1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Operaattori havaitsee puhelimen vaihdon

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Arnold, 7/10/05.

1. Arnold

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia E4
    Vaihdettuani tänään SIM-kortin toiseen puhelimeen tuli Saunalahdelta tekstiviesti jossa oli jotain "olet vaihtanut puhelinta, voit tilata uudet wap ym. ym. asetukset lähettämällä tekstiviestin..."

Mistä alkaen operaattori on alkanut tarkkailla, mikä puhelin on käytössä? Jos vaihdan korttia vaikka useamman kerran päivässä niin tuleeko tuo viesti aina? Itselleni ei moista ole ennen tapahtunut vaikka olen eri puhelimia aina vaihtanutkin käyttöön (tosin kaikissa ei ole ollut mms:ää ym. asetuksia vaativia ominaisuuksia).

Viesti tuli n. 4 h päästä vaihdosta ja puhelimen ollessa valmiustilassa, missään vaiheessa en yrittänyt käyttää GPRS:ää tai mitään muutakaan. Jotenkin tuli vaan "ahdistava" olo, mitä se operaattorille kuuluu? ;)

2. SYS 49152 Vieras

Elisan verkossa tosiaan tulee tuollainen viesti. Itse vaihdoin elisan simmin toiseen puhelimeen niin sain vastaavanlaisen viestin elisalta. Se kai on niin että verkko tarkkailee sim-korttia ja puhelimen imei-koodia ja sitten jos nuo vaihtuvat niin lähettävät tuon viestin. Vahinko vaan ettei verkko ole niin viisas että se huomaisi jos ei-GPRS ja ei-MMS kelpoinen känny on käytössä eikä siten turhaan lähettäisi asetuksia jos puhelin ei osaa MMS:ää ja GPRS:ää. Mulla on vasta yksi MMS/GPRS luuri ja muut on ikivanhoja luureja.

3. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    No kyllä noita viestejä on pukannut useastikkin, taitaa pitää kirjaa mitkä imeit on ollu käytössä. Koska ei ole toistakertaa tullut asetuksia samalla liittymällä samaan luuriin.

Menkääs saunalahden omat sivuille, siellä komeilee mun toi 5100 jossa on saunan kortti ja voin lähettää asetukset sielt jos tunnen tarvetta. Siis siellä asiakkaalle on asetettu valmiiksi oma luuri, jota asiakas ei ole edes sinne syöttänyt. Ahdistavaa kyllä, eipä se operaattorille kuulu, mutta näin se on.

E: Siellä aspassa ne kattelee mitä luureja kelläkin on ja naureskelee tollakin tollanen romu luuri. :D

4. pring

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Sonera
    En tiedä Elisan verkosta, mutta kyllä Soneran verkko on jo yli vuoden lähettänyt automaattisesti asetukset, riippuen puhelimesta. Osaa lähettää oikeat asetukset usealle eri merkkiselle puhelimelle, ja jos laitan kortin sellaiseen luurin joka ei näitä palveluita tue, ei myöskään tule asetuksia. Että kyllä se verkko taitaa olla niin viisas. Olen myös kullut ja jossain koulutuksessa nähnyt tilastoakin, kuinka monta prosenttia verkossa olevista koneista on esim. 3310, 1100, 6600 jne..

Verkko saa imei-koodin selville ja operaattorilla sitten nähdään mikä puhelin kyseisen koodin takaa löytyy.

Itseäni ei kyllä häiritse lainkaan näkeekö operaattori puhelimeni vai ei, enkä usko että sitä voisi vähempää kiinnostaa millaista puhelinta joku tietty henkilö käyttää. tilastollisesti taitaa olla tärkeämpää.

Soneralla saa muuten "automaattiset asetukset" myös pois soittamalla asiakaspalveluun tai käymällä lähimmällä kauppiaalla.

5. greggman

Tykkäykset:
    0
    Ahdistavaa tosiaan! Ajattelepa jos ne vielä näkisi että minne olet soittanut, milloin ja kuinka kauan puhelu kesti! Puhelimen sarjanumeron välittyminen verkkoon on GSM:n ominaisuus ja mielestäni on vain hyvä asia, että sarjanumerosta pidetään kirjaa (varkaustapaukset) ja muunnetaan puhelimen merkiksi ja malliksi (asetukset ja yleinen tekninen troubleshooting).

