1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Osakesijoittamista

Keskustelu osiossa 'Asian vierestä', aloittaja 3210man, 5/7/07.

1. 3210man

Tykkäykset:
    0
    Kesäloma alkoi ja sateet saapuivat. Joopajoo. Olin onneksi lomaa odotellessani nauhoittanut videokaseteille vuoden aikana yli kymmenen tuntia Kauppalehden talousuutisia sadepäivän ratoksi, ja nyt ne tulivat tosi tarpeeseen.

Nautiskelin tuossa yhtenä päivänä Ibis X.O. brandyä (joka on mielestäni hinta-/laatusuhteeltaan varsin hyvää) ja ihmettelin talousuutisia katsellessani, että on se sijoittajan elämä ihmeellistä fiilistelyä. 95% ollaan huolestuneita jostakin, 4% huhutaan ja spekuloidaan ja 1% on sitä plussaa. Ja se plussahan on väliaikaista kuten kaikki muukin hyvä ja kaunis. Ja kurssit elävät kuin ex-vaimoni tytön päänahka täiden kourissa ja yt-neuvotteluilla yritetään pelastaa mitä voidaan.

Päätin kokeilla sijoittajan elämää ja katsoa, miltä se elämä näyttää kapitalistina. Siksi ostin Daihatsu Charadeni huoltoon varatulla hulppealla potilla nimekkään kotimaisen matkapuhelinvalmistajan osakkeita, mutta nimeä en tietenkään mainitse hienotunteisuussyistä.

Muutos oli välitön, ja minusta tuli heti

HUOLESTUNUT SIJOITTAJA

Moni arkipäiväiseltä vaikuttanut asia huolestutti minua suorastaan suunnattomasti. Mainitsen muutamia esimerkkejä.

Kesälomapaikkakunnallani on vaellusreitti, jossa on mm. riippusilta. Kävelin sillalla, kun joku toinen onneton samoaja astui perässä sillalle. Keinuminen yltyi suorastaan sietämättömäksi, ja huolestumiseni keinutti tämän nimekkään yrityksen kurssiakin. Anteeksi vaan hirveästi - ei toistu enää. Minusta vain tuntui, että markkinat ovat jotenkin hermostuneita ja niinku aaltoilevia.

Sitten kuulin ohimennen ilmaisun '...tämä yhtä alamäkeä' ja '...ollaan laskusuunnassa'. Ja taas minä huolestuin tästä huhusta, ja taas kurssi notkahti. Mutta ne puhuivat vain lähestyvästä notkosta, mutta ei se kuulkaa kurssia pelastanut. Että elkää hyvät ihmiset tuollaisilla puheilla huolestuttako sijoittajaa.

Pelko markkinoiden reaktioista saivat minut huolestumaan niin paljon, että ajattelin vetäytyä turvalliseen kotiini. Vaelluskaverini Voiton minä vein kotiin, ja Voiton kotiuttaminen ei sekään tehnyt osakkeen arvolle mitään hyvää. Voitto nimittäin kertoi viljan hinnan kohonneen, josta tein heti seuraavan johtopäätöksen:

Vilja kallistuu -> viina kallistuu -> puhelimia ei osteta -> puhelinte kate halpenee -> minä köyhdyn.

Ja taas olin perin juurin HUALESTUNUT SIJOITTAJA.

Menin kotiin ja vedin mustat rullaverhot alas ja yritin tasaannuttaa sekä kohonnutta pulssia että laskenutta osakkeen arvoa. Minä ja osakemarkkinat menivät apeissa tunnelmissa vessaan virkistäytymään, ja kurssi alkoikin jo tervehtyä, koska otin löysät pois, tuota noin, kehoni alapäästä. Kurssin romahdutti jälleen naapurista kuuluva karjaisu '... ei saa*tana vedä yhtään'.

Melkein kuolin ja halvaannuin samanaikaisesti, koska ajattelin, että nyt vienti ei vedä. Mutta se olikin naapurin vessa, joka ei vetänyt. Mutta notkahdus siitä tuli.

Päätin piristää itseäni ja välillisesti kurssiakin tukiostoin, elikkä ostamalla paikallisesta K-kaupasta muutaman keppanan. Kassaneidin töksähtävä käytös ja kauppiaan alakulo saivat minut taas uumoilemaan, että nyt on markkinoilla jotain matalapainetta, ja taas kurssi notkahti kuin Daihatsuni iskunvaimennus soratiellä. Mutta se johtuikin vikaantuneista jäähdytinkoneista. Ei saa huolestuttaa sijoittajaa, hyi hyi!

Kauheaa tämä sijoittajan ylen huolestunut elämä.

Yritin kotona piristää itseäni ajattelemalla esikuvaani, elikkä liikunnanopettajaani. Hän kun tokaisi minulle yläasteella, että 'sinä se pystyt vaikka mihin jos haluat. En vain tiedä mitä se jokin on enkä hirveän paljon kiinnostakaan. Eikä kiinnosta varmaan ketään muutakaan täysjärkistä'. Tämä lämmitti mieltäni, koska ko. optimismi vaikutti heti tervehdyttästi osakekurssiin. Lisää puhtia markkinat saivat drinkistä, jonka olin kehittänyt hänen kunniaksensa.

JUMPPAMAIKKA

5 cl Koskenkorvan vodkaa

1,5 dl sitruunanmakuista Gatoradea.

Yksi drinkki vastaa puolen tunnin jumppaa. Tai ainakin tuntuu siltä, koska otsa ja kainalot ovat niin hiessä, ettei Rexonakaan anna tilaa.

Vilkastuin huomattavasti ja neljännen drinkin jälkeen optimismini tarttui yleisesti kaupantekoon. Viidennen drinkin jälkeen oltiin jo selvästi plussalla, ja ainaskin kylän markkinoilla alettiin huhuta jo pikkuisesta liiottelusta. Hävetäkseni totetan, että huutelin parvekkeelta naapurin lapsille nassesetämäisiä 'Sijoittajasetä on nyt hyvin, hyvin hualestunut' -rallia. (Anteeksi).

Seuraavana aamuna oli kyllä hirveää kanuunalainen että huh huh, ja taas ropisi kurssi. Myin osakkeet pois ja kotiutin häviöni.

Että kyllä se lapsuuskodin sosialistitalkkari (aka. meidän lumilapiodemari) oli oikeassa, että porvari nukkuu yönsä huonosti. Älkää ostako osakkeita, koska aina huolestuttaa ja pitäisi aina olla joko aineissa tai jurrendaalissa, että jotain positiivista näkee.

Mie juon nyt brandyä.

Jaa tämä viestiketju