1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Operaattorit ja hyväntekeväisyyspuhelinnumerot

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Tft, 10/1/05.

  1. Tft

    Liittynyt:
    22/11/04
    Viestit:
    20
    Tykkäykset:
    0
    En tiedä onko aihetta käsitelty aiemmin tässä?

    Mitä mieltä olette, onko oikein että operaattorit ottavat osan kakusta kun ihmiset soittavat tai tekstaavat hyväntekeväisyysnumeroihin? Olen itse kuullut mitä erikoisimpia selityksiä siitä, että he eivät voi antaa kyseiset palvelut hyväntekeväisyysjärjestöille ilmaiseksi tai itsekustannushintaan. Esim. että muut asiakkaat eivät hyväksyisi tällaista toimintaa jne.

    Minun mielestäni nämä ovat kuitenkin vain tekosyitä. Mikäli operaattori oikeasti haluaisi, niin sillä olisi varmasti mahdollisuus antaa kyseiset palvelut ilmaiseksi ko. järjestöille. Niissä liikkuvat kustannukset eivät varmaankaan ole korkeita kun kyseiset palvelut kuitenkin on jo olemassa.

    Mainittakoon vielä että esim. lehdet ovat lahjoittaneet paljon mainostilaa mm. punaiselle ristille ja kirkon ulkomaanavulle. Esim. Kauppalehdessä oli pari päivää sitten kolme kokonaista värillistä sivua kyseisiä ilmoituksia jossa oli pieni maininta että kauppalehti oli lahjottanut ilmoitustilaa heille. Lehti-ilmoituksissa liikuvat kustannukset luulisi olevan paljon korkeammat (paino, väri, paperi jne.) kuin teleoperaattorille.

    Tiedän myös pienen firman joka myy tekstiviestipalveluita. Hekin ovat joskus antaneet tekstiviestit ilmaiseksi jos on ollut joku erikoistapahtuma, ja tässä ei ollut kyse itse operaattorista vaan pienestä firmasta jolla ei ole omaa verkkoa.
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin no, tiettävästi joissain tapauksissa antavat ilmaiseksi, mutta ymmärtääkseni tuollaisissa tapauksissa on kohtuullisen korkeat kustannukset, joten on varsin ymmärettävää että niistä hinta otetaan, muutoin olisi aika vaikea vetää raja mikä annetaan ilman ja mistä otetaan, jos siitä tehtäisiin yleinen linja. Ja on myös huomioitava että jos yksioperaattori toteuttaa palvelun, syntyy siitä muitakin kustannuksia kuin varsinaisen palveluntarjoajan kustannukset, mm. sinne soitetaan muidenkin operaattorien verkoista kuin itse palvelun tarjoajan. Ymmärtääkseni operaatorit harrastavat hyväntekeväisyyttä ihan rahallisestekkin, jolloin hyväntekeväisyys on hyväntekeväisyyttä ja palveluntarjonta palveluntajontaa. Ja kaippa nuo kuitenkin ovat neuvvottelu asioista milla hintaa palvelu ostetaan.

    Suurin ongelma taitaa kuitenkin olla hinnakkaissa palvelunumeroissa luottotappiot. jos niitä vaikka vertaa lehtien silloin tällöin harrastamista hyväntekeväisyys mainoksista jotka ovat tarjonneet ilman (eivät mitenkään aina) jolloin kustannukset ovat hyvin ennakoitavissa, eikä esim. kauppalehden tarvitse maksaa Taloussanomille siitä mainoksesta.

    Viestien ilmanen antaminen on kai vähän toinen kuin 20e per puhelu palvelunumeron järjestäminen. Ja on tainneet suuretkin tallot joskus tukea jotain erikoistapahtumaa ilmaisin palveluin.
     
  3. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Kuluja syntyy, se on selvä, eikä niistä luopuminen ole itsestäänselvyys soveliaan listaamista syistä. Tilisiirto ja keräyslipas lienevät tuottavampia avunsaajille.

    Mutta, mikähän siinä on että kulut kasvavat lahjoituksen kasvaessa? Prosentuaalisesti sentään laskevat.

    Menee jo OT:ksi, mutta sivuaa aihetta
     
  4. Devian

    Liittynyt:
    25/5/04
    Viestit:
    19
    Tykkäykset:
    0
    Minä kun olet kuvittelut että se "+ pvm" tarkoittaa sitä normaalia puhelumaksua, joka tulee sen lahjoitussumman päälle. Ja se summa sitten menisi operaattorille. Oon kai sitten ollu väärässä.
     
  5. Celleri

    Liittynyt:
    13/8/04
    Viestit:
    903
    Tykkäykset:
    5
    Se menee suoraan, mutta keräyspalvelun järjestää yleensä joku muu kuin SPR ym... Eli keräysnumeron toteutus ostetaan ja se maksaa. Operaattori suoranaisesti ei veloita kuin "pvm", mutta mikäli hoitaa numeron operoinnin nappaa myös siitä osansa. Nämä kuitenkin monesti on pieniä mobiilitoimijoita jotka näitä lyhytnumeroita tarjoaa...

    Nuo numerot voi jokainen tarkistaa ficoran sivulta ja siitä katsoa kuka sen 19% esim. 5€ lahjoituksesta kahmaisee.
     