Justiinsa näin. Lisäksi yleisen huvittavuuden lisäksi tuosta on apua muun muassa siinä, kun joku kakara soittaa ja valittelee ettei pysty tilaamaan polyfonisia soittoääniä ja näkyy että on verkossa Nokian 1100:lla...

6. Killerwhale

Tykkäykset:
    0
    Tämähän ei toki pidä paikkaansa. Järjestelmän käyttö omiin hakutarkoituksiin on kielletty.

7. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tosiaan puhelin lähettää verkkoon tietoja itsestään, se on taas eriasia käytetäänkö näitä tietoja muuten kuin järjestelmällisesti. Myös puheluiden tiedot, minne on soittanut ja milloin ja puheluiden kestot välittyvät operaattoreille...

8. Korma

Tykkäykset:
    0
    En oikein ymmärrä ahdistustasi. Tuo "seurantasysteemihän" tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden saada uudet ja sopivat wappi, gprs ja mms-asetukset kerralla kuntoon ilman, että niitä täytyy erikseen lähteä imuroimaan. Näinä aikoina, kun monet tuntuvat vaihtavan kapulaa kerran kuukaudessa, tuosta palvelusta luulisi olevan vain hyötyä, ei haittaa.

9. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Tuossa joskus aiemmin talvella keskustelin tästä Sauniksen palstalla Plehden kanssa. Aiheena oli silloin käytössä ollut hieman erikoisempi puhelinmalli. Panu totesi ettei se mikään varsin eksoottinen ollut, vaan että samanlaisia Sauniksen verkossa sillä hetkellä oli kymmenkunta. Ja samalla Panu totesi verkossa olevan noin 250 erilaista puhelinmallia ja mainitsi muutamia tosi eksoottisiakin... eli kyllä operaattori nähtävästi hyvinkin helposti "näkee" mallit ja jopa seuraa mitä käytetään. Ymmärtääkseni tämä on jopa tietosuojalain mukaan ihan luvallista, kunhan ei yhdistetä käyttäjiä ja puhelimia toisiinsa (ainakaan julkisesti...).

10. Arnold

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia E4
    Lauseen perässä oli hymiö... Mutta samoissa tunnelmissa tuota tarkoitin kuin kaksi ensimmäistä vastaajaakin ylempänä. Minä haluan tehdä kaiken itse, en pidä mistään automaattisesta. Mm. yhdessäkään tietokoneojelmassa en pidä automaattista päivitystä päällä, vaan mieluummin päivittelen ne muutamat kymmenet ohjelmat itse silloin kun haluan, en käytä suoraveloitusta laskujen maksuun jne. :)

11. Korma

Tykkäykset:
    0
    Okei, mutta ainahan nuo Sauniksen asetuslähetyspyynnöt voi torjua ja nauttia manuaalisen naputtelun riemuista. Käyttäjäjoukossa on kuitenkin paljon immeisiä, joille automaattiset asennukset ovat ainoa tapa saada ne kuntoon. Yritä kestää ;)

12. lost-soul

Tykkäykset:
    0
    saisivat omastapuolesta tallentaa omiin tietoihini aina kyseisen imei koodin. Jos puhelin varastetaan, niin ei tarvitsisi alkaa ettiä jotain lappuu, mistä tuo imei selviäisi. Itsellä puhelin vaihtuu kuitenkin aina välillä, niin noita lappui on kertynyt ihan mukavasti.

13. Arnold

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia E4
    Tuota minäkin kyllä toivoisin. Ainakin aikoinaan kun ostin uuden puhelimen ja avasin samalla liittymän, IMEI kirjattiin liittymäsopimukseen. Sittemmin liittymiä on tullut erikseen hankittuna ja puhelimiakin vaihtunut, joten IMEI:n ilmoittaminen on jäänyt. Vanhoista threadeistä eri foorumeilla katsoin, että nykyisin IMEI taidetaan ilmoittaa vasta varkauden tapahduttua soittamalla asiakaspalveluun - eikös sitä etukäteen voi enää ilmoittaa esim. Saunalahdelle?

