1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Operaattorien hinnankorotukset ja tulevaisuus

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja veppis, 28/7/06.

  1. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
  2. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Siirretäämpä vastaus tänne oikeaan topicciin.

    Saunalahden, Kolumbuksen ja Tele Finlandin viitoittama esimerkki varmaan osoittaa, että vaikka me kuluttajat niin kovasti haluaisimmekin niin halpaoperaattoritoiminta ei ole riittävän kannattavaa yrityksen kannalta.

    Mielummin kuitenkin hyväksyisin nousua minuuttihinnassa, kuin ottaisin näitä viheliäisiä aloitus- ja minimiveloituksia. Ne rankaisevat soittajaa puhelimen käytöstä ja kyllä edelleen operaattorin täytyy mielestäni kehittää toimintaansa kannustamalla ihmisiä hyödyntämään mobiilipäätelaitteita entistä enemmän.
     
  3. -MAH-

    -MAH-

    Liittynyt:
    1/12/05
    Viestit:
    573
    Tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä Jussin kanssa. Kyllä minä mieluummin maksaisin esimerkiksi Elisa Oiva -liittymästä 0,109 euroa minuutti, kuin tappelisin kaiken maailman aloitus,- ja minimiveloitusmaksuja. Tämä tosin taitaa olla vain haavekuvaa, sillä nämä avausmaksut taitavat olla jälleen tulevaisuuden sana.
     
  4. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Todennäköisesti, koska niillä lienee suurempi vaikutus asiakkaan maksamaan keskimääräiseen minuuttihintaan ja päästään käsiksi juuri näihin epäilemättä operaattorille ikäviin puheluihin; lyhyisiin. Jos soittaja haluaa soittaa lyhyen puhelun joka tuottaa operaattorille vähän, tämä joutuu maksamaan siitä korkeampaa minuuttihintaa operaattorille. Jos taas asiakas soittaa pidemmän puhelun joka tuo nyt jo rahaa reilummin operaattorin kanssaan, saa tämä armahdusta minuuttihinnassa. Vastaavaahan viritelmää oli jo Soneralla noissa pitkien puheluiden alennuksissa, mutta eipä tainnut lopulta mikään huippukova valtti olla; ehkäpä kuluttajat eivät oikein halunneet ottaa tällaista aikaansidottua etua omakseen turhan monimutkaisena hinnoittelumallina. Nyt toteutetaan vastaavaa asiaa eri tavalla, eikä asiakasta "kannusteta" tuottamaan vaan rangaistaan tuottamattomuudesta (tai pienestä tuotosta). Väärä tapa.
     
  5. David

    Liittynyt:
    11/5/03
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    Aloitus- ja minimimaksut ovat ikävä siirtymä Pohjanlahden taakse, johon Sonera nyt viitoitti tietä. Soneralla ei riittänyt pokka nostaa liittymähintojaan 1-2snt/min vaan halusivat johdattaa suomalaiset epäselvään hinnoitteluun, joka ei missään nimessä tue hinnoittelun läpinäkyvyyttä. Siirryttiin suoraan selkeästä yhden hintakomponentin systeemistä kolmen tekijän yhtälöön. Kilpailun vähentyessä Elisa hamuaa näin tulevia "ilmaisia" euroja ja mitä todennäköisemmin siirtyy vastaavaan menetelmään muutaman lähikuukauden aikana. Perusteluna käytetty fraasi lyhyiden puheluiden verkonkuormituksesta kuuluu 90-luvulle.
     
  6. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Eiköhän totuus taustalla ole yksittäisten puheluiden tuotto siihen nähden, mikä on niiden osuus kaikista soitetuista puheluista. Tämä osa soitoista täytyy saada tuottamaan paremmin.
     
  7. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Varmasti suurin osa valistuneista kuluttajista toivoisi näin. Myyjien kannalta tilanne taas on päinvastainen, myyntitilanteessa asiakas usein tuijottaa sitä minuuttihintaa ja muut kulut ovat sivuosassa. Myös operaattorin kannalta aloitusmaksu tuo tehokkaammin rahaa kassaan.
     
  8. David

    Liittynyt:
    11/5/03
    Viestit:
    306
    Tykkäykset:
    0
    Totuus on tuo. Perusteluna esim. Soneran puolelta käytetään verkonkuormitusta. Tottahan se tietysti on, että lyhyet puhelut rasittavat verkkoa suhteessa enemmän kuin pitempikestoiset. Tukiaseman kanava on varattu jokaisessa puhelussa keskimäärin vakioajan ennen puhelun yhdistystmistä ( talk out-tilaa). Lyhyissä puheluissa tämän operaattorille hyödyttömän ajan osuus on merkittävästi suurempi kuin pitkissä puheluissa.
     
  9. irritus

    irritus Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    16/1/05
    Viestit:
    1596
    Tykkäykset:
    202
    Puhelinmalli:
    Nokia 6630, 700, N-Gage, Siemens M35
    Toisaalta Sonera taas tuhlaa kaistaa lähettämällä mm. varattuäänen ääninäytteenä puhelinkeskuksesta.

