1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Operaattorin laskutusväli - mitä laki sanoo? Neuvoja?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Paula-99, 13/12/03.

1. Paula-99

Tykkäykset:
    0
    Osaako joku asiaan perehtynyt kertoa, mitä laissa sanotaan operaattorin laskutusvälistä?
    Eli jos esim. DNA web-sivullaan kertoon laskuttavansa kuukausittain, sitooko se ko. firmaa? Laskutussivulla lukee: Jos lasku jää alle 8,40 e, lasku siirretään seuraavaan laskutuskauteen. Tämä on selvä, mutta jos yhtäkkiä tuleekin monen sadan euron lasku, voiko ko. firma kuitata asian sillä, että firman laskutus vain jostakin syystä ei pelaakaan? Eikö siinä tapauksessa DNA:lla ole mitään vastuuta asiasta?

Jos joku on perehtynyt asiaan, kertokaa.

2. Xenonit Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Tämä asia kiinnostaa myös minua kun Maratoniani veloitetaan juuri nyt taannehtivasti vasta elokuun puolelta. Pikkasen jälkijunassa Denan laskutus..

3. Henna78

Tykkäykset:
    0
    Minulta veloitettiin taannehtivasti kesäkuusta alkaen, lähes puolen vuoden puhelut yhdellä laskulla. Laitoin numeronsiirron toiselle operaattorille vetämään ettei enää tarvitse laskuja odotella ;)

4. Tanjuzka

Tanjuzka Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    Iphone 5S
    Kuulemma dna on ilmoittanut kirjeitse asiakkaille että laskutus tulee olemaan nyt hetken n. 2 kk.

Tosin jo nyt pitäisi olla normaalissa 1kk ...

Mutta onko se näin ?

5. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
  6. Paula-99

Tykkäykset:
    0
    Minulle ei ole kirjeitse eikä millään muullakaan tavalla ilmoitettu laskutusvälin muuttumisesta. Siksi kolmen-neljän kk:n lasku oli melkoinen yllätys.
    Hinnat muuttuivat heinäkuussa ja ensimmäinen yhteyden otto oli lasku, jonka sain 3. marraskuuta. Laskusta ei selviä mihin asti kulutusta on veloitettu, mutta oletan sen olevan syyskuun loppuun, koska siinä on kolme summaa, jotka tarkoittavat 100 MB:n ylitystä kuukausittain.

7. Poweri

Tykkäykset:
    0
    Dnan laskutus

Elikkä dna ilmoitti asiakkailleen toukokuussa, että kesällä tulee laskutusjärjestelmän muutoksen takia laskut viivästymään. Luonnollisesti tämä meni ohi kaikilta asiakkailta, kun kukaan ei jaksa lukea niitä laskun kanssa tulevia tiedotteita. Kesä-heinäkuulta ja elo-syyskuulta tuli tämän takia poikkeuksellisesti laskut kahdelta kuukaudelta. Tän jälkeen laskutusväli on kuukausi. Tällä hetkellä ne laskut tulee luonnollisesti hieman jäljessä koska ei voi ihmisiltä kahta 2kk laskua laskuttaa kerralla.

8. paul_a Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Missä näin kerrotaan? Tässä ainakin ote DNAn Yleiset toimitusehdot 1.2.2003-sopimuksesta, jonka kaikki DNAn asiakkaat ovat hyväksyneet.
    ---cut---
    8. Maksut ja laskutus

8.1 DNA päättää matkaviestinpalveluidensa maksuista ja laskutuskausista.
    ---cut---

Kuluttajasuojalaista (http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/19780038000) en löytänyt mitään lakipykälää joka sanoisi mikä on kohtuullinen laskutusväli.

Huomioitavaa tässä hommassahan on se että DNAhan periaatteessa lainaa sulle ne rahat ilman korkoa jossei laskuta ajoissa. Tuskin mikään kieltää DNAta laskuttamasta esim. elokuun puheluita vasta marraskuussa, mutta tyhmäähän se on yrityksen liikevaihdon kannalta että niitä ei peritä syyskuussa jo kun siihen on mahdollisuus.

9. Paula-99

Tykkäykset:
    0
    paula_a:
    Klikkaahan auki tämä DNA:n sivu ja katso. Ei ole pelkästään minun juttujani.

http://www.dnafinland.fi/yksityisille/asiakaspalvelu/gsm/laskutus.shtml

Enkä mä halua DNA:lta lainaa (eli aikaa maksujen maksamiseen), ainoa mitä mä haluan, on päästä mahdollisimman nopeasti irti ko. paskafirmasta. Jos mä jäisin asiakkaaksi, mä antaisin vaan uuden mahdollisuuden mun kusettamiseeni, ei kiitos.

