1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Operaattorien aliarvostus vanhoja asiakkaita kohtaan

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Juzt, 8/12/02.

  1. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    En tiedä kuinka paljon tästä on jo puhuttu, mutta itseä on alkanut näiden pahimmillaan/parhaimmillaan satojen (RL taitaa nyt olla 600€ kun vaihtaa toisesta) eurojen puheaikojen, erilaisten krääsöjen ja muiden vastaavien tyrkytys ärsyttää.
    On minusta outoa, että operaattoreita kiinnostaa vain liittymänvaihtoon kannustaminen, sen sijaan että pyrkisivät nimenomaan omaa asiakaskuntaa kasvattamaan. Suurimmat eduthan nykyisin saa irti kun vaihtaa jatkuvasti operaattoria. Luulisi että operaattoreille hyödyllisempiä olisivat todelliset maksavat asiakkaat edunkeräilijöiden sisään. Itse olen ollut vuosia Soneran asiakas, samoin vanhemmat ja sisarukset. Tämä ei koske vain matkapuhelinta vaan myös nettiä ja puhelinta. Jos koko perheen Soneralle yhteensä maksama summa laskettaisiin yhteen, olisi tulos varmasti kymmeniä ellei jopa satoja tuhansia vanhoja markkoja. Silti edut jotka olisi suunnattu nimenomaan niille jotka ovat olleet asiakkaita jo pitkään ovat melko vähissä. Käytännössä tarjoukset ovat järjestäen joko uusille asiakkaille, tai sitten kaikille.
    Siis jos kuluttaja on valmis vaihtamaan liittymää sen xxx€:n rahasummantakia nyt vaikka DNA:lta Soneralle, lienee hän myöhemmin valmis vaihtamaan takaisin samalla, ellei pienemmälläkin summalla, jos vanha puheaika on loppuun käytetty. Nekin tarjoukset jotka sisältävät jonkinlaisen aikarajoituksen, ovat tyyliä "Pidä liittymäämme auki 6kk hyllyssä pölyttymässä niin saat ilmaisen sen ja sen sieltä ja sieltä. Siis eikö ketään kiinnosta asiakkaat, jotka ovat vuosia samalla operaattorilla maksaen kiltisti laskunsa ajallaan?
    Uusi asiakas on parempi kun pussillinen vanhoja, tai jotain.
     
  2. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Jospa tämän topickin lukisi jollekin operaattorille työskentelevä henkilö ja veisi terveisiä eteenpäin. Ainakin RL:lla on kerran herätty aika äkkiä.

    [Toiveajattelua]...Jospa myös Soneralla...[Toiveajattelua]

    Eihän ne SIM-kortitkaan aivan ilmaisia ole.
     
  3. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Onhan Soneralla nytkin ties mitä tarjouksia vanhoille asiakkaille:
    Aikaetu, yli 5min puhelut halvempia.
    Remmi, tekstiviestit 10 ennalta määrättyyn numeroon 0.05e/kpl
    -50% viikonloppuetu, viikonloppuna Soneran matkapuhelinliittymästä soitetut puhelut -50%

    http://www.sonera.net/ - tuolta löytyy lisää etuja jotka ovat tällä hetkellä voimassa.

    Toki esim RL:n 600e puheajalle ei voi mitään..mielestäni tuo onkin täysin järjetön.
     
  4. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Nuo tarjoukset pätevät myös uusille asiakkaille.
     
  5. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Niin kuten sanoin, joku uusille asiakkaille tai kaikille. Jos menet ja avaat uuden soneran, saat heti nuo edut itsellesi (sen puheajan lisäksi).
    Ihmettelen lähinnä, että kaikki haluavat ihmisten vaihtavan, mutta ketään ei kiinnosta pitää vanhoja. Jos edut vaikkapa kertyisivät boonuksina (puhelujen hinnat alenisivat mitä kauemmin liittymä on ollut auki) tai muuten niin, että etuja saisi siitä että liittymä on ja pysyy samana.
     
  6. O.J. Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9496
    Tykkäykset:
    108
    Tuollaisesta mainitsin joskus täälläkin, mutta joidenkin mielestä operaattorin vaihtaminen voi silloin vaikeutua;)

    Niin, samanlaisen palautteen mailasin joskus Soneralle ja sain palkinnoksi kaulanauhan ja vyökotelon. Kumpaakaan en tarvitse.
     
  7. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Siitähän vasta haloo nousisi jos noi saisi vaikka n+2v asiakkaina olleet.. Kaikki n+1,5v asiakkaina olleet lähtis heti lätkimään.
     
  8. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Vastaavanlaisen bonusjärjestelmänhän vakuutusyhtiöt kehittivät estämään kuluttajaa vaihtamasta autovakuutustaan toiseen firmaan. Nyt tilanne taitaa olla se, että on keksittävä uusia kilpailukeinoja sillä joku EU-viranomainen on todennut tuollaiset "bonukset" EU-lainsäädännön vastaisiksi ja on vaatinut suomalaisia vakuutusyhtiöitä poistamaan ne käytöstä.

