään. Siirsin sim-kortin takaisin vanhaan puhelimeeni. Yhteys toimii siinä moitteetta.

Mitä helvettiä teen jotta tämä BB Z10 toimisi kuten pitää? Haluan tietenkin että pääsen Internet-verkkoon. Muutenhan tuon omistamisella ei ole mitään hyötyä.

Olen twiitannut BlackBerryHelp:in kanssa, joka ei vaikuta käsittävän ongelmaa, lähtien jo siitä miksi en voi kotona käyttää wifiä. Vakuuttavat kyllä auttavansa, antoivat linkkejä, pyytävät kertomaan miten edistyn asiassa. Ja olenkin kertonut. Mutta olen edelleenkin lähtöpisteessa, square one.

Apua.

Viimeksi muokattu: 19/12/14
  2. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6596
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Syy on se että sulla ei ole niitä APN asetuksia siellä. Laite ei automaattisesti muistaakseni osaa Saunalahden asetuksia ladata, kun ei ole suomessa virallisesti enää edes myynnissä (kait?)

Eli saunlahden sivuilta katsot ne oikeat APN asetukset ja lisäät sinne APN valikkoon.

Elisan ja Saunalahden palveluasetukset - Apple iPhone ja iPad (iOS)

Asia olisi niin paljon helpompaa kun hommaat sen wifin sinne kotiin, vaikka istten jonkin Mifi Mokkulan.

ThomasS tykkää tästä.
  3. ThomasS

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Mulla on matkapuhelinetu töissä, eli tuo Saunalahti Reilu 3G laitettiin yrityksen nimiin kun tänne tulin töihin (mulla oli se alunperin henkilökohtaisena liittymänä). Vaikuttaako tämä johonkin, esim. APN-asetuksiin? Pakko kysyä tyhmänä, koska en oikeasti tiedä. Olen sen lisäksi ollut juuri 3 viikkoa a-influenssassa, nyt ekoja päiviä töissä sen jälkeen ja vieläkin heikko olo jota tämä ongelma ei suoranaisesti helpotakaan.

4. Infra

Tykkäykset:
    6596
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Ei pitäisi olla merkitystä, eli laitat vaan ne saunalahden asetukset luuriin.

5. ThomasS

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Laite ei päästä mua lisäämään mitään sinne APN-Settings-sivulle. Kaikki kohdat ovat harmaalla, eli lukittuina. Mitä tämä on?

6. Infra

Tykkäykset:
    6596
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Ei mitään hajua. Omassa z10:ssä oli joskus ihan vastaavia ongelmia tosin sain kyllä app osoitteet lisättyä

7. ThomasS

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Tältä tää näyttää. Tuo ei reagoi mitenkään kun näpyttelen tuota tyhjää kenttää. Harmaa väri yleensä indikoi että kenttä on suljettu ja valkoinen että siihen voi kirjoittaa jotakin. Sen sain BlackBerryn tuesta selville että tämä nimenomainen puheline ei ole millään tavalla lukittuna millekään erityiselle operaattorille. Muuta hyödyllistä ne ei sitten osanneet kertoa.

Liitetyt tiedostot:

8. Infra

Tykkäykset:
    6596
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Eli kys softaan ei voi lisätä omia apn asetuksia

9. ThomasS

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Mikä avuksi? Ilman että saan noi asetukset tuonne, en voi tehdä tuollla mitään.

10. ThomasS

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Onnistui viimeinkin softapäivitys. Joka ratkaisi kaikki ongelmat. Sain lisättyä nup APN asetukset ja puhelin toimii. Huomasin että asentaminen, siis minkä tahansa ohjelman asentaminen kestää huomattavan kauan.

Infra tykkää tästä.

Jaa tämä viestiketju