    Elisan verkosta varattuun numeroon soitettaessa useasti käy niin että signalointi katkeaa heti kun puhelin on saanut tiedon vastapään numeron varattuna olemisesta. Näissä tapauksissa tuut-tuut-tuut-tuut ääni generoidaan itse puhelimessa.

    Sonera siis ajaa GSM-verkkoaan ihan kuin NMT-verkkoa eikä hyödynnä ISDN/GSM-verkkojen ominaisuuksia. Ja sitten vielä kehtaavat ihmetellä verkon kuormitusta kun käyttävät sitä pelkän tuut-tuut-tuut-tuut äänen välittämiseen, jota jokainen GSM-puhelin osaa generoida itsekin. Haloo!
     
  10. pellavalaavu

    Liittynyt:
    17/9/02
    Viestit:
    278
    Tykkäykset:
    0
    Älä nyt viitti parjata soneraa, onhan täällä tyyppejä jotka voi todistaa milloin tahansa että sonera on edellä kävijä alallaan: työntekijät vähenee, hinnat nousee, asiakkaat vähenee, veppis kertoo varmaan lisää ominaisuuksia...
     
  11. dzeidzei

    Liittynyt:
    21/10/02
    Viestit:
    178
    Tykkäykset:
    0
    Eikö se ole elisa joka on edelläkävijä työntekijöiden pellolle potkimisessa.
     
  12. jake79 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/3/03
    Viestit:
    1995
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active ja DNA
    jahas, miksi piti sulkea elisa ja sonera ketjut? vissiin moderaattoilla ko. liittymiä ja kismittää hinnan nousut :)
     
  13. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Tottakai kismittää. ;)

    Kun ilmeisesti näemmä lienee edessä hinnankorotuksia yli operaattorirajojen, voidaan keskusteluakin jatkaa hyvin yleisessä hinnankorotusketjussa sen sijaan että puidaan kenties samankaltaisia korotuksia kunkin operaattorin omassa ketjussa. Olettamushan on, että hinnankorotukset tulevat olemaan keskenään samankaltaisia.
     
  14. jake79 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/3/03
    Viestit:
    1995
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active ja DNA
    no vielä ainakin oma op ei ole aikonut nostaa hintoja... eli vaihtoehtoja siis löytyy edelleen
     
  15. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Mitähän mantraa alat seuraavaksi hokea jos "oma" operaattorisi päättääkin jossain vaiheessa nostaa hintoja? :)

    Toisaalta dna on profiloitunut halpaoperaattoriksi tarjoamaan bulkkituotetta, joten hinta on heidän ainoa kilpailuvalttinsa. Korotuksia ei siis välttämättä ole kyseisessä leirissä näkyvissä välittömässä lähitulevaisuudessa.

    Vaikka dnan kuuluvuus parhaiten Soneran jälkeen minulle sopiikin, niin mikäli tarvitsee edistyneempiä palveluita ei dna ole vaihtoehto.

    Antaa kaikkien kukkien kukkia jne.
     
  16. pellavalaavu

    Liittynyt:
    17/9/02
    Viestit:
    278
    Tykkäykset:
    0
    YIT teollisuus- ja verkkopalvelut Oy vähentää 25% työntekijöistään, tämä firma tekee käsittääkseni pääasiassa Soneralle töitä.
    Firma on entinen Soneran omistama Primatel.
    Mielenkiintoista seurata miten soneran verkot nilkuttaa tulevaisuudessa, harmittaa vaan kun kotiin tulee soneran kupari, onneksi on saatavana myös langaton netti jolla ei ole sonaran kanssa mitään tekemistä.
     
  17. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Heh! Hieman kaukaa haettu? YIT toki on iso firma ollut ennen Primatelin ostamistakin ja YIT verkkopalvelut tekee toki asennustöitä myös Elisallekin siinä missä muillekin operaattoreille.
     
  18. Jussi2000

    Jussi2000 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    6950
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Mutta pitemmissä puheluissa esim. 2 cent / min. korkeampi hinta ei ole taas kuluttajalle parempi asia. Pikapuheluissa aloitusmaksu tietysti rassaa mutta pitemissä puheluissa sillä ei ole merkitystä.
     
  19. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Sms kannattaa lähettää lyhyissä asioissa, sen kirjoittamiseen ei kauhean paljon kauempaa mene aikaa kuin soittamiseen.
     
  20. Jussi2000

    Jussi2000 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    22/6/02
    Viestit:
    6950
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Mikä milloinkin
    Niinpä ja vähennykset johtuvat siitä ettei operaatorit tee enään verkkojen rakentamista entiseen tahtiin. Mistähän johtuisi?. Siitä että nykyisillä minuuttihinnoilla ei operaatoreilla ole varaa investoida niin paljon, näin ilmoitti joku YIT:n pomo.
     

Jaa tämä viestiketju