    Hieman omituista tuo tuollainen "kuluttajan etujen valvonta", mutta toisaalta ymmärrän sen, että asiakas on aika hyvin sidottu esim. yli 40% bonuksilla ja tämä hankaloittaa kilpailua. Toisaalta, suora hyöty hintaetuna asiakkaalle taas tuo operaattorille riskiä lyhytaikaisissa asiakassuhteissa joissa esim. edes perustamiskuluja (SIM, puheaika tms.) ei koskaan saada katettua.

    Asioilla on monta puolta. Toisaalta pidän siitä, että olen asiakkaana haluttua tavaraa. ;-D
     
  9. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    No jos tilpehööriä halutaan jakaa, niin sen taas voisi hoitaa mallilla lentoyhtiöt.

    Toivottavasti tähän tulee jotain järkeä jos ja kun numerojen vaihtuminen operaattoria vaihtessa loppuu. Tuntuisi oudolta että operaattorit jakaisivat edelleen rahaa, kun kirjoitat nimesi paperiin. Numero ei muuttuisi ja operaattoreilla ei olisi merkitystä hinnotteluissa (eikös operaattoripohjainen hinnotteli ole pakko dumpata kun numerosta ei tiedä operaattoria). Siinä menisi Soneraltakin 2 suurinta kilpailuvalttia, niin ties vaikka alkaisivat sitten miettiä, että kannattaisiko myös pyrkiä säilyttämään se nykyinen asiakaspohja pelkän uusien kosiskelun sijasta.
    Välillä tuntuu että ei nähdä metsää puilta, ja ketkäköhän nuokin edut maksaa...
     
  10. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Siis jos operaattorit palkitsisivat vanhoja asiakkaita, niin mitä järkeä olisi nollata laskuri kun on juuri saavuttamassa edut?

    Edit: Ja jos noin ajatellaan, niin nykyisinhän etuja saavat kaikki alle tunnin vanhat asiakkaat, ja sitä vanhemmat lähtevät lätkimään, sekö sitten hyödyttää operaattoreita.
     
  11. MasaT

    Liittynyt:
    2/7/02
    Viestit:
    245
    Tykkäykset:
    0
    Alkaa olla off-topiccia mutta listatuista Soneran tarjouksista vain viikonloppu -50% on oikeasti hyödyllinen suurimmalle osalle asiakkaista. Aikaetu on pieni, kellä suurin osa puheluista on riittävän pitkiä, remmi suosii lähinnä vain nuoria, jne.
     
  12. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Pidemmässä ajattelussa ei mitään. Mutta ajatellaan tilannetta näin:
    Operaattori ilmoittaa että kaikki n+2v tai n+100e laskua tehneet asiakkaat saavat edun niin varmasti tämä aiheuttaisi närää asiakkaissa jotka ovat lähes saavuttaneet edun. Kun toinen operaattori tiukassa kilpailutilanteessa tarjoaisi etuja heti.
    Saavathan vanhat asiakkaat nytkin etuja..kuten totesin, eivät vain yhtä paljon kuin uudet. Maailma ei ole reilu paikka :p
     
  13. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Ja nykyään siis närää herätetään vahoissa asiakkaissa, ja kun kilpailija tarjoaa etuja on tulos sama. Siis ei siitä pääse mihinkään, että nykyinen systeemi houkuttelee vaihtamaan liittymää kokoajan. Ei tule minulle toista vastaavaa alaa mieleen.
    Kuvitteleppa tilanne että menen ostamaan mersua, hinta on 100 000€ mutta koska olen uusi asiakas liikkessä saan auton 80 000€. No kaverini kuulee tästä ja menee ostamaan itselleen samanlaista, mutta koska hän on ostanut kaikki aikaisemmatkin autonsa kyseisestä liikkeestä, tehnyt huollot liikkeen merkkihuollossa ja ostanut varusteetkin tarvikemyymälästä, myy myyjä auton hänelle 20 000€ kalliimmalla, kanta-asiakas ylennys näes. Naapurilafka taas tarjoaa ystävälleni Bemaria huippualennuksilla, koska hän ei ole ikinä edes harkinnut liikkeessä käyntiä. Tällätavalla varmasti saadaan uskollisia asiakkaita, jotka tulevat takaisin.


    Siis mikä ihme siinä on, että maksava kansa ei kiinnosta, kunhan kokeilijoita ja edun lypsäjiä saadaan hetkeksi tilastoja kaunistamaan. Luulisi, että arvokkaimpia asiakkaita ovat ne jotka tuovat firmaan rahaa vuodesta toiseen, ja niitä kannattaisi palkita. Näin menetellään muualla, mutta operaattorit ovat vain uusien asiakkaiden perään.

    Edit: Ja en sanonut että sen pitäisi olla nimenomaan boonusmalli, mutta ihme kun ei kertakaikkiia yhtään kiinnosta ne pitkäaikaiset asiakassuhteet. Näkeehän sen jo tarjouksista millaiset asiakkaat niitä käyttävät, miksi puheaika pitää pilkkoa pitkälle ajalle? Koska tiedetään että sen loputtua lentää taas liittymä romukoppaan.
     