Mulla on vuosikaudet ollut Soneran känny-liittymä, johon olen todella tyytyväinen. Samoin Soneran modeemiyhteys oli vuosia. Se pelasi hyvin ja laskutus pelasi loistavasti, ei koskaan mitään ikäviä yllätyksiä. (No hidashan se nykyiseen yhteyteen verrattuna oli)

Nyt surffaan Elisan laajakaistan tahtiin ja olen todella tyytyväinen. Yhteys on nopea, toimii aina. (DNA:n GPRS:llä oli useitakin peräkkäisiä päiviä, ettei päässyt edes sähköpostia lukemaan). Eli se toimi todella harvoin ja todella hitaasti.

Siksi tuntui hurjalta saada niin iso lasku.

No, tässä odottelen vielä loppulaskua, enää en ylläty mistään, sen lupaan.

10. paul_a Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Missään sopimuspaperissa ei lue kuinka kauan irtisanominen saa kestää.

Minulla taas oli 2 vuotta Soneran liittymä, ja oli ongelmia joista en päässyt eroon. Johti osittain siihen että vaihdoin liittymää kun numeronsiirrettävyys astui voimaan, myös Soneran korkeat hinnat (=> jotka alenivat kun tarpeeksi kuluttajia muutti pois, eli ONE), Soneran sotkut poliisin kanssa, Soneran UMTS sekoilut Saksassa (=>4-5 miljardia päin helvettiä -> korkeat puheluhinnat) sekä tietysti halu tukea suomalaisia, ei ruotsalaista firmaa.

Lisää tähän nyt vielä Soneran sähköpostisekoilut viime aikoina niin pitäisin henk. koht. Soneraa "huonompana" yrityksenä kuin DNA. Mutta maku on kuin perse: kahtia jaettu.

11. kaupamees

Tykkäykset:
    0
    Ei kait DNA lainoja myönnäkkään.?
    Osa ihmisistä tuntee itsensä petetyksi, jos asiat eivät mene niin ,kuin hän toivoo/olettaa. Tuskin tässä kuitenkaan on kysymys "kusetuksesta".
    Tuo taitaa olla se suurin syy pettymyksen tunteeseen .Eikö viimeistään siinä vaiheessa ,kun ensimmäinen lasku oli myöhässä ,tullut mieleen pistää rahaa sivuun tulevia laskuja varten. Nyt ei olisi tarvetta pistää topiccia toisen perään samasta aiheesta.

12. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    No ohhoh mitä sanavarastoa tällä foorumilla näkee. Eikä edes sensuroitu.

Tässä touhussa alkaa muutenkin pikkuhiljaa olla jo spämmäyksen makua, kun samaa asiaa jauhetaan aina uudestaan.

Moderaattorit (ja muutkin), kommentteja, please? Olisko aiheellista jossain vaiheessa panna piste tälle agitaatiolle?

13. Paula-99

Tykkäykset:
    0
    No joo.. toi oli ehkä ylilyönti ja pyydän anteeksi.

En kuitenkaan ole ainoa, joka tuollaista "rumaa" sanaa on ko. firmasta käyttänyt.

14. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Re: Dnan laskutus

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin "laskutuksen kehittämisen" piti vaikuttaa vain kahteen laskuun (kesä-heinäkuu), jotka tulivat yhdessä. Tästä tiedotettiin, niinkuin sanoit, asiakastiedotteessa laskun mukana.
    Jälkimmäinen "yhteislasku" ei ollut suunniteltu, vaan johtui ilmeisesti ongelmista uuden järjestelmän kanssa. Tästä ei mielestäni enää tiedotettukaan yhtä hyvin - olisko ollut maininta pienellä laskun yhteydessä tms.? Taitaa olla arka paikka dna:llekin, kun ei uusi hieno järjestelmä pyörähtänytkään käyntiin ongelmitta?

Hetkinen, voitko selventää - en ymmärrä pointtiasi?

15. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Eikös dna041:n laskutus ole mennyt jo jonkin aikaa myöskin dna:n kautta, joten onkohan tuohonkin odotettavissa jumitusta..? Ei ole tullut kiinnitettyä huomiota viimeaikoina, paitsi, että on laskut tainnut tulla 1kk viiveellä..

16. Mr. M

Tykkäykset:
    0
    Johtuisiko se kenties siitä, että kyseisellä operaattorilla laskutus ei ole toiminut säännöllisesti kovinkaan pitkiä ajanjaksoja kerrallaan koko toimintansa aikana? Kyse ei siis ole spämmäyksestä tai mustamaalauksesta, vaan aihe nousee aina uudestaan pinnalle, koska Denalla kerta toisensa jälkeen mokaillaan saman asian kanssa.