=Henkkis=®, tuosta oma.saunalahti-jutusta olisin vielä kysynyt. Sieltä itsekin olen asetuksia lähetellyt ja muutenkin sivusto on tuttu, mutta tuollaista puhelinmallitietoa en kyllä sieltä ole löytänyt - vai onko se jossain "piilotettuna" linkkien taakse?

14. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    Kohdasta GSM-asetukset löytyy, sieltä valitset liittymän ja jo näkyykin puhelinmalli.

15. apache

apache Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    507
    saunalahden kuvioista en tiedä, mutta etukäteen ilmoittamalla siitä ei ole soneran asiakkaana muulloin hyötyä kuin silloin, että sulla on liittymässäsi Varkausturvapalvelu

jos Varkausturvaa ei ole, ja puhelimesi varastetaan, silloin temppu nro 1 on tehdä rikosilmoitus (poliisi ei tee enää ilmoitusta jos puhelimesi katoaa), ja tämä ilmoitus lähettämällä soneralle puhelimesi suljetaan pois verkosta. ja tosiaan, vaikka IMEI:n olisit ilmoittanut etukäteen, siltikin joutuisit tekemään rikosilmoituksen ja lähettämään sen soneraan

16. Mie

Mie Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    35
    Puhelinmalli:
    Moto Z Play
    Mun mielestä tämä asetusten automaattinen lähetys puhelimen vaihdon jälkeen on hieno keksintö... Vielä kun kehtaisivat Elisalla myöntää että aivan uusimpien puhelinmallien asetuksia ei löydy heidän tietokannastaan niin kaikki olisi hyvin.

Nykyisin kun ottaa käyttöön aivan uuden puhelinmallin ei kortin vaihdosta tule mitään viestiä ja jos yrittää hakea asetuksia saa vastaukseksi tekstiviestin "Asetusten lähetysjärjestelmässämme on juuri nyt ruuhkaa, yritä myöhemmin uudelleen"...

Olisiko se nyt ihan kauheaa jos viesti tulisi muodossa "Olet vaihtanut puhelimesi malliin jonka asetuksia ei ole vielä saatavissa asetusten lähetysjärjestelmästämme. Saat asetukset soittamalla Elisan asiakaspalveluun 0800 95050"?

Nuo asetukset kun on yleensä saatavissa asiakaspalvelusta jopa viikkoja ennen tuota automaattijärjestelmää.

17. Arnold

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia E4
    Olisihan se pitänyt arvata että olen sokea. Tuollakin sivulla olen käynyt ties kuinka monta kertaa, eikä vaan ole osunut silmiin tuo teksti. Siinähän se nytkin on. Varmaan aina huomio kiinnittynyt tuohon itse taulukkoon joten sen ulkopuolinen teksti jää huomaamatta.

18. Killerwhale

Tykkäykset:
    0
    Juu muistan kyllä kyseisen keskustelun enkä nyt tarttunutkaan välttämättä tietosuojalakiin vaan operaattorin sisäisiin käytäntöihin, Panuhan on yrityksessä erikoisasemassa eikä hänkään kaiketi ole yksittäisten asiakkaiden tietoja ronkkinut vaan katsonut statistiikkaa, jonka järjestelmä tuottaa haluttaessa / automaattisesti. Tällaisiin logeihin ja statistiikkoihin ei tavallisella asiakaspalvelijalla edes pääsyä.

19. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Näkyy ainakin soneralla toimivan puhelimen tunnistus. Liittymä oli päivän ollut 7650:ssa, mutta siltikin sonera lähettää väärät asetukset mms:ää varten ja näin ollen mms-viestiä lähettäessä puhelin soitteli ylimääräisiä datapuheluja 50cnt edestä :)

20. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Huomatkaa että tossa oli hymiö perässä, kun sanoin aspan tätit kattelee ja naureskelee mitä luureja kelläkin on. Onhan se mulle ihan sama vaikka näkeekin mitä luureja kelläkin on käytössä, ei ne kai ne muuta kun asiakasta auta ja tilastoa tee noilla tiedoilla. Totta kai ne näkee mihin olen soittanu ja milloin olen soittanu ja kauanko olen puhunut. Ei ne muuten tiedä laskuttaa, vaikka mulla nykyään onkin sama hinta soitin mihin operaattoriin tahansa mihin aikaan tahansa.

Jaa tämä viestiketju