  6. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Kyse on normaalista liiketoiminnasta. Mitä kalliimpaa tuotetta myydään sitä suurempi on välityspalkkio. Sinänsä noita keräyksiä varten olisi hyvä olla pienemmillä palkkioilla oleva numero. Kuitenkin syy on ennenkaikkea sen, joka on tällaisen palvelun operaattorilta ostanut. Tuskin operaattori on mitään erityiskallista hintaa keräyksiä varten luonut.

    Pidän sinsänsä outona ajatuysta että hyväntekevyysjärjestöjen pitäisi saada kaikki ilmaiseksi. Jos ei mistään muusta syystä, niin tämä johtaa helposti tehottomuuteen ja joku sen viimekädessä maksaa.
     
  7. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Maksullisen palvelunumeron ostaminen operaattorilta maksoi joitakin vuosia takaperin muistaakseni ~3000mk (~500e) kuukaudessa. Tosin en tiedä mikä on käytäntö näissä avustusten keruunumeroissa.

    E: Vai olikohan niin, että numeron avaaminen maksoi tuon, ja kk:si maksu pienempi?
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Olen siinä käsityksessä että keräyslippaiden valmistajat laskuttavat niistä lippaista...
    Painotalot taitavat myös yleensä laskuttaa painotöistä kun esim. painetaan esitteitä, tarroja jne.
    Samoin taitavat ne pinssien ym. tilpehöörien valmsitajat ottaa rahansa kun tekevät hyvätekeväisyys järjestöille rompetta.

    Olen myös kuullut että sähkölaitokset laskuttavat sähköstä jota käytetääntiloissa joissa hyväntekeväisyys järjestöt toimivat, postikaan ei taida antaa ilmaisia postimerkkejä, vuokriakin joutuvat maksaan tiloista tai jos omia niin yhtiövastiketta jne.

    Jos todella vain mainittu 15% kulut syntyy hinnakkaasta tukinumerosta niin taitaa olla varsin hyvä tapa kerätä rahaa.
     
  9. yellow Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    2919
    Tykkäykset:
    0
    Osuit asian ytimeen. On kayton tehokkuuden kannalta jarkevaa, etta palvelusta laskutetaan. Nain varmistetaan palvelun tehokas kaytto. Operaattori voi sitten myohemmin lahjoittaa tarvittaessa summan takaisin. Varmaan suomalaiset operaattorit ovat kerayksiin joka tapauksessa osallistuneet.
     
  10. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Mutta eivät suinkaan lähetä kuukausilaskua sen mukaan paljonko lippaaseen on kilahtanut, aivan kuten SPR:n konttorin vuokrakaan ei (toivottavasti) ole sidottu keräystuloihin.

    Hyvä on, prosenttiosuus puhelinkeräyksestä voi olla normaalisti edullinen palvelun ostajalle, etenkin jos sillä poistetaan kiinteä kk-vuokra, mutta nyt voidaan soittaa parissa viikossa 100000 kpl 10 € puheluita joista soittaja maksaa pvm/mpm:n ja lisäksi palveluntuottaja saa 150000 €. Ehkäpä palveluntuottaja tekee näyttäviä lahjoituksia mainosmielessä noilla rahoilla.. :)
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin no, en tiedä miten tuo vertaaminen tähän tuollain sopii, mutta jos lippaita tilataan 100 tillalta 1000 niin taitavat laskuttaa, samoin sähkölaitos taitaa laskuttaa kulutuksen mukaan.
    Silloin paperilla asiat ovat oikein ja toiminta läpinäkyvää.
     
  12. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Aiheeseen liittyen, onko kukaan lahjoittanut Ylen Hyvän kautta tekstiviestillä? Tein eilen 10 € lahjoituksen AASIA10-viestillä, mutta nyt saldo näyttää tekstiviestejä olevan 12,20 € verran. Vaikuttaa ALVilla lisätyltä mutta meniköhän ihan oikein?

    "Kirjoita AASIA10, lähetä numeroon 173175 (10 €)"

    Ei ole kovin suuri ongelma koska jollainhan se kylkiäinen on ansaittava, menköön sitten ALVina, mutta ihmetyttää.
     
  13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Sen verran merkittävä heitto että kannattaa kysell perään.
     
  14. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
    Tottakai, mutta katotaan nyt mitä lasku näyttää, tulee jo ensi viikolla, vaikka Soneralla saldotilanne ja lasku eivät yleensä poikkea.
     
  15. SV-3310 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    3/7/03
    Viestit:
    2316
    Tykkäykset:
    19
  16. Erkkimerkki

    Liittynyt:
    22/1/03
    Viestit:
    223
    Tykkäykset:
    0
    Niin, sehän on taivahan tosi, ettei mikään maksa teleoperaattoreille mitään. Ne vaan keräävät ihmisiltä ilkeyttään rahoja. Kannattaa soittaa aspaan ja vaatia ilmaiset puhelutkin...
    Tietääkseni esimerkiksi Soneralla ja Elisalla on tuhansia, taidetaan mennä yhteensä yli kymmenen tuhannen, työntekijöitä.
     

Jaa tämä viestiketju