Miksi? Niin kauan kun kirjoituksissa on perää, ei ole mitään syytä alkaa tappamaan keskustelua. Fakta vain on, että Dna:n laskutus on valovuoden päässä Soneran tai Radiolinjan tasosta, vaikkei noillakaan aina homma ihan putkeen mene.

17. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Onko dna:n laskutussotkuja kiistänyt kukaan? En minä ainakaan. Käyttäjällä Paula-99 postitus on kuitenkin mennyt suurelta osin saman asian toisteluksi, hieman eri muodossa vain. Onko tarpeen kirjoittaa suunnilleen samasta asiasta noin 20 viestiä? Onko ihme jos se ärsyttää jotakuta?

No syynä vain on yksinkertaisesti se, ettei nuo Paula-99:n kirjoitukset yleisesti ottaen ole olleet kovinkaan korkeatasoisia; niissä on ollut hänen omia harhakäsityksiään (joita hän ei näemmä halua oikaista, esim. väitteet "kusetuksesta") ja toisiin foorumilaisiin (esim. käyttäjään JokuVaan) kohdistuvia piikittelyjä sekaisin yhdessä tosiasioiden kanssa. Pidätkö itse hänen kirjoituksiaan kaikin tavoin asiallisena? Osoittavatko ne kirjoittajansa älykkyyttä tai fiksuutta? Entä toivotko, että sopu tällä foorumilla eri operaattorien käyttäjien välillä alkaa rakoilla? Henk.koht. mielipiteeni on, että Paula-99:llä on lahjoja kansankiihottajana toimimiseen, muttei asialliseen keskusteluun.

18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ei täällä käin mitään älykkyysrajaa ole kirjoittajille? :)
    Ei kai nyt tästä sopu ala rakoilla?

Mutta siinä olen samaa mieltä että vanhaan ketjuun vahvasti liittyvän asian voisi jatkaa vanhassa ketjussa, eikä persutaa uutta ketjua. Ja olen samaa mieltä kanssasi että tuskin täällä kukaan kaipaa uutta DNA laskutus ketjua, jollei nyt satu oleellisesti uutta sekoilua alkaan

19. Aspalainen

Tykkäykset:
    0
    2.6 Liittymäsopimus tulee voimaan kun molemmat sopijapuolet tai heidän valtuuttamansa ovat sen allekirjoittaneet tai kun DNA on muualla sopijapuolten yhdessä hyväksymällä tavalla hyväksynyt asiakkaan tilauksen edellyttäen, että DNA on hyväksynyt liittymäsopimuksen ja liittymä on avattu.

5.5 Asiakas vastaa kaikista liittymäsopimuksensa mukaisista maksuista ja hänen on maksettava matkaviestinmaksunsa viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä.

5.5 Asiakas vastaa kaikista liittymäsopimuksensa mukaisista maksuista ja hänen on maksettava matkaviestinmaksunsa viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä.

6.5 DNA:lla on oikeus tuottaa sopimuksen mukainen palvelu parhaaksi katsomallaan tavalla.

Mielestäni tässä ei ole mitään epäselvää. Kannattaa tutustua asiaan, ennenkuin allekirjoittaa yhtään mitään.

20. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Pieni vilkaisu RL:n, Soneran ja Saunalahden toimitusehtoihin niin siellä on jännästi kaikilla kohdassa 8.1 mainittu sama asia.

RL
    8.1
    RL päättää palvelujen hinnoista ja laskutusjaksoista.

Sonera
    8.1
    ......Soneran määrittelemien laskutuskausien mukaisesti.....

Sauna
    8.1
    ........Saunalahti Group pidättää itsellään oikeuden veloitus-, laskutus- ja hinnoitteluperiaatteiden sekä hintojen muutoksiin......

Näyttää olevan sama asia kaikilla että laskutusväli on operaattorin valittavissa kohtuu vapaasti. Liiketaloudellisesti laskutusvälin venyttäminen ei ole oikein järkevää.
    Esim 500 000 asiakasta ja keskimääräinen lasku on vaikka 20e tekee ilman laskintakin tuloksesti vaatimattomat 10-miljoonaa. Jos pankin korkoprosentiksi oletetaan vaikka huimat 0,1% tulee kuukaudessa pottia 10 000 euroa korkoina. Kyllä kelpais ainakin mulle ;) (korjatkaakuntuokorkolaskueivarmastioleoikein)

Jaa tämä viestiketju