  14. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Otetaan nyt tästä vielä quote erikseen. Vanhat asiakkaat eivät saa etuja.
    Okein, oletataan että vertailet kahta puhelinmallia, vaikkapa 6510 ja 9210i. Lasketko 6510:n eduksi sen että sillä voi soittaa? Tai että se on kaksitaajuuspuhelin? Tai kommun eduksi, että siinä on ladattava akku ja kello? Etkö? Miksi? No koska ne on molemmissa.
    Jos se on mielestäsi etu, että viikonloppuisin puhelut ovat halvempia, niin eikö sekin ole etu että liittymällä voi yleensä soittaa viikonloppuisin? En minä aikakaan haluaisi sellaista millä ei voi. Mutta edelleen, koska ne tarjotaan kaikille, eivät ne ole mitään vanhan asiakkaan etuja. Sen sijaan jos vain yli kaksi vuotta asiakkaana olleet voisivat soittaa viikonloppuisin, olisi se etu, iso sellainen.
     
  15. topiz

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    657
    Tykkäykset:
    1
    Äiti sai Radiolinjalta 10€ puheaikaa. On ollut asiakkaana vuodesta 99 asti. Isä taas on ollu Soneran asiakkaana vuodesta 96 eikä ole saanut vielä mitään.
     
  16. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Operaattoreiden pitää houkutella toistensa asiakkaita koska lähes kaikilla on jo liittymä, kokonaan uusia asiakkaita ei enää tule vanhalla mallilla. RL:n tarjous on erinomainen tapaa saada pysyviä asiakkaita koska puheaika on jaettu usealle vuodelle. Enemmän minua RL:n asiakkaana huolestuttaisi jos uusasiakashankintaan ei panostettaisi, ajan kanssa se voisi pysäyttää koko operaattorin kehityksen.

    Aikaisemmin vakuutusyhtiöt olivat yhdessä sopineet bonusjärjestelmästä, EU kielsi sopimisen koska se on kilpailulakien vastaista, olisihan aika ikävää jos kotimaiset operaattoritkin päättäisivät yhdessä antavansa aina kaikille samanlaiset edut. Vakuutusyhtiöt voivat edelleen hyvittää asiakkaita bonuksilla, vain yhteinen sopiminen on kielletty.
     
  17. MasaT

    Liittynyt:
    2/7/02
    Viestit:
    245
    Tykkäykset:
    0
    Nimenomaan. Itse ihmettelin miten kukaan operaattori on valmis maksamaan asiakkaasta noin paljon mutta sitten oivalsin että juuri noin saadaan melko pysyvä asiakas. Monelle tulee tunne että käyttö on halpaa pitkän aikaa koska se ensimmäinen kymppi ei maksa mitään viioden vuoden aikana. Siis samalla liittymällä voikin puhua 20€ ja siltikin maksaa vain puolet normaalista. Tokihan osa asiakkaista surffailee silti, mutta sellainen voikin ottaa 100+20 ja vaihtaa liittymää viimeistään ensi jouluna.
     
  18. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Todella huono vertaus, jos ostan auton en tee liikkeen kanssa sopimusta jolla maksan autosta myös kuukausimaksun ja jokaisesta ajetusta kilometristä määrätyn hinnan. Vertailuna voisi käyttää auton vuokrausta jossa on kilometrihinta, uusille asiakkaille vuokraaja antaisi aluksi alennusta kilometrihinnoista mutta perusmaksu pitäisi kuitenkin maksaa.
     
  19. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Mitä hyötyä niistä uusista asiakkaista on, jos toisesta päästä lähtee saman verran pois? Ei se ole asiakaskunnan kasvatusta, se on sen vaihtoa.
    Ja jos taas otetaan vertaus, niin jos yrität täyttää ämpäriä, niin paikkaatko ensin sen vuodon pohjassa/ etsiä ehjän ämpärin, vai yritätkö kauhoa vain vettä nopeammin että se täyttyisi edesä vähän nopeammin kuin vuotaa.
    Ja mitä hyötyä operaattoreille sitten niistä asiakkaista muka on? Rahaa niiden on tarkoitus saada, ei asiakkaita. Joten luulisi että ne asiakkaat jotka sitä rahaa tuovat piiiiitkän aikaa (ja usein vielä isommissa erissä kuin liittymäkikkailijat) kiinnostaisivat. Ei kaikki asiakkat ole yhtä tärkeitä, se kuinka tärkeä asiakas olet on suoraanverrannollinen siihen kuinkapaljon rahaa tuot, suoraan tai epäsuorasti firmaan.
     
  20. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Hmm. Aika epätoivoista, ontuvia ovat vertauksetkin.
    Mutta kuten totesin maailma ei ole oikeudenmukainen paikka.
    Kuten puh totesikin asiakkaita operaattorin tulisikin hankkia.
     

Jaa tämä